Οι περισσότεροι ειδικοί φαίνεται να συμφωνούν ότι προς το παρόν οι εξεγέρσεις στη βόρεια Αφρική δεν οδηγούν σε νέα πετρελαϊκή κρίση. Παρόλα αυτά όμως το τελευταίο διάστημα η τιμή του πετρελαίου εκτοξεύεται στα ύψη
Δεν διανύουμε νέα πετρελαϊκή κρίση, τουλάχιστον όχι στην παρούσα φάση, εκτιμά ο ειδικός Λέον Λέσους από το Ινστιτούτο για την Παγκόσμια Οικονομία στο Αμβούργο.
Πώς όμως δικαιολογείται τότε η κατά πολλούς ξέφρενη πορεία της τιμής του μαύρου χρυσού; Δεν σχετίζονται με τις ταραχές στις αραβικές χώρες;
"Καταρχήν θα πρέπει να σημειωθεί ότι η τιμή του πετρελαίου αυξήθηκε απλά επειδή αυξήθηκε η ζήτηση. Η Κίνα χρειάζεται μεγάλες ποσότητες λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης της οικονομίας της. Σε αυτό θα πρέπει να προστεθεί ο βαρύς χειμώνας που είχαμε σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Αυτό ενίσχυσε τη ζήτηση για πετρέλαιο θέρμανσης. Σε αυτούς τους λόγους αποδίδεται η αύξηση της τιμής του πετρελαίου και σε αυτό βέβαια ήρθαν να προστεθούν οι φόβοι των επενδυτών για δυσκολίες στην τροφοδοσία της αγοράς. Επίσης η κρίση της Λιβύης που προς το παρόν παράγει λιγότερο πετρέλαιο".
Στα επίπεδα του 2008 η τιμή της βενζίνης
Μπορεί να μην μιλάμε ακόμη για μια νέα πετρελαϊκή κρίση, ωστόσο αυτό μπορεί να αλλάξει σύντομα, εκτιμά ο ειδικός: "Υπάρχει ο φόβος να επεκταθούν οι ταραχές σε άλλες πλούσιες σε πετρέλαιο χώρες όπως τη Σαουδική Αραβία. Εάν συμπαρασυρθεί και αυτή τότε, τότε αυτό θα είχε άμεσες επιπτώσεις στην αγορά πετρελαίου και θα οδηγούσε σε τιμές που είδαμε το 2008, όταν ξεπέρασαν τα 150 δολάρια το βαρέλι".
Παρότι όμως η τιμή του μαύρου χρυσού δεν έχει φτάσει ακόμη τα επίπεδα του 2008, η τιμή της βενζίνης τα έχει ήδη ξεπεράσει. Οι Γερμανοί οδηγοί, για παράδειγμα, πληρώνουν ήδη σε ορισμένα πρατήρια 1,60 € το λίτρο, όσα δηλαδή πλήρωναν και το 2008 όταν όμως η τιμή του πετρελαίου είχε ξεπεράσει τα 150 δολάρια. "Πολλοί απορούν γιατί η τιμή της βενζίνης να έχει πιάσει ήδη τα επίπεδα του 2008 όταν το πετρέλαιο ήταν κατά πολύ ακριβότερο. Αυτό οφείλεται στη συναλλαγματική ισοτιμία. Το ευρώ ήταν τότε πολύ πιο ισχυρό έναντι του δολαρίου".
Χρυσές δουλειές κάνουν οι Ρώσοι
Δεν είναι όμως και λίγοι εκείνοι που επωφελούνται από την κρίση της Λιβύης. Καλύτερο παράδειγμα η Ρωσία που στο μεταξύ έχει διπλασιάσει τις ποσότητες φυσικού αερίου με τις οποίες τροφοδοτεί τη Γαλλία.
Οι Ρώσοι βλέπουν αυτό το διάστημα μια καλή ευκαιρία για να αναβαθμιστεί ο ρόλος τους ως ενεργειακός προμηθευτής της ΕΕ. Η Μόσχα άλλωστε δεν κατάλαβε ποτέ γιατί οι Ευρωπαίοι δίνουν τόσο μεγάλη σημασία στην ενεργειακή απεξάρτηση από τη Ρωσία, σημειώνει ο Κονσταντίν Σιμόνοφ από το Ταμείο της Εθνικής Ενεργειακής Ασφάλειας της Ρωσίας:
"Με τη Ρωσία η Ευρώπη έχει δίπλα της έναν αξιόπιστο εταίρο. Δεν χρειάζεται να αναζητά εναλλακτικές επιλογές στον αραβικό κόσμο γιατί το μόνο που θα συναντήσει εκεί είναι προβλήματα".
Οι ρωσικές Lukoil, Rosneft και Gazprom υπολογίζουν φέτος με κέρδη ρεκόρ.
