Ένα νέο εκλογικό νόμο, που θα είναι «το πραγματικό τέλος της μεταπολίτευσης», με μονοεδρικές και ευρείες εκλογικές περιφέρειες, προαναγγέλλει με αποκλειστική συνέντευξή του στο «in.gr» ο υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Ραγκούσης. «Το σχέδιο έχει προετοιμαστεί, αυτό που απομένει να κριθεί είναι η κατάλληλη στιγμή για την έναρξη της δημόσιας συζήτησης» λέει ο κ. Ραγκούσης και εκφράζει την πεποίθηση ότι ο νέος νόμος, με προσαρμογή στα ελληνικά δεδομένα του γερμανικού εκλογικού μοντέλου, θα βάλει τέλος στη διαφθορά και στην απαξίωση της πολιτικής.
Επίσης, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο μείωσης του αριθμού των βουλευτών συνδέοντάς το με το νέο εκλογικό σύστημα.
Για την υπόθεση Μαντέλη αναφέρει ότι το πραγματικό ερώτημα είναι ποιος έχει αποφασίσει πράγματι να έρθει όλη η αλήθεια στο φως και ότι αυτή τη βούληση απέδειξε ότι την έχει μόνο ο Γ. Παπανδρέου.
Για τον Καλλικράτη λέει ότι θα φέρει περισσότερη διαφάνεια στους δήμους, καθώς δημιουργείται ένα πρωτοφανές πλέγμα εγγύησης για την χρηστή διαχείριση των ΟΤΑ.
Τέλος, εκφράζει την πίστη ότι η ανάρτηση στο Διαδίκτυο όλων των υπουργικών αποφάσεων θα εξαλείψει σκανδαλώδεις υποθέσεις, σαν αυτές που είδαμε πρόσφατα, όπως το Βατοπαίδι και τα δομημένα ομόλογα των ασφαλιστικών ταμείων.
Αναλυτικά η συνέντευξη του υπουργού Εσωτερικών Γιάννη Ραγκούση:
Οι αλλαγές στον χάρτη της χώρας, λόγω του «Καλλικράτη», θα φέρουν αλλαγές και στον τρόπο εκλογής των βουλευτών; Εξετάζετε το ενδεχόμενο προσαρμογής στα ελληνικά δεδομένα του γερμανικού εκλογικού μοντέλου;
Το πολιτικό μας σύστημα δεν πρόκειται να βγει από τη θεμελιακή κρίση, στην οποία έχει εγκλωβιστεί, αν δεν αλλάξει και ο τρόπος εκλογής των βουλευτών.
Όποιος θέλει να τελειώνουμε επιτέλους με τα διαλυτικά φαινόμενα του μαύρου πολιτικού χρήματος, όποιος συμφωνεί ότι δεν μπορούμε να συνεχίσουμε άλλο έτσι, αντιλαμβάνεται ότι δεν μπορούμε να μείνουμε στις μεγάλες εκλογικές περιφέρειες, στα συστήματα που ξέρουμε όλοι ότι απαιτούν τεράστιες εκλογικές δαπάνες.
Το δίλημμα είναι απλό και ξεκάθαρο: είτε πιστεύουμε ειλικρινά στην ανάγκη να τελειώσουμε με αυτή τη νοσηρή πολιτική κατάσταση που παράγει διαφθορά και οδηγεί στην απαξίωση της πολιτικής ή να συνεχίσουμε στο σημερινό αδιέξοδο. Ο Γ. Παπανδρέου, το ΠΑΣΟΚ, όλοι μας πήραμε έγκαιρα τις αποφάσεις μας. Ζητήσαμε και λάβαμε την εντολή του ελληνικού λαού για ριζική αλλαγή του εκλογικού συστήματος σε αυτή την κατεύθυνση. Η αντιπολίτευση θα πρέπει να αναλάβει και αυτή τις ευθύνες της και να εξηγήσει στον ελληνικό λαό γιατί εναντιώνεται σε μια καθολική απαίτηση αλλαγής.
Κι αυτό γιατί οι πολίτες αντιλαμβάνονται ότι για να βγούμε από τη σημερινή κρίση πρέπει να αντιμετωπίσουμε τα αίτιά της και όχι να αρκούμαστε στην ενασχόληση με τα συμπτώματά της.
Το σύστημα που προτείνει το ΠΑΣΟΚ, μια προσαρμογή στην ελληνική πραγματικότητα του λεγόμενου γερμανικού μοντέλου, προβλέπει μονοεδρικές και ευρείες εκλογικές περιφέρειες. Αυτό ελαχιστοποιεί τις εκλογικές δαπάνες και χτυπάει το μαύρο πολιτικό χρήμα ενισχύοντας ταυτόχρονα την αυτονομία της πολιτικής.
Συστήματα μονοεδρικών υπάρχουν σε πάρα πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Και πολλοί από τους ευρωπαίους ηγέτες που γνωρίζουμε εκλέγονται σε τέτοιες μονοεδρικές. Ένα τέτοιο σύστημα δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα οδηγήσει αναπόφευκτα τα κόμματα σε μια νέα εποχή ωρίμανσης και εσωκομματικής δημοκρατίας.
Το σχέδιο έχει προετοιμαστεί, αυτό που απομένει να κριθεί είναι η κατάλληλη στιγμή για την έναρξη της δημόσιας συζήτησης.
Ένας τέτοιος εκλογικός νόμος θα είναι μια πραγματική πολιτική ανατροπή. Αυτό θα είναι το πραγματικό τέλος της μεταπολίτευσης που ταυτόχρονα θα ορίζει τις συντεταγμένες μιας νέας πολιτικής εποχής.
