Η ελληνική έκδοση της αμερικανικής εταιρείαςBlackwater,η οποία έστελνε μισθοφόρους στο Ιράκ,έχει ήδη δημιουργηθεί και δραστηριοποιηθεί στον Ινδικό Ωκεανό από 'Ελληνες. Απόστρατοι αξιωματικοί και υπαξιωματικοί, στελέχη της θρυλικής Μονάδας Υποβρυχίων Καταστροφών του ΠΝ,στο παρελθόν , έχουν ενταχθεί σε εταιρεία παροχής ασφάλειας σε ελληνικά εμπορικά πλοία που διαπλέουν το κόλπο του Άντεν και τον Ινδικό Ωκεανό,έχοντας να αντιμετωπίσουν μόνιμα τον κίνδυνο επίθεσης πειρατών.
Η ιδέα για τη δημιουργία της ελληνικής εταιρείας παροχής ασφαλούς πλου στα εμπορικά πλοία αποτελεί ουσιαστικά μια αντιγραφή των όσων πράττουν εδώ και αρκετούς μήνες βρετανικές κυρίως εταιρείες. Απόστρατοι αξιωματικοί του ΠΝ ,οι οποίοι είχαν κατά τη διάρκεια της καριέρας τους εμπειρίες αποστολών ανάλογων μ΄ αυτές που εκτελούν τα πολεμικά πλοία του ΝΑΤΟ και της ΕΕ στα ανοιχτά της Σομαλίας,ανταποκρίθηκαν «στην ανάγκη της αγοράς» που προέκυψε από μεγάλες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες για ασφαλή ταξίδια στον Ινδικό. Η «στρατολόγηση» έμπειρων απόστρατων αλλά και μάχιμων βατραχανθρώπων έγινε σχετικά γρήγορα και με μεγάλη μυστικότητα. Ήδη η πρώτη ομάδα των επιχειρεί στα ανοιχτά της Σομαλίας,συνοδεύοντας εμπορικά ελληνικά πλοία.
Το Onalert,επικοινώνησε με στέλεχος της εταιρείας που παρέχει ιδιωτικούς απόστρατους στρατιωτικούς,ώστε να διευκρινιστεί το νομικό καθεστώς που διέπει αυτού του είδους τις αποστολές,αλλά η μοναδική απάντηση που δίνεται ότι «δεν είναι επιθυμητή οποιαδήποτε δημοσιότητα»! Σύμφωνα με πληροφορίες που κυκλοφορούν οι ιδιωτικοί φρουροί των ελληνικών πλοίων στον Ινδικό δεν φέρουν όπλα! Δύσκολο να γίνει πειστικό ένα τέτοιο επιχείρημα,όταν είναι γνωστό ότι οι πειρατές είναι πάνοπλοι. Απόστρατος ο οποίος γνωρίζει πολύ καλά το τρόπο δράσης των Σομαλών πειρατών πάντως υποστηρίζει ότι «η όλη επιχείρηση αντιμετώπισης τους στηρίζεται στο να τους αποτρέψεις να ανέβουν στο πλοίο. Κι αυτό μπορείς εύκολα να το κάνεις και χωρίς οπλισμό»,υποστηρίζει μιλώντας στο onalert,χωρίς όμως και να εξηγεί με ακρίβεια τους ...εναλλακτικούς τρόπους αποτροπής της πειρατείας και κυρίως τι γίνεται αν τελικά το σάλτο τους στο πλοίο γίνει με επιτυχία. Ποιοι είναι τότε οι κανόνες εμπλοκής των ιδιωτικών φρουρών; Η εταιρεία παροχής ασφαλούς ναυσιπλοίας δεν έχει έδρα την Ελλάδα,αλλά χώρα του εξωτερικού,όπου όπως λένε πηγές της "το νομικό καθεστώς καλύπτει πλήρως τη λειτουργία της".
Το πρόβλημα των Σομαλών πειρατών είναι πολύ μεγάλο και για τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. Πέρα από το κόστος των λύτρων που ζητούν οι πειρατές,υπάρχει και το τεράστιο οικονομικό κόστος από τα ναύλα που χάνονται .Και πάντα βέβαια υπάρχει ο κίνδυνος απώλειας ανθρώπινης ζωής.
