Μια έκθεση που καταγράφει την άνοδο του ναζιστικού κόμματος στην εξουσία προσελκύει δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες. Εκατομμύρια τηλεθεατές παρακολούθησαν ένα δράμα για το Τρίτο Ράιχ. Ένα σατιρικό μυθιστόρημα, στο οποίο ο Χίτλερ εμφανίζεται στο σύγχρονο Βερολίνο, έγινε μπεστ-σέλερ σε μια νύχτα. Το γερμανικό ενδιαφέρον για το πιο σκοτεινό κεφάλαιο της ιστορίας τους φαίνεται πιο δυνατό από ποτέ, καθώς φέτος σηματοδοτούνται στη χώρα πολλές σημαντικές επέτειοι που συνδέονται με τη ναζιστική εποχή, γράφει ο Gareth Jones στο Reuters.
Στις εκπομπές λόγου στην τηλεόραση, στις εφημερίδες και online, οι άνθρωποι συζητούν ασταμάτητα για τη ναζιστική εποχή – από το τι είδαν και έκαναν οι παππούδες τους, μέχρι το πώς η κληρονομιά του καθεστώτος περιορίζει τις γερμανικές ειρηνευτικές αποστολές στο εξωτερικό σήμερα, ή γιατί οι άνεργοι Έλληνες και Ισπανοί διαδηλωτές σατιρίζουν την καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ και την παρομοιάζουν με νέο Χίτλερ.
Τον επόμενο μήνα, οι Γερμανοί θα θυμηθούν ότι οι Ναζί μπορεί να αποτελούν απειλή ακόμα και σήμερα, με αφορμή τη δίκη μιας νεαρής γυναίκας που ισχυρίζεται ότι εμπνεύσθηκε από την ιδεολογία του Χίτλερ, για μια σειρά ρατσιστικών δολοφονιών που διαπράχθηκαν από το 2000. «Το ενδιαφέρον για τους Ναζί είναι ορατό τώρα κυρίως λόγω των επετείων», δήλωσε ο ιστορικός Arnd Bauerkaemper. Τον
Ιανουάριο συμπληρώθηκαν 80 χρόνια από όταν ο Χίτλερ έγινε καγκελάριος. Τον Μάιο είναι η 80η επέτειος του «συμβολικού καψίματος των βιβλίων που θεωρούνταν «αντι-γερμανικά» και το Νοέμβριο η 75η επέτειος της« Νύχτας των Κρυστάλλων, του πρώτου πογκρόμ των Ναζί εναντίον των Γερμανοεβραίων. Αυτό που κάνει πιο σημαντικό τον χαρακτήρα των εορτασμών είναι το γεγονός ότι η γενιά του πολέμου πεθαίνει και οι νέοι που ενδιαφέρονται το τι συνέβη συχνά αναζητούν πληροφορίες από άλλες πηγές.
«Όπως και τα ζόμπι, οι δαίμονες επανέρχονται στη ζωή από το σκοτάδι της αφηρημένης ιστορίας» έγραψε πρόσφατα το Spiegel σε σχετικό άρθρο. «Δεν τελειώνει ποτέ» είναι ο τίτλος της Frankfurter Allgemeine Zeitung σε μια συνέντευξη με τον Nico Hofmann, παραγωγού ενός τηλεοπτικού δράματος τριών επεισοδίων, σχετικά με πέντε νέους Γερμανούς την περίοδο 1941- 1945, με τίτλο «Οι μητέρες μας, οι πατέρες μας». Η ταινία προσέλκυσε πάνω από επτά εκατομμύρια τηλεθεατές όταν προβλήθηκε το Μάρτιο.
Προσωπική υπόθεση
Ο Hofmann είπε ότι έκανε την ταινία εν μέρει για τον πατέρα του, που εντάχθηκε εθελοντικά στο στρατό του Χίτλερ στα 18 του. «Αυτό το εξατομικευμένο δράμα πραγματικά χτύπησε μια ευαίσθητη χορδή, ιδίως μεταξύ των νέων που θα αντιμετώπιζαν το ερώτημα τι θα έκαναν αν ζούσαν εκείνη την τρομερή εποχή», είπε.
