Η δοκιμή, που πραγματοποιήθηκε στη Μαύρη Θάλασσα κοντά στη Σινώπη και αποτελεί ορόσημο στις προσπάθειες της Τουρκίας να δημιουργήσει μια πλήρως εγχώρια ναυτική ικανότητα αεράμυνας. Σύμφωνα με την Aselsan, ο πύραυλος κατέστρεψε ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος σε πραγματικές συνθήκες μάχης, αποδεικνύοντας την επιχειρησιακή ωριμότητα του συστήματος.
Αυτή η επιτυχία υπογραμμίζει την ικανότητα της Άγκυρας να αναπτύξει εγχώρια ραντάρ, σύστημα ελέγχου πυρός, σύστημα καθοδήγησης και τεχνολογίες πυραύλων σε μια ενοποιημένη αλυσίδα χωρίς να εξαρτάται από ξένους προμηθευτές. Στο επίκεντρο της δοκιμής βρισκόταν ο ίδιος ο Hisar-D RF, ένας πύραυλος αεράμυνας μέσου βεληνεκούς που αναπτύχθηκε από την Roketsan και βελτιστοποιήθηκε για ναυτική χρήση.
Εξοπλισμένος με ενεργό ραντάρ, έχει σχεδιαστεί για να αντιμετωπίζει ένα ευρύ φάσμα απειλών, συμπεριλαμβανομένων αεροσκαφών, ελικοπτέρων, UAV, πυραύλων κρουζ και πυρομαχικών ακριβείας. Εκτοξευόμενος από το σύστημα κάθετης εκτόξευσης MIDLAS, κάθε κελί του οποίου μπορεί να φιλοξενήσει τέσσερις πυραύλους, ο πύραυλος παρέχει πυκνή αμυντική κάλυψη για σκάφη επιφανείας.
Η εμπλοκή συντονίζεται μέσω της ενσωμάτωσης των ραντάρ και των συστημάτων ελέγχου πυρός της Aselsan με το σύστημα διαχείρισης μάχης ADVENT της Havelsan, επιτυγχάνοντας έναν πλήρως εγχώριο, ολοκληρωμένο κύκλο εμπλοκής. Η δοκιμή ήταν επίσης αξιοσημείωτη για την ταυτόχρονη επικύρωση αρκετών κρίσιμων υποσυστημάτων της Aselsan, καθένα από τα οποία έπαιζε ξεχωριστό ρόλο στην εμπλοκή.
Το Σύστημα Ελέγχου Πυρός HİSAR-D χρησίμευσε ως κόμβος διοίκησης και συντονισμού της ακολουθίας αναχαίτισης, διασφαλίζοντας την ακριβή ανάθεση στόχου και τη διαχείριση εμπλοκής. Το ραντάρ αναζήτησης AESA CENK 4D παρείχε επιτήρηση ευρείας περιοχής και ανίχνευση στόχου με υψηλή ανθεκτικότητα έναντι του ηλεκτρονικού πολέμου.
Συμπληρώνοντάς το, το ραντάρ ελέγχου πυρός AKREP παρείχε υποστήριξη παρακολούθησης και εμπλοκής υψηλής ανάλυσης για τον πύραυλο. Στο τελικό στάδιο, η κεφαλή αναζήτησης AGRAS καθοδήγησε τον πύραυλο ενώ το σύστημα ζεύξης δεδομένων πυραύλων GÜDÜ εξασφάλισε επικοινωνία σε πραγματικό χρόνο μεταξύ του πυραύλου και των συστημάτων που βρίσκονται στο πλοίο, επιτρέποντας δυναμικές ενημερώσεις στόχων καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσης.
