Η δημιουργία «Υφυπουργείου Εξοπλισμών με προσωπικό 3.000 άτομα», η σφοδρή επίθεση που εξαπολύει κατά των Γενικών Επιτελείων (τα κατηγορεί για έλλειψη προγραμματισμού, έλλειψη τεχνογνωσίας, τους καταλογίζει ευθύνες για την καθυστέρηση στην υλοποίηση των εξοπλιστικών προγραμμάτων κλπ) η δημιουργία ενδοϋπηρεσιακού φορέα ελέγχου τιμιότητας των αξιωματικών και των πολιτικών υπαλλήλων (!), δηλαδή τμήματος Εσωτερικών Υποθέσεων «για την καταπολέμηση της διαφθοράς», είναι μερικά μόνο από τα σημεία του δεύτερου μέρους του απολογισμού του γενικού διευθυντή της ΓΔΑΕΕ Ευάγγελου Βασιλάκου προς τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Ευάγγελο Βενιζέλο που φέρνουμε σήμερα στην δημοσιότητα.
Μόνο από το πνεύμα που διαπνέει τον συντάκτη του κειμένου γίνεται εύκολα αντιληπτό γιατί την τελευταία τετραετία όχι απλώς δεν υπήρξαν αμυντικές επενδύσεις (πέραν της παρελκυστικής πολιτικής τακτικής του προϊσταμένου του υπουργού Ευάγγελου Μεϊμαράκη), αλλά η υλοποίηση των αντισταθμιστικών οφελών άγγιξε το απόλυτο «μηδέν». Άλλωστε σε ότι αφορά τα τελευταία ζητεί ευθέως την κατάργησή τους «εντός τριετίας».
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η παρουσίαση των όσων είχαν γίνει μέχρι το περασμένο φθινόπωρο, σχετικά με τα εκκρεμή εξοπλιστικά προγράμματα. Πρόκειται για ένα κείμενο που άλλοι θα το χαρακτήριζαν «ιδεοληπτικό», άλλοι «ρομαντικό», αλλά το ουσιαστικό ερώτημα είναι πόσο αποτελεσματική ήταν κατά την τελευταία τετραετία η διαχείριση των θεμάτων που θίγει.
Διαπιστώσεις.
Τα παρακάτω σηµεία αποτελούν διαπιστώσεις οι οποίες ήταν εγγενείς στην λειτουργία της Γ ΔΑΕΕ και για τις οποίες ανελήφθησαν πρωτοβουλίες για να αντιστραφούν. Αυτό που απαιτείται είναι να συνεχισθεί η προσπάθεια για την πλήρη εξάλειψη παρόµοιων πρακτικών έτσι ώστε οι εξοπλιστικές προµήθειες στην Ελλάδα να καταστούν εφάµιλλες, στην πρακτική αλλά και στην αποτελεσµατικότητα, µε την διεθνή εµπειρία.
1. Έλλειψη τεχνοτροπίας για διενέργεια διαγωνισµών.
Κατά το παρελθόν οι διαγωνισµοί αποτελούσαν την µειοψηφία των τρόπων υλοποίησης προµηθειών, καθώς προτιµούνταν είτε οι απευθείας αναθέσεις σε κρατικές επιχειρήσεις είτε οι διακρατικές συµφωνίες. Στις περιπτώσεις διεξαγωγής διαγωνισµών ακολουθούνταν η πρακτική ότι το αποτέλεσµα του διαγωνισµού θα µπορούσε να µεταβληθεί µε πολιτική απόφαση. Κατά συνέπεια, οι ειδικοί όροι των διαγωνισµών ήταν ασαφείς ή/και ελλιπείς, γεγονός που δηµιουργούσε αντεγκλήσεις ή/και υπόνοιες για την αντικειµενικότητα των διαγωνισµών. Με απλά λόγια, το σύστηµα εξοπλιστικών προµηθειών ήταν εθισµένο σε µη αντικειµενικές διαδικασίες, γεγονός που σταδιακά οδήγησε στην παντελή έλλειψη τεχνοτροπίας και τεχνογνωσίας για την διενέργεια αδιάβλητων και αντικειµενικών διαγωνισµών. Όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, αυτή η πρακτική άλλαξε µε ριζικές αποφάσεις. Πλέον η διαγωνιστική διαδικασία είναι δηµόσια πράξη κατά την οποία αναδεικνύεται νικητής ο διαγωνιζόµενος µε την καλύτερη τεχνική και οικονοµική προσφορά. Το «κέντρο βάρους» έγκειται πλέον στην εκπόνηση αδιάβλητων και αντικειµενικών ειδικών όρων του διαγωνισµού και όχι στο ποιος συµµετέχει σε ένα διαγωνισµό. Αυτή η αλλαγή στην αντίληψη αλλά και η απόκτηση της απαραίτητης τεχνοτροπίας διενέργειας διαγωνισµών µπορεί να αποτελέσει την βάση για την µετάβαση, σε σύντοµο χρονικό διάστηµα, στην ηλεκτρονική διαγωνιστική διαδικασία.
