Το τηλεγράφημα του γερμανικού πρακτορείου DPA, έχει τίτλο «Η Τουρκία επιβάλλει τη διακοπή του γερμανικού ελέγχου τήρησης του εμπάργκο όπλων» και υπότιτλο «Με το βέτο εναντίον ενός ελέγχου στο πλαίσιο του εμπάργκο όπλων, ο οποίος είχε ήδη ξεκινήσει, η Τουρκία βρίσκεται για άλλη μια φορά σε πορεία αντιπαράθεσης με τη Γερμανία και την Ε.Ε.”.
“Η κυβέρνηση στην Άγκυρα δεν φαίνεται να τρομάζει από τις πιθανές συνέπειες», γράφει ο δημοσιογράφος Ansgar Haase, αναφέρει:
Παρά τις επαπειλούμενες κυρώσεις, η Τουρκία προκαλεί νέες σοβαρές εντάσεις με τη Γερμανία και την ΕΕ. Σύμφωνα με τη Bundeswehr, η Άγκυρα επέβαλε την Κυριακή τη διακοπή μιας αποστολής του γερμανικού Πολεμικού Ναυτικού για τον έλεγχο του εμπάργκο όπλων του ΟΗΕ εναντίον της Λιβύης. Έντονη κριτική προήλθε από την Bundestag.
Στις Βρυξέλλες επισημάνθηκε ότι κατά την επόμενη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ στις 10 και 11 Δεκεμβρίου θα συζητηθούν πιθανές περαιτέρω κυρώσεις σε βάρος της Τουρκίας.
Σύμφωνα με τη Διοίκηση της αποστολής, οι Γερμανοί στρατιώτες επιβιβάστηκαν το βράδυ της Κυριακής σε ένα ύποπτο φορτηγό πλοίο, περίπου 200 χιλιόμετρα βόρεια της λιβυκής πόλης Βεγγάζη, προκειμένου να ελέγξουν το φορτίο.
Λίγο αργότερα, ωστόσο, η Τουρκία, ως κράτος υπό τη σημαία του οποίου έπλεε το πλοίο, άσκησε βέτο στον έλεγχο του φορτηγού πλοίου που μετέφερε εμπορευματοκιβώτια. Κατόπιν τούτου, οι Γερμανοί στρατιώτες αναγκάστηκαν να διακόψουν την επιχείρηση.
Προκειμένου να αποφευχθούν οι κίνδυνοι της επιστροφής στη φρεγάτα «Αμβούργο» κατά τη διάρκεια της νύχτας, οι Γερμανοί στρατιώτες παρέμειναν στο «Rosaline A» μέχρι την ανατολή του ηλίου. Αναφέρθηκε ότι το πλήρωμα του τουρκικού φορτηγού πλοίου εμφανίστηκε συνεργάσιμο καθ’ όλη τη διάρκεια της επιχείρησης.
Παραμένει καταρχήν ασαφές το εάν η χώρα του ΝΑΤΟ Τουρκία χρησιμοποίησε τη δυνατότητα άσκησης βέτο εναντίον της έρευνας, επειδή το «Rosaline A» μετέφερε πραγματικά όπλα ή άλλα απαγορευμένα εμπορεύματα. Είναι πιθανό να ήθελε απλώς να εκφράσει την αντίστασή της στην, κατά τη γνώμη της, μεροληπτική αποστολή της ΕΕ «Ειρήνη», στο πλαίσιο της οποίας επιχειρούν και στρατιώτες της Bundeswehr.
Αυτό το επιχείρημα θα μπορούσε να υποστηριχθεί και για τον πρόσθετο λόγο ότι η εντολή επιβίβασης δόθηκε από τον Έλληνα Διοικητή της αποστολής «Ειρήνη». Η σχέση μεταξύ Άγκυρας και Αθήνας είναι αυτήν την περίοδο εξαιρετικά τεταμένη λόγω των τουρκικών ερευνών για φυσικό αέριο στην Ανατολική Μεσόγειο. Η Ελλάδα μαζί με την Κύπρο έχουν διασφαλίσει ότι κατά τη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ τον Δεκέμβριο θα συζητηθεί το ενδεχόμενο περαιτέρω κυρώσεων σε βάρος της Τουρκίας.
Στην Άγκυρα, εν τω μεταξύ, απορρίφθηκε η κριτική για τις ενέργειες της Τουρκίας. Το Anadolu ανέφερε ότι το «Rosaline A» είχε φορτώσει μόνο είδη πρώτης ανάγκης. Σύμφωνα με την αντίληψη της Τουρκίας για το περιστατικό, οι Γερμανοί στρατιώτες επιβιβάστηκαν χωρίς άδεια, γεγονός που κύκλοι ασφαλείας αξιολογούν ως «παράνομη πράξη». Το τουρκικό πλοίο χρειάστηκε να ακινητοποιηθεί επί ώρες κάτω από δύσκολες καιρικές συνθήκες πριν να μπορέσει να συνεχίσει το ταξίδι του προς τη Λιβύη.
