GuidePedia

Δύο στα τρία νυχτερινά κέντρα διασκέδασης δεν έχουν δημιουργήσει ακόμη κάποιον χώρο για καπνιστές


Φθινόπωρο χωρίς τσιγάρο φιλοδοξούσε να φέρει ο νέος αντικαπνιστικός νόμος, o οποίος έχει τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Ιουλίου σε όλους τους δημόσιους, κλειστούς χώρους, η κατάσταση όμως παραμένει χαοτική. Περίπου το 1/3 των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη δεν έχει προχωρήσει στην υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών για τον χαρακτηρισμό τους ως «καπνιζόντων» ή «μη καπνιζόντων», περίπου 8.000 αιτήσεις εκκρεμούν ακόμη στους δήμους κυρίως του Λεκανοπεδίου, ενώ περισσότερα από τα 2/3 των μεγάλων κέντρων διασκέδασης και όσων μπαρ και εστιατορίων υπερβαίνουν τα 70 τ.μ. δεν έχουν μετατρέψει κάποιον από τους χώρους τους αποκλειστικά για καπνιστές. Κύκλοι του υπουργείου Υγείας δηλώνουν παρ΄ όλα αυτά την αισιοδοξία τους για την επιτυχία του μέτρου, επενδύοντας στην υψηλή δημοφιλία του στην ελληνική κοινωνία, σύμφωνα με δημοσκοπικές μετρήσεις. Την ίδια ώρα ωστόσο οι έλεγχοι έχουν ατονήσει λόγω και των θερινών αδειών του προσωπικού στο Σώμα Επιθεωρητών Υγείας, ενώ το κόστος στο πορτοφόλι του επιχειρηματία που θα θελήσει να προχωρήσει στις απαραίτητες.... εκ του νόμου παρεμβάσεις ξεπερνά στην πιο μετριοπαθή εκδοχή τις 20.000 ευρώ. Πάντως ο επιχειρηματικός κόσμος της διασκέδασης (καφετέριες, μπαρ και εστιατόρια) καταφεύγει σε επί μέρους- και οικονομικότερες- αλλαγές και διαρρυθμίσεις, προκειμένου να υπαχθεί στις πιο ευνοϊκές διατάξεις του νόμου. Για παράδειγμα, με την προσθήκη παραπετασμάτων ή γυψοσανίδων και με την έκδοση νέας άδειας λειτουργίας ιδιοκτήτες κυρίως καφέ και μπαρ «υποβιβάστηκαν» στα 70 τ.μ. και κάτω, προκειμένου να κατορθώσουν να λάβουν σήμα λειτουργίας ως χώρος είτε καπνιζόντων είτε μη καπνιζόντων. Αλλοι αποφάσισαν, «με τις ανάλογες δόσεις αυθαιρεσίας και θράσους» , όπως υποστηρίζει ανωνύμως επιχειρηματίας στην περιοχή του Κεραμεικού, «να δημιουργήσουν “επεκτατικά” τετελεσμένα».

Τ ι σημαίνει αυτό; «Αράδιασαν περισσότερα τραπεζάκια και καρέκλες στα πεζοδρόμια και στους κάθετους δρόμους γύρω από το Γκάζι, έτσι ώστε να δημιουργήσουν τετελεσμένα εν όψει του φθινοπώρου, όταν θα τοποθετούσαν έξω περισσότερες σόμπες για να “σπάσουν” τη σταδιακή πτώση της θερμοκρασίας. Κάτι σαν “ημιυπαίθρια” κατάσταση» υποστηρίζει ο ίδιος επιχειρηματίας. Πάντως, σε μία τουλάχιστον περίπτωση στις αρχές Αυγούστου συνεργεία του Δήμου Αθηναίων είχαν πιάσει δουλειά αξημέρωτα για να απομακρύνουν τα υπεράριθμα τραπεζοκαθίσματα.

Υπάρχει και η κατηγορία όσων απλώς «έχουμε απαυδήσει με το κράτος και αναγκαστικά προμηθευτήκαμε σήματα “μη καπνιζόντων”» λέει ο κ. Νίκος Κελέκης, ο οποίος είναι υπεύθυνος καφέ στην περιοχή της Πανόρμου. «Πέρα από το αν είναι καλό για τη δημόσια υγεία ή όχι, η απαγόρευση λειτουργεί σαν κρεμάλα για εμάς, ειδικά όταν θέτει συνυπευθυνότητα του ιδιοκτήτη ή του υπευθύνου του καταστήματοςγια το κάπνισμα ενός ατόμου ή μιας παρέας, επιβάλλοντας και τα ανάλογαυπέρογκα πρόστιμα» τονίζει ο κ. Κελέκης. Και προσθέτει καταλήγοντας: «Επειδή δεν θέλω να γίνω αστυφύλακας στα γούστα του καθενός, αλλά ούτε θέλω να χρυσοπληρώνω το κράτος, αν τεθεί θέμα ελέγχου της επιχείρησης, όποιος επιθυμεί να καπνίσει, μόλις πιάσουν τα κρύα, αναγκαστικά θα βγαίνει έξω».

Γ ια τα μεγάλα κέντρα διασκέδασης ο νόμος επιτάσσει διαμόρφωση ξεχωριστού χώρου καπνιστών, με διαφορετική εσωτερική είσοδο και σύστημα κλιματισμού και εξαερισμού, ο οποίος θα τελεί σε κατάσταση αρνητικής πίεσης, προκειμένου να μη διαχέεται ο καπνός στα υπόλοιπα τμήματα του κέντρου. Τι κοστίζουν αυτές οι μετατροπές; «Κατ΄ αρχάς χρόνο» υποστηρίζει ο πολιτικός μηχανικός κ. Νίκος Σκουρολιάκος. «Απαιτείται έκδοση καινούργιας άδειας για τις διαρρυθμίσεις, η οποία απαιτεί την έγκριση Πυροσβεστικής και Υγειονομικού.Ειδικά η Πυροσβεστική, αν τεθεί θέμα μη επαρκούς πυροπροστασίας από τις μετατροπές, μπορεί να ζητήσει αλλαγές, όπως κατασκευή νέας, ξεχωριστής εξόδου κινδύνου. Με εντελώς μετριοπαθείς προβλέψεις, η ακολουθούμενη διαδικασία σε ρυθμούς Δημοσίου κρατάει τρειςτέσσερις μήνες,συνυπολογίζοντας την έκδοση άδειας από τις κατά τόπους πολεοδομίες». Ο κ. Σκουρολιάκος εκτιμά το κόστος «για την έκδοση της άδειας, ανάλογα με το εύρος των παρεμβάσεων, από 5.000 ως 10.000 ευρώ και για τις εργασίες και τα απαιτούμενα υλικά στο 5%-10% του αρχικού κόστους για τη διαρρύθμιση ή την κατασκευή της επιχείρησης». Με άλλα λόγια, αν για παράδειγμα κάποιος επιχειρηματίας έχει δαπανήσει 200.000 ευρώ για την αρχική διαρρύθμιση του κέντρου του, ξεκινά τις νέες μετατροπές περίπου από τις 20.000 ευρώ.


Πού έχουν γίνει έλεγχοι


Αν και πολλά καταστήματα είναι διατεθειμένα να εφαρμόσουν τα αντικαπνιστικά μέτρα και έχουν υποβάλει τα απαραίτητα δικαιολογητικά, οι δημοτικές υπηρεσίες κωλυσιεργούν στη χορήγηση των ειδικών αδειών και σημάτων (ΕURΟΚΙΝΙSSΙ) Δ ιακόσιους τριάντα επτά ελέγχους σε δημόσια κτίρια, κυρίως νοσοκομεία και καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, έχει πραγματοποιήσει το δίμηνο Ιουλίου - Αυγούστου το Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Υγείας σε ολόκληρη την Αττική, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Υγείας, προκειμένου να διαπιστωθεί κατ΄ αρχάς η τήρηση όσων ο νόμος προβλέπει, να υπάρξει η ανάλογη ενημέρωση και να ακολουθήσουν οι κατάλληλες ανά περίπτωση συστάσεις. Ανάμεσα στους δημόσιους χώρους που έχουν ελεγχθεί είναι 34 δημόσια και ιδιωτικά νοσοκομεία, κλινικές και μαιευτήρια, το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και το Εθνικό Ιδρυμα Νεότητας, 192 εστιατόρια, καφέ και μπαρ στο Μπουρνάζι, στο Κολωνάκι, στην πλατεία Βικτωρίας, στο Μαρούσι, στη Γλυφάδα, στον Πειραιά, στη Νέα Φιλαδέλφεια, στην Αγία Παρασκευή, στην Κηφισιά, στο Γαλάτσι, στα Ανω Πατήσια και στο Χαλάνδρι, τρία νυχτερινά κέντρα διασκέδασης, καθώς και πέντε κεντρικά πρακτορεία Προ-Πο.
 
Top