Marietta Schwarz (DLR) / Κώστας Συμεωνίδης
ΠΗΓΗ
Δεν διανύουμε νέα πετρελαϊκή κρίση, τουλάχιστον όχι στην παρούσα φάση, εκτιμά ο ειδικός Λέον Λέσους από το Ινστιτούτο για την Παγκόσμια Οικονομία στο Αμβούργο.
Πώς όμως δικαιολογείται τότε η κατά πολλούς ξέφρενη πορεία της τιμής του μαύρου χρυσού; Δεν σχετίζονται με τις ταραχές στις αραβικές χώρες;
"Καταρχήν θα πρέπει να σημειωθεί ότι η τιμή του πετρελαίου αυξήθηκε απλά επειδή αυξήθηκε η ζήτηση. Η Κίνα χρειάζεται μεγάλες ποσότητες λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης της οικονομίας της. Σε αυτό θα πρέπει να προστεθεί ο βαρύς χειμώνας που είχαμε σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Αυτό ενίσχυσε τη ζήτηση για πετρέλαιο θέρμανσης. Σε αυτούς τους λόγους αποδίδεται η αύξηση της τιμής του πετρελαίου και σε αυτό βέβαια ήρθαν να προστεθούν οι φόβοι των επενδυτών για δυσκολίες στην τροφοδοσία της αγοράς. Επίσης η κρίση της Λιβύης που προς το παρόν παράγει λιγότερο πετρέλαιο".
Στα επίπεδα του 2008 η τιμή της βενζίνης
Μπορεί να μην μιλάμε ακόμη για μια νέα πετρελαϊκή κρίση, ωστόσο αυτό μπορεί να αλλάξει σύντομα, εκτιμά ο ειδικός: "Υπάρχει ο φόβος να επεκταθούν οι ταραχές σε άλλες πλούσιες σε πετρέλαιο χώρες όπως τη Σαουδική Αραβία. Εάν συμπαρασυρθεί και αυτή τότε, τότε αυτό θα είχε άμεσες επιπτώσεις στην αγορά πετρελαίου και θα οδηγούσε σε τιμές που είδαμε το 2008, όταν ξεπέρασαν τα 150 δολάρια το βαρέλι".
Παρότι όμως η τιμή του μαύρου χρυσού δεν έχει φτάσει ακόμη τα επίπεδα του 2008, η τιμή της βενζίνης τα έχει ήδη ξεπεράσει. Οι Γερμανοί οδηγοί, για παράδειγμα, πληρώνουν ήδη σε ορισμένα πρατήρια 1,60 € το λίτρο, όσα δηλαδή πλήρωναν και το 2008 όταν όμως η τιμή του πετρελαίου είχε ξεπεράσει τα 150 δολάρια. "Πολλοί απορούν γιατί η τιμή της βενζίνης να έχει πιάσει ήδη τα επίπεδα του 2008 όταν το πετρέλαιο ήταν κατά πολύ ακριβότερο. Αυτό οφείλεται στη συναλλαγματική ισοτιμία. Το ευρώ ήταν τότε πολύ πιο ισχυρό έναντι του δολαρίου".
Χρυσές δουλειές κάνουν οι Ρώσοι
Δεν είναι όμως και λίγοι εκείνοι που επωφελούνται από την κρίση της Λιβύης. Καλύτερο παράδειγμα η Ρωσία που στο μεταξύ έχει διπλασιάσει τις ποσότητες φυσικού αερίου με τις οποίες τροφοδοτεί τη Γαλλία.
Οι Ρώσοι βλέπουν αυτό το διάστημα μια καλή ευκαιρία για να αναβαθμιστεί ο ρόλος τους ως ενεργειακός προμηθευτής της ΕΕ. Η Μόσχα άλλωστε δεν κατάλαβε ποτέ γιατί οι Ευρωπαίοι δίνουν τόσο μεγάλη σημασία στην ενεργειακή απεξάρτηση από τη Ρωσία, σημειώνει ο Κονσταντίν Σιμόνοφ από το Ταμείο της Εθνικής Ενεργειακής Ασφάλειας της Ρωσίας:
"Με τη Ρωσία η Ευρώπη έχει δίπλα της έναν αξιόπιστο εταίρο. Δεν χρειάζεται να αναζητά εναλλακτικές επιλογές στον αραβικό κόσμο γιατί το μόνο που θα συναντήσει εκεί είναι προβλήματα".
Οι ρωσικές Lukoil, Rosneft και Gazprom υπολογίζουν φέτος με κέρδη ρεκόρ.
Marietta Schwarz (DLR) / Κώστας Συμεωνίδης
ΠΗΓΗ
Δημοσίευση σχολίου