Η «μυστικοπάθεια» που υπάρχει για το εγχείρημα,οφείλεται πιθανόν και στο σκάνδαλο που είχε ξεσπάσει στο Λιμενικό Σώμα,όταν αποκαλύφθηκε η συμμετοχή εν ενεργεία αξιωματικών του ΛΣ σε τέτοιου είδους αποστολές,για λογαριασμό κάποιων ναυτιλιακών εταιρειών.Ο μισθός τους σύμφωνα με πληροφορίες έφθανε τα 7000 δολάρια.
Στην εταιρεία που δημιουργήθηκε υπό τις οδηγίες απόστρατου αξιωματικού του ΠΝ , πάντως συμμετέχουν αποκλειστικά απόστρατοι.
Πως προκλήθηκε το πρόβλημα με τη πειρατεία στη Σομαλία; Όταν το 1991 το καθεστώς Barre ανετράπη,ξέσπασε εμφύλιος πόλεμος. Ο κάθε οπλαρχηγός άρχισε να εκδίδει παράνομες άδειες αλιείας για αλιευτικά ξένων χωρών! Αποτέλεσμα οι ντόπιοι Σομαλοί να μην έχουν που να ρίξουν δίχτυα και να πέσουν στην απόλυτη ανέχεια. Κι επειδή ο απελπισμένος κάνει ότι είναι δυνατόν για να επιβιώσει οι Σομαλοί το ...έριξαν στην πειρατεία! Μετέτρεψαν τις ψαρόβαρκές τους σε ταχύπλοα-πειρατικά και άρχισαν να καταλαμβάνουν φορτηγά και πετρελαιοφόρα πλοία,ζητώντας στη συνέχεια λύτρα. Από το 2000 έως το 2004 καταγράφηκαν 450 περιστατικά πειρατείας. Το 2008 το 40% των επιθέσεων πειρατών καταγράφηκε στη Σομαλία,με 42 καταλήψεις πλοίων και 111 επιθέσεις. Οι πλοιοκτήτριες εταιρείες πλήρωσαν λύτρα άνω των 30 εκατομμυρίων δολαρίων!
Κάπως έτσι ΕΕ και ΝΑΤΟ ,αποφάσισαν να δραστηριοιποιηθούν δημιουργώντας δύο ναυτικές αρμάδες για την αντιμετώπιση των πειρατών. Η Ελλάδα έδωσε το παρόν από τη πρώτη στιγμή και στους δύο ναυτικούς σχηματισμούς. Εννιά φρεγάτες του στόλου έχουν συμμετάσχει από το 2008 έως σήμερα σε επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ και της ΕΕ,στ΄ ανοιχτά της Σομαλίας.
ΠΗΓΗ
Η ιδέα για τη δημιουργία της ελληνικής εταιρείας παροχής ασφαλούς πλου στα εμπορικά πλοία αποτελεί ουσιαστικά μια αντιγραφή των όσων πράττουν εδώ και αρκετούς μήνες βρετανικές κυρίως εταιρείες. Απόστρατοι αξιωματικοί του ΠΝ ,οι οποίοι είχαν κατά τη διάρκεια της καριέρας τους εμπειρίες αποστολών ανάλογων μ΄ αυτές που εκτελούν τα πολεμικά πλοία του ΝΑΤΟ και της ΕΕ στα ανοιχτά της Σομαλίας,ανταποκρίθηκαν «στην ανάγκη της αγοράς» που προέκυψε από μεγάλες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες για ασφαλή ταξίδια στον Ινδικό. Η «στρατολόγηση» έμπειρων απόστρατων αλλά και μάχιμων βατραχανθρώπων έγινε σχετικά γρήγορα και με μεγάλη μυστικότητα. Ήδη η πρώτη ομάδα των επιχειρεί στα ανοιχτά της Σομαλίας,συνοδεύοντας εμπορικά ελληνικά πλοία.
