Του Κλεάνθη Κυριακίδη*
Όπως και αρκετοί Έλληνες αλλά και φίλοι της μουσικής, παρακολούθησα το φετινό διαγωνισμό της Eurovision, διαπιστώνοντας με χαρά το υψηλότατο επίπεδο συμμετοχών. Επίσης διαπίστωσα με έκπληξη ότι οι διεθνείς σχέσεις παίζουν πολύ μικρότερο ρόλο από ό,τι παλαιότερα, αφού είναι αδιανόητο σκανδιναβική χώρα να μην δίνει ούτε μια ψήφο στη διοργανώτρια επίσης σκανδιναβική της Σουηδίας ή την Αρμενία ανεξήγητα να δίνει μόλις μια ψήφο στη Ρωσία, παρά τις σχέσεις των δυο χωρών. Θα μπορούσα να συνεχίσω με αντίστοιχα παραδείγματα παραδοσιακών συμμαχιών που «έσπασαν» τόσο στην πρώην Γιουγκοσλαβία, όσο και στις χώρες της Βαλτικής. Πάντα φυσικά μιλάμε για τις ψήφους που γνωρίζουμε επακριβώς, αυτές των «εθνικών επιτροπών».
Η απάντηση είναι όχι. Οι ίδιοι Ευρωπαίοι που ανέδειξαν με την ψήφο τους (όχι οι επιτροπές) το ρωσικό τραγούδι ως το καλύτερο, ψήφισαν και το ουκρανικό στην καλύτερη τριάδα. Και η απάντηση στην απορία λέγεται marketing. Η τέχνη της επικοινωνίας, ο τρόπος με τον οποίο έγινε «φασαρία» γύρω από το τραγούδι, τα γραφεία των στοιχημάτων που το παρουσίαζαν ως ένα από τα φαβορί, η συνεχής προβολή του εδώ και εβδομάδες με μια εξαιρετική εκστρατεία ενημέρωσης και υποστήριξης κέρδισε ένα μεγάλο μέρος του ευρωπαϊκού κοινού. Οι επιτροπές απλά συνέβαλαν (αλήθεια είναι με αρκετή δόση πολιτικής) στο τελικό αποτέλεσμα.
Το χειρότερο όλων είναι ότι, ως θύματα της ρωσικής προπαγάνδας, κάποιοι Ευρωπαίοι και κυρίως πολλοί συμπατριώτες μας προσπάθησαν να παρουσιάσουν μια ενέργεια που θυμίζει τη γενοκτονία των Αρμενίων, των Ποντίων και των υπόλοιπων χριστιανικών πληθυσμών από τους ανατολικούς μας γείτονες ως «συγχωροχάρτι των ναζί Τατάρων» που συνεργάστηκαν με τους Γερμανούς. Όσοι γνωρίζουν Ιστορία ξέρουν ότι με τους Ναζί συνεργάστηκαν κυρίως –αλλά όχι μόνο– στα SS, μεταξύ άλλων, 60.000 Λετονοί, 55.000 Ολλανδοί, 40.000 Ισπανοί (όχι SS, η περίφημη μεραρχία «Azul» του Agustín Muñoz Grandes), 20.000 Ρώσοι, 20.000 Κροάτες και Βόσνιοι, 25.000 Εσθονοί, 18.000 Γάλλοι, 15.000 Κοζάκοι (υπό τον περίφημο στρατηγό «αταμάν» Helmuth von Pannwitz), 12.000 Βέλγοι, 6.500 Αλβανοί (κυρίως Κοσοβάροι), 6.000 Δανοί, 2.500 Αρμένιοι, 2.500 Φιλανδοί, 2.000 Γεωργιανοί (ναι, συμπατριώτες του Στάλιν και του Μπέρια), 1.000 Αζέροι, μέχρι και 2.500 Ινδοί. Οι «τουρκογενείς» ήταν συνολικά 12.000 άνδρες, εκ των οποίων η πλειοψηφία περίπου 9.000 ήταν Τατάροι (ο αριθμός των Τατάρων που υπηρετούσαν τη θητεία τους στον Ερυθρό Στρατό ήταν μικρότερος, αλλά συγκρίσιμος).
Είναι προφανές ότι το τραγούδι της Eurovision είχε πολιτικές προεκτάσεις για τη σημερινή κατάσταση στην Κριμαία. Είναι επίσης σαφές ότι πολλοί ψήφισαν (λαός και επιτροπές) με βάση πολιτικά ή ψευδο-συναισθηματικά κριτήρια λόγω του ουκρανικού marketing. Όμως, η ιστορία δεν είναι «a la carte». Χώρα όπως η Ελλάδα, που γνώρισε γενοκτονία, διωγμούς και προσφυγιά, πρέπει να είναι πολύ προσεκτική σε ιστορικές τοποθετήσεις και να υποστηρίζει το δίκαιο και το ηθικό. Συνεπώς θα μου επιτρέψετε να δώσω το «12άρι» μου στην άξια Ρωσία, αλλά να δακρύσω σιωπηλά για τα θύματα ενός ακόμα εκτοπισμού του 20ου αιώνα, για τον άδικο κατατρεγμό των Τουρκογενών Τατάρων της Κριμαίας, στα χέρια του φρικτότερου δικτάτορα (Στάλιν) του ίσως εγκληματικότερου (κομμουνιστικού) καθεστώτος στην παγκόσμια ιστορία.
* Ο κ. Κλεάνθης Κυριακίδης είναι Διεθνολόγος PhDc, MA, MS, MPA.πηγή
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου