«Ας μην δημιουργούνται σενάρια προς το παρόν κι ελπίδες προσμονής για την απόφαση που αφορά τις νέες φρεγάτες, δεν έχουμε ακόμη τελειώσει και ο δρόμος δείχνει μακρύς και βεβαίως υπάρχουν πολλές λεπτομέρειες που δεν έχουν κλείσει».
Αυτό διαβεβαιώνουν κύκλοι του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, αλλά και Επιτελείς του Πολεμικού Ναυτικού οι οποίοι ετοιμάζουν τους φακέλους τους ώστε το Σάββατο να ενημερώσουν για μια σειρά θεμάτων και των πρωθυπουργό. Ανάμεσα σε αυτά τα θέματα και η «καυτή ατζέντα» των εξοπλιστικών, με φόντο της τέσσερις νέες φρεγάτες.
Πάντως οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ορισμένα σημαντικά σημεία για τη συνάντηση της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας με τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Μάλιστα ομιλούν για «ενημέρωση» και σε καμία περίπτωση «συνάντηση αποφάσεων» που αφορά τις φρεγάτες με τις οποίες θα πορευτεί ο στόλος τα επόμενα χρόνια. Άλλωστε η όποια λίστα του Πολεμικού Ναυτικού θα παραδοθεί στα χέρια του πρωθυπουργού ο οποίος έχει και την τελική απόφαση.
Ένα από αυτά τα σημεία είναι ότι στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ στις 14 Ιουνίου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα έχει συναντήσεις με τους ομολόγους του, ανάμεσα σε αυτούς και οι ηγέτες των χωρών από τις οποίες προέρχονται οι εταιρίες- «μνηστήρες» για το Πολεμικό Ναυτικό και πέραν της Συμμαχικής ατζέντας δεν αποκλείεται να υπάρξουν συζητήσεις για τις φρεγάτες σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο.
Και εκεί ο πρωθυπουργός θα έχει την ευκαιρία να συνομιλήσει με τους ηγέτες των χωρών αυτών καθώς όλοι έχουν δηλώσει ότι τους ενδιαφέρει η επόμενη μέρα των Ελληνικών ναυπηγείων, εκτός των τεσσάρων φρεγατών.
Κατά συνέπεια πρώτον ο πρωθυπουργός θα πρέπει να ενημερωθεί ενδελεχώς για όλα εκείνα που είναι απαραίτητα και αφορούν το «πακέτο» που αναζητά η Αθήνα, για την έως τώρα αξιολόγηση των προτεινόμενων φρεγατών και βεβαίως για τις προτάσεις που πλειοψηφούν σύμφωνα με τα επιχειρησιακά δεδομένα, αλλά και για εκείνες που βρίσκονται στο ναδίρ των προτιμήσεων του επιχειρησιακού χρήστη.
Στρατιωτικές πηγές επισήμαναν σε αυτό το σημείο ότι με τα παραπάνω δεδομένα δεν είναι δυνατόν ο κος. Μητσοτάκης να μεταβεί στη Σύνοδο και να υπάρχει ήδη ειλημμένη απόφαση, διότι σε καθαρά πολιτικό επίπεδο κορυφής, πρέπει και ο πρωθυπουργός να συνομιλήσει με τους ομολόγους του εκφράζοντάς τους τα Ελληνικά δεδομένα.
Η Short list δεν βγάζει νικητή…
Σ’ ότι αφορά την περίφημη λίστα αξιολόγησης με σειρά προτεραιότητας (Short List) οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι είναι ο «ημιτελικός» σε αυτό τον ιδιότυπο αγώνα δρόμου, όπως έχει εξελιχθεί.
Αλλά και στον «τελικό» κανείς δεν είναι σίγουρος για το ποιος τελικά θα προκριθεί. Σε κάθε περίπτωση, όπως γίνεται γνωστό μέσα από πληροφορίες, η πλειονότητα των Ναυάρχων έχουν λάβει ξεκάθαρες θέσεις υπέρ φρεγατών που επιχειρησιακά μπορούν να γίνουν η ναυτική «Σάρισα», δηλαδή το μακρύ δόρυ, με το οποίο θα μπορούν ν’ ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες απειλές και προκλήσεις σε Αιγαίο, Μεσόγειο ή όπου αλλού απαιτηθεί να υπάρχει η Γαλανόλευκη για να υπερασπίζεται τα Εθνικά συμφέροντα.