Το Onalert,επικοινώνησε με στέλεχος της εταιρείας που παρέχει ιδιωτικούς απόστρατους στρατιωτικούς,ώστε να διευκρινιστεί το νομικό καθεστώς που διέπει αυτού του είδους τις αποστολές,αλλά η μοναδική απάντηση που δίνεται ότι «δεν είναι επιθυμητή οποιαδήποτε δημοσιότητα»! Σύμφωνα με πληροφορίες που κυκλοφορούν οι ιδιωτικοί φρουροί των ελληνικών πλοίων στον Ινδικό δεν φέρουν όπλα! Δύσκολο να γίνει πειστικό ένα τέτοιο επιχείρημα,όταν είναι γνωστό ότι οι πειρατές είναι πάνοπλοι. Απόστρατος ο οποίος γνωρίζει πολύ καλά το τρόπο δράσης των Σομαλών πειρατών πάντως υποστηρίζει ότι «η όλη επιχείρηση αντιμετώπισης τους στηρίζεται στο να τους αποτρέψεις να ανέβουν στο πλοίο. Κι αυτό μπορείς εύκολα να το κάνεις και χωρίς οπλισμό»,υποστηρίζει μιλώντας στο onalert,χωρίς όμως και να εξηγεί με ακρίβεια τους ...εναλλακτικούς τρόπους αποτροπής της πειρατείας και κυρίως τι γίνεται αν τελικά το σάλτο τους στο πλοίο γίνει με επιτυχία. Ποιοι είναι τότε οι κανόνες εμπλοκής των ιδιωτικών φρουρών; Η εταιρεία παροχής ασφαλούς ναυσιπλοίας δεν έχει έδρα την Ελλάδα,αλλά χώρα του εξωτερικού,όπου όπως λένε πηγές της "το νομικό καθεστώς καλύπτει πλήρως τη λειτουργία της".
Το πρόβλημα των Σομαλών πειρατών είναι πολύ μεγάλο και για τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. Πέρα από το κόστος των λύτρων που ζητούν οι πειρατές,υπάρχει και το τεράστιο οικονομικό κόστος από τα ναύλα που χάνονται .Και πάντα βέβαια υπάρχει ο κίνδυνος απώλειας ανθρώπινης ζωής.
Η «μυστικοπάθεια» που υπάρχει για το εγχείρημα,οφείλεται πιθανόν και στο σκάνδαλο που είχε ξεσπάσει στο Λιμενικό Σώμα,όταν αποκαλύφθηκε η συμμετοχή εν ενεργεία αξιωματικών του ΛΣ σε τέτοιου είδους αποστολές,για λογαριασμό κάποιων ναυτιλιακών εταιρειών.Ο μισθός τους σύμφωνα με πληροφορίες έφθανε τα 7000 δολάρια.
Στην εταιρεία που δημιουργήθηκε υπό τις οδηγίες απόστρατου αξιωματικού του ΠΝ , πάντως συμμετέχουν αποκλειστικά απόστρατοι.
Πως προκλήθηκε το πρόβλημα με τη πειρατεία στη Σομαλία; Όταν το 1991 το καθεστώς Barre ανετράπη,ξέσπασε εμφύλιος πόλεμος. Ο κάθε οπλαρχηγός άρχισε να εκδίδει παράνομες άδειες αλιείας για αλιευτικά ξένων χωρών! Αποτέλεσμα οι ντόπιοι Σομαλοί να μην έχουν που να ρίξουν δίχτυα και να πέσουν στην απόλυτη ανέχεια. Κι επειδή ο απελπισμένος κάνει ότι είναι δυνατόν για να επιβιώσει οι Σομαλοί το ...έριξαν στην πειρατεία! Μετέτρεψαν τις ψαρόβαρκές τους σε ταχύπλοα-πειρατικά και άρχισαν να καταλαμβάνουν φορτηγά και πετρελαιοφόρα πλοία,ζητώντας στη συνέχεια λύτρα. Από το 2000 έως το 2004 καταγράφηκαν 450 περιστατικά πειρατείας. Το 2008 το 40% των επιθέσεων πειρατών καταγράφηκε στη Σομαλία,με 42 καταλήψεις πλοίων και 111 επιθέσεις. Οι πλοιοκτήτριες εταιρείες πλήρωσαν λύτρα άνω των 30 εκατομμυρίων δολαρίων!
Κάπως έτσι ΕΕ και ΝΑΤΟ ,αποφάσισαν να δραστηριοιποιηθούν δημιουργώντας δύο ναυτικές αρμάδες για την αντιμετώπιση των πειρατών. Η Ελλάδα έδωσε το παρόν από τη πρώτη στιγμή και στους δύο ναυτικούς σχηματισμούς. Εννιά φρεγάτες του στόλου έχουν συμμετάσχει από το 2008 έως σήμερα σε επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ και της ΕΕ,στ΄ ανοιχτά της Σομαλίας.
ΠΗΓΗ
Δημοσίευση σχολίου