GuidePedia

0


Στην αποφασιστικότητά του να επιφέρει σημαντικές μεταρρυθμίσεις στις Ένοπλες Δυνάμεις επικεντρώθηκε η ομιλία του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Δένδια, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στη Βουλή, με αφορμή τη συζήτηση για την έγκριση του προϋπολογισμού. Ο ΥΕΘΑ ανέφερε ότι η προσπάθεια της ηγεσίας του υπουργείου θα επικεντρωθεί σε τέσσερις άξονες.

Χρειαζόμαστε ένα νέο σύστημα μάχης αλλά και σύστημα υποστήριξης της αμυντικής μας προσπάθειας, είπε ο Νίκος Δένδιας. Οι προκλήσεις ασφάλειας εξελίσσονται με απίστευτη ταχύτητα, οπότε “χρειαζόμαστε προσαρμογή και μεταρρυθμίσεις“. Η νέα τεχνολογία καθιστά αναγκαία τη θωράκιση σε πεδία που είχαμε υποτιμήσει στο παρελθόν. Ο δε σχεδιασμός, θα πρέπει να υπερβαίνει τη δεκαετία και δεν μπορεί να υποθηκεύει την οικονομική ανεξαρτησίας της Ελλάδας (σ.σ. έμμεση αναφορά στα Μνημόνια), ενώ πρέπει να υπηρετήσει και την οικονομική ανάπτυξη.

Στο ίδιο οικονομικό πλαίσιο, ξεκαθάρισε παράλληλα, ότι ενδεχόμενη απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να εξαιρέσει τις αμυντικές δαπάνες από τον υπολογισμό του ελλείμματος, είναι ασφαλώς μια καλοδεχούμενη – θετική εξέλιξη, όμως μόνο καταρχήν. Προφανώς διότι το χρέος αυτό θα προστεθεί στο υφιστάμενο και το ύψος του δεν θα αλλάξει με την οποιαδήποτε “μόχλευση”. Γι’ αυτό υπάρχει απόφαση “να επαναξιολογήσουμε και να προτεραιοποιήσουμε” εκ νέου τις δαπάνες. προμήθειες θα γίνονται μόνο εάν “είναι αναγκαίο και αν εντάσσεται σε εθνική στρατηγική“. Εμμέσως απέρριψε τις “έκτακτες δαπάνες” για την “εκμετάλλευση ευκαιριών”…

Ο πρώτος άξονας θα αφορά στην επικαιροποίηση και διεύρυνση της πολιτικής εθνικής άμυνας και ασφάλειας. Προφανώς, ο υπουργός υπονοούσε τα σχετικά θεσμικά κείμενα τα οποία δεν έχουν αλλάξει εδώ και πολλά χρόνια. Η Ουκρανία έχει αλλάξει πολλά πράγματα στον τομέα των συγκρούσεων, τόσο στο επίπεδο των τακτικών όσο και στην αποτελεσματικότητα συστημάτων “χαμηλού κόστους – μέγιστου αποτελέσματος”, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά. Έκανε λόγο για την “ανάγκη μελέτης, αλλά και προσαρμογής στα δικά μας δεδομένα”.

Στο πλαίσιο αυτό, η διαδικασία αυτή θα οδηγήσει στην εκπόνηση ενός 12ετούς προγράμματος εξοπλιστικών προτεραιοτήτων, το οποίο θα λαμβάνει υπόψη αυτή τη νέα πραγματικότητα. Η έμφαση στην υπουργική ομιλία δόθηκε στα “αυτονόμως κινούμενα” οχήματα κάθε κατηγορίας, δηλαδή στα “μη επανδρωμένα οχήματα” σε αέρα, θάλασσα και ξηρά. Στην ίδια κατηγορία προτεραιότητας έθεσε και την κυβερνοασφάλεια. Κατά συνέπεια, πρόσθεσε, θα περιοριστούν τα προγράμματα “που κινούνται εκτός αυτού του προγραμματισμού”.


