Σε αυτό το άρθρο θα δούμε πόσο μακριά είναι το θέατρο επιχειρήσεων της Ανατολικής Μεσογείου σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα, κι αν η Ελλάδα (σ.σ οι Ένοπλες Δυνάμεις) μπορεί τελικά να αμυνθεί σε αυτό τον χώρο έναντι της Τουρκίας. Τέλος, θα δούμε τι προσθήκες χρειάζονται για να βελτιωθεί η θέση μας στο συγκεκριμένο ΘΕ, με αποτέλεσμα να ανατραπούν οι ισορροπίες υπέρ μας.
Γεωγραφία
Η Ανατολική Μεσόγειος είναι ένα μεγάλο τμήμα της Μεσογείου, με έκταση 700.000 τ.χλμ, όσο δηλαδή η έκταση της Τουρκίας, ή 5,5 φορές η έκταση της Ελλάδας (κατά προσέγγιση).
Η περιοχή όμως της Ανατολικής Μεσογείου όπου αναμένεται να υπάρξουν αψιμαχίες σε μια μελλοντική αντιπαράθεση Ελλάδας-Τουρκίας, είναι μόνο ένα μικρό τμήμα της ευρύτερης Ανατολικής Μεσογείου, έκτασης 75.000 τ.χλμ. Η περιοχή συνεπώς της Ανατολικής Μεσογείου που αναφερόμαστε, έχει σαν σύνορα τις εξής χερσαίες περιοχές (από δυτικά προς ανατολικά)
-Ανατολική Κρήτη.
-Κάσος.-Κάρπαθος.
-Ρόδος.
-ΝΔ-Νότια ακτή της Τουρκίας.
-Δυτική Κύπρος.
Σε Ελληνική κυριότητα βρίσκονται όλες οι παραπάνω περιοχές, πλην της ΒΔ Κύπρου και των ακτών της Τουρκίας, που ανήκουν στην τελευταία. Συνεπώς τα σύνορα της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου είναι μοιρασμένα.
Το μοναδικό χερσαίο έδαφος που υπάρχει εντός της παραπάνω περιοχής, είναι το σύμπλεγμα Μεγίστης, το οποίο ανήκει κι αυτό στην Ελλάδα.
Συνεπώς από γεωγραφικής άποψης, τα πράγματα είναι μοιρασμένα, χωρίς κάποιος να έχει σοβαρό γεωγραφικό πλεονέκτημα
Ο ευρύτερος χώρος της Ανατολικής Μεσογείου (κόκκινο), καθώς και η περιοχή όπου έχει άμεσο «επιχειρησιακό» ενδιαφέρον για την Ελλάδα (κίτρινο)
Υποδομές
Η Γεωγραφία είναι ο βασικός παράγοντας για την διαμόρφωση των επιχειρήσεων, αλλά από μόνη της δεν λέει πολλά. Βασικό και συνδετικό ρόλο παίζουν επίσης και οι υποδομές που υπάρχουν σε ένα Θέατρο Επιχειρήσεων. Διότι χωρίς υποδομές, το έδαφος από μόνο του δεν μπορεί να υποστηρίξει επαρκώς επιχειρήσεις σύνθετες και μεγάλης διάρκειας.
Αεροδρόμια
Σε περίοδο επιχειρήσεων, όλα τα αεροδρόμια μια χώρας μπορούν να μετατραπούν σε στρατιωτικά αεροδρόμια, με την ανάπτυξη τεχνικών κλιμακίων, καθώς και υλικών (ανταλλακτικών, όπλων κοκ). Τα συγκεκριμένα αεροδρόμια δεν θα λειτουργούν σαν ένα κανονικό αεροδρόμιο στρατιωτικών προδιαγραφών, αλλά σαν χώροι ανεφοδιασμού των μαχητικών σε καύσιμο και όπλα (αν απαιτείται). Τα αεροδρόμια που μπορούν να υποστηρίξουν μαχητικά αεροσκάφη εκατέρωθεν φαίνονται στην παρακάτω εικόνα.