Η τηλεοπτική σειρά δεν διστάζει να απεικονίσει τη σκληρότητα του πολέμου ή της γερμανικής ενοχής – προτρέποντας την Bild να αναρωτηθεί: «Ήταν οι Γερμανοί στρατιώτες πραγματικά τόσο βάναυσοι;» Προκάλεσε επίσης επικρίσεις από τη Ρωσία και την Πολωνία, δείχνοντας πώς η ευαισθησία καθυστέρησε επτά δεκαετίες. Ο Πολωνός πρεσβευτής παραπονέθηκε ότι δείχνει τους πολωνούς μαχητές της αντίστασης ως αντισημίτες. Περίπου το ένα πέμπτο του πληθυσμού της Πολωνίας, συμπεριλαμβανομένων των περισσότερων Εβραίων της, έχασαν τη ζωή τους υπό τη ναζιστική κατοχή.
Με το μυθιστόρημά του «Er ist wieder da» (Επέστρεψε) ο Timur Vermes καταπιάνεται με την αιώνια γοητεία από την προσωπικότητα του Αδόλφου Χίτλερ. Έχει πουλήσει πάνω από 400.000 αντίτυπα, θα μεταφραστεί σε άλλες γλώσσες και θα γίνει ταινία. Το εντυπωσιακό εξώφυλλο συμπιέζει τον τίτλο στο σχήμα από το μουστάκι- σήμα κατατεθέν του Χίτλερ. Στο μυθιστόρημα, ο Χίτλερ ξυπνά το 2011 για να γίνει μια διασημότητα στην γερμανο-τουρκική τηλεόραση και ξεκινά μια νέα πολιτική εκστρατεία ενάντια στην ταχύτητα και στα απορρίμματα σκύλου στα πεζοδρόμια.
«Καταστροφή της διαφορετικότητας»
Όλο το χρόνο, το Βερολίνο διοργανώνει εκθέσεις, θεατρικές παραστάσεις, κινηματογραφικές ταινίες, αναγνώσεις και άλλες εκδηλώσεις υπό τον τίτλο «Η διαφορετικότητα καταστράφηκε», για να τιμήσει την πλούσια καλλιτεχνική και πνευματική ζωή της Γερμανίας της Βαϊμάρης που καταστράφηκε από τον Χίτλερ και να δείξει τη ζωή των απλών ανθρώπων.
Μια έκθεση στο Γερμανικό Ιστορικό Μουσείο χρησιμοποιεί αφίσες, επίκαιρα, jazz, μαρτυρίες και αξεσουάρ από τα πιστόλια και τις ναζιστικές μπότες των SS. Η επιμελήτρια Simone Erpel δήλωσε ότι πάνω από 40.000 άτομα επισκέφθηκαν την έκθεση τους τρεις πρώτους μήνες της. «Αυτό το έντονο ενδιαφέρον για τους Ναζί δεν είναι κάτι καινούργιο, φυσικά, αλλά αυτό που είναι σχετικά νέο είναι το επίπεδο της επίσημη υποστήριξης σε αυτές τις εκθέσεις», είπε. «Έχει γίνει μέρος της κοινής πολιτικής κουλτούρας μας να αντιμετωπίζουμε το ναζιστικό παρελθόν. Είναι πλέον πολύ πολιτικά ορθό να θυμόμαστε τα διάφορα θύματα, τους Εβραίους, τους Ρομά, του ομοφυλόφιλους, τους σωματικά και διανοητικά ανάπηρους και άλλους» σχολιάζει η Erpel.
Ενημερωτικά περίπτερα στην πόλη αφηγούνται επεισόδια από την εποχή και τις ιστορίες των αντιπάλων του καθεστώτος, όπως ο Άλμπερτ Αϊνστάιν, η Μαρλέν Ντίτριχ και συγγραφείς όπως ο Τόμας Μαν και ο Μπέρτολτ Μπρεχτ. «Η ποικιλομορφία του κοσμοπολίτικου Βερολίνου τη δεκαετία του 1920 και του 1930 καταστράφηκε από τους Εθνικοσοσιαλιστές σε σύντομο χρονικό διάστημα», δήλωσε ο δηλωμένος γκέι δήμαρχος του Βερολίνου, Κλάους Βοβεράιτ. «Το να υποστηρίξουμε σήμερα ότι έχουμε ξανακερδίσει έναν τέτοιο βαθμό διαφορετικότητας δεν είναι δεδομένο. Είναι ένα επίτευγμα που η πόλη μας θα πρέπει να επιδιώξει ενεργά να διατηρηθεί».
reuters
πηγή
Δημοσίευση σχολίου