Πενταετές εξοπλιστικό πρόγραμμα «λιτότητας» 8,5 δισ. ευρώ από τα οποία τα 990 εκατ. ευρώ είναι ήδη ανειλλημένες υποχρεώσεις από το προηγούμενο ΕΜΠΑΕ ετοιμάζεται να «σφραγίσει»η κυβέρνηση, το αργότερο μέχρι το φθινόπωρο. Το υπό υπό κατάθεση ΕΜΠΑΕ προβλέπει δαπάνες 1,6-1,8 δισ. ευρώ για το έτος 2011, από τα οποία 390 εκατ. ευρώ θα αφορούν τις δαπάνες παρελθόντων ετών.
Μέχρι το 2015 οι «καθαρές» δαπάνες για εξοπλισμούς δεν προβλέπεται να ξεπεράσουν το 0,8% του ΑΕΠ, αν θεωρήσουμε ότι με εξαίρεση του 2010 που προβλέπεται (επίσημη πρόβλεψη) μείωση του ΑΕΠ κατά 0,3% αλλά στην πραγματικότητα θα έχουμε μείωση τουλάχιστον περί το 1%, τις επόμενες χρονιές θα μπούμε σε ΑΕΠ με θετικό πρόσημο. Το 2015 προβλέπεται από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αύξηση του ΑΕΠ μέχρι και 3.5%.
Το προσχέδιο θα εγκριθεί πρώτα από το ΣΑΜ και μετά θα οδεύσει στο ΚΥΣΕΑ. Είναι το πιο "φτωχό" ΕΜΠΑΕ που συντάχθηκε ποτέ, αλλά είναι γεγονός ότι περιλαμβάνει ελάχιστες καταβολές σε προηγούμενες ανειλημμένες υποχρεώσεις, λόγω του "αυτοαφοπλισμού", δηλαδή της καθολικής, σχεδόν, απουσίας παραγγελίων των ετών 2003-2010.
Πάντως έχει καταγραφεί πίεση απο το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης για μείωση των πιστώσεων του ΕΜΠΑΕ για το 2011 κάτω από 1,5 δισ. ευρώ! Στο οικονομικό επιτελείο κανέναν δεν φαίνεται πλέον να απασχόλει σοβαρά η ασφάλεια της χώρας...
Άρα πάμε σε μία πρόβλεψη για μέση ετήσια αύξηση του ΑΕΠ κατά την διάρκεια των ετών 2011-2015 της τάξης του 1,2-1,5%. Βάσει αυτού του υπολογισμού η μέση ετήσια διάθεση κονδυλίων για την ασφάλεια της χώρας δεν πρόκειται να ξεπεράσει το 1,7 δισ. ευρώ κατ’έτος, αν βέβαια δεν έχουμε κάποιες «εξαιρετικές» καταστάσεις που να οδηγήσουν σε αύξηση αυτών των δαπανών. Οπωσδήποτε είναι λογικό να δούμε μία προσαύξηση αυτών των δαπανών της τάξης του 15-20% οπότε να πάμε ελαφρά επάνω από τα 10 δισ. ευρώ ποσό ελάχιστο για την ικανοποίηση του συνόλου των αναγκών των Επιτελείων.
Χαρακτηριστικό είναι ότι τα τρία βασικά προγράμματα Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας (419 ΤΟΜΑ, 6 φρεγάτες και 40 μονάδες για το νέο μαχητικό) θα κοστίσουν ακριβώς 8,3 δισ. ευρώ!
Με το πρόγραμμα του μαχητικού να καλύπτει σχεδόν το μισό ποσό ολόκληρου του ΕΜΠΑΕ, πάνω 4 δισ. ευρώ και να αποτελεί το μεγάλο «αγκάθι» του ΕΜΠΑΕ! Αν σε αυτά προσθέσουμε την ήδη εξαγγελθείσα δαπάνη των 550 εκατ. ευρώ για την τροποποίηση της Neptune II και την ναυπήγηση δύο νέων υποβρυχίων Type 214, τότε αυτομάτως πλησιάζουμε τα 9 δισ. ευρώ.
Υπό αυτές τις συνθήκες δεν αποκλείεται να έχουμε «σπάσιμο» της προμήθειας για το Νέο Μαχητικό σε 20+20 ή 30+10 μαχητικά με την δεύτερη παρτίδα να υπογράφεται στις αρχές του 2016. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι να συνεχιστεί αυτή η νομισματική ανισορροπία με το δολάριο 30% φθήνότερο του ευρώ, οι αμερικανικές εταιρείες δεν αποκλείεται να έχουν εκ των πραγμάτων "το πάνω χέρι". Έτσι ή αλλιώς ανησυχίες του τύπου "στρατηγική εξάρτηση από τις ΗΠΑ" τουλάχιστον την παρούσα κυβέρνηση δεν φαίνεται να την απασχολούν.
