Αλλαγή στάσης έναντι της Ρωσίας επιχειρείται από την ελληνική κυβέρνηση μετά τον «πάγο» που έχει θέσει η ρωσική πλευρά την πολιτική και αμυντική συνεργασία των δύο χωρών με πιο πρόσφατο «κρούσμα» την ματαίωση της επίσκεψης του Έλληνας ΥΠΕΞ Σταύρου Λαμπρινίδη στην Μόσχα κατόπιν ρωσικού αιτήματος.
Η αλλαγή στάσης – η οποία βέβαια είναι πολύ νωρίς για να καταγραφεί θετικά ως μόνιμη αφού οι ελληνορωσικές σχέσεις από τον Οκτώβριο του 2009 έχουν περάσει από … «σαράντα κύματα» – καταγράφηκε αμέσως στο τομέα της αμυντικής συνεργασίας με την επαναφορά του προγράμματος των ΤΟΜΑ BMP-3HEL το οποίο εμφανίστηκε στην κατάλογο των προγραμμάτων που θα υποβληθούν για έγκριση στο ΚΥΣΕΑ με την αρχική πλήρη χρηματοδότησή του των 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ, αντί των 250 εκατ. ευρώ που είχε εξασφαλιστεί μέχρι τον περασμένο μήνα!
Δεν είναι τυχαίο ότι η ελληνική πλευρά διέρρευσε αμέσως μετά το τηλεφώνημα Γ.Παπανδρέου στον ομόλογό του Β.Πούτιν ότι "συζητήθηκαν θέματα αμυντικής συνεργασίας".
Επίσης άλλα προγράμματα υψηλού ρωσικού ενδιαφέροντος στα οποία η ρωσική πλευρά είναι ή “sole source” (εκσυγχρονισμός Tor-M1), ή πρώτο φαβορί (SHORADS), ή απλά είναι αποφασισμένη να τα διεκδικήσει (Hi-SAM, εκπαιδευτικά, μαχητικά), έχουν αυξηθεί σε χρηματοδότηση ή έχουν ανέβει σε προτεραιότητα! Με απλά λόγια, η ελληνική κυβέρνηση «κλείνει το μάτι» στη Μόσχα και ο χρόνος θα δείξει κατά πόσο οι προθέσεις είναι πραγματικές.
Έτσι (και από την στιγμή που θεωρηθεί ότι μπορεί να ξεκινήσει η έστω και με χαμηλούς ρυθμούς η χρηματοδότηση των αμυντικών προγραμμάτων) στο κείμενο που πάει για έγκριση στο ΚΥΣΕΑ φαίνεται το υπουργείο Εθνικής Άμυνας φρόντισε να δώσει ισχυρό "ρωσικό ενδιαφέρον":
-Το πρόγραμμα των ΤΟΜΑ, για το οποίο υπάρχει ισχυρή διακρατική συμφωνία για τα BMP-3HEL, εμφανίστηκε στον τελικό κατάλογο των προγραμμάτων του 15ετούς με άμεση χρηματοδότηση, 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ! Μάλιστα στο πρόγραμμα ενσωματώθηκε και το πρόγραμμα των οχημάτων περισυλλογής BREM-L, το οποίο πριν αποτελούσε πριν ξεχωριστό πρόγραμμα ύψους 100 εκατ. ευρώ.
Στο αρχικό κείμενο που είχε εγκριθεί από το ΣΑΓΕ και το ΣΑΜ, η αρχική χρηματοδότηση ήταν 250 εκατ. ευρώ και η τελική 1,2 δις. Ευρώ αλλά δεν δεσμεύονταν κονδύλια για την δεύτερη περίπτωση, όπως συμβαίνει τώρα. Το ποσό των 1,2 δις. Ευρώ το οποίο είναι το προϋπολογισθέν κόστος από την απόφαση του ΚΥΣΕΑ του 2007 είναι φωτογραφικό για τα 419+30 BMP-3HEL/ΒREM-L.
- Το πρόγραμμα των SHORADS για την αντικατάσταση των OSA-AK, κερδίζει αυξημένη χρηματοδότηση κατά 90 εκατ. ευρώ και φτάνει τα 650 εκατ. ευρώ.
-Το πρόγραμμα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των SHORAD Tor-M1, από νούμερο 28 στις προτεραιότητες των τριών Κλάδων ανέβηκε στο νούμερο 17 και πέρασε μπροστά και από προγράμματα όπως ο εκσυγχρονισμός Μέσης Ζωής των MEKO-200HN, η αναβάθμιση/εκσυγχρονισμός των F-16 Βlock 50/52+ (σε επίπεδο Advanced) κλπ., αλλά το κυριότερο (μια και οι προτεραιότητες είναι μάλλον σχετικές) είναι ότι η χρηματοδότησή του αυξήθηκε κατά 50% από 99 εκατ. ευρώ σε 150 εκατ. ευρώ.