2. Έλλειψη προγραµµατισµού εξοπλιστικών προµηθειών από τα Γενικά Επιτελεία.
Μία λανθασµένη πρακτική που ακολουθούν τα Γενικά Επιτελεία είναι να επιζητούν προµήθειες που δεν βασίζονται στις επιχειρησιακές ανάγκες αλλά έχουν ως πρώτο µέληµα είτε την προαγωγή κλαδικών, καλώς εννοούµενων, συµφερόντων είτε την διαθεσιµότητα χρηµατικών πόρων σε µία συγκεκριµένη χρονική στιγµή. Είναι σαφές ότι µε την διαιώνιση αυτής της πρακτικής αφ’ ενός δεν εξυπηρετείται η επιχειρησιακή επάρκεια και αφ’ ετέρου δηµιουργούνται υπόνοιες, αν όχι συνθήκες, αδιαφάνειας. Η έλλειψη προγραµµατισµού των απαραίτητων εξοπλιστικών προµηθειών από τα Γενικά Επιτελεία αποτελεί εγγενή αδυναµία του όλου πλέγµατος των εξοπλισµών. Είναι κυρίως απότοκο αυτού του γεγονότος ότι η εν συνεχεία υποστήριξη των οπλικών Συστηµάτων, δηλαδή η προµήθεια των ανταλλακτικών, διέπεται από µία άκρως µονοπωλιακή διάρθρωση, γεγονός που οδηγεί στο φαινόµενο «η προσφορά να δηµιουργεί την ζήτηση». Παρά τις επανειληµµένες προσπάθειες της ΓΔΑΕΕ να αντιστραφεί αυτή η πρακτική, τα Γενικά Επιτελεία επέδειξαν χαµηλή διάθεση συνεργασίας, προβάλλοντας, ατυχώς κατά την γνώµη µου, σε πλείστες περιπτώσεις την ανεπαρκή αναφορά στον Εθνικό Αµυντικό Σχεδιασµό του ρόλου της Γ ΔΑΕΕ στις διαδικασίες περί αµυντικών προµηθειών. Κατά συνέπεια, στην αναθεώρηση του Εθνικού Αµυντικού Σχεδιασµού, που πρέπει να συντελεσθεί ούτως ή άλλως, επιβάλλεται και κάλυψη του θέµατος αυτού. Χαρακτηριστικά παραδείγµατα έλλειψης προγραµµατισµού αποτελούν οι προµήθειες ανταλλακτικών ιδίως επ’ ωφελεία της Πολεµικής Αεροπορίας και του Πολεµικού Ναυτικού.
3. Έλλειψη τεχνογνωσίας από Γενικά Επιτελεία για σύνταξη τεχνικών περιγραφών.
Ένα άλλο σηµαντικό θέµα που επηρεάζει αρνητικά την αντικειµενική και διαφανή κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών των Γενικών Επιτελείων είναι η αδυναµία τους να συντάξουν τεχνικές περιγραφές. Αυτή η έλλειψη τεχνογνωσίας οδηγεί στις περισσότερες περιπτώσεις στην επιλογή υλικών σύµφωνα µε τις προδιαγραφές των κατασκευαστών. Δηλαδή, οι όποιες τεχνικές περιγραφές αποτελούν συρραφές τεχνικών προδιαγραφών κατασκευαστών του υλικού. Χαρακτηριστικό παράδειγµα αποτελεί η τεχνική περιγραφή του αεροσκάφους ναυτικής συνεργασίας, αλλά και η έγγραφη παραδοχή του ΓΕΣ ότι αδυνατεί να συντάξει τεχνική περιγραφή για τα πυροµαχικά 155mm. Είναι σαφές ότι αυτή η πρακτική δηµιουργεί εύλογες απορίες αντικειµενικότητας των τεχνικών περιγραφών, ενώ υπό προϋποθέσεις µπορεί να λειτουργήσει και στην δηµιουργία συνθηκών αδιαφάνειας. Σε κάθε περίπτωση, οι τεχνικές περιγραφές αποτελούν δοµικό συστατικό για την αδιάβλητη και αντικειµενική διεξαγωγή διαγωνισµών και κρισιµότατο παράγοντα για την κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών µε µέσα και υλικά που είναι απαραίτητα κατ’ ανάγκη και όχι κατ’ επίφαση.