Η επιχειρησιακή διοίκηση στο Potsdam, ωστόσο, ανέφερε ότι η Τουρκία είχε ενημερωθεί για τα σχέδια της πραγματοποίησης έρευνας στο πλοίο και επί τέσσερις ώρες δεν είχε αντιδράσει. Σύμφωνα με τους κανόνες της επιχείρησης, αυτό θεωρήθηκε σιωπηρή έγκριση ως προς την επιβίβαση.
Η ΕΕ ξεκίνησε την αποστολή για τον έλεγχο του εμπάργκο όπλων, επειδή στη Λιβύη επικρατεί εμφύλιος πόλεμος μετά την ανατροπή του επί πολλά χρόνια ηγεμόνα της χώρας Muammar al-Gaddafi το 2011. Τα κυβερνητικά στρατεύματα υποστηρίζονται από την Τουρκία, ενώ ο αντίπαλός τους, στρατηγός Khalifa Haftar, από την Αίγυπτο, την Ιορδανία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Ρωσία. Πρόσφατα, τα αντιμαχόμενα μέρη συμφώνησαν στα τέλη Οκτωβρίου σε κατάπαυση του πυρός. Θεωρείται όμως αβέβαιη η διατήρησή της.
Τον Σεπτέμβριο, το πλήρωμα της γερμανικής φρεγάτας «Αμβούργο» ανακάλυψε κηροζίνη, η οποία περιλαμβάνεται στο εμπάργκο όπλων, ενώ επιθεωρούσε ένα δεξαμενόπλοιο που προερχόταν από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Επιπλέον, πρόσφατα επιβλήθηκαν κυρώσεις από την ΕΕ σε εταιρείες που παρείχαν πλοία, αεροπλάνα ή άλλες υπηρεσίες logistics για τη μεταφορά πολεμικού υλικού.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για τρεις εταιρείες από την Τουρκία, την Ιορδανία και το Καζακστάν. Επιβάλλοντας κυρώσεις σε εταιρείες από διάφορες χώρες, η ΕΕ θέλησε μεταξύ άλλων να καταστήσει σαφές ότι δεν επιδιώκει να εμποδίσει την παράδοση όπλων μόνο προς στην κυβέρνηση της Λιβύης, όπως ισχυρίζεται η Τουρκία, αλλά και προς τον αντίπαλο αρχηγό των πολιτοφυλακών Haftar.
Για τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία, η λύση της σύγκρουσης στη Λιβύη είναι σημαντική και για τον πρόσθετο λόγο του ότι οι χαοτικές συνθήκες ευνοούν τη δράση συμμοριών διακινητών, που μεταφέρουν παράνομα μέσω όλης της Μεσογείου μετανάστες με προορισμό την Ευρώπη.
Έντονη κριτική στη στάση της Τουρκίας ακούστηκε τη Δευτέρα από την Bundestag. Η πολιτικός του FDP Marie-Agnes Strack-Zimmermann κάλεσε τον Ομοσπονδιακό Υπουργό Εξωτερικών Heiko Maas (SPD) να λάβει χωρίς καθυστέρηση θέση επί του περιστατικού. «Αποτελεί παραλογισμό το γεγονός ότι η Τουρκία προσπαθεί διαρκώς να παρεμποδίζει τον έλεγχο των πλοίων της», δήλωσε επικριτικά η εκπρόσωπος για θέματα Αμυντικής Πολιτικής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του FDP. «Εάν το επιτρέψουμε, καλύτερα θα είναι να θέσουμε τέλος στην αποστολή».
Η πολιτικός του Die Linke Sevim Dagdelen ζήτησε ως συνέπεια των γεγονότων η Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση να σταματήσει επιτέλους τις εξαγωγές όπλων στην Τουρκία και σε όλους τους άλλους «εμπρηστές της Λιβύης».
Λίγο πριν είχε γίνει γνωστό ότι η γερμανική εξοπλιστική βιομηχανία εξήγαγε πολεμικά πλοία ή ανταλλακτικά αξίας 1,5 δις Ευρώ στην Τουρκία από το 2004 και μετά.
Τέτοιου είδους παραδόσεις όπλων έχουν στο μεταξύ γίνει εξαιρετικά αμφιλεγόμενες λόγω της διαμάχης μεταξύ των εταίρων στο ΝΑΤΟ Ελλάδας και Τουρκίας για τα αποθέματα φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο. Μέχρι στιγμής, η Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση έχει εμποδίσει την εξαγωγή μόνον εκείνων των όπλων στην Τουρκία, τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στον πόλεμο στη Συρία. Τα εμπορεύματα όμως για τον «ναυτιλιακό τομέα» συνεχίζουν να εγκρίνονται και να εξάγονται.Πριν από λίγες εβδομάδες, η κυβέρνηση της Ελλάδας, εταίρου στην ΕΕ, ζήτησε από τη Γερμανία να επεκτείνει την απαγόρευση εξαγωγών και στα πολεμικά πλοία. Αυτή αφορά ιδιαίτερα την κατασκευή έξι υποβρυχίων του τύπου 214, τα οποία συναρμολογούνται στην Τουρκία με την ουσιαστική συμμετοχή της ThyssenKrupp Marine Systems.
Δημοσίευση σχολίου