GuidePedia

0
Ανησυχητική αύξηση του ποσοστού των παιδιών που μένουν μετεξεταστέα ή εγκαταλείπουν την εκπαίδευση (πάνω από 200 χιλιάδες μέσα σε μία τριετία), αλλά και σημαντικές ανισότητες μεταξύ των επιδόσεων των μαθητών που φοιτούν σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία καταδεικνύει έρευνα της ΓΣΕΕ για τα βασικά μεγέθη της εκπαίδευσης.....

 Από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι σχεδόν το μισό ποσοστό του συνόλου της χρηματοδότησης της εκπαίδευσης προέρχεται από τα νοικοκυριά! Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη διάρκεια της τριετίας 2005-2007, 118.346 μαθητές διέκοψαν τη φοίτησή τους σε δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια και ΤΕΕ, ενώ άλλοι 85.368 απορρίφθηκαν και επανέλαβαν την τάξη.
«Μαύρα στοιχεία» για τη μάθηση
Τα άσχημα μηνύματα για τα ποιοτικά μεγέθη της εκπαίδευσης αρχίζουν από το δημοτικό, αφού σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ (αφορούν την τριετία 2005-07), φαίνεται ότι 3.574 μαθητές του δημοτικού επανέλαβαν την τάξη το 2007 με το ποσοστό να αυξάνεται συγκριτικά με το 2005 κατά 17,8%. Επιπλέον, άλλοι 3.908 μαθητές διέκοψαν αδικαιολόγητα το σχολείο.
Στο γυμνάσιο «κόπηκαν» 15.982 μαθητές και εγκατέλειψαν το σχολείο 13.942, ενώ οι αντίστοιχοι αριθμοί στο λύκειο ανέρχονται σε 5.907 και 5.346 μαθητές. Μεγάλη αύξηση -κατά 14,2%- παρατηρήθηκε στα ποσοστά απόρριψης των μαθητών στα ΤΕΕ.
Κατά τα λοιπά, καταγράφονται ανισότητες στις επιδόσεις των μαθητών δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων. Συγκεκριμένα, για το 2007 το ποσοστό των μαθητών με καλή επίδοση («άριστα» και «καλά») των δημόσιων ημερήσιων σχολείων ήταν 33,3%, ενώ των ιδιωτικών 56,5%. Επίσης, οι μαθητές των ιδιωτικών δεν διακόπτουν τη φοίτησή τους στον βαθμό που παρατηρείται στα δημόσια, αφού το ποσοστό τους δεν ξεπερνάει το 0,2% έναντι 1,6% στη δημόσια εκπαίδευση.
Αναφορικά με το σύνολο της χρηματοδότησης στην εκπαίδευση, προκύπτει για το 2007 ότι (από το συνολικό 5,89% του ΑΕΠ), το 3,07% αφορούσε εθνικούς πόρους, το 0,66% κοινοτικούς και το 2,15% δαπάνες νοικοκυριών. Το κράτος φαίνεται να δαπανά 2.707 ευρώ τον χρόνο για κάθε μαθητή της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και 3.803 της δευτεροβάθμιας.
Σημαντικές διαφοροποιήσεις στις επιδόσεις των μαθητών από νομό σε νομό προκύπτουν από τα συμπεράσματα της έρευνας.
Στα λύκεια φαίνεται ότι σε αρκετές περιοχές το ποσοστό των μαθητών που προήχθησαν με μέτριο βαθμό και εκείνων που χρειάστηκε να επαναλάβουν την τάξη «άγγιξε» το 50%. Αρνητική πρωτιά σε αυτή την κατηγορία έχει η Κέρκυρα με 47,1%, ακολουθεί η Ευρυτανία με 45,4% και η Ξάνθη με 44,4%. Τα χαμηλότερα ποσοστά μέτριων βαθμολογιών και απορριφθέντων μαθητών έχει ο Νομός Καρδίτσας (22,3%), Λαρίσης (24,5%) και Χίου (24,8%).
Αν δούμε την εικόνα στα ΤΕΕ, τα αντίστοιχα ποσοστά εκτοξεύονται ακόμη και στο 80,2% (Ρέθυμνο), στο 71,2% (Ζάκυνθος) και 70,1% (Λασίθι). Σχετικά με τη σχολική διαρροή, η χειρότερη επίδοση στα γυμνάσια παρατηρείται στη Νομαρχία Δ. Αττικής με 10% και η καλύτερη στην Ευρυτανία με 1%. Στα λύκεια, στην τελευταία θέση συναντάμε την Κέρκυρα με 4,7% και στην πρώτη τα Γρεβενά (0,2%). Αποκαρδιωτικά είναι τα στοιχεία για τα ΤΕΕ, με τη σχολική διαρροή στη Λευκάδα να φτάνει το 21,4%, στον Πειραιά το 21,1% και στα Γρεβενά το 20,6%.
Στην παρουσίαση της μελέτης παρευρέθη και η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου, η οποία τόνισε ότι οι αλλαγές στην Παιδεία δεν μπορεί να είναι επικοινωνιακές και αποσπασματικές αλλά χρειάζονται - όπως είπε- βαθιές τομές. «Δεν γίνεται ο κάθε υπουργός να έχει ένα παιχνίδι που λέγεται σύστημα πρόσβασης και όλη η συζήτηση να περιστρέφεται γύρω από αυτό», πρόσθεσε η κ. Διαμαντοπούλου.
Στην εκδήλωση μίλησε και ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ Γιάννης Παναγόπουλος, ο γραμματέας εκπαίδευσης της ΓΣΕΕ Μιχάλης Κουρουτός ο πρόεδρος της επιστημονικής επιτροπής ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ Νίκος Μουζέλης και ο επιστημονικός σύμβουλος Νίκος Παϊζης.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top