Η ανάπτυξη του Hisar-D RF σε πλοία ακολούθησε μια πορεία. Οι αρχικές δοκιμές ξεκίνησαν το 2022, ακολουθούμενες από την πρώτη εκτόξευση από πλοίο από το TCG Istanbul τον Μάρτιο του 2024. Η δοκιμή του Αυγούστου 2025 σηματοδότησε την πρώτη επιτυχημένη αναχαίτιση ενός ενεργού εναέριου στόχου, υπογραμμίζοντας την ταχεία πρόοδο στις δυνατότητες ναυτικής πυραυλικής άμυνας της Τουρκίας. Αυτό το πρόγραμμα γεννήθηκε από ανάγκη μετά την απαγόρευση της προμήθειας του συστήματος κάθετης εκτόξευσης Mk 41 από τις Ηνωμένες Πολιτείες, ωθώντας την αμυντική βιομηχανία της Τουρκίας να επιταχύνει την ανάπτυξη του MIDLAS και να το προσαρμόσει για τις φρεγάτες κλάσης İstif.
Σε σύγκριση με ξένα συστήματα όπως ο αμερικανικός πύραυλος Evolved Sea Sparrow (ESSM), ο Hisar-D RF παρέχει στην Τουρκία μια εγχώρια ελεγχόμενη λύση που αποφεύγει τους περιορισμούς στις εξαγωγές, προσφέροντας παράλληλα ανταγωνιστική απόδοση. Η διαμόρφωση τετραπλού πακέτου είναι παρόμοια σε σχεδιασμό με τον ESSM, αλλά ενσωματωμένη σε μια πλήρως εθνική αρχιτεκτονική. Στρατηγικά, αυτό το επίτευγμα τοποθετεί την Τουρκία πιο κοντά στις δυνατότητες των προηγμένων ναυτικών δυνάμεων του ΝΑΤΟ, εξασφαλίζοντας παράλληλα αυτονομία, όπως ακριβώς έκανε το πρόγραμμα Aster της Γαλλίας για τα γαλλικά και ιταλικά ναυτικά στις αρχές της δεκαετίας του 2000.
Πέρα από την τεχνική του απόδοση, η επιτυχία φέρει σημαντικό γεωπολιτικό βάρος. Επιδεικνύοντας την ικανότητα καταστροφής εναέριων στόχων με ένα εντελώς εγχώριο σύστημα, η Τουρκία ενισχύει την αποτρεπτική της ικανότητα τόσο στην Ανατολική Μεσόγειο όσο και στη Μαύρη Θάλασσα, περιοχές αυξανόμενου στρατηγικού ανταγωνισμού. Η ενσωμάτωση του Hisar-D RF με το MIDLAS αποτελεί επίσης ένα βήμα προς την ανάπτυξη πιο προηγμένων όπλων, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος αεράμυνας μεγάλου βεληνεκούς Siper Block I/II και του πυραύλου κατά πλοίων Atmaca, τα οποία θα ενισχύσουν περαιτέρω την προβολή της ναυτικής ισχύος της Τουρκίας.
Το Hisar-D RF και το MIDLAS αποτελούν βασικά στοιχεία του ευρύτερου ναυτικού εκσυγχρονισμού της Τουρκίας. Έχουν εξασφαλιστεί συμβάσεις με τις Roketsan, Aselsan, STM και Havelsan για ενσωμάτωση στις φρεγάτες κλάσης İstif και τα μελλοντικά αντιτορπιλικά αεράμυνας TF-2000. Το TCG Istanbul είναι το πρώτο πλοίο που διαθέτει το σύστημα, ενώ αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλα πλοία.
Η πρόσφατη δοκιμή επιβεβαιώνει, επομένως, κάτι περισσότερο από την επιχειρησιακή ετοιμότητα ενός πυραύλου: επικυρώνει ένα ολοκληρωμένο και κυρίαρχο οικοσύστημα ναυτικής αεράμυνας. Συνδέοντας με επιτυχία τον σχεδιασμό πυραύλων της Roketsan, τις τεχνολογίες ραντάρ και ελέγχου της Aselsan, το λογισμικό διαχείρισης μάχης της Havelsan και την τεχνογνωσία ενσωμάτωσης της STM, η Τουρκία απέδειξε τη βιωσιμότητα μιας πλήρως εγχώριας κάθετης αλυσίδας εκτόξευσης και αναχαίτισης.
πηγή
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Δημοσίευση σχολίου