Ύπουλες μεθοδεύσεις από το Cesme που βγήκε στο Αιγαίο με αποστολή «μάχης» να εντοπίσει τα ελληνικά υποβρύχια
Ακόμα ένα επικίνδυνο κεφάλαιο στην ατέρμονα σειρά των παράνομων διεκδικήσεων σε βάρος της Ελλάδας άνοιξε η Τουρκία την περασμένη Κυριακή, με την έξοδο του υδρογραφικού – ωκεανογραφικού TCG CESME στο Αιγαίο για δήθεν έρευνες υδρογραφίας, ωστόσο ακαθόριστου «ειδικότερου» περιεχομένου και σκοπού.
Από τον Νικο Σταυρουλάκι
Την έξοδο του Cesme ακολούθησε η αναγγελία από την Τουρκία πραγματοποίησης της μεγάλης κλίμακας αεροναυτικής άσκησης «Γαλάζια Πατρίδα» (Mavi Vatan) προτού ολοκληρωθεί χρονικά η NAVTEX που αφορούσε τις δραστηριότητες του Cesme (έως τις 2/3/21), αλλά σε συνέχεια αυτής.
Η Άγκυρα τροφοδοτεί με νέα, φρέσκια «εκρηκτική ύλη» την πυριτιδαποθήκη των ελληνοτουρκικών σχέσεων, με τις γνωστές ύπουλες μεθόδους, τις οποίες μετέρχεται σταθερά τις τελευταίες δεκαετίες το ισλαμοφασιστικό (τώρα) κεμαλοκεντρικό (παλαιότερα) τουρκικό κατεστημένο, σε μια σταθερά επιθετική στάση εναντίον της χώρας μας, ανεξάρτητα από το ποιος κινεί το πηδάλιο της διακυβέρνησης στη διεφθαρμένη γειτονική χώρα.
Η έξοδος του Cesme στο Αιγαίο μόνο αθώα δεν είναι, παρότι το συγκεκριμένο σκάφος είναι εδώ και δεκαετίες συχνός «πελάτης» στο ελληνικό αρχιπέλαγος, έχοντας σημειώσει αρκετά επεισόδια στο παρελθόν για παρεμφερείς δήθεν επιστημονικούς σκοπούς.
Εδώ θα παραθέσουμε συγκεκριμένους παράγοντες, γνωστούς στο Ελληνικό Γενικό Επιτελείο (ΓΕΕΘΑ), εξηγώντας γιατί η φαινομενικά νομότυπη έξοδος του τουρκικού σκάφους στα διεθνή ύδατα (σ.σ.: που παραμένουν «διεθνή» μόνο λόγω της ελληνικής ολιγωρίας) αποτελεί ύπουλο προπομπό πιθανών μελλοντικών προκλητικότερων ενεργειών, τις οποίες η Άγκυρα προωθεί μεθοδικά, σε αντίθεση με τη διαχρονική, μυθιστορηματική αφέλεια της Αθήνας.
Το Cesme δεν είναι απλό επιστημονικό σκάφος. Είναι σκάφος του τουρκικού πολεμικού ναυτικού, με αριθμό νηολογίου Α-599. Πρόκειται για σκάφος κατηγορίας «έρευνας» που κατασκευάστηκε το 1965 για τις ανάγκες του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού υπό την ονομασία USNS «Silas Bent», Μεταβιβάστηκε στην Τουρκία το 1999, διατηρώντας τα ίδια χαρακτηριστικά. Δύναται να πραγματοποιεί ποιοτικές υδρογραφικές έρευνες, έχοντας και δυνατότητες χαρτογράφησης βυθού. Και μόνο το γεγονός της δυνατότητας χαρτογράφησης συνιστά παρανομία, καθώς χαρτογραφεί βυθό που ανήκει στην ελληνική υφαλοκρηπίδα, όπως άλλωστε ανακοινώθηκε και από την τουρκική πλευρά, χωρίς άδεια των ελληνικών Αρχών.