4. Απουσία ενηµέρωσης της ΓΔΑΕΕ για τις επιχειρησιακές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάµεων.
Είναι σαφές ότι οι εξοπλιστικές προµήθειες είναι απαραίτητες για την επαύξηση της επιχειρησιακής ετοιµότητας και µόνο γι’ αυτόν τον λόγο µπορούν να δικαιολογηθούν τα υπέρογκα ποσά που δαπανώνται. Το αν το ύφος του προϋπολογισµού του εκάστοτε ΕΜΠΑΕ πρέπει να είναι τόσο υψηλό ή πρέπει να ανέρχεται στο ένα τρίτο αυτού είναι θέµα προς ενδελεχή συζήτηση, από την οποία πιθανόν να προκύψουν διαφωνίες. Το γεγονός πάντως παραµένει ότι η επιχειρησιακή ετοιµότητα πρέπει να θέτει τις προτεραιότητες για την υλοποίηση των εξοπλιστικών προµηθειών. Στον τοµέα αυτό η ενηµέρωση της Γ ΔΑΕΕ είναι ανύπαρκτη. Υπό αυτές τις συνθήκες όµως είναι αδύνατη η διαφανής και εύρυθµη λειτουργία µιας από τις πιο κρίσιµες Υπηρεσίες του Κράτους. Αυτή η κατάσταση σε συνδυασµό µε την κρατούσα, προ του 2006, άποψη εντός της ΓΔΑΕΕ ότι η ΓΔΑΕΕ δεν ασχολείται µε επιχειρησιακά θέµατα ή/και µε τεχνυχές περιγραφές δηµιουργούσε όλες τις συνθήκες για την αµφισβήτηση της διαφάνειας στις εξοπλιστικές προµήθειες. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις συµβάσεων εξοπλιστικών προµηθειών που δεν υλοποιούνται οµαλά και οδηγούν σε κάκιστο επιχειρησιακό αποτέλεσµα (τα υλικά δεν λειτουργούν, οι συµβατικές διατάξεις προβλέπουν χαµηλή έως αστεία ποινολόγηση, οι επιτροπές παραλαβών δεν απορρίπτουν τα υλικά). Αυτή η πρακτική αντιστράφηκε. Η Γ ΔΑΕΕ πλέον συνυπολογίζει την επιχειρησιακή αναγκαιότητα, επιβάλλει ποινικές ρήτρες, τροποποιεί τις συµβάσεις προς το συµφέρον του Ελληνικού Δηµοσίου. Συνοπτικά, αναφέρονται παρακάτω τα κύρια εξοπλιστικά προγράµµατα των τριών Κλάδων και οι ενέργειες της Γ ΔΑΕΕ για την επαύξηση της επιχειρησιακής ετοιµότητας και διαθεσιµότητας των οπλικών συστηµάτων.
Στον Στρατό Ξηράς:
• Η ΓΔΑΕΕ ήταν µόνη της στην προσπάθεια να εκτελεστεί η σύµβαση των αρµάτων µάχης LΕΟ2 ΗΕL σύµφωνα µε το χρονοδιάγραµµα παραδόσεων. Τόσο το ΓΕΣ όσο και η ΓΔΟΣΥ εξέφραζαν την άποψη να καθυστερήσουν οι παραδόσεις, κάτι που θα είχε σοβαρές συνέπειες στην επιχειρησιακή διαθεσιµότητα και ετοιµότητα του Στρατού. Η στάση της ΓΔΑΕΕ δικαιώθηκε, καθώς έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η παράδοση όλων των αρµάτων στον Ελληνικό Στρατό.
• Εκκρεµεί βεβαίως το θέµα των πυροµαχικών 120mm των αρµάτων, αλλά το εν λόγω θέµα κατέστη περίπλοκο το 2003, καθώς η προµήθεια πυροµαχικών αποσύρθηκε ως απαίτηση από τον διαγωνισµό των αρµάτων. Σήµερα, οι ειδικοί όροι του διαγωνισµού για την προµήθεια των αρµάτων είναι έτοιµοι, και το µόνο που αποµένει είναι η οριστικοποίηση της τεχνικής περιγραφής από το ΓΕΣ για να προκηρυχθεί ο διαγωνισµός.