Ποια είναι η θέση της κυβέρνησης στην πρόταση να μειωθεί ο αριθμός των αντιπροσώπων του Ελληνικού Κοινοβουλίου;
Όπως γνωρίζετε, το Σύνταγμα αφήνει ανοιχτή την επιλογή στον κοινό νομοθέτη για τον αριθμό των βουλευτών. Άρα, είναι ένα ζήτημα που μπορεί να συζητηθεί. Αλλά, αν έχουμε αντί των σημερινών 300, 200 βουλευτές που εκλέγονται όμως με το σημερινό σύστημα, όχι μόνο δεν θα έχουμε πετύχει καμία ριζική αλλαγή, αλλά ενδεχομένως θα εντείνουμε τις σημερινές παθογένειες.
Η αλήθεια είναι ότι η συζήτηση για περιορισμό του αριθμού των βουλευτών, όταν χρησιμοποιείται αποκομμένη από την ανάγκη να αλλάξει ο τρόπος εκλογής τους και να αντιμετωπιστούν έτσι τα αίτια του προβλήματος, τότε ουσιαστικά χρησιμοποιείται σαν υπεκφυγή.
Το Νοέμβριο θα ψηφίσουμε για δημάρχους και περιφερειάρχες. Πότε θα ανακοινώσει το ΠΑΣΟΚ τους υποψηφίους του; Υπάρχουν αυτή τη στιγμή υποψηφιότητες που έχουν «κλειδώσει»;
Το ΠΑΣΟΚ προσέρχεται στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Νοεμβρίου έχοντας κάνει πράξη μια θεμελιώδη δέσμευσή του έναντι του ελληνικού λαού: μια ριζοσπαστική αλλαγή, το πρόγραμμα Καλλικράτης που ενσωματώνει το σύνολο των αρχών και αξιών που συνιστούν μια νέα αντίληψη για τον τρόπο διακυβέρνησης: απόλυτη διαφάνεια, λογοδοσία στον πολίτη, αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και αποτελεσματική άσκησή τους όσο το δυνατόν πιο κοντά στον πολίτη, σεβασμός στο τελευταίο ευρώ του Έλληνα φορολογούμενου, εκθεμελίωση του πελατειακού κράτους. Ένα κράτος κανόνων και όχι ένα κράτος εξαιρέσεων.
Ο Καλλικράτης δεν είναι η αυτόματη λύση σε όλα τα προβλήματα. Είναι η νέα νοοτροπία, τα νέα εργαλεία στα χέρια των τοπικών κοινωνιών για να επιλύσουν τα προβλήματα, όπως αυτές τα ιεραρχούν. Υπό αυτήν την έννοια δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα πρόσωπα που θα επιλεγούν στη νέα αρχιτεκτονική των 325 δήμων και των 13 περιφερειών θα παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο.
Αυτή τη νέα αντίληψη διακυβέρνησης θα υπηρετήσουν οι υποψήφιοι που θα υποστηρίξει το ΠΑΣΟΚ, απέναντι σε όσους θέλουν να κρατήσουν την αυτοδιοίκηση καθηλωμένη στα σημερινά παλαιοκομματικά αδιέξοδα.
Οι υποψήφιοι που θα στηρίξει το ΠΑΣΟΚ, θα οικοδομήσουν στη βάση αυτών των αρχών και αξιών μια νέα σχέση εμπιστοσύνης με τον ελληνικό λαό. Η κοινωνία θα έχει στις εκλογές του Νοεμβρίου ένα αυστηρό κριτήριο. Θα αναζητήσει και θα επιλέξει αυτούς που πιστεύουν πραγματικά στις αξίες και τις αρχές της νέας εποχής που ανοίγει ο Καλλικράτης, ποιος έχει την αξιοπιστία να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις. Αυτές οι αξίες και οι αρχές που ενσωματώνει ο Καλλικράτης ήταν που δημιούργησαν το μεγάλο πλειοψηφικό ρεύμα αποδοχής του στην κοινωνία. Θα δημιουργήσουν το πλειοψηφικό ρεύμα ανάδειξης των νέων δημοτικών και περιφερειακών αρχών.
Το ΠΑΣΟΚ κατηγορεί την κυβέρνηση Καραμανλή για διαφθορά και συγκάλυψη. Παρ’ όλα αυτά, ο κ. Μαντέλης, πρώην υπουργός των κυβερνήσεων Σημίτη, παραδέχθηκε ότι πήρε «προεκλογική χορηγία» από τη Siemens. Μήπως η διαφορά πάει χέρι - χέρι με την εξουσία κάθε χρώματος στην Ελλάδα;
Ασφαλώς είναι κατώτερη των περιστάσεων μια προσέγγιση που θα προσπαθούσε να πείσει για το ποιος έχει τους περισσότερους διεφθαρμένους, ποια περίοδο της διακυβέρνησης αποδείχθηκε περισσότερο βουτηγμένη στη διαφθορά. Μια τέτοια προσέγγιση δεν ανταποκρίνεται ούτε στις απαιτήσεις των πολιτών ούτε στην επείγουσα ανάγκη της χώρας να απαλλαγεί από τον φαύλο κύκλο της διαφθοράς.
Το πραγματικό ερώτημα είναι ποιος είναι πράγματι αποφασισμένος να βάλει τέλος στο πελατειακό σύστημα της διαφθοράς. Ποιος είναι πράγματι αποφασισμένος να έρθει όλη η αλήθεια στο φως. Ποιος είναι πράγματι αποφασισμένος να χτυπήσει το κακό στη ρίζα του, να μην μείνει στις εντυπώσεις και στην επιφάνεια, αλλά να χτυπήσει αποφασιστικά εκεί που γεννιέται η διαφθορά.