Το Cesme δεν ανήκει τυχαία στο τουρκικό πολεμικό ναυτικό. Παρότι φαινομενικά είναι ερευνητικού σκάφος υδάτων και παλαιό σκαρί, έχει εξοπλιστεί με νεότερα σύγχρονα ηχοβολιστικά συστήματα, με δυνατότητες εντοπισμού εχθρικών υποβρυχίων (sonars). Και, φυσικά, το τουρκικό σκάφος δεν βγήκε χειμωνιάτικα στο Αιγαίο για να μετρήσει ποσότητες της γαρίδας, αλλά να εντοπίσει τα ελληνικά υποβρύχια που περιπολούν νυχθημερόν στα ελληνικά ύδατα. Συνεπώς το Cesme διεξαγάγει «αποστολή μάχης» και όχι επιστημονική έρευνα. Επιπλέον, ως πολεμικό σκάφος δικαιούται να πλέει με κλειστούς πομπούς εντοπισμού στίγματος, αξιοποιώντας τη δυνατότητα αυτή για προφανείς λόγους.
Άσκηση με 87 πλοία. Η έξοδος του Cesme προηγήθηκε χρονικά της αεροναυτικής άσκησης «Γαλάζια Πατρίδα 2021» που εξήγγειλε η Τουρκία για το διάστημα από 25 Φεβρουαρίου έως 7 Μαρτίου 2020. Σε γραπτή ανακοίνωση του τουρκικού υπουργείου Άμυνας αναφέρεται ότι στη διακλαδική άσκηση «Γαλάζια Πατρίδα 2021» του τουρκικού πολεμικού ναυτικού συμμετέχουν συνολικά 87 πλοία, 27 αεροσκάφη και 20 ελικόπτερα από το πολεμικό ναυτικό, την πολεμική αεροπορία, τον στρατό ξηράς, την τουρκική ακτοφυλακή και τη στρατοχωροφυλακή. «Σκοπός της άσκησης είναι να αξιολογηθεί η ετοιμότητα των επιτελείων, των μονάδων και των πλοίων που ανήκουν στη διοίκηση των ναυτικών δυνάμεων, να γίνει δοκιμή των επιχειρησιακών δυνατοτήτων, η εξέλιξη των επιχειρησιακών τακτικών, ναυτικών και μεικτών επιχειρήσεων, η δοκιμή της διακλαδικότητας και η ενίσχυση της ετοιμότητας μάχης των μονάδων που θα συμμετάσχουν» σημειώνεται σχετικά.
Αποσύρθηκε λόγω μποφόρ
Το Cesme αποσύρθηκε την Πέμπτη (25/2/21), παραμονές έναρξης της άσκησης «Γαλάζια Πατρίδα». Αρμόδια στελέχη στο Ελληνικό Γενικό Επιτελείο που παρακολουθούν στενά τις κινήσεις του τουρκικού σκάφους διαβεβαίωναν την «κυριακάτικη δημοκρατία» ότι το Cesme αποχώρησε από την περιοχή λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών, καθώς έπνεαν άνεμοι 38 κόμβων, στις οποίες το παλιό σκαρί δεν μπορεί να ανταποκριθεί χωρίς ρίσκο. Αντέχει, δεν αντέχει τον καιρό, το Cesme δεν είχε κανέναν λόγο να παραμείνει στην περιοχή, αφού τη δουλειά του την έκανε. Την Παρασκευή, ωστόσο, το Cesme επέστρεψε.
Περιέργως, 24 ώρες πριν από την αποχώρησή του, αποσύρθηκε το σκάφος επιφανείας του λιμενικού σώματος που το παρακολουθούσε. Ευτυχώς, για τα ελληνικά υποβρύχια δεν συζητάμε… Αλλά σαν αστείο ακούγεται να σκεφθούμε τι θα έκαναν τα σκάφη του πολεμικού ναυτικού του Ισραήλ σε ανάλογη περίπτωση.
