GuidePedia

0

Την εκ νέου υποβολή του ελληνικού «επενδυτικού σχεδίου για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία» για τον μηχανισμό «Δράση ασφάλειας για την Ευρώπη» (SAFE: Security Action for Europe) ζήτησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από τη χώρα μας!

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες, με επιστολή που απεστάλη την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου και η οποία υπογράφεται από την «Ομάδα Εργασίας SAFE» («SAFE Task Force»), η Γενική Διεύθυνση Αμυντικής Βιομηχανίας και Διαστήματος (DG DEFIS: Directorate-General for Defence Industry and Space) ζητά με διπλωματική ευγένεια από τη χώρα μας να εξετάσει «το ενδεχόμενο υποβολής ενός επενδυτικού σχεδίου SAFE που να ευθυγραμμίζεται με το ενδεικτικό ποσό των 787.669.283 ευρώ και να πληροί τις προϋποθέσεις επιλεξιμότητας του κανονισμού SAFE».

Επιπρόσθετα, η «Ομάδα Εργασίας SAFE», παρακαλεί όπως «στο επενδυτικό σας σχέδιο, βεβαιωθείτε ότι, για μεμονωμένες προμήθειες, αναφέρετε πώς θα εκπληρωθούν οι διατάξεις του άρθρου 4(3) του κανονισμού SAFE». Επίσης με την ίδια διπλωματική ευγένεια στην επιστολή σημειώνεται ότι «όπως αναφέρεται στην επιστολή του Επιτρόπου Κουμπίλιους προς τον Υπουργό Δένδια (στις 9 Σεπτεμβρίου 2025), η Επιτροπή ακολούθησε τις αρχές της ίσης μεταχείρισης, της αλληλεγγύης, της αναλογικότητας και της διαφάνειας για την απόδοση προσωρινών ποσών δανείων. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν ληφθεί υπόψη τα ελάχιστα και μέγιστα ποσά δανείων που ζητήθηκαν».

Η επιστολή είναι αποκαλυπτική για τα λάθη, τις παραλείψεις και την αδυναμία της ελληνικής πλευράς να κατανοήσει τη φύση, τους σκοπούς και τις διαδικασίες του μηχανισμού SAFE.

Η απαρχή της πορείας προς το φιάσκο του SAFE μπορεί να τοποθετηθεί στις από τις 29 Μαΐου 2025, μόλις 48 ώρες μετά την έναρξη ισχύος του Κανονισμού 2025/1106, δηλώσεις του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια με τις οποίες τοποθετήθηκε αρνητικά απέναντι στον κανονισμό SAFE πιθανολογώντας την τουρκική συμμετοχή. «Θα πρότεινα λοιπόν να ονομασθεί Κανονισμός της Κερκόπορτας ο Κανονισμός SAFE, εφόσον επιχειρηθεί από ορισμένους εταίρους να εφαρμοστεί με τεχνάσματα, ώστε να μην απαιτείται ομοφωνία των μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη Συμφωνία με τρίτες χώρες».

Δηλαδή, ωσάν το υπουργείο του να απουσίαζε από τις διαβουλεύσεις για το SAFE και εμφανιζόμενος να μην γνωρίζει ότι η Τουρκία είχε ήδη εισχωρήσει στην ευρωπαϊκή άμυνα μέσω συνεργασίας – εξαγοράς ευρωπαϊκών εταιρειών.

Μάλιστα, μερικές ημέρες αργότερα, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας στη συνεδρίαση της Τρίτης 3 Ιουνίου 2025 της ειδικής διαρκούς επιτροπής εξοπλιστικών προγραμμάτων και συμβάσεων της Βουλής, ανακοίνωσε την ελληνική αυτοεξαίρεση από την αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων του κανονισμού SAFE.