Αυτή τη βούληση απέδειξε ότι την έχει μόνο ο Γ. Παπανδρέου και το ΠΑΣΟΚ. Θυμίζω ότι εμείς ήμασταν που, όταν πριν δύο χρόνια ήρθαν στο φως τα πρώτα στοιχεία, θέσαμε αμέσως εκτός ΠΑΣΟΚ και τον κ. Μαντέλη και τον κ. Τσουκάτο. Το κυριότερο όμως είναι ότι όσα σήμερα αποκαλύπτονται, όποιον κι αν αφορούν, δεν θα αποκαλύπτονταν ποτέ αν δεν είχε πάρει την οριστική απόφαση ο Πρωθυπουργός για ‘αναψηλάφηση’ όλων των σκανδάλων που ταλανίζουν την χώρα εδώ και χρόνια.
Απέναντι σε αυτή την αποφασιστικότητα είχαμε τη ΝΔ που έκλεινε την Βουλή για να παραγραφούν αδικήματα, που αποχωρούσε από τη Βουλή για να μην κάνουν τη δουλειά τους οι εξεταστικές επιτροπές.
Σε κάθε περίπτωση, η εντολή του ελληνικού λαού στις εκλογές ήταν να χυθεί άπλετο φως, να τιμωρηθούν οι ένοχοι και να προχωρήσουμε μέχρι τέλους, μέχρι να αποκαλυφθούν τα πάντα και να αποδοθεί δικαιοσύνη.
Και μία ερώτηση για τη διαφθορά στους δήμους. Πώς πιστεύετε ότι θα εξαλειφθεί το φαινόμενο, όταν μάλιστα οι νέοι δήμαρχοι θα έχουν περισσότερη εξουσία και περισσότερα χρήματα;
Με τον Καλλικράτη καθιερώνουμε ένα νέο δρακόντειο σύστημα αντιμετώπισης της διαφθοράς βασισμένο στο τρίπτυχο: έλεγχος των οικονομικών από τη δικαιοσύνη, διαφάνεια παντού, έλεγχος νομιμότητας χωρίς κομματική επιρροή. Το σύνολο των δήμων, των περιφερειών και των επιχειρήσεών τους υπάγεται πλέον στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Διευρύνεται ο προσυμβατικός έλεγχος. Δεν ελέγχονται πλέον μόνο οι δαπάνες, αλλά και τα έσοδα.
Ταυτόχρονα, εισάγεται η υποχρέωση ανάρτησης όλων των αποφάσεων των αυτοδιοικητικών αρχών στο Διαδίκτυο. Καμία απόφαση δεν θα είναι έγκυρη αν δεν είναι έγκαιρα αναρτημένη, δηλαδή προσιτή στο δημόσιο έλεγχο. Τέλος, το σύστημα ελέγχου της νομιμότητας των ΟΤΑ φεύγει από τον Γενικό Γραμματέα της περιφέρειας και ανατίθεται σε μια αυτοτελή υπηρεσία πέραν από κάθε πολιτική και κομματική επιρροή.
Επίσης με τον Καλλικράτη, για πρώτη φορά, μπαίνουν συγκεκριμένοι όροι και προϋποθέσεις για τη δυνατότητα λήψης δανείου από ένα Δήμο που συνδέονται με την ικανότητα αποπληρωμής, για να μην έχουμε ξανά το φαινόμενο των υπερδανεισμένων, άρα και υπερχρεωμένων και ελλειμματικών Δήμων. Επίσης, για πρώτη φορά, ακόμη και για τους, λίγους είναι η αλήθεια, υπερχρεωμένους Δήμους προβλέπεται συγκεκριμένο πρόγραμμα εξυγίανσης. Όλα τα παραπάνω δημιουργούν πλέον ένα πρωτοφανές πλέγμα εγγύησης για την χρηστή οικονομική διαχείριση των ΟΤΑ.
Προέρχεστε από την περιφέρεια, και μάλιστα από νησί. Τι θα συμβουλεύατε τους συναδέλφους σας βουλευτές της περιφέρειας να απαντούν, όταν θα δέχονται παράπονα πολιτών για τις απολύσεις χιλιάδων συμβασιούχων που μέχρι σήμερα εργάζονταν σε δήμους που θα παύσουν να υπάρχουν;
Οι βουλευτές μας εκπροσωπούν επάξια μία παράταξη που δεσμεύτηκε απέναντι στον ελληνικό λαό και έκανε πράξη μέσα σε 2 μήνες την οριστική και καθολική κατοχύρωση ενός συστήματος αντικειμενικότητας, αξιοκρατίας, διαφάνειας και ισονομίας στις προσλήψεις στο δημόσιο, συμπεριλαμβανόμενων των πάντων, ακόμα και της Προεδρίας της Δημοκρατίας, της Εκκλησίας και της Βουλής.
Έβαλε τέρμα οριστικά και αμετάκλητα στην πελατειακή ομηρία των νέων, στην άθλια εκμετάλλευση της αγωνίας κάθε οικογένειας να βρει μια δουλειά για τα παιδιά της.
Κάθε Έλληνας πλέον ξέρει ότι δεν θα αδικηθεί επειδή κάποιος άλλος έχει «μέσο» κάποιον πολιτικό. Η πρόσληψη στο δημόσιο έπαψε να είναι ένα ‘κλειστό επάγγελμα’ που αφορούσε τους συμπρωταγωνιστές του πελατειακού δράματος της μεταπολιτευτικής Ελλάδας. Αυτό το όνειδος της μεταπολίτευσης τελείωσε οριστικά.
Και βεβαίως αποσαφηνίζω για μια ακόμη φορά, καμιά απόλυση δεν υπάρχει. Και όταν λήγουν οι συμβάσεις, οποιασδήποτε μορφής, αυτές πλέον προκηρύσσονται σύμφωνα με τις προβλέψεις του νόμου με τις αντικειμενικές διαδικασίες του ΑΣΕΠ, που εξασφαλίζει σε όλους ίσες δυνατότητες.
Αυτοί οι κανόνες ισχύουν για όλους και δεν θα ξεπεράσει ποτέ η ΝΔ του κ. Σαμαρά την απαράδεκτη άρνησή της να υπερψηφίσει το νόμο 3812, δηλαδή να συμβάλλει στο να γίνει πράξη μια καθολική απαίτηση του ελληνικού λαού, να μπει τέλος στο αίσχος των πελατειακών προσλήψεων. Κι αυτό την ώρα που η χώρα κόντεψε να χρεοκοπήσει από τις αλόγιστες δαπάνες που συνεπάγονταν οι προσλήψεις αυτές.
Γιατί πιστεύετε ότι η ανάρτηση στο Διαδίκτυο όλων των υπουργικών αποφάσεων θα συμβάλλει σε έναν πιο διαφανή δημόσιο βίο;
Αν κοιτάξει κανείς όλα τα σκάνδαλα που ταλανίζουν τα τελευταία χρόνια την Ελλάδα μπορεί να βρει μία κοινή συνισταμένη που συνδέει την αρχή της γέννησής τους. Αυτή δεν είναι άλλη από τη βεβαιότητα που είχαν όλοι οι εμπλεκόμενοι ότι κανείς δεν θα το μάθαινε ποτέ.
Θα μπορούσε να υπάρξει σκάνδαλο Βατοπαιδίου εάν οι υπουργικές αποφάσεις είχαν αναρτηθεί στο Διαδίκτυο; Θα μπορούσαν οι διοικητές των ασφαλιστικών ταμείων να επιδείξουν αυτό τον απίθανο συντονισμό στην περίπτωση του σκανδάλου των Δομημένων Ομολόγων εάν οι σχετικές αποφάσεις έπρεπε πρώτα να αναρτηθούν στο Διαδίκτυο;
Κεντρικός πυρήνας του νέου νομοθετικού πλαισίου διαφάνειας είναι η σύνδεση της ανάρτησης στο Διαδίκτυο, δηλαδή της δημοσιοποίησης κάθε πράξης με την ίδια την εγκυρότητά της: Δεν νομοθετούμε ένα ευχολόγιο διαφάνειας ούτε προσθέτουμε μία ακόμα τυπική υποχρέωση.
Όποια απόφαση δεν είναι διαφανής, δεν έχει δημοσιοποιηθεί σε όλους με την ανάρτησή της στο διαδίκτυο, δεν είναι εκτελεστή. Απόφασή μας, κυρία Σώκου, είναι ο πολίτης να μπορεί ανά πάσα στιγμή να ελέγxει το περιεχόμενο, το κόστος και τη σκοπιμότητα της απόφασης κάθε υπουργού, αλλά και κάθε περιφερειάρχη, κάθε δημάρχου και εν γένει κάθε κρατικού λειτουργού που λαμβάνει αποφάσεις που συνεπάγονται δαπάνη. Αυτό το νομοσχέδιο που είναι έτοιμο και κατατίθεται το αμέσως προσεχές διάστημα στη Βουλή συνιστά σε διεθνές επίπεδο το πιο προηγμένο πλαίσιο διαφάνειας.
Πολύς λόγος γίνεται για τη διαφάνεια στο Δημόσιο. Ποιες αλλαγές φέρνει το Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων;
Με το Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων (ΕΙΣΕΠ) βάλαμε για πρώτη φορά τέλος σε νοοτροπίες που οδήγησαν τη χώρα στο χείλος του γκρεμού. Για πρώτη φορά ο υπουργός δεν έχει λόγο στην επιλογή των στελεχών στην ιεραρχία της Διοίκησης.
Όπως γνωρίζετε, μέχρι και την ψήφιση του νόμου η επιλογή των Γενικών Διευθυντών, Διευθυντών και Τμηματαρχών αποτελούσε μέρος της λογικής του κράτους-λάφυρου του νικητή των εκλογών. Είκοσι πέντε χιλιάδες περίπου ανώτατες διοικητικές θέσεις του ελληνικού κράτους καλύπτονταν με βάση το κριτήριο της κομματικής εμπιστοσύνης.
Είναι αναντίλεκτο ότι η χώρα δεν μπορούσε να συνεχίσει αυτό το δρόμο. Το ΕΙΣΕΠ είναι πλέον το αρμόδιο ανεξάρτητο συμβούλιο για την επιλογή των Γενικών Διευθυντών. Συγκροτείται αποκλειστικά από μέλη του ΑΣΕΠ και του Συνηγόρου του Πολίτη, τα οποία προτείνονται από τους επικεφαλής των δύο ανεξάρτητων αρχών.
Οι γενικοί διευθυντές επιλέγονται για πρώτη φορά με γραπτές εξετάσεις και η συνέντευξη έχει οριοθετημένο περιεχόμενο, αλλά και αιτιολόγηση του βαθμού. Οι γενικοί διευθυντές, που έχουν επιλεγεί από αυτή τη διαδικασία, που δεν χρωστούν, αν επιτρέπεται, τη θέση τους στο κόμμα ή τον υπουργό, επιλέγουν τους διευθυντές κι εκείνοι με τη σειρά τους τμηματάρχες. Μια νέα φιλοσοφία, μια άλλη αντίληψη έρχεται στη Δημόσια Διοίκηση που πιστεύουμε ότι πολύ σύντομα θα απελευθερώσει τους δημιουργικούς, εργατικούς, ικανούς ανθρώπους της -που είναι και οι συντριπτικά περισσότεροι- να αναδείξουν τις αρετές τους.