Για τις φρεγάτες και τα ΤΟΜΑ υπάρχουν συγκεκριμένες διακρατικές δεσμεύσεις, είτε προφορικές (Γαλλία) είτε υπογεγραμμένες (Ρωσία) και δεν προβλέπεται οποιαδήποτε υπαναχώρηση.
Βέβαια εδώ μπορούν να γίνουν κάποιες λογιστικές «ρυθμίσεις», οι οποίες να επιτρέψουν την εκτέλεση όχι μόνο αυτών, αλλά και αριθμού άλλων προγραμμάτων (εκπαιδευτικό μαχητικό, αυτοκινούμενα πυροβόλα, νέο τροχαίο υλικό και στους τρεις Κλάδους, νέα SHORADS κλπ). Κατ’αρχήν να διολισθήσουν οι πληρωμές στο μέλλον, με σταθερές τιμές και λήψη δανειοδότησης με λογικά επιτόκια πολύ λογικότερα από το 5,1% που μας δανείζει αυτή την στιγμή η Ε.Ε.
Σε πολλά προγράμματα μπορεί να εφαρμοστούν προγράμματα leasing, όπως είναι το πρόγραμμα του τροχαίου υλικού. Χαρακτηριστικό είναι ότι στο ΕΜΠΑΕ 2006-2010 προβλέπονταν χρηματοδοτήσεις 11,390 δισ. ευρώ (8,5 δισ. ήταν οι ανειλημμένες υποχρεώσεις), αλλά η τελική χρηματοδότηση ήταν περίπου 9,5 δισ. ευρώ. Έχουμε δηλαδή περίπου 15% χαμηλότερη τελική χρηματοδότηση.
Αυτό σημαίνει ότι μπορεί τα 8,5 δισ. του προσχεδίου να φαίνονται λίγα, αλλά για την υλοποίηση νέων προγραμμάτων είναι πολύ περισσότερα από αυτά του παρελθόντος ΕΜΠΑΕ όπου για την έναρξη προγραμμάτων είχαμε διαθέσιμα λιγότερα από 3 δισ. ευρώ, ενώ στο παρόν ΕΜΠΑΕ έχουμε "καθαρά" πλέον των ανειλημμένων υποχρεώσεων κάπου 7,5 δισ. ευρώ.
Tμήμα εδήσεων defencenet.gr
Μέχρι το 2015 οι «καθαρές» δαπάνες για εξοπλισμούς δεν προβλέπεται να ξεπεράσουν το 0,8% του ΑΕΠ, αν θεωρήσουμε ότι με εξαίρεση του 2010 που προβλέπεται (επίσημη πρόβλεψη) μείωση του ΑΕΠ κατά 0,3% αλλά στην πραγματικότητα θα έχουμε μείωση τουλάχιστον περί το 1%, τις επόμενες χρονιές θα μπούμε σε ΑΕΠ με θετικό πρόσημο. Το 2015 προβλέπεται από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αύξηση του ΑΕΠ μέχρι και 3.5%.
Το προσχέδιο θα εγκριθεί πρώτα από το ΣΑΜ και μετά θα οδεύσει στο ΚΥΣΕΑ. Είναι το πιο "φτωχό" ΕΜΠΑΕ που συντάχθηκε ποτέ, αλλά είναι γεγονός ότι περιλαμβάνει ελάχιστες καταβολές σε προηγούμενες ανειλημμένες υποχρεώσεις, λόγω του "αυτοαφοπλισμού", δηλαδή της καθολικής, σχεδόν, απουσίας παραγγελίων των ετών 2003-2010.
Πάντως έχει καταγραφεί πίεση απο το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης για μείωση των πιστώσεων του ΕΜΠΑΕ για το 2011 κάτω από 1,5 δισ. ευρώ! Στο οικονομικό επιτελείο κανέναν δεν φαίνεται πλέον να απασχόλει σοβαρά η ασφάλεια της χώρας...