• Τα µεταφορικά ελικόπτερα ΝΗ90 Παρουσίασαν προβλήµατα στην παραγωγή τους, γεγονός που επηρέασε όλες τις χώρες που τα προµηθεύτηκαν. Το ΓΕΣ αντί να επικεντρωθεί στην διερεύνηση των προβληµάτων αναλώθηκε σε µία ανούσια συζήτηση περί τεχνικών λεπτοµερειών. Σύµφωνα µε την εταιρεία τα προβλήµατα παραγωγής επιλύθηκαν και τα ελικόπτερα µπορούν να αρχίσουν να παραδίδονται το 2010 µε καταληκτικό έτος το 2014. Η ΓΔΑΕΕ θεωρεί ότι το χρονοδιάγραµµα παραδόσεων είναι πολύ µακρύ και επηρεάζει άµεσα την επιχειρησιακή ετοιµότητα του Στρατού. Για τον λόγο αυτό, και από την στιγµή που το ΓΕΣ θεωρεί τα ελικόπτερα επιχειρησιακά αναγκαία, η Γ ΔΑΕΕ διαπραγµατεύθηκε την επιβολή υψηλότατων ρητρών (περίπου 190 εκατ. Ευρώ) αλλά συνάντησε την άρνηση της εταιρείας, δεδοµένου ότι οι συµβατικές προβλέψεις ευνοούν κατάφωρα την εταιρεία.
• Εν αντιθέσει µε τα µεταφορικά ελικόπτερα, το ΓΕΣ ακολούθησε µία διαφορετική προσέγγιση για τα επιθετικά ελικόπτερα Apache. Αν και έχουν παραδοθεί από την κατασκευάστρια εταιρεία το 20071 δεν έχει ολοκληρωθεί µέχρι σήµερα η παράδοση τους ούτε όµως έχουν απορριφθεί λόγω καθυστερηµένης παράδοσης – παραλαβής. Και τα επιθετικά ελικόπτερα παρουσίασαν τεχνικά προβλήµατα, τα οποία επιλύθηκαν, ενώ αξίζει να τονιστεί ότι οι προβλέψεις της σύµβασης δηµιούργησαν σωρεία προβληµάτων ως προς την άµεση επιχειρησιακή αξιοποίηση των ελικοπτέρων, µε πλέον χαρακτηριστικά παραδείγµατα ας διατάξεις για τους όρους πληρωµής και τις διατάξεις για το swap agreement.
• Η προµήθεια αυτοκινούµενων πυροβόλων 155mm αποτέλεσε κρίσιµο ζήτηµα για τον Ελληνικό Στρατό. Με ενέργειες της ΓΔΑΕΕ κατέστη δυνατή η απελευθέρωση (release) από την κυβέρνηση των ΗΠΑ των πυροβόλων Μ109 από τα αποθέµατα του Γερµανικού Στρατού, ενώ και η προµήθεια των μεταχειρισµένων και καινούργιων ΡζΗ2000 ενοποιήθηκε έτσι ώστε να προκύψουν τα µέγιστα οφέλη και για τον Ελληνικό Στρατό και για την Ελληνική αµυντική βιοµηχανία.
• Η προµήθεια των ΤΟΜΑ ΒΜΡ-3, και των πυροµαχικών και παρελκοµένων τους, µέσω διακρατικής συµφωνίας µε την Ρωσία βρίσκεται στο τελικό στάδιο υλοποίησης, καθώς αποµένει µόνο η οριστικοποίηση των προγραµµάτων Αντισταθµιστικών Ωφεληµάτων και ο καθορισµός του συµβατικού τιµήµατος. Η ΓΔΑΕΕ έλαβε υπόψη της την επιχειρησιακή αναγκαιότητα των εν λόγω οχηµάτων, καθώς διαθέτουν µεγάλη ισχύ πυρός και ευελιξία, αλλά η προσπάθεια έγκειται η επιχειρησιακή ικανότητα να συνδυασθεί και µε συ µφέρουσα τιµή.
• Σε ό, τι αφορά την προµήθεια οχηµάτων η ΓΔΑΕΕ προχώρησε σε µία πραγµατική τοµή. Για πρώτη φορά κατηγοριοποιήθηκαν τα οχήµατα και οµαδοποιήθηκε η σχετική, «τεµαχισµένη», προµήθεια.Έτσι για πρώτη φορά µπορεί να διεξαχθεί διαγωνισµός για την προµήθεια οχηµάτων, γεγονός που όχι µόνο θα µειώσει δραµατικά το κόστος συντήρησης για τον Ελληνικό Στρατό αλλά θα προσδώσει και πραγµατική παραγωγική δυνατότητα στην ελληνική αµυντική
βιοµηχανία.