TO BHMA
Επίσης, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο μείωσης του αριθμού των βουλευτών συνδέοντάς το με το νέο εκλογικό σύστημα.
Για την υπόθεση Μαντέλη αναφέρει ότι το πραγματικό ερώτημα είναι ποιος έχει αποφασίσει πράγματι να έρθει όλη η αλήθεια στο φως και ότι αυτή τη βούληση απέδειξε ότι την έχει μόνο ο Γ. Παπανδρέου.
Για τον Καλλικράτη λέει ότι θα φέρει περισσότερη διαφάνεια στους δήμους, καθώς δημιουργείται ένα πρωτοφανές πλέγμα εγγύησης για την χρηστή διαχείριση των ΟΤΑ.
Τέλος, εκφράζει την πίστη ότι η ανάρτηση στο Διαδίκτυο όλων των υπουργικών αποφάσεων θα εξαλείψει σκανδαλώδεις υποθέσεις, σαν αυτές που είδαμε πρόσφατα, όπως το Βατοπαίδι και τα δομημένα ομόλογα των ασφαλιστικών ταμείων.
Αναλυτικά η συνέντευξη του υπουργού Εσωτερικών Γιάννη Ραγκούση:
Οι αλλαγές στον χάρτη της χώρας, λόγω του «Καλλικράτη», θα φέρουν αλλαγές και στον τρόπο εκλογής των βουλευτών; Εξετάζετε το ενδεχόμενο προσαρμογής στα ελληνικά δεδομένα του γερμανικού εκλογικού μοντέλου;
Το πολιτικό μας σύστημα δεν πρόκειται να βγει από τη θεμελιακή κρίση, στην οποία έχει εγκλωβιστεί, αν δεν αλλάξει και ο τρόπος εκλογής των βουλευτών.
Όποιος θέλει να τελειώνουμε επιτέλους με τα διαλυτικά φαινόμενα του μαύρου πολιτικού χρήματος, όποιος συμφωνεί ότι δεν μπορούμε να συνεχίσουμε άλλο έτσι, αντιλαμβάνεται ότι δεν μπορούμε να μείνουμε στις μεγάλες εκλογικές περιφέρειες, στα συστήματα που ξέρουμε όλοι ότι απαιτούν τεράστιες εκλογικές δαπάνες.
Το δίλημμα είναι απλό και ξεκάθαρο: είτε πιστεύουμε ειλικρινά στην ανάγκη να τελειώσουμε με αυτή τη νοσηρή πολιτική κατάσταση που παράγει διαφθορά και οδηγεί στην απαξίωση της πολιτικής ή να συνεχίσουμε στο σημερινό αδιέξοδο. Ο Γ. Παπανδρέου, το ΠΑΣΟΚ, όλοι μας πήραμε έγκαιρα τις αποφάσεις μας. Ζητήσαμε και λάβαμε την εντολή του ελληνικού λαού για ριζική αλλαγή του εκλογικού συστήματος σε αυτή την κατεύθυνση. Η αντιπολίτευση θα πρέπει να αναλάβει και αυτή τις ευθύνες της και να εξηγήσει στον ελληνικό λαό γιατί εναντιώνεται σε μια καθολική απαίτηση αλλαγής.
Κι αυτό γιατί οι πολίτες αντιλαμβάνονται ότι για να βγούμε από τη σημερινή κρίση πρέπει να αντιμετωπίσουμε τα αίτιά της και όχι να αρκούμαστε στην ενασχόληση με τα συμπτώματά της.
Το σύστημα που προτείνει το ΠΑΣΟΚ, μια προσαρμογή στην ελληνική πραγματικότητα του λεγόμενου γερμανικού μοντέλου, προβλέπει μονοεδρικές και ευρείες εκλογικές περιφέρειες. Αυτό ελαχιστοποιεί τις εκλογικές δαπάνες και χτυπάει το μαύρο πολιτικό χρήμα ενισχύοντας ταυτόχρονα την αυτονομία της πολιτικής.
Συστήματα μονοεδρικών υπάρχουν σε πάρα πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Και πολλοί από τους ευρωπαίους ηγέτες που γνωρίζουμε εκλέγονται σε τέτοιες μονοεδρικές. Ένα τέτοιο σύστημα δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα οδηγήσει αναπόφευκτα τα κόμματα σε μια νέα εποχή ωρίμανσης και εσωκομματικής δημοκρατίας.
Το σχέδιο έχει προετοιμαστεί, αυτό που απομένει να κριθεί είναι η κατάλληλη στιγμή για την έναρξη της δημόσιας συζήτησης.
Ένας τέτοιος εκλογικός νόμος θα είναι μια πραγματική πολιτική ανατροπή. Αυτό θα είναι το πραγματικό τέλος της μεταπολίτευσης που ταυτόχρονα θα ορίζει τις συντεταγμένες μιας νέας πολιτικής εποχής.
Ποια είναι η θέση της κυβέρνησης στην πρόταση να μειωθεί ο αριθμός των αντιπροσώπων του Ελληνικού Κοινοβουλίου;
Όπως γνωρίζετε, το Σύνταγμα αφήνει ανοιχτή την επιλογή στον κοινό νομοθέτη για τον αριθμό των βουλευτών. Άρα, είναι ένα ζήτημα που μπορεί να συζητηθεί. Αλλά, αν έχουμε αντί των σημερινών 300, 200 βουλευτές που εκλέγονται όμως με το σημερινό σύστημα, όχι μόνο δεν θα έχουμε πετύχει καμία ριζική αλλαγή, αλλά ενδεχομένως θα εντείνουμε τις σημερινές παθογένειες.
Η αλήθεια είναι ότι η συζήτηση για περιορισμό του αριθμού των βουλευτών, όταν χρησιμοποιείται αποκομμένη από την ανάγκη να αλλάξει ο τρόπος εκλογής τους και να αντιμετωπιστούν έτσι τα αίτια του προβλήματος, τότε ουσιαστικά χρησιμοποιείται σαν υπεκφυγή.
Το Νοέμβριο θα ψηφίσουμε για δημάρχους και περιφερειάρχες. Πότε θα ανακοινώσει το ΠΑΣΟΚ τους υποψηφίους του; Υπάρχουν αυτή τη στιγμή υποψηφιότητες που έχουν «κλειδώσει»;
Το ΠΑΣΟΚ προσέρχεται στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Νοεμβρίου έχοντας κάνει πράξη μια θεμελιώδη δέσμευσή του έναντι του ελληνικού λαού: μια ριζοσπαστική αλλαγή, το πρόγραμμα Καλλικράτης που ενσωματώνει το σύνολο των αρχών και αξιών που συνιστούν μια νέα αντίληψη για τον τρόπο διακυβέρνησης: απόλυτη διαφάνεια, λογοδοσία στον πολίτη, αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και αποτελεσματική άσκησή τους όσο το δυνατόν πιο κοντά στον πολίτη, σεβασμός στο τελευταίο ευρώ του Έλληνα φορολογούμενου, εκθεμελίωση του πελατειακού κράτους. Ένα κράτος κανόνων και όχι ένα κράτος εξαιρέσεων.
Ο Καλλικράτης δεν είναι η αυτόματη λύση σε όλα τα προβλήματα. Είναι η νέα νοοτροπία, τα νέα εργαλεία στα χέρια των τοπικών κοινωνιών για να επιλύσουν τα προβλήματα, όπως αυτές τα ιεραρχούν. Υπό αυτήν την έννοια δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα πρόσωπα που θα επιλεγούν στη νέα αρχιτεκτονική των 325 δήμων και των 13 περιφερειών θα παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο.
Αυτή τη νέα αντίληψη διακυβέρνησης θα υπηρετήσουν οι υποψήφιοι που θα υποστηρίξει το ΠΑΣΟΚ, απέναντι σε όσους θέλουν να κρατήσουν την αυτοδιοίκηση καθηλωμένη στα σημερινά παλαιοκομματικά αδιέξοδα.
Οι υποψήφιοι που θα στηρίξει το ΠΑΣΟΚ, θα οικοδομήσουν στη βάση αυτών των αρχών και αξιών μια νέα σχέση εμπιστοσύνης με τον ελληνικό λαό. Η κοινωνία θα έχει στις εκλογές του Νοεμβρίου ένα αυστηρό κριτήριο. Θα αναζητήσει και θα επιλέξει αυτούς που πιστεύουν πραγματικά στις αξίες και τις αρχές της νέας εποχής που ανοίγει ο Καλλικράτης, ποιος έχει την αξιοπιστία να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις. Αυτές οι αξίες και οι αρχές που ενσωματώνει ο Καλλικράτης ήταν που δημιούργησαν το μεγάλο πλειοψηφικό ρεύμα αποδοχής του στην κοινωνία. Θα δημιουργήσουν το πλειοψηφικό ρεύμα ανάδειξης των νέων δημοτικών και περιφερειακών αρχών.
Το ΠΑΣΟΚ κατηγορεί την κυβέρνηση Καραμανλή για διαφθορά και συγκάλυψη. Παρ’ όλα αυτά, ο κ. Μαντέλης, πρώην υπουργός των κυβερνήσεων Σημίτη, παραδέχθηκε ότι πήρε «προεκλογική χορηγία» από τη Siemens. Μήπως η διαφορά πάει χέρι - χέρι με την εξουσία κάθε χρώματος στην Ελλάδα;
Ασφαλώς είναι κατώτερη των περιστάσεων μια προσέγγιση που θα προσπαθούσε να πείσει για το ποιος έχει τους περισσότερους διεφθαρμένους, ποια περίοδο της διακυβέρνησης αποδείχθηκε περισσότερο βουτηγμένη στη διαφθορά. Μια τέτοια προσέγγιση δεν ανταποκρίνεται ούτε στις απαιτήσεις των πολιτών ούτε στην επείγουσα ανάγκη της χώρας να απαλλαγεί από τον φαύλο κύκλο της διαφθοράς.
Το πραγματικό ερώτημα είναι ποιος είναι πράγματι αποφασισμένος να βάλει τέλος στο πελατειακό σύστημα της διαφθοράς. Ποιος είναι πράγματι αποφασισμένος να έρθει όλη η αλήθεια στο φως. Ποιος είναι πράγματι αποφασισμένος να χτυπήσει το κακό στη ρίζα του, να μην μείνει στις εντυπώσεις και στην επιφάνεια, αλλά να χτυπήσει αποφασιστικά εκεί που γεννιέται η διαφθορά.
