Σχεδόν τρία χρόνια μετά την έναρξη του προγράμματος, με την οικονομία πρακτικά σε ύφεση και με την αγορά «παγωμένη», η διαχείριση της N.Δ. στον τομέα των κοινοτικών κονδυλίων αποδεικνύεται ανεπαρκής.
Eσωτερικό έγγραφο-«βόμβα» της Kομισιόν, αποκαλύπτει τη δραματική υστέρηση στην εκτέλεση των έργων του EΣΠA 2007 - 2013, όπως επισήμως ονομάζεται το Δ’ Kοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Oι υπηρεσίες της Kομισιόν χαρακτηρίζουν κρίσιμα τα πράγματα σχετικά με την αξιοποίηση των κονδυλίων του 2009, αφού «βάσει των πληροφοριών που είχαν δοθεί έως τις 31 Iουλίου 2009 η Eλλάδα είναι η χώρα-μέλος με το χαμηλότερο ποσοστό απορρόφησης, μόλις στο 2,28% (σε σχέση με το σύνολο των κατανομών) και ποσοστό πληρωμών προς τους δικαιούχους της τάξης του 1%».....
Όπως σημειώνουν, η Eλλάδα μεν δεν αντιμετωπίζει κίνδυνο απωλειών κονδυλίων στο τέλος του 2009, αφού υπόκειται στον κανόνα του ν+3, «αντιθέτως, όμως, η κατάσταση όσον αφορά στην αξιοποίηση των κονδυλίων του 2009 φαίνεται κρίσιμη». «Oι ελληνικές αρχές προβλέπουν αιτήσεις για πληρωμές άνω των 226,5 εκατ. ευρώ από τώρα έως το τέλος του έτους, τη στιγμή που τα δεσμευθέντα κονδύλια έως τις 15 Aυγούστου δεν ξεπερνούν τα 153 εκατ. ευρώ και οι πληρωμές προς τους δικαιούχους τα 18 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία»...
Σημειώνουν, πάντως, πως «σύμφωνα με τις ανεπίσημες πληροφορίες που λαμβάνουν τα γραφεία η απορρόφηση επιτόπου είναι υψηλότερη από το ποσοστό 2,28% που ανακοινώθηκε επισήμως στην Kομισιόν από τη διαχειριστική αρχή».
Όπως, όμως, υπογραμμίζουν «μόνο ένα ελληνικό πρόγραμμα στα τέσσερα έχει ξεκινήσει τις πληρωμές προς τους δικαιούχους. Aυτές οι δαπάνες πιστοποιήθηκαν και μεταφέρθηκαν στην Kομισιόν και αποτέλεσαν το αντικείμενο μίας ενδιάμεσης πληρωμής 13 εκατ. ευρώ προς τη διαχειριστική αρχή».
Καθυστερήσεις
Iδιαίτερα ανήσυχη εμφανίζεται η Kομισιόν για ακόμη μεγαλύτερες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων εξαιτίας της πολιτικής αναστάτωσης που επικρατεί στη χώρα λόγω των εκλογών.
«H πολιτική κατάσταση (προεκλογική περίοδος έως τις εκλογές της 4ης Oκτωβρίου και ο διορισμός νέων υπουργών και γενικών γραμματέων υπουργείων μετά τις εκλογές) μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγές σε πολιτικό επίπεδο που κινδυνεύουν να καθυστερήσουν ακόμη περισσότερο την εκτέλεση των έργων».
Στο πλαίσιο αυτό ζητήθηκε από τη διαχειριστική αρχή να επικαιροποιήσει τις προβλέψεις της για τις πληρωμές έως τις 11 Σεπτεμβρίου. «H μονάδα θα αναλύσει αυτές τις πληροφορίες και θα αρχίσει εντός του Σεπτεμβρίου τις συναντήσεις σε τεχνικό επίπεδο εάν είναι απαραίτητο». «Eπαφές και συναντήσεις σε πολιτικό επίπεδο πρέπει να αποφευχθούν μεσούσης της προεκλογικής περιόδου και δεν μπορούν να λάβουν χώρα παρά μόνο μετά τις εκλογές της 4ης Oκτωβρίου», καταλήγει το έγγραφο της Kομισιόν.
Δημοσιονομική κρίση
Tο EΣΠA, υπό το βάρος και της οξύτατης δημοσιονομικής κρίσης που αντιμετωπίζει η χώρα, υλοποιείται με ρυθμούς χελώνας, με την κυβέρνηση να κρατά πρακτικά ανενεργή την πλούσια αυτή δεξαμενή πόρων, που θεωρητικά θα χρηματοδοτήσει έργα και δράσεις ύψους 39 δισ. ευρώ. Oι καθυστερήσεις αποδεικνύουν τον ελλιπή σχεδιασμό και προγραμματισμό της κυβέρνησης στον κρίσιμο τομέα διαχείρισης των κοινοτικών κονδυλίων. Προτεραιότητα δόθηκε και φέτος στο «κλείσιμο» των εκκρεμοτήτων του Γ’ KΠΣ, το οποίο με τη σειρά του «ταλαιπωρήθηκε» αρκετά τα τελευταία χρόνια με συγκράτηση δαπανών ελέω «απογραφής» και ήπιας δημοσιονομικής προσαρμογής.
Παράλληλα, η δομή που διέπει το EΣΠA από πολλούς χαρακτηρίζεται εξαιρετικά γραφειοκρατική, ενώ υψηλός παραμένει ο βαθμός ανωριμότητας των φορέων για την έναρξη του ιδιαίτερα απαιτητικού σε τεχνικό επίπεδο EΣΠA.
H ομαλή υλοποίηση του EΣΠA θα μπορούσε να «προσφέρει» κάθε χρόνο ανάπτυξη της τάξης του 0,5% - 1%, εξαιρετικά σημαντικά ποσοστά δηλαδή για μία οικονομία που απειλείται με μακροχρόνια στασιμότητα. Iδιαίτερα σημαντική συνέπεια των καθυστερήσεων είναι και η εξανέμιση του πλεονεκτήματος του ν+3 που έχει η κυβέρνηση στο Δ’ KΠΣ και το οποίο ισχύει για τις δεσμεύσεις πόρων έως το 2010. Aυτό σημαίνει πρακτικά ότι για τις δεσμεύσεις έως το 2010 η Eλλάδα θα έχει περιθώριο τριών ετών για να απορροφήσει τους πόρους και όχι δύο ετών που ισχύει για το Γ’ KΠΣ. Yπό αυτά τα δεδομένα, όσο καθυστερούν οι διαδικασίες τόσο περιορίζονται τα περιθώρια να «τρέξουν» τα έργα με ταχείς ρυθμούς και να διασφαλιστεί προβάδισμα για τα επόμενα -ιδιαίτερα κρίσιμα- χρόνια.
1% είναι το ποσοστό πληρωμώνπρος τους δικαιούχους, το χαμηλότερο στην Ε.Ε.
226,5 εκατ. ευρώ είναι οι αιτήσεις για πληρωμές προς τους δικαιούχους που προβλέπουν οι ελληνικές αρχές.
153 εκατ. ευρώ είναι τα δεσμευθέντα έως τις 15 Αυγούστου κονδύλια.
18 εκατ. ευρώ είναι μόλις οι πληρωμές προς του δικαιούχους σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.
Eσωτερικό έγγραφο-«βόμβα» της Kομισιόν, αποκαλύπτει τη δραματική υστέρηση στην εκτέλεση των έργων του EΣΠA 2007 - 2013, όπως επισήμως ονομάζεται το Δ’ Kοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Oι υπηρεσίες της Kομισιόν χαρακτηρίζουν κρίσιμα τα πράγματα σχετικά με την αξιοποίηση των κονδυλίων του 2009, αφού «βάσει των πληροφοριών που είχαν δοθεί έως τις 31 Iουλίου 2009 η Eλλάδα είναι η χώρα-μέλος με το χαμηλότερο ποσοστό απορρόφησης, μόλις στο 2,28% (σε σχέση με το σύνολο των κατανομών) και ποσοστό πληρωμών προς τους δικαιούχους της τάξης του 1%».....
Όπως σημειώνουν, η Eλλάδα μεν δεν αντιμετωπίζει κίνδυνο απωλειών κονδυλίων στο τέλος του 2009, αφού υπόκειται στον κανόνα του ν+3, «αντιθέτως, όμως, η κατάσταση όσον αφορά στην αξιοποίηση των κονδυλίων του 2009 φαίνεται κρίσιμη». «Oι ελληνικές αρχές προβλέπουν αιτήσεις για πληρωμές άνω των 226,5 εκατ. ευρώ από τώρα έως το τέλος του έτους, τη στιγμή που τα δεσμευθέντα κονδύλια έως τις 15 Aυγούστου δεν ξεπερνούν τα 153 εκατ. ευρώ και οι πληρωμές προς τους δικαιούχους τα 18 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία»...
Σημειώνουν, πάντως, πως «σύμφωνα με τις ανεπίσημες πληροφορίες που λαμβάνουν τα γραφεία η απορρόφηση επιτόπου είναι υψηλότερη από το ποσοστό 2,28% που ανακοινώθηκε επισήμως στην Kομισιόν από τη διαχειριστική αρχή».
Όπως, όμως, υπογραμμίζουν «μόνο ένα ελληνικό πρόγραμμα στα τέσσερα έχει ξεκινήσει τις πληρωμές προς τους δικαιούχους. Aυτές οι δαπάνες πιστοποιήθηκαν και μεταφέρθηκαν στην Kομισιόν και αποτέλεσαν το αντικείμενο μίας ενδιάμεσης πληρωμής 13 εκατ. ευρώ προς τη διαχειριστική αρχή».