Όλη αυτή η συζήτηση θα ήταν εντελώς διαφορετική και σε απολύτως άλλη βάση, εάν η Ελλάδα είχε εξαγγείλει εγκαίρως και άφοβα και είχε καθιερώσει τα 12 ν. μίλια ως το εύρος των Εθνικών Χωρικών Υδάτων (ΕΧΥ), όταν έπρεπε, σημειώνει ενδεικτικά ο καθηγητής του ΕΚΠΑ Ιωάννης Μάζης. Αλλά στερνή μου γνώση να σε είχα πρώτα! Και όσο περνάει ο καιρός, γίνεται και… στερνότερη!
Οι τεχνητές ξέρες και η χρήση της ελληνικής υφαλοκρηπίδας
Όπως αναφέρει ο Γ. Σιδέρης σε έγκριτη ιστοσελίδα, «οι τεχνητές ξέρες που θέλει να στήσει η Τουρκία στο Αιγαίο, από την ερχόμενη Δευτέρα (αύριο), όταν θα έχει αναπτυχθεί ο τουρκικός στόλος στο πλαίσιο της άσκησης Mavi Vatan 2021, αρχίζουν να φαίνονται και η Αθήνα λαμβάνει όλα εκείνα τα μέτρα που είναι απαραίτητα». Κυριολεκτικά ή μεταφορικά, η Τουρκία δοκιμάζει, σύμφωνα με πληροφορίες, το στήσιμο πλωτών «εξεδρών» για διεξαγωγή επιχειρήσεων στο πλαίσιο της άσκησης, οι οποίες θα μπορούσαν να έχουν πρόσδεση και στον βυθό. Εάν η προοπτική αυτή είναι αληθής, τότε γίνεται χρήση του ελληνικού βυθού σε περιοχή ελληνικής υφαλοκρηπίδας, που καθιστά την κατάσταση ακόμα πιο περίπλοκη. Το Cesme, μεταξύ των άλλων δραστηριοτήτων, είναι δυνατόν να έχει διερευνήσει και την εκδοχή αυτή.
Εάν αυτό συμβεί, τότε υπάρχει σοβαρότατη παραβίαση της ελληνικής και της διεθνούς νομοθεσίας ως προς δύο σκέλη.
Πρώτον. Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση 2133.2/33882/2015 – ΦΕΚ 2443/Β/13-11-2015 (Γενικός Κανονισμός Λιμένα Σαρωνικού), όπως εγκρίθηκε ως απόφαση του υπ. Ναυτιλίας, στο άρθρο 2 αναφέρεται: «Ως πλοίο, κατά την έννοια του παρόντος Κανονισμού, νοείται κάθε σκάφος, προοριζόμενο να μετακινείται στα ύδατα για μεταφορά προσώπων ή πραγμάτων, ρυμούλκηση, επιθαλάσσια αρωγή, αλιεία, αναψυχή, επιστημονικές έρευνες ή άλλο σκοπό, ως πλοίαρχος δε ο νόμιμα κυβερνών αυτό». Τουτ’ έστιν: Άλλο πράγμα εξέδρα, άλλο πράγμα πλοίο…
Δεύτερον. Κατά το Διεθνές Δίκαιο της θάλασσας (ΔΔΘ), «στην ανοικτή θάλασσα, ο εντοπισμός υφάλου και η αγκυροβολία σε αυτόν δημιουργεί την έννοια του πλωτού αγκυροβολίου σημαίας του πλοίου που είναι αγκυροβολημένο. Όταν το πλοίο το εγκαταλείψει, τότε και πάλι ο ύφαλος είναι ελεύθερος για αγκυροβολία άλλης εθνικότητας πλοίου». Και τότε τι γίνεται εάν δεν το εγκαταλείψει; Για παράδειγμα, αυτό συμβαίνει στα 10 ν. μίλια δυτικά των Κυθήρων, όπου και βρίσκεται το πλωτό αγκυροβόλιο του ρωσικού πολεμικού ναυτικού.
Δημοσίευση σχολίου