Αυτή τη βούληση απέδειξε ότι την έχει μόνο ο Γ. Παπανδρέου και το ΠΑΣΟΚ. Θυμίζω ότι εμείς ήμασταν που, όταν πριν δύο χρόνια ήρθαν στο φως τα πρώτα στοιχεία, θέσαμε αμέσως εκτός ΠΑΣΟΚ και τον κ. Μαντέλη και τον κ. Τσουκάτο. Το κυριότερο όμως είναι ότι όσα σήμερα αποκαλύπτονται, όποιον κι αν αφορούν, δεν θα αποκαλύπτονταν ποτέ αν δεν είχε πάρει την οριστική απόφαση ο Πρωθυπουργός για ‘αναψηλάφηση’ όλων των σκανδάλων που ταλανίζουν την χώρα εδώ και χρόνια.
Απέναντι σε αυτή την αποφασιστικότητα είχαμε τη ΝΔ που έκλεινε την Βουλή για να παραγραφούν αδικήματα, που αποχωρούσε από τη Βουλή για να μην κάνουν τη δουλειά τους οι εξεταστικές επιτροπές.
Σε κάθε περίπτωση, η εντολή του ελληνικού λαού στις εκλογές ήταν να χυθεί άπλετο φως, να τιμωρηθούν οι ένοχοι και να προχωρήσουμε μέχρι τέλους, μέχρι να αποκαλυφθούν τα πάντα και να αποδοθεί δικαιοσύνη.
Και μία ερώτηση για τη διαφθορά στους δήμους. Πώς πιστεύετε ότι θα εξαλειφθεί το φαινόμενο, όταν μάλιστα οι νέοι δήμαρχοι θα έχουν περισσότερη εξουσία και περισσότερα χρήματα;
Με τον Καλλικράτη καθιερώνουμε ένα νέο δρακόντειο σύστημα αντιμετώπισης της διαφθοράς βασισμένο στο τρίπτυχο: έλεγχος των οικονομικών από τη δικαιοσύνη, διαφάνεια παντού, έλεγχος νομιμότητας χωρίς κομματική επιρροή. Το σύνολο των δήμων, των περιφερειών και των επιχειρήσεών τους υπάγεται πλέον στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Διευρύνεται ο προσυμβατικός έλεγχος. Δεν ελέγχονται πλέον μόνο οι δαπάνες, αλλά και τα έσοδα.
Ταυτόχρονα, εισάγεται η υποχρέωση ανάρτησης όλων των αποφάσεων των αυτοδιοικητικών αρχών στο Διαδίκτυο. Καμία απόφαση δεν θα είναι έγκυρη αν δεν είναι έγκαιρα αναρτημένη, δηλαδή προσιτή στο δημόσιο έλεγχο. Τέλος, το σύστημα ελέγχου της νομιμότητας των ΟΤΑ φεύγει από τον Γενικό Γραμματέα της περιφέρειας και ανατίθεται σε μια αυτοτελή υπηρεσία πέραν από κάθε πολιτική και κομματική επιρροή.
Επίσης με τον Καλλικράτη, για πρώτη φορά, μπαίνουν συγκεκριμένοι όροι και προϋποθέσεις για τη δυνατότητα λήψης δανείου από ένα Δήμο που συνδέονται με την ικανότητα αποπληρωμής, για να μην έχουμε ξανά το φαινόμενο των υπερδανεισμένων, άρα και υπερχρεωμένων και ελλειμματικών Δήμων. Επίσης, για πρώτη φορά, ακόμη και για τους, λίγους είναι η αλήθεια, υπερχρεωμένους Δήμους προβλέπεται συγκεκριμένο πρόγραμμα εξυγίανσης. Όλα τα παραπάνω δημιουργούν πλέον ένα πρωτοφανές πλέγμα εγγύησης για την χρηστή οικονομική διαχείριση των ΟΤΑ.
Προέρχεστε από την περιφέρεια, και μάλιστα από νησί. Τι θα συμβουλεύατε τους συναδέλφους σας βουλευτές της περιφέρειας να απαντούν, όταν θα δέχονται παράπονα πολιτών για τις απολύσεις χιλιάδων συμβασιούχων που μέχρι σήμερα εργάζονταν σε δήμους που θα παύσουν να υπάρχουν;
Οι βουλευτές μας εκπροσωπούν επάξια μία παράταξη που δεσμεύτηκε απέναντι στον ελληνικό λαό και έκανε πράξη μέσα σε 2 μήνες την οριστική και καθολική κατοχύρωση ενός συστήματος αντικειμενικότητας, αξιοκρατίας, διαφάνειας και ισονομίας στις προσλήψεις στο δημόσιο, συμπεριλαμβανόμενων των πάντων, ακόμα και της Προεδρίας της Δημοκρατίας, της Εκκλησίας και της Βουλής.
Έβαλε τέρμα οριστικά και αμετάκλητα στην πελατειακή ομηρία των νέων, στην άθλια εκμετάλλευση της αγωνίας κάθε οικογένειας να βρει μια δουλειά για τα παιδιά της.
Κάθε Έλληνας πλέον ξέρει ότι δεν θα αδικηθεί επειδή κάποιος άλλος έχει «μέσο» κάποιον πολιτικό. Η πρόσληψη στο δημόσιο έπαψε να είναι ένα ‘κλειστό επάγγελμα’ που αφορούσε τους συμπρωταγωνιστές του πελατειακού δράματος της μεταπολιτευτικής Ελλάδας. Αυτό το όνειδος της μεταπολίτευσης τελείωσε οριστικά.
Και βεβαίως αποσαφηνίζω για μια ακόμη φορά, καμιά απόλυση δεν υπάρχει. Και όταν λήγουν οι συμβάσεις, οποιασδήποτε μορφής, αυτές πλέον προκηρύσσονται σύμφωνα με τις προβλέψεις του νόμου με τις αντικειμενικές διαδικασίες του ΑΣΕΠ, που εξασφαλίζει σε όλους ίσες δυνατότητες.