Πάντως από την μακρά λίστα των οκτώ υποψηφιοτήτων, οι μισές θα περάσουν στην τελική φάση, με μια από αυτές να έχει τον ρόλο του ασφαλούς back up ή και outsider, διότι ως την τελευταία στιγμή, πολλά αλλάζουν. Οι πληροφορίες που υπάρχουν κάνουν λόγο ακόμη και για «εκπλήξεις»!
Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και προσωπικά ο Νίκος Παναγιωτόπουλος επιμένει ότι το πρώτο που θέλει είναι το καλύτερο δυνατό πλοίο για το Πολεμικό Ναυτικό. Επιπλέον το υπουργείο θέλει και αντιλαμβάνεται ότι το θέμα των ναυπηγείων- που δεν του ανήκει ως χαρτοφυλάκιο- είναι απαραίτητα για την μετέπειτα υποστήριξη των νέων πλοίων και γι’ αυτό τον λόγο ο υπουργός φέρεται να έχει επισημάνει ότι πρέπει να επισπευσθεί το θέμα της επίλυσης.
Και την ίδια στιγμή, πέραν των μικρών παρεμβάσεων που κάνουν οι «μνηστήρες» ακόμη και μετά το κλείσιμο των φακέλων και την έναρξη της αξιολόγησης από την πολυμελή ομάδα εργασίας του Πολεμικού Ναυτικού, δεν σταματούν οι πολιτικές πιέσεις με πολυποίκιλους τρόπους μιας κι όλοι θέλουν να πάρουν τα προϋπολογισμένα 5 δις του Πολεμικού Ναυτικού. Κύκλοι του υπουργείου επισημαίνουν ότι έως τώρα δεν έχουν λειτουργήσει με βάση τις όποιες πολιτικές πιέσεις αλλά αναζητείται η δυνατή λύση που καλύπτει τις επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού.
Πέραν της αξιολόγησης των πλοίων υπάρχει και το επιχειρηματικό κομμάτι του «πακέτου» που κι αυτό έχει τις δικές του δυσκολίες μιας και περιλαμβάνει χρονοδιαγράμματα, χρηματοδοτήσεις, πληρωμές, τύπος σύμβασης, τα ναυπηγεία και το υπόλοιπο πακέτο.
Το κρίσιμο στοίχημα των ναυπηγείων
Μέσα στο διάστημα που θα ξεκινήσει να «χτίζεται» η νέα φρεγάτα στα ναυπηγεία της εταιρίας που εν τέλει θα επιλεγεί απαιτούνται περίπου τρία χρόνια. Αυτό το διάστημα είναι απαραίτητο να έχουν γίνει οι επενδύσεις σε Ελληνικά ναυπηγεία τα οποία θα είναι σε θέση, να υποστηρίξουν το νέο project για το Πολεμικό Ναυτικό.
Η κυβέρνηση θέλει να κατασκευαστούν τρεις φρεγάτες «made in Greece» αλλά ποιος θα είναι εκείνος που θα κάνει την επένδυση;
Σίγουρα κανένα ναυπηγείο σε παγκόσμιο επίπεδο δεν έχει καταστεί βιώσιμο κατασκευάζοντας μόνον πολεμικά πλοία. Αντιθέτως ο εμπορικός στόλος, η τάχιστη απόδοση του εμπορικού πλοίου και η εμπειρία του εργατικού δυναμικού είναι το κοινό μυστικό για ένα πετυχημένο ναυπηγείο. Από αυτά τα δεδομένα η Ελλάδα διαθέτει μόνο το τελευταίο, την μακρά εμπειρία των ανθρώπων στα ναυπηγεία.
Ήδη οι «μνηστήρες» έχουν περάσει από τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά να δουν την κατάσταση στην οποία βρίσκονται, να κάνουν τις παρατηρήσεις τους και να σημειώσουν όλα εκείνα τα νέα που απαιτούν τα σύγχρονα ναυπηγεία και να κάνουν τους δικούς τους υπολογισμούς.
Τελευταίοι πέρασαν κι από τα δυο ναυπηγεία της Αττικής οι Βρετανοί, κάνοντας σημαντικές προτάσεις.
Σε κάθε περίπτωση όταν είχαμε γράψει ότι ο «λευκός καπνός» δεν θα βγει ακόμα για τις φρεγάτες, φαίνεται ότι επιβεβαιώνεται και μάλιστα σύμφωνα με ορισμένους στη Λ. Μεσογείων, που ναι μεν βιάζονται να τελειώνει κι αυτό το θρίλερ, αλλά από την άλλη σημειώνουν ότι περιμένουμε 30 χρόνια για νέες φρεγάτες, οι 15- 20 μέρες δεν είναι το μέγα πρόβλημα…
Δημοσίευση σχολίου