Η ανακοίνωση προκάλεσε την αντίδραση του Μιχάλη Κατρίνη, τομεάρχη Εθνικής Άμυνας του ΠΑΣΟΚ, που διατύπωσε ενστάσεις για την ανακοίνωση μίας «στρατηγικής απόφασης» χωρίς προηγούμενη συζήτηση στην επιτροπή. Περίπου μία εβδομάδα μετά, ο βουλευτής επανήλθε με αίτημα την άμεση σύγκληση τριών ειδικών συνεδριάσεων της επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών, με την πρώτη εξ αυτών να αφορά τη στάση της Ελλάδας έναντι των ReArm Europe και SAFE.

Στη συνέχεια, η εσωτερική συζήτηση επικεντρώθηκε στο πώς θα αποκλειστεί η Τουρκία από το SAFE αλλά εκ του αποτελέσματος είναι προφανές ότι ουδείς ασχολήθηκε σοβαρά με το πως η χώρα θα επιτύχει την πλήρη αξιοποίηση του SAFE.

Προς στιγμής η παρτίδα «σώθηκε» από την αιφνίδια παρέμβαση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στις 28 Ιουλίου 2025, μία μόλις ημέρα πριν την εκπνοή της προθεσμίας για την εκδήλωση ενδιαφέροντος στην ένταξη στο SAFE, ο οποίος ανακοίνωσε επίσημα την ένταξη της χώρας στον μηχανισμό SAFE, διεκδικώντας χαμηλότοκα δάνεια ύψους από 550 έως 1,15 δις ευρώ. Το επόμενο σημαντικό ορόσημο ήταν η 9η Σεπτεμβρίου 2025 όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την προσωρινή κατανομή των χρηματοδοτήσεων στις 19 χώρες που δήλωσαν ενδιαφέρον ένταξης στο SAFE.

Η ανακοίνωση αποτέλεσε πολύ δυσάρεστη έκπληξη για τη χώρα μας και ιδιαίτερα για την εγχώρια αμυντική βιομηχανία, καθώς κατανεμήθηκαν μόλις 787.669.283 εκατ. ευρώ, ποσό που υπολείπεται σημαντικά της οροφής (1,15 δις ευρώ) της χρηματοδοτικής ενίσχυσης που είχε αιτηθεί στις 29 Ιουλίου.

Η προσωρινή κατανομή έγινε με συγκεκριμένο σκεπτικό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (διαβάστε αναλυτικά στο άρθρο «Αυτοπαγιδεύτηκε η Ελλάδα με το SAFE! Ανεπάρκεια, άγνοια και κωλυσιεργία…»), αλλά εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι η εξέλιξη δεν δημιούργησε ιδιαίτερη ανησυχία στην Αθήνα.

Ουδείς αναρωτήθηκε γιατί ενώ «βρέχει» χαμηλότοκο δάνεια, διάρκειας 45 ετών, με δεκαετή περίοδο χάριτος και με επιτόκιο περίπου το μισό από αυτό που δανείζεται η χώρα και εκτός του δημοσιονομικού χώρου, η χώρα βρέθηκε να… κρατάει ομπρέλα.

Στη συνέχεια ακολούθησαν οι αποδιδόμενες στη Γενική Γραμματεία Εθνικής Ασφάλειας (ΓΓΕΑ), αναφορές περί SAFE 2, δηλαδή η αύξηση του ύψους των χρηματοδοτήσεων που θα ελάμβανε η χώρα μέσω νέας κατανομής των αδιάθετων που θα προέρχονταν από την απόρριψη προτάσεων των 19 χωρών που έχουν ενταχθεί στο SAFE, και οι αποκαλύψεις της σημερινής (Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025) έκδοσης της «κυριακάτικης δημοκρατίας»:

>η υιοθέτηση της προσέγγισης ότι ένα κράτος μπορεί να δηλώσει συμμετοχή σε έργο του SAFE για κοινή προμήθεια οπλικού συστήματος που θα εγκριθεί κατόπιν αιτήματος άλλου κράτους, χωρίς να αιτηθεί τη χρηματοδοτική συνδρομή του κανονισμού αλλά καταβάλλοντας το κόστος συμμετοχής του από εθνικούς πόρους, ώστε να ωφεληθεί τον μηδενικό ΦΠΑ αλλά και το μειωμένου κόστος κλίμακος λόγω της κοινής προμήθειας.