Αυτοί οι κανόνες ισχύουν για όλους και δεν θα ξεπεράσει ποτέ η ΝΔ του κ. Σαμαρά την απαράδεκτη άρνησή της να υπερψηφίσει το νόμο 3812, δηλαδή να συμβάλλει στο να γίνει πράξη μια καθολική απαίτηση του ελληνικού λαού, να μπει τέλος στο αίσχος των πελατειακών προσλήψεων. Κι αυτό την ώρα που η χώρα κόντεψε να χρεοκοπήσει από τις αλόγιστες δαπάνες που συνεπάγονταν οι προσλήψεις αυτές.
Γιατί πιστεύετε ότι η ανάρτηση στο Διαδίκτυο όλων των υπουργικών αποφάσεων θα συμβάλλει σε έναν πιο διαφανή δημόσιο βίο;
Αν κοιτάξει κανείς όλα τα σκάνδαλα που ταλανίζουν τα τελευταία χρόνια την Ελλάδα μπορεί να βρει μία κοινή συνισταμένη που συνδέει την αρχή της γέννησής τους. Αυτή δεν είναι άλλη από τη βεβαιότητα που είχαν όλοι οι εμπλεκόμενοι ότι κανείς δεν θα το μάθαινε ποτέ.
Θα μπορούσε να υπάρξει σκάνδαλο Βατοπαιδίου εάν οι υπουργικές αποφάσεις είχαν αναρτηθεί στο Διαδίκτυο; Θα μπορούσαν οι διοικητές των ασφαλιστικών ταμείων να επιδείξουν αυτό τον απίθανο συντονισμό στην περίπτωση του σκανδάλου των Δομημένων Ομολόγων εάν οι σχετικές αποφάσεις έπρεπε πρώτα να αναρτηθούν στο Διαδίκτυο;
Κεντρικός πυρήνας του νέου νομοθετικού πλαισίου διαφάνειας είναι η σύνδεση της ανάρτησης στο Διαδίκτυο, δηλαδή της δημοσιοποίησης κάθε πράξης με την ίδια την εγκυρότητά της: Δεν νομοθετούμε ένα ευχολόγιο διαφάνειας ούτε προσθέτουμε μία ακόμα τυπική υποχρέωση.
Όποια απόφαση δεν είναι διαφανής, δεν έχει δημοσιοποιηθεί σε όλους με την ανάρτησή της στο διαδίκτυο, δεν είναι εκτελεστή. Απόφασή μας, κυρία Σώκου, είναι ο πολίτης να μπορεί ανά πάσα στιγμή να ελέγxει το περιεχόμενο, το κόστος και τη σκοπιμότητα της απόφασης κάθε υπουργού, αλλά και κάθε περιφερειάρχη, κάθε δημάρχου και εν γένει κάθε κρατικού λειτουργού που λαμβάνει αποφάσεις που συνεπάγονται δαπάνη. Αυτό το νομοσχέδιο που είναι έτοιμο και κατατίθεται το αμέσως προσεχές διάστημα στη Βουλή συνιστά σε διεθνές επίπεδο το πιο προηγμένο πλαίσιο διαφάνειας.
Πολύς λόγος γίνεται για τη διαφάνεια στο Δημόσιο. Ποιες αλλαγές φέρνει το Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων;
Με το Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων (ΕΙΣΕΠ) βάλαμε για πρώτη φορά τέλος σε νοοτροπίες που οδήγησαν τη χώρα στο χείλος του γκρεμού. Για πρώτη φορά ο υπουργός δεν έχει λόγο στην επιλογή των στελεχών στην ιεραρχία της Διοίκησης.
Όπως γνωρίζετε, μέχρι και την ψήφιση του νόμου η επιλογή των Γενικών Διευθυντών, Διευθυντών και Τμηματαρχών αποτελούσε μέρος της λογικής του κράτους-λάφυρου του νικητή των εκλογών. Είκοσι πέντε χιλιάδες περίπου ανώτατες διοικητικές θέσεις του ελληνικού κράτους καλύπτονταν με βάση το κριτήριο της κομματικής εμπιστοσύνης.
Είναι αναντίλεκτο ότι η χώρα δεν μπορούσε να συνεχίσει αυτό το δρόμο. Το ΕΙΣΕΠ είναι πλέον το αρμόδιο ανεξάρτητο συμβούλιο για την επιλογή των Γενικών Διευθυντών. Συγκροτείται αποκλειστικά από μέλη του ΑΣΕΠ και του Συνηγόρου του Πολίτη, τα οποία προτείνονται από τους επικεφαλής των δύο ανεξάρτητων αρχών.
Οι γενικοί διευθυντές επιλέγονται για πρώτη φορά με γραπτές εξετάσεις και η συνέντευξη έχει οριοθετημένο περιεχόμενο, αλλά και αιτιολόγηση του βαθμού. Οι γενικοί διευθυντές, που έχουν επιλεγεί από αυτή τη διαδικασία, που δεν χρωστούν, αν επιτρέπεται, τη θέση τους στο κόμμα ή τον υπουργό, επιλέγουν τους διευθυντές κι εκείνοι με τη σειρά τους τμηματάρχες. Μια νέα φιλοσοφία, μια άλλη αντίληψη έρχεται στη Δημόσια Διοίκηση που πιστεύουμε ότι πολύ σύντομα θα απελευθερώσει τους δημιουργικούς, εργατικούς, ικανούς ανθρώπους της -που είναι και οι συντριπτικά περισσότεροι- να αναδείξουν τις αρετές τους.
TO BHMA
Δημοσίευση σχολίου