Αεροδρόμια της Ελλάδας και της Τουρκίας, από όπου μπορούν να υποστηριχθούν αεροπορικές επιχειρήσεις στην Αν.Μεσόγειο.
Για την Ελλάδα, τα αεροδρόμια που βρίσκονται πιο κοντά στην Ανατολική Μεσόγειο, είναι τα εξής:-Ρόδου-Μαριτσών (Ρόδος)-Καρπάθου.-Σητείας-Πάφου (Κύπρος).-Μεγίστης (το εξαιρέσαμε λόγω εγγύτητας με την Τουρκία).
Όσον αφορά την Τουρκία, τα πιο κοντινά αεροδρόμιά της είναι τα εξής:-Ντάλαμαν-Αττάλειας-Γκαζίπασα-Ψευδοκράτους.
Από τα παραπάνω είναι κατανοητό πως τα Ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη μπορούν να εξυπηρετηθούν εξίσου καλά με τα Τουρκικά μαχητικά.
Οι Ελλάδα διαθέτει τις υποδομές για να υποστηρίξει επιτυχώς τυχόν αεροπορικές επιχειρήσεις στην Αν. Μεσόγειο. Εδώ το Α/Δ της Καρπάθου.
Λιμάνια
Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και στον τομέα της εξυπηρέτησης των πλοίων-υποβρυχίων του Πολεμικού μας Ναυτικού, καθώς η χώρα μας διαθέτει αρκετά λιμάνια στην περιοχή.
Λιμάνια Ελλάδας-Τουρκίας πλησίον της Αν.Μεσογείου.
Θέσεις χερσαίων ραντάρ (μόνο ΣΑΕ)
Όσον αφορά τους αισθητήρες των ΣΑΕ της Ελλάδας και της Τουρκίας, κι εδώ τα πράγματα είναι «μοιρασμένα», με την έννοια πως και οι δυο χώρες έχουν προηγμένα 3D ραντάρ στην περιοχή, τα οποία όμως λόγω της καμπυλότητας της Γης (όπως εξηγήσαμε σε παλαιότερο άρθρο μας), έχουν περιορισμένες εμβέλειες εντοπισμού μαχητικών αεροσκαφών που κινούνται σε χαμηλά (κυρίως) και χαμηλά-μέσα υψόμετρα. Συνεπώς το κύριο έργο της έγκαιρης αεροπορικής προειδοποίησης θα το αναλάβουν τα μη χερσαία τμήματα του ΣΑΕ, όπως είναι τα ρανταρ των πλοίων και τα ΑΣΕΠΕ (κυρίως) .
Θέσεις χερσαίων ραντάρ (μόνο ΣΑΕ)
Όσον αφορά τους αισθητήρες των ΣΑΕ της Ελλάδας και της Τουρκίας, κι εδώ τα πράγματα είναι «μοιρασμένα», με την έννοια πως και οι δυο χώρες έχουν προηγμένα 3D ραντάρ στην περιοχή, τα οποία όμως λόγω της καμπυλότητας της Γης (όπως εξηγήσαμε σε παλαιότερο άρθρο μας), έχουν περιορισμένες εμβέλειες εντοπισμού μαχητικών αεροσκαφών που κινούνται σε χαμηλά (κυρίως) και χαμηλά-μέσα υψόμετρα. Συνεπώς το κύριο έργο της έγκαιρης αεροπορικής προειδοποίησης θα το αναλάβουν τα μη χερσαία τμήματα του ΣΑΕ, όπως είναι τα ρανταρ των πλοίων και τα ΑΣΕΠΕ (κυρίως) .
Προσεγγιστικές θέσεις χερσαίων ραντάρ. Τονίζεται ότι και οι 2 χώρες δύνανται να πυκνώσουν πιο πολύ το υφιστάμενο δίκτυο ραντάρ με κινητά ραντάρ.
