Του Γιώργου Χατζηνικολάου, Διευθύνοντος Σύμβουλου της ΑΣΠΙΣ ΒΑΝΚ
Τις τελευταίες μέρες, όλοι μας είμαστε θεατές μιας θύελλας από φήμες, που «βλέπουν» την Ελλάδα να δηλώνει χρεοκοπία, να φεύγει από την Ευρωπαϊκή Νομισματική Ενωση και να αντικαθιστά το ευρώ επιστρέφοντας στη δραχμή. Το αποτέλεσμα είναι η δημιουργία ενός κλίματος ανασφάλειας που δεν είναι καθόλου εποικοδομητικό για κανέναν.Είναι γεγονός ότι κανένας δεν μπορεί να προβλέψει τι θα γίνει στο μέλλον. Όμως, υπάρχουν ορισμένα πράγματα τα οποία αποτελούν γεγονότα και πρέπει να αναφερθούν (και να επαναληφθούν). Γιατί μόνο χρησιμοποιώντας γεγονότα μπορούμε να κάνουμε μια σοβαρή προσπάθεια να προβλέψουμε το μέλλον. Ποια είναι λοιπόν αυτά τα γεγονότα;
1. Η Ελλάδα αντιμετωπίζει μια παρά πολύ μεγάλη πρόκληση που προέρχεται κυρίως από την ιστορική συσσώρευση του δημοσίου χρέους σε πολύ υψηλά επίπεδα. Τα υψηλά αυτά επίπεδα, σε συνδυασμό με τα τρέχοντα ελλείμματα του δημοσίου προϋπολογισμού, οδήγησαν στη δημιουργία αμφιβολιών στις χρηματαγορές, αν η Ελλάδα μπορεί να εξυπηρετήσει το χρέος της (φερεγγυότητα) ή/και να χρηματοδοτήσει το χρέος της (ρευστότητα). Η κρίση αυτή, που προήλθε κυρίως από την άρνηση των αγορών να χρηματοδοτήσουν την Ελλάδα, έφτασε στο ζενίθ στις αρχές του Μαΐου, όταν σημαντικά ποσά του δημοσίου χρέους έπρεπε να αποπληρωθούν, δημιουργώντας την πιθανότητα χρεοκοπίας λόγω ελλείψεως ρευστότητας.
2. Η κρίση αυτή αποφεύχθηκε με το πακέτο στήριξης που δόθηκε από το ΔΝΤ και την Ευρωπαϊκή Ένωση και παρέχει στην Ελλάδα το ποσό των 110 δισεκατομμυρίων ευρώ για μια περίοδο 3 ετών. Σε ανταλλαγή, η Ελλάδα ανάλαβε την υποχρέωση να λάβει μια σειρά από μέτρα που στοχεύουν στη μείωση των δημοσίων δαπανών, άρα και στην ικανότητα της Ελλάδος να εξυπηρετήσει το συσσωρευμένο χρέος. Ένα επίσης σημαντικο στοιχείο αυτού του μηχανισμού στήριξης είναι η παροχή χρηματοδοτικού πακέτου της τάξεως των 10 δισεκατομμυρίων ευρώ για την τυχόν υποστήριξη των ελληνικών τραπεζών και του τραπεζικού συστήματος.
3. Το πακέτο αυτό μηδένισε το χρηματοδοτικό κίνδυνο της Ελλάδος για τα επόμενα 3 χρονια! Βεβαια, δεν μηδένισε τον κίνδυνο φερεγγυότητας της Ελλάδος, μια και αυτός ο κίνδυνος εξαρτάται από τις προσπάθειες της Ελλάδος, μέσα στα πλαίσια της συμφωνίας, να μειώσει τις δημόσιες δαπάνες και να κάνει κάποιες αλλαγές.
Δεδομένων των ανωτέρω, όλη αυτή η κινδυνολογία περί άμεσης χρεοκοπίας της Ελλάδος δεν στηρίζεται ούτε στα γεγονότα ούτε στη λογική. Η πρώτη δόση του πακέτου έχει δοθεί, και τα χρήματα έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί εν μέρει για την αποπληρωμή του χρέους, ως επίσης για άλλους σκοπούς του κράτους. Η χρηματοδότηση αυτή θα συνεχισθεί μέχρι το 2012. Άρα, η πιθανότητα άμεσης χρεοκοπίας της Ελλάδος για λόγους ρευστότητας είναι μηδενική.