Γενικά καταγράφεται από το ΓΕΣ ένα αυξημένο ενδιαφέρον στα αντιαεροπορικά προωθημένης Α/Α στα νησιά. Τα διδάγματα του πολέμου της Λιβύης όπου τα ΟSA-AK (βέβαια με Λίβυους ή μισθοφόρους στην καλύτερη περίπτωση χειριστές) δεν κατάφεραν να σταθούν καθόλου ικανοποιητικά απέναντι στις όχι και τόσο ισχυρές αγγλο-γαλλικές, κυρίως, αεροπορικές δυνάμεις, έχει θορυβήσει το ΓΕΣ, όπως έχει σημειώσει σε σχετικό άρθρο της η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ.
-Το πρόγραμμα των Α/Α συστημάτων μακρού βεληνεκούς αυξήθηκε επίσης σε χρηματοδότηση, για την ακρίβεια τριπλασιάστηκε η χρηματοδότησή του. Είχαμε σημειώσει ότι για την προμήθεια των δύο συστοιχιών ήταν πολύ χαμηλή η αρχική χρηματοδότηση των 200 εκατ. ευρώ, ενώ η μελέτη ήταν για 603 εκατ. ευρώ.
Δηλαδή επανέρχεται στα φυσιολογικά επίπεδα, ενώ δεν αποκλείεται να γίνει προσπάθεια προμήθειας τεσσάρων συστοιχιών για να φτάσουμε τις 10 που προβλέπει η νυν δομή δυνάμεων. Βέβαια τέσσερις συστοιχίες της κατηγορίας S-400 στο ποσό των 600 εκατ. ευρώ, είναι μάλλον μακρινό όνειρο, πόσο μάλλον για την απόκτηση των Patriot PAC-3 που θεωρούνται και φαβορί για την προμήθεια αυτή. Το βέβαιο είναι ότι η ρωσική πλευρά θα κυνηγήσει το πρόγραμμα.
-Ένα άλλο πρόγραμμα που επίσης η ρωσική πλευρά είναι αποφασισμένη να κυνηγήσει έστω και αν έχει χαμηλές πιθανότητες να το κερδίσει είναι το πρόγραμμα του εκπαιδευτικού αεροσκάφους προωθημένης εκπαίδευσης, το οποίο στο τελικό κείμενο που προωθείται στο ΚΥΣΕΑ, πέρασε πολύ μπροστά σε προτεραιότητα και έφτασε το νούμερο 10 από νούμερο 19 που ήταν πριν.
Η χρηματοδότησή του εξακολουθεί να είναι χαμηλή για την ανάγκη των 34-40 αεροσκαφών (407 εκατ. ευρώ) και αυτός είναι ο βασικός λόγος που οι Ρώσοι θεωρούν ότι μπορούν να πετύχουν jack-pot: Είναι οι μοναδικοί που μπορούν να δώσουν σε τέτοια τιμή αεροσκάφη προωθημένης εκπαίδευσης και μάλιστα με «δυτικά διαπιστευτήρια»: Το Yak-130 δεν είναι άλλο από το ιταλικό Μ346 ή καλύτερα το Μ346 είναι το ρωσικό Yak-130 χωρίς να είναι πιστοποιημένο ως αεροσκάφος υποστήριξης όπως είναι το ρωσικό και κόστος το διπλάσιο του ιταλικού.
-Το πρόγραμμα του Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους ανέβηκε σε χρηματοδότηση και έφτασε τα 3 δισ. ευρώ. Και η ρωσική πλευρά ετοιμάζει την πρόταση για το Su-35 εκτός και αν υπάρξουν εκπλήξεις, όπως αναφέρουν πηγές από την Μόσχα και το Ιρκούτσκ… Είναι γεγονός ότι σε αυτές τις τιμές μόνο 60 Su-35 μπορούν να αποκτηθούν ή ισάριθμα F-16 Adv. ή περίπου 50 F/A-18IR.
Όλες οι άλλες γνωστές σοβαρές υποψηφιότητες ξεκινούν από κόστη της τάξεως των 6 δις ευρώ για 40 αεροσκάφη, αν μιλάμε βέβαια για καινούρια αεροσκάφη… Και αυτό κάνει την ρωσική πλευρά να ενδιαφέρεται να δείξει σε μία δυτική αγορά όχι έχει «το καλύτερο και το φθηνότερο προϊόν».
Η ρωσική πλευρά δείχνει να έχει λάβει το μήνυμα, αλλά τηρεί στάση αναμονής και απέχει από την ενθουσιώδη υποδοχή άλλων εποχών. Μία πρώτη επαφή και προσπάθεια επανασύνδεσης θα γίενι στον ερχόμενο Σεπτέμβριο, όπυο η ρωσική πλευρά έχει δώσει στον Έλληνα ΥΠΕΞ Σ.Λαμπρινίδη, ένα πρώτο ραντεβού σε διεθνές meeting. Ο καιρός θα δείξει, επαναλαμβλανουμε...
ΠΗΓΗ
Δημοσίευση σχολίου