Αναμενόμενες Αποστολές των ΕΕΔ στην Ανατολική Μεσόγειο
Οι αποστολές που αναμένεται να κληθούν να φέρουν εις πέρας οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις στην Ανατολική Μεσόγειο, είναι οι κάτωθι:-Άμυνα στο σύμπλεγμα της Μεγίστης.-Αποστολή ενισχύσεων δια θαλάσσης, ή αέρος στην Κύπρο.-Καταστροφή του Τουρκικού στόλου.
Για το σύμπλεγμα της Μεγίστης, έχουμε αναφερθεί διεξοδικά σε παλαιότερο άρθρο μας. Πιστεύουμε πως η σωστή οργάνωση που γίνεται και η ενδεχόμενη υποστήριξη του συμπλέγματος από τη Ρόδο με MLRS (ATACMS), μπορεί να διατηρήσει τα επίπεδα αποτροπής σε υψηλά επίπεδα.
Για την αποστολή ενισχύσεων όμως στην Κύπρο, καθώς και για τον έλεγχο της παραπάνω περιοχής, απαιτούνται πλοία ισχυρά, τόσο σε όπλα, όσο και σε αισθητήρες. Πλοία τα οποία θα έχουν την ακτίνα δράσης και το εκτόπισμα για να μπορούν να επιχειρούν ανεξάρτητα και μερικώς απομονωμένα στις ανοιχτές θάλασσες της Ανατολικής Μεσογείου.
Η καλύτερη λύση γι’αυτές τις αποστολές είναι τα πλοία αεράμυνας περιοχής, με εκτόπισμα φρεγάτας έως αντιτορπιλικού.
Μία από τις πολλές αξιόλογες λύσεις που επιλέξαμε να εξετάσουμε είναι οι Γαλλικές φρεγάτες FTI (Belh@rra) και για την οποία έχουν γίνει εκτενή άρθρα παλαιότερα.
Πρόκειται για πλοίο με μεγάλο εκτόπισμα (<4.000 τόνων), αισθητήρες κι εξοπλισμό τεχνολογίας αιχμής, καθώς και φονικότατα όπλα (Exocet MM40Blk3, Aster 30/15).
Από την χώρα μας όμως δεν λείπουν μόνο φρεγάτες αεράμυνας περιοχής. Λείπουν κι άλλα οπλικά συστήματα – πολλαπλασιαστές, που πρέπει κάποια στιγμή να μπουν σε προγραμματισμό. Οι σημαντικότερες ελλείψεις της στον τομέα αυτόν εκτιμούμε πως είναι:-Η απόκτηση των 2 επιπλέον Υ/Β U-214, και η απόκτηση βαρέων τορπιλών.-Η απόκτηση ή μετασκεύη Αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού.-Η ταχεία ολοκλήρωση της αναβάθμισης των Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας P-3B.-Η προμήθεια επιπλέον ΑΣΕΠΕ, για την ταυτόχρονη υπσοτήριξη των ΘΕ του Αιγαίου και της Αν.Μεσογείου.
Επίλογος
Άποψη μας είναι λοιπόν πως η Ελλάδα διαθέτει τις υποδομές για να υποστηρίξει αεροναυτικές επιχειρήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο, και πως δεν έχει κανένα μειονέκτημα σε αυτόν τον τομέα. Το ότι η Τουρκία έχει «συνεχόμενο» χερσαίο χώρο πάνω στην Ανατολική Μεσόγειο δεν σημαίνει τίποτα, διότι αυτό που μετράει πιο πολύ είναι οι υπάρχουσες υποδομές για να μπορεί να υποστηρίξει τα όπλα που επιχειρούν. Και σε αυτόν τον τομέα τα πράγματα είναι σχεδόν μοιρασμένα.
Διότι αν το προχωρήσουμε ένα βήμα παραπέρα, αν η Ανατολική Μεσόγειος θεωρείται χώρος με γεωγραφικό μειονέκτημα για την Ελλάδα, τότε το Αιγαίο για την Τουρκία είναι «απαγορευμένη περιοχή».
πηγή
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Δημοσίευση σχολίου