Στο Πολεµικό Ναυτικό:
• Σε ό,τι αφορά τα υποβρύχια τ.214, πρέπει να τονιστεί ότι για πρώτη φορά δεν παρελήφθη οπλικό σύστηµα που δεν εκπλήρωνε τις τεχνικές και συµβατικές προδιαγραφές. Παρά την δηµοσιότητα που έλαβε το όλο θέµα, το γεγονός είναι ότι η σύµβαση αποτελεί µνηµείο ευνοϊκών διατάξεων προς την κατασκευάστρια εταιρεία. Δεν θα πρέπει δε να διαλάθει της προσοχής κανενός ότι η κατασκευάστρια εταιρεία δεν επιβεβαιώνει βασικά στοιχεία της επιχειρησιακής ικανότητας του υποβρυχίου, ούτε θα πρέπει να αγνοείται το γεγονός ότι επεχείρησε την επίλυση του προβλήµατος µε τρόπους που δεν συνάδουν µε πνεύµα συνεργασίας. Στο σηµείο αυτό αξίζει να τονισθεί ότι θεωρείται αµφίβολο αν ακόµη και σήµερα το Ναυτικό γνωρίζει µε ακρίβεια τις επιχειρησιακές επιδόσεις του υποβρυχίου.
• Σε ό,τι αφορά τον εκσυγχρονισµό των υποβρυχίων Τ.209, η Γ ΔΑΕΕ πρότεινε µετ* επιτάσεως την µη συνέχιση του προγράµµατος εκσυγχρονισµού των δύο υποβρυχίων Τ.209 και την αντικατάσταση τους µε δύο καινούργια υποβρύχια Τ.209 µε σύστηµα αναερόβιας πρόωση ς µε το ίδιο ακριβώς συµβατικό τίµηµα. Κατόπιν επίπονων διαπραγµατεύσεων η κατασκευάστρια εταιρεία αποδέχθηκε την πρόταση της Γ ΔΑΕΕ αλλά δεν υπέγραψε την τροποποίηση της σύµβασης. Όπως είναι γνωστό, η κατασκευάστρια εταιρεία έχει καταγγείλει και τις δύο συµβάσεις των υποβρυχίων µε το Ελληνικό Δηµόσιο. Στο σηµείο αυτό αξίζει να επισηµανθούν οι προβλέψεις του ν.3433/2006 για τους προµηθευτές που δεν εκπληρώνουν τις συµβατικές τούς υποχρεώσεις προς το Ελληνικό Δηµόσιο.
• Σε ό,τι αφορά την ναυπήγηση των δύο νέων ΤΠΚ (6,7) αξίζει να σηµειωθεί ότι για πρώτη φορά δεν υπήρξε ούτε µία υπόνοια διαφθοράς σε µία εξοπλιστική προµήθεια ύψους 300 εκατ. Ευρώ.
• Σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισµός των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας, ο οποίος αναµένεται να επαναληφθεί καθώς o πρώτος διαγωνισµός απέβη άκαρπος.
• Η ναυπήγηση των έξι νέων φρεγατών και του οπλισµού τους µέσω διακρατικής συµφωνίας µε την Γαλλία βρίσκεται στο στάδιο των διαπραγµατεύσεων για τον καθορισµό της τεχνικής διαµόρφωσης. Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω έπονται τα στάδια του καθορισµού της συµπαραγωγής της Ελληνικής! βιοµηχανίας και του συµβατικού τιµήµατος. Οι διαπραγµατεύσεις των δύο επιτροπών διεξάγονται σε εποικοδοµητικό κλίµα και αξίζει να αναφερθεί ότι η επιτροπή της ΓΔΑΕΕ θα πραγµατοποιήσει πλου µε φρεγάτα του Γαλλικού Ναυτικού για να διαπιστώσει τις επιχειρησιακές δυνατότητες της φρεγάτας. Σε ό, τι αφορά την συγκεκριµένη προµήθεια πρέπει να τονιστούν ιδιαίτερα δύο σηµαντικές συµφωνίες µε την Γαλλική πλευρά. Πρώτον, ότι όλες οι φρεγάτες, κάθε µία ξεχωριστά, θα πιστοποιηθούν από την Γαλλική Διεύθυνση Εξοπλισµών (OGA). Δεύτερον, η τεχνολογία των πυραύλων Scalp Navale δεν πρόκειται να διατεθεί στην Τουρκία.
Στην Πολεµική Αεροπορία:
• Κατόπιν των διαπραγµατευτικών προσπαθειών της Γ ΔΑΕΕ για την τροποποίηση της σύµβασης, κατέστη δυνατή η πλφης επιχειρησιακή δυνατότητα των αεροσκαφών Mirage 2000-5, καθώς το σύστηµα αυτοπροστασίας είναι πλέον πλήρως λειτουργικό και επιχειρησιακό, έχουν παραληφθεί ο λα χα όπλα του αεροσκάφους, και έχει ενσωµατωθεί ο πύραυλος Scalp στο αεροσκάφος.
• Το πρόγραµµα PXIV αποτελεί την πρώτη πλήρη προµήθεια οπλικού συστήµατος του Υπουργείου Εθνικής Άµυνας, καθώς η παραλαβή των αεροσκαφών συνοδεύεται από τα όπλα τους, και έχουν κατασκευασθεί µέσω, προγραµµάτων αντισταθµιστικών ωφεληµάτων, όλες οι απαραίτητες” υποδοµές για την ξιοποίηση τους. Επιπλέον, για πρώτη φορά αεροσκάφη F-16 παραλαµβάνονται από την Ελλάδα µε διαµόρφωση Tapel, δηλαδή χωρίς περαιτέρω οικονοµική επιβάρυνση για την τελική ηλεκτρονική διαµόρφωση του αεροσκάφους, αλλά και µε ενσωµάτωση του συστήµατος αυτοπροστασίας.
• Η ΓΔΑΕΕ µερίµνησε για την περαιτέρω επαύξηση της επιχειρησιακής ετοιµότητας της Αεροπορίας µε την επίλυση του χρονίζοντος θέµατος του ΣΕΠΕ (το οποίο συνιστά σοβαρό επιχειρησιακό πλεονέκτηµα ενώ Ταυτόχρονα το Ελληνικό Δηµόσιο επωφελήθηκε κατά 80 εκατ. Ευρώ), και την επίλυση του θέµατος του αντιαεροπορικού συστήµατος «ΒΕΛΟΣ» (όπου το κόστος δοκιµών το ανέλαβε η κατασκευάστρια εταιρεία µε προφανές όφελος για το Ελληνικό Δηµόσιο).
• Τα µεταφορικά αεροσκάφη µέσης ικανότητας C-27 αποτελούν ένα απαραίτητο επιχειρησιακό µέσο για την Πολεµική Αεροπορία, η προµήθεια των οποίων όµως συναντά µεγάλα προβλήµατα. Συγκεκριµένα, η διαθεσιµότητα των αεροσκαφών είναι εξαιρετικά χαµηλή και η κατασκευάστρια εταιρεία κωλυσιεργεί στην επίλυση των προβληµάτων. Η ΓΔΑΕΕ εκτός της επιβολής υψηλότατων ποινικών ρητρών για τα πρώτα οκτώ παρεληφθέντα αεροσκάφη, έχει προτείνει στην εταιρεία διάφορες προτάσεις που όλες συνδέονται µε την άµεση επίλυση του θέµατος της διαθεσιµότητας. Στην τελευταία συνάντηση υψηλού επιπέδου κατέστη σαφές από τη Γ ΔΑΕΕ στην εταιρεία ότι όσο καθυστερεί στην επίλυση του προβλήµατος της διαθεσιµότητας τόσο υψηλότερες θα είναι οι ρήτρες που θα της επιβληθούν.
• Το σύστηµα αυτοπροστασίας ASPIS για τα αεροσκάφη F-16 του προγράµµατος ΡΧΗΙ, και προγενέστερων προγραµµάτων, είναι ήδη καθυστερηµένο µε αποκλειστική ευθύνη της εταιρείας. Σε όλες τις προσπάθειες της ΓΔΑΕΕ για την επίλυση του προβλήµατος, η εταιρεία ποτέ δεν επέδειξε πνεύµα συνεργασίας για την επίλυση των προβληµάτων. Εκτιµάται ότι η στάση της εταιρείας εδράζεται τόσο στις παλινδροµικές απόψεις του ΓΕΑ όσο και στις καταφανώς ευνοϊκές προς την εταιρεία προβλέψεις της σύµβασης. Σύµφωνα µε τους ισχυρισµούς της εταιρείας, τα προβλήµατα έχουν επιλυθεί. Όµως τα χρονοδιαγράµµατα παραδόσεων που προτείνει είναι, µακρόχρονα ενώ αρνείται να ποινολογηθεί για την καθυστέρηση επικαλούµενη τις προβλέψεις της σύµβασης.
• Αλλά και στον τοµέα της Έρευνας & Διάσωσης µε ενέργειες της ΓΔΑΕΕ επήλθε συµφωνία µε το Γαλλικό Υπουργείο Άµυνας για την προµήθεια δύο ελικοπτέρων Super Puma, τα οποία αποτελούν το πρώτο βήµα για την ενίσχυση του στόλου των πτητικών µέσων Έρευνας & Διάσωσης. Το επόµενο βήµα είναι η διαπραγµάτευση µε το Γαλλικό Υπουργείο Άµυνας για την προµήθεια δεκαπέντε ελικοπτέρων έρευνας & Διάσωσης τύπου Cougar.
Προοπτική.
Η προοπτική ενός οργανισµού πάντοτε εξαρτάται από το όραµα, το σχέδιο, και την βούληση του επικεφαλής αλλά και από το ευρύτερο πλαίσιο λειτουργίας του. Κατά συνέπεια, η προοπτική της Γ ΔΑΕΕ αποτελεί άµεση \συνάρτηση θεσµών αλλά και προσώπων. Προσωπικά είµαι υπέρµαχος της άποψης οπ τα πρόσωπα υπηρετούν, ή θα πρέπει να υπηρετούν τους θεσµούς, και όχι το αντίστροφο. Εκτός από την περίπτωση που τα πρόσωπα έχουν την τόλµη, το θάρρος, και την διορατικότητα να δηµιουργήσουν νέους και καινοτόµους θεσµούς. Ως εκ τούτου, η προσωπική µου άποψη είναι ότι η Υπηρεσία εξοπλισµών (ΓΔΑΕΕ ή όπως αλλιώς τυχόν ονοµασθεί ή µετονοµασθεί) οφείλει να µετεξελιχθεί για να προσφέρει πραγµατικές υπηρεσίες στον Ελληνικό λαό.
1. Δηµιουργία Υφυπουργείου Αµυντικών Επενδύσεων (Εξοπλισµών).
Θεωρώ ότι οι συνθήκες έχουν πλέον ωριµάσει για την δηµιουργία Υφυπουργείου Αµυντικών Επενδύσεων µε κυρίαρχη ενασχόληση τις εξοπλιστικές προµήθειες. Οι αρµοδιότητες του Υφυπουργείου θα πρέπει να είναι όλο το πλαίσιο των εξοπλιστικών προµηθειών, από την καταγραφή της επιχειρησιακής αναγκαιότητας µέχρι την ανάπτυξη της Ελληνικής αµυντικής βιοµηχανίας. Την θέση του Υφυπουργού θα µπορούσε να αναλάβει πρόσωπο ευρείας αποδοχής, όχι και/ ανάγκη του εκάστοτε κυβερνώντος κόµµατος. Η Υπηρεσία Εξοπλισµών ως Υφυπουργείο θα µπορούσε να στελεχωθεί δια της απορρόφησης των αντίστοιχων κλάδων που ασχολούνται µε τις εξοπλιστικές προµήθειες στα Γενικά Επιτελεία. Οι αρµοδιότητες της Υπηρεσίας Εξοπλισµών θα πρέπει να συµπεριλαµβάνουν όλες τις προµήθειες, κύρια οπλικά συστήµατα αλλά και ανταλλακτικά, και βεβαίως θα πρέπει να είναι υπεύθυνη για τα αποθέµατα του υλικού. Μία παρόµοια διάρθρωση ενός Υφυπουργείου Αµυντικών Επενδύσεων θα απαιτούσε στελέχωση από περίπου 3000 επιτελείς, στρατιωτικό και πολιτικό προσωπικό.
Αν αυτή η προοπτική φαντάζει ρηξικέλευθη, υπάρχουν συγκεκριµένες ενέργειες που µπορούν να θεσµοθετήσουν την αποτελεσµατική λειτουργία της ΓΔΑΕΕ, και µάλιστα υπό συνθήκες πλήρους διαφάνειας. Για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι απαραίτητη και επιβεβληµένη:
• Η εξέλιξη της ΓΔΑΕΕ από φορέα διαχείρισης προµηθειών σε φορέα στρατηγικού σχεδιασµού προµηθειών. • Η δηµιουργία ανεξάρτητου σώµατος ελέγχου των αποφάσεων και των ενεργειών όλων των επιπέδων της Διοίκησης. Με απλά λόγια, είναι επιβεβληµένη η δηµιουργία υπηρεσίας που θα έχει ως αποστολή την καταπολέµηση της διαφθοράς σε ενδουπηρεσιακό επίπεδο, ως Υπηρεσία Ελέγχου (audit) ή Εσωτερικών Υποθέσεων (anti-corruption).
• Η δηµιουργία νοµικής υπηρεσίας µε έµπειρα και ικανά στελέχη.