Άρα πάμε σε μία πρόβλεψη για μέση ετήσια αύξηση του ΑΕΠ κατά την διάρκεια των ετών 2011-2015 της τάξης του 1,2-1,5%. Βάσει αυτού του υπολογισμού η μέση ετήσια διάθεση κονδυλίων για την ασφάλεια της χώρας δεν πρόκειται να ξεπεράσει το 1,7 δισ. ευρώ κατ’έτος, αν βέβαια δεν έχουμε κάποιες «εξαιρετικές» καταστάσεις που να οδηγήσουν σε αύξηση αυτών των δαπανών. Οπωσδήποτε είναι λογικό να δούμε μία προσαύξηση αυτών των δαπανών της τάξης του 15-20% οπότε να πάμε ελαφρά επάνω από τα 10 δισ. ευρώ ποσό ελάχιστο για την ικανοποίηση του συνόλου των αναγκών των Επιτελείων.
Χαρακτηριστικό είναι ότι τα τρία βασικά προγράμματα Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας (419 ΤΟΜΑ, 6 φρεγάτες και 40 μονάδες για το νέο μαχητικό) θα κοστίσουν ακριβώς 8,3 δισ. ευρώ!
Με το πρόγραμμα του μαχητικού να καλύπτει σχεδόν το μισό ποσό ολόκληρου του ΕΜΠΑΕ, πάνω 4 δισ. ευρώ και να αποτελεί το μεγάλο «αγκάθι» του ΕΜΠΑΕ! Αν σε αυτά προσθέσουμε την ήδη εξαγγελθείσα δαπάνη των 550 εκατ. ευρώ για την τροποποίηση της Neptune II και την ναυπήγηση δύο νέων υποβρυχίων Type 214, τότε αυτομάτως πλησιάζουμε τα 9 δισ. ευρώ.
Υπό αυτές τις συνθήκες δεν αποκλείεται να έχουμε «σπάσιμο» της προμήθειας για το Νέο Μαχητικό σε 20+20 ή 30+10 μαχητικά με την δεύτερη παρτίδα να υπογράφεται στις αρχές του 2016. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι να συνεχιστεί αυτή η νομισματική ανισορροπία με το δολάριο 30% φθήνότερο του ευρώ, οι αμερικανικές εταιρείες δεν αποκλείεται να έχουν εκ των πραγμάτων "το πάνω χέρι". Έτσι ή αλλιώς ανησυχίες του τύπου "στρατηγική εξάρτηση από τις ΗΠΑ" τουλάχιστον την παρούσα κυβέρνηση δεν φαίνεται να την απασχολούν.
Για τις φρεγάτες και τα ΤΟΜΑ υπάρχουν συγκεκριμένες διακρατικές δεσμεύσεις, είτε προφορικές (Γαλλία) είτε υπογεγραμμένες (Ρωσία) και δεν προβλέπεται οποιαδήποτε υπαναχώρηση.
Βέβαια εδώ μπορούν να γίνουν κάποιες λογιστικές «ρυθμίσεις», οι οποίες να επιτρέψουν την εκτέλεση όχι μόνο αυτών, αλλά και αριθμού άλλων προγραμμάτων (εκπαιδευτικό μαχητικό, αυτοκινούμενα πυροβόλα, νέο τροχαίο υλικό και στους τρεις Κλάδους, νέα SHORADS κλπ). Κατ’αρχήν να διολισθήσουν οι πληρωμές στο μέλλον, με σταθερές τιμές και λήψη δανειοδότησης με λογικά επιτόκια πολύ λογικότερα από το 5,1% που μας δανείζει αυτή την στιγμή η Ε.Ε.
Σε πολλά προγράμματα μπορεί να εφαρμοστούν προγράμματα leasing, όπως είναι το πρόγραμμα του τροχαίου υλικού. Χαρακτηριστικό είναι ότι στο ΕΜΠΑΕ 2006-2010 προβλέπονταν χρηματοδοτήσεις 11,390 δισ. ευρώ (8,5 δισ. ήταν οι ανειλημμένες υποχρεώσεις), αλλά η τελική χρηματοδότηση ήταν περίπου 9,5 δισ. ευρώ. Έχουμε δηλαδή περίπου 15% χαμηλότερη τελική χρηματοδότηση.
Αυτό σημαίνει ότι μπορεί τα 8,5 δισ. του προσχεδίου να φαίνονται λίγα, αλλά για την υλοποίηση νέων προγραμμάτων είναι πολύ περισσότερα από αυτά του παρελθόντος ΕΜΠΑΕ όπου για την έναρξη προγραμμάτων είχαμε διαθέσιμα λιγότερα από 3 δισ. ευρώ, ενώ στο παρόν ΕΜΠΑΕ έχουμε "καθαρά" πλέον των ανειλημμένων υποχρεώσεων κάπου 7,5 δισ. ευρώ.
Tμήμα εδήσεων defencenet.gr
Δημοσίευση σχολίου