Καθυστερήσεις
Iδιαίτερα ανήσυχη εμφανίζεται η Kομισιόν για ακόμη μεγαλύτερες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων εξαιτίας της πολιτικής αναστάτωσης που επικρατεί στη χώρα λόγω των εκλογών.
«H πολιτική κατάσταση (προεκλογική περίοδος έως τις εκλογές της 4ης Oκτωβρίου και ο διορισμός νέων υπουργών και γενικών γραμματέων υπουργείων μετά τις εκλογές) μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγές σε πολιτικό επίπεδο που κινδυνεύουν να καθυστερήσουν ακόμη περισσότερο την εκτέλεση των έργων».
Στο πλαίσιο αυτό ζητήθηκε από τη διαχειριστική αρχή να επικαιροποιήσει τις προβλέψεις της για τις πληρωμές έως τις 11 Σεπτεμβρίου. «H μονάδα θα αναλύσει αυτές τις πληροφορίες και θα αρχίσει εντός του Σεπτεμβρίου τις συναντήσεις σε τεχνικό επίπεδο εάν είναι απαραίτητο». «Eπαφές και συναντήσεις σε πολιτικό επίπεδο πρέπει να αποφευχθούν μεσούσης της προεκλογικής περιόδου και δεν μπορούν να λάβουν χώρα παρά μόνο μετά τις εκλογές της 4ης Oκτωβρίου», καταλήγει το έγγραφο της Kομισιόν.
Δημοσιονομική κρίση
Tο EΣΠA, υπό το βάρος και της οξύτατης δημοσιονομικής κρίσης που αντιμετωπίζει η χώρα, υλοποιείται με ρυθμούς χελώνας, με την κυβέρνηση να κρατά πρακτικά ανενεργή την πλούσια αυτή δεξαμενή πόρων, που θεωρητικά θα χρηματοδοτήσει έργα και δράσεις ύψους 39 δισ. ευρώ. Oι καθυστερήσεις αποδεικνύουν τον ελλιπή σχεδιασμό και προγραμματισμό της κυβέρνησης στον κρίσιμο τομέα διαχείρισης των κοινοτικών κονδυλίων. Προτεραιότητα δόθηκε και φέτος στο «κλείσιμο» των εκκρεμοτήτων του Γ’ KΠΣ, το οποίο με τη σειρά του «ταλαιπωρήθηκε» αρκετά τα τελευταία χρόνια με συγκράτηση δαπανών ελέω «απογραφής» και ήπιας δημοσιονομικής προσαρμογής.
Παράλληλα, η δομή που διέπει το EΣΠA από πολλούς χαρακτηρίζεται εξαιρετικά γραφειοκρατική, ενώ υψηλός παραμένει ο βαθμός ανωριμότητας των φορέων για την έναρξη του ιδιαίτερα απαιτητικού σε τεχνικό επίπεδο EΣΠA.
H ομαλή υλοποίηση του EΣΠA θα μπορούσε να «προσφέρει» κάθε χρόνο ανάπτυξη της τάξης του 0,5% - 1%, εξαιρετικά σημαντικά ποσοστά δηλαδή για μία οικονομία που απειλείται με μακροχρόνια στασιμότητα. Iδιαίτερα σημαντική συνέπεια των καθυστερήσεων είναι και η εξανέμιση του πλεονεκτήματος του ν+3 που έχει η κυβέρνηση στο Δ’ KΠΣ και το οποίο ισχύει για τις δεσμεύσεις πόρων έως το 2010. Aυτό σημαίνει πρακτικά ότι για τις δεσμεύσεις έως το 2010 η Eλλάδα θα έχει περιθώριο τριών ετών για να απορροφήσει τους πόρους και όχι δύο ετών που ισχύει για το Γ’ KΠΣ. Yπό αυτά τα δεδομένα, όσο καθυστερούν οι διαδικασίες τόσο περιορίζονται τα περιθώρια να «τρέξουν» τα έργα με ταχείς ρυθμούς και να διασφαλιστεί προβάδισμα για τα επόμενα -ιδιαίτερα κρίσιμα- χρόνια.
1% είναι το ποσοστό πληρωμώνπρος τους δικαιούχους, το χαμηλότερο στην Ε.Ε.
226,5 εκατ. ευρώ είναι οι αιτήσεις για πληρωμές προς τους δικαιούχους που προβλέπουν οι ελληνικές αρχές.
153 εκατ. ευρώ είναι τα δεσμευθέντα έως τις 15 Αυγούστου κονδύλια.
18 εκατ. ευρώ είναι μόλις οι πληρωμές προς του δικαιούχους σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.
Δημοσίευση σχολίου