>η υποβολή 25 υποψηφίων προς ένταξη προγραμμάτων συνολικού κόστους 2,950 δις ευρώ, δηλαδή τετραπλάσιου της προσωρινής κατανομής.

Μηχανισμός απευθείας αναθέσεων…

Αντίθετα, τους τελευταίους έξι μήνες ΟΥΔΕΠΟΤΕ έγινε, θεσμικά και συγκροτημένα, ενημέρωση της εγχώριας βιομηχανίας για την υποχρέωση υποβολής επενδυτικού σχεδίου για τα προγράμματα που θα υποβάλει το ΥΠΕΘΑ. Για το ποιος και με ποια στοιχεία θα εκπονήσει τα επενδυτικά σχέδια για τη συμμετοχή της εγχώριας βιομηχανίας στο κάθε πρόγραμμα που θα προταθεί. ΟΥΔΕΠΟΤΕ κλήθηκαν οι εμπλεκόμενες αμυντικές μας βιομηχανίες σε επιμέρους συσκέψεις για να προσκομίσουν τα απαραίτητα στοιχεία για την εκπόνηση των επενδυτικών σχεδίων.

Από την επιστολή της «Ομάδας Εργασίας SAFE», προκύπτει ότι το υπουργείο Εθνικής Άμυνας με το εφεύρημα της συμμετοχής στο προγράμματα SAFE με χρηματοδότηση εξ ιδίων πόρων και την παράλειψη της αναφοράς του τρόπου εκπλήρωσης των διατάξεων του κανονισμού SAFE, ουσιαστικά επιχείρησε να μετατρέψει το SAFE σε μηχανισμό απευθείας αναθέσεων και ταυτόχρονα σε χαριστική βολή για την εγχώρια αμυντική βιομηχανία.
Έκρινε εξ ιδίων τα αλλότρια!

Με βάση τα ανωτέρω η δήλωση του υπουργού Εθνικής Άμυνας κατά την πρόσφατη (10 Νοεμβρίου 2025) επίσκεψη του στην Κύπρο («εγώ και ο Βασίλης είμαστε ίσως απ’ τους λίγους ανθρώπους στην Ευρώπη που έχουμε καθίσει και έχουμε διαβάσει τον Κανονισμό SAFE. Έναν εξαιρετικά πολύπλοκο Κανονισμό, γραμμένο με μια περίεργη γλώσσα της γραφειοκρατίας των Βρυξελλών, ακριβώς για να μπορεί ο καθένας να καταλαβαίνει ό,τι νομίζει και να διατυπώνει ό,τι κρίνει»), είναι επιεικώς ατυχής. Γιατί εκ του αποτελέσματος αποδεικνύεται ότι μάλλον και το διάβασμα δεν ήταν πλήρες αλλά και γιατί, πάλι εκ του αποτελέσματος, καταλάβαμε ό,τι νομίζαμε!

Προς το παρόν ας ανταποκριθούμε στην προτροπή της επιστολής «μια γρήγορη απάντηση από την πλευρά σας θα μας επέτρεπε να προχωρήσουμε στην αξιολόγηση του επενδυτικού σας σχεδίου ενόψει της σχετικής εκτελεστικής απόφασης του Συμβουλίου», για να σωθεί ό,τι μπορεί να σωθεί.
Επίσης, με την ευκαιρία, ίσως επιβάλλεται το Μέγαρο Μαξίμου να ασκήσει έλεγχο στα πεπραγμένα.

πηγή


Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top