Όσο για την επιστροφή στη δραχμή, επίσης δεν υπάρχουν δεδομένα μα ούτε και λογική που να υπαγορεύουν μια τέτοια κίνηση. Λογικά, μια τέτοια κίνηση θα έβαζε ουσιαστικά την Ελλάδα σε πτώχευση μιας και θα μεγάλωνε το χρέος μας ακόμα ποιο πολύ. Οποιοδήποτε νέο νόμισμα (π.χ. δραχμή) θα υποτιμηθεί σε σχέση με το ευρώ, και θα μεγαλώσει το χρέος μας (που είναι και θα παραμένει σε ευρώ), οδηγώντας μας με μαθηματική ακρίβεια σε μεγαλύτερες δυσκολίες εξυπηρέτησης του χρέους και μεγαλύτερη πιθανότητα (αν όχι βεβαιότητα) πτώχευσης. Ποιος θα έκανε κάτι τέτοιο; Και μια ποια λογική;
Τα παραπάνω αφήνουν ανοιχτό το θέμα της φερεγγυότητας της Ελλάδος σε μεσοπρόθεσμο χρονικό διάστημα (στα επόμενα 3-5 χρονιά). Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας για να μειώσουμε τα ελλείμματα (με περιορισμούς των δημοσιών δαπανών και άλλες δομικές αλλαγές). Αλλά αυτός είναι και ο λόγος που το ΔΝΤ και η Ευρωπαϊκή Ένωση μας έδωσαν το πακέτο των 110 δισ. ευρώ για τα επόμενα 3 χρονιά, ούτως ώστε να μας προστατεύσουν από τις διακυμάνσεις των αγορών και να μας δώσουν την ευκαιρία να συγκεντρώσουμε την προσοχή μας στην επίλυση των προβλημάτων μας.
Βασική προϋπόθεση για τα παραπάνω είναι ένα ασφαλές τραπεζικό σύστημα που θα εξακολουθεί να χρηματοδοτεί την οικονομία μας. Ένα σύστημα στο οποίο υπάρχει υποψία για την ασφάλεια των καταθέσεων, σίγουρα δεν συμβάλλει σε μια εικόνα ασφαλούς τραπεζικού συστήματος. Άρα, λοιπόν, όλες αυτές οι φήμες ότι το κράτος θα κατασχέσει τις καταθέσεις ή θα τις περιορίσει, όχι μόνο δεν ανταποκρίνονται στη, πραγματικότητα, αλλά είναι 100% αντίθετες με τους στόχους που έχει θέσει, η Ελλάδα, το ΔΝΤ και η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Μια τέτοια κίνηση όχι μόνο δεν θα εξυπηρετούσε κανένα σκοπό, αλλά θα έβαζε μπαρούτι στα θεμέλια του τραπεζικού συστήματος και θα οδηγούσε σε ολική κατάρρευση. Ποιος θα έκανε κάτι τέτοιο; Όχι μόνο δεν είναι αυτός ο στόχος, αλλά αντίθετα, το ΔΝΤ και η Ευρωπαϊκή Ένωση, βλέποντας πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του τραπεζικού συστηματος στην όλη προσπάθεια, έχουν θωρακίσει το σύστημα με ένα πακέτο της τάξεως των 10 δισ. ευρώ.
Είναι γεγονός ότι ζούμε σε μια περίοδο μεγάλης αβεβαιότητας και είναι λογικό ότι μια τέτοια αβεβαιότητα κάνει τον κόσμο να ανησυχεί και να δημιουργεί στο μυαλό του όλων των ειδών τα σενάρια. Επίσης μια τέτοια αβεβαιότητα δημιουργεί το περιβάλλον για όλους τους επιτήδειους να κυκλοφορούν όλων των ειδών τις φήμες εξυπηρετώντας τους δικούς τους σκοπούς. Είναι λοιπόν καθήκον δικό μας, σαν τραπεζίτες αλλά και σαν επαγγελματίες, να αναλύουμε τα γεγονότα με ψυχραιμία και να πληροφορούμε με υπευθυνότητα τους πελάτες μας που, εύλογα με όλη αυτή την ανεύθυνη κινδυνολογία, ανησυχούν.
Έχουμε λοιπόν μια επαγγελματική υποχρέωση να πληροφορήσουμε σωστά τους πελάτες σας. Δεν είναι απλά θέμα ότι κάνοντας αυτό διατηρούμε τις καταθέσεις μας. Είναι κάτι που οι πελάτες περιμένουν από εμάς, τους επαγγελματίες τραπεζίτες, στους οποίους απευθύνονται (και πρέπει να απευθύνονται) για τέτοια θέματα. Έχουμε λοιπόν υποχρέωση να τους πληροφορήσουμε βάσει γεγονότων και ανάλυσης. Μια τέτοια πληροφόρηση όχι μόνο βοηθά τους πελάτες μας, αλλά μας βοηθά να κρατήσουμε τις καταθέσεις μας. Και ποιο σημαντικά, βοηθάμε στη δημιουργία μιας σταθερότητας, που είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να λύσουμε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε.
ΗΜΕΡΗΣΙΑ
Δημοσίευση σχολίου