Στον ίδιο άξονα ενέταξε και την “αμυντική διπλωματία“, για την οποία τόνισε εμφατικά, ότι είναι κάτι πολύ ευρύτερο από απλή αξιοποίηση των εξοπλιστικών προμηθειών. Θα μπορούσε ενδεχομένως αυτό να αποτελεί και μια έμμεση αιχμή για την πεποίθηση που επικρατεί και τη γενικότερη πολιτική φιλολογία που αναπτύσσεται περί “γεωπολιτικής διαχείρισης των εξοπλισμών“. Υπενθύμισε, ότι ως υπουργός Εξωτερικών είχε υπογράψει συμφωνίες που είχαν και αμυντικό περιεχόμενο, με χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Γαλλία, τα ΗΑΕ, την Αίγυπτο και τη Σαουδική Αραβία.

Ιδιαίτερη αναφορά επιφύλαξε, στο πλαίσιο του πρώτου άξονα, στην αναβάθμιση των ανωτάτων στρατιωτικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων (ΑΣΕΙ) των Ενόπλων Δυνάμεων. Όπως υπογράμμισε, στις νέες πρωτοβουλίες εντάσσεται η δυνατότητα παρακολούθησης της εκπόνησης διδακτορικών διατριβών και η συμμετοχή σε μεταπτυχιακά – ερευνητικά προγράμματα. Στο ζήτημα της στρατιωτικής θητείας που επίσης έθιξε, έκανε λόγο για “το μοντέλο της Φινλανδίας“, το οποίο έχει μελετηθεί, ενώ πρόσθεσε, ότι “θα κοιτάξουμε ξανά την εφεδρεία και θα βελτιώσουμε την εκπαίδευση”

Δεύτερος άξονας για τον ΥΕΘΑ είναι τα εξοπλιστικά προγράμματα. Παρόλο που αναφέρθηκε σε αυτά και στο πλαίσιο της τοποθέτησης για τον πρώτο άξονα, έκανε λόγο για το πρόγραμμα των γαλλικών φρεγατών FDI HN, χωρίς να αναφέρει οτιδήποτε για το ενδεχόμενο ή μη, της άσκησης του δικαιώματος προαίρεσης για τέταρτη, στα γαλλικά μαχητικά αεροσκάφη RAFALE (άγνωστο εάν άφηνε εμμέσως ανοιχτό ενδεχόμενο επιπρόσθετης προμήθειας ή ευρύτερης “μόχλευσης” στον “γαλλικό στόλο” μαχητικών σε ελληνική υπηρεσία, ή απλώς τις αναληφθείσες υποχρεώσεις).

Αναφέρθηκε όμως και στην αναβάθμιση των μαχητικών αεροσκαφών F-16, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για το είδος της αναβάθμισης που θα προωθηθεί στα F-16 Block 50 (“V” ή Block 50M). Μίλησε και για τα μαχητικά αεροσκάφη πέμπτης γενιάς F-35 Lightning II, προσθέτοντας όμως για το χρονοδιάγραμμα προμήθειάς τους το “σε μέσο χρόνο”. Άρα, λογικά, θα πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο προώθησης άμεσης προμήθειας στο πλαίσιο της πρόθεσης για την απόκτηση 20+20 μαχητικών του τύπου. Λογικό εξάλλου, από τη στιγμή που για τα εξοπλιστικά αυτά προσδιόρισε το ποσό σε 2,57 δισ. ευρώ. Με απλά λόγια, σε αυτά τα χρήματα εντάσσεται και η κάλυψη υφισταμένων υποχρεώσεων.

Μιλώντας για τον τρίτο άξονα, ο Νίκος Δένδιας έκανε λόγο για την αμυντική βιομηχανία. Όπως ανέφερε, είναι απολύτως αναγκαία η δημιουργία “αμυντικού οικοσυστήματος”. Πρόσθεσε, ότι η έμφαση θα δοθεί σε τεχνολογίες “διττής χρήσης” (dual use), δηλαδή που θα έχουν εφαρμογές, πέραν του στρατιωτικού, δηλαδή στον πολιτικό τομέα. Ανέφερε τα παραδείγματα χωρών όπως οι ΗΠΑ, η Βρετανία, η Γαλλία, το Ισραήλ και τα ΗΑΕ.

“Οι Ένοπλες Δυνάμεις δεν μπορούν να είναι απλά καταναλωτές ξένων οπλικών συστημάτων“, είπε χαρακτηριστικά και εκεί στήριξε την ανάγκη δημιουργίας ενός “συστήματος καινοτομίας”. Το επίκεντρο αυτής της νέας προσπάθειας θα είναι το “Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας“. Εντύπωση προκάλεσε η αναφορά του στο ότι “οι πόροι υπάρχουν ήδη”, διευκρινίζοντας ότι “ανακάλυψε” σε κωδικό του ΥΠΕΘΑ που συνδέεται με τέτοιες δραστηριότητες, ποσό της τάξεως των 25 εκατ. ευρώ!

Ο υπουργός έκανε ξεχωριστή αναφορά όμως τόσο στην ΕΑΒ όσο και στα ΕΑΣ, χωρίς να κρύψει ότι θεωρεί αμφότερες τις εταιρίες “μεγάλους ασθενείς” και αποκαλώντας γενικότερα την κατάσταση ως “απολύτως προβληματική“. Ξεκινώντας από την ΕΑΒ, υπενθύμισε ότι η εποπτεία της περνά στο ΥΠΕΘΑ. Ανέφερε, ότι πολλά μεταγωγικά αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας είναι καθηλωμένα, καθώς επί δεκαετίες δεν εκτελούνται οι συμβάσεις που έχουν υπογραφτεί για τη συντήρηση ων αεροσκαφών αυτών, ενώ ο Κλάδος έχει καταβάλει το ιλιγγιώδες ποσό των 120 εκατ. ευρώ!

Σοκαριστική -τουλάχιστον για τους μη γνωρίζοντες- είναι η αναφορά του σε χαμένα υλικά στις αποθήκες της ΕΑΒ, την αξία των οποίων προσδιόρισε σε περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ! Είπε επίσης, ότι από το 2014 δεν υπάρχει απογραφή, ενώ οι ελεγκτές (auditors) αδυνατούν να επιβεβαιώσουν τα νούμερα που αναφέρονται στον ισολογισμό της εταιρίας! Ζήτησε τη διακομματική στήριξη, υπογραμμίζοντας ότι στην πορεία της εξυγίανσης, “θα χρειαστεί να συγκρουστούμε με αντιλήψεις και νοοτροπίες δεκαετιών”…

Πηγαίνοντας μετά στα ΕΑΣ (Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, ενημέρωσε ότι κήρυξε έκπτωτη την εταιρία για μια σύμβαση παραγγελίας πυρομαχικών που είχε υπογραφτεί… το 2006! Για την εκτέλεσή της είχε δοθεί σωρεία παρατάσεων, ενώ ζητούσαν κι άλλη… Κάπου εκεί αποφασίστηκε να τελειώσει αυτό το “αστείο” (σ.σ. DP – δεν χρησιμοποίηση ο ΥΕΘΑ αυτή την έκφραση).

Ο τέταρτος και τελευταίος άξονας των δράσεων του υπουργείου αφορά το προσωπικό. Βασική προτεραιότητα θα είναι η βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης. Στο μέτρο δε που το ΥΠΕΘΑ δεν μπορεί να αποφασίσει για τα μισθολογικά ζητήματα, οι πρωτοβουλίες του θα στραφούν στην κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του προσωπικού, το οποίο μετακινείται ανά την επικράτεια, στο πλαίσιο των μεταθέσεων. Έκανε λόγο για πρόγραμμα κατασκευής 500 κατοικιών σε 13 νησιά του Αιγαίου σε πρώτη φάση, καθώς εκεί τα ενοίκια είναι πολύ υψηλά και είναι αδύνατο να αντεπεξέλθουν με τους μισθούς που λαμβάνουν. Από αυτές τις κατοικίες, το 15% θα διατεθεί για την κάλυψη των αναγκών του δημοσίου τομέα στις περιοχές, αναφέροντας δασκάλους, καθηγητές και γιατρούς.

Εν κατακλείδι, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας αποκάλεσε θετική την επίσκεψη Ερντογάν, προσθέτοντας όμως ότι “δεν εφησυχάζουμε, μια πραγματική αλλαγή στα ελληνοτουρκικά οφείλει να έχει δομικές λύσεις”, αναφέροντας το casus belli, το Τουρκολιβυκό Μνημόνιο, το Κυπριακό κ.λπ…

πηγή


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top