• Η αναβάθµιση του Τµήµατος Διεθνών Σχέσεων και του Τµήµατος Διασφάλισης Ποιότητας σε Διευθύνσεις, έτσι ώστε τα δύο κρίσιµα αυτά θέµατα να αποτελέσουν σηµείο αναφοράς για την λειτουργία της ΓΔΑΕΕ.
2. Ενσωµάτωση Κοινοτικής Οδηγίας στην Ελληνική νοµοθεσία το πρώτο τρίµηνο του 2010.
Το νοµοθετικό πλαίσιο περί αµυντικών προµηθειών που ακολουθείται στην Ελλάδα τις πιο πολλές φορές καθίσταται αντικείµενο προστριβών. Με την Κοινοτική Οδηγία περί αµυντικών προµηθειών το ζήτηµα αυτό µπορεί να επιλυθεί µε τον προσφορότερο τρόπο προς όφελος των Ελλήνων πολιτών. Ο στόχος πρέπει να είναι η Ελλάδα να γίνει η πρώτη Ευρωπαϊκή χώρα που ενσωµατώνοντας την Κοινοτική Οδηγία στην Ελληνική νοµοθεσία το αργότερο µέχρι το πρώτο τρίµηνο του2010. Πρέπει εδώ να σηµειωθεί ότι το κανονιστικό πλαίσιο που ισχύει για τις {πατάξεις του ν.3433/2009 δεν απαιτείται να µεταβληθεί δραµατικά για την πλήρη υιοθέτηση της Κοινοτικής Οδηγίας, και κατά συνέπεια η Κοινοτική Οδηγία µπορεί να ενσωµατωθεί µε γρήγορες διαδικασίες.
3. Δηµιουργία σαφούς πλαισίου Έρευνας & Ανάπτυξης.
Η Έρευνα & Ανάπτυξη στην Ελλάδα είναι, κατά κοινή οµολογία, παραµεληµένες. Για τον λόγο αυτό απαιτείται η δηµιουργία σαφούς πλαισίου τόσο για την ποβολή όσο και για την αξιολόγηση των αναπτυξιακών και ερευνητικών προγραµµάτων, µε την καθιέρωση κανονιστικών διαδικασιών, οι οποίες θα πρέπει να διέπονται από την έµφαση στην καινοτοµία. Είναι σαφές ότι οι διαδικασίες θα πρέπει να είναι απολύτως αντικειµενικές και διαφανείς αλλά ταυτόχρονα θα πρέπει να λαµβάνουν υπ’ όψιν τους και την ιδιάζουσα µορφή των αναπτυξιακών και ερευνητικών προγραµµάτων. Συγκεκριµένα, κατά την άποφη µου, θα πρέπει να υπάρχει συγκεκριµένο χρονικό όριο (π.χ. 3 µήνες ανά έτος) για την υποβολή προτάσεων ερευνητικών ή/και αναπτυξιακών προγραµµάτων. Χρονικός περιορισµός (π.χ. 6 µήνες ανά έτος) θα πρέπει να υπάρχει και για την αξιολόγηση αυτών των προτάσεων. Για την πραγµατική προώθηση της έρευνας θα πρέπει να υπάρχει ειδική µέριµνα για την συνεργασία της Ελληνικής αµυντικής βιοµηχανίας µε Πανεπιστηµιακά ιδρύµατα, καθώς και για απόρρητα ερευνητικά προγράµµατα. Είναι σαφές ότι ο προϋπολογισµός για Έρευνα και Ανάπτυξη θα πρέπει να είναι κατά πολύ αυξηµένος από τα επίπεδα του ΕΜΠΑΕ 2006-10. Αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι η ΓΔΑΕΕ έχει προτείνει προϋπολογισµό 100 εκατ. Ευρώ για ερευνητικά και αναπτυξιακά προγράµµατα για το ΕΜΠΑΕ 2011-15.
4. Κατάργηση Αντισταθµιστικών Ωφεληµάτων.
Στο σηµερινό, αλλά κυρίως στο αυριανό, διεθνές περιβάλλον της αµυντικής βιοµηχανίας τα αντισταθµιστικά ωφελήµατα υποβοηθούν µόνο την τελµάτωση της Ελληνικής αµυντικής βιοµηχανίας. Πρέπει να καταστεί κοινός τόπος ότι τα αντισταθµιστικά ωφελήµατα οδεύουν προς κατάργηση διεθνώς και την θέση τους λαµβάνουν οι διεθνικές βιοµηχανικές συνεργασίες. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει να τεθεί ένα σαφές χρονικό όριο, κατά την γνώµη µου τρία χρόνια, µε το πέρας του οποίου τα Αντισταθµιστικά Ωφελήµατα θα καταργηθούν ως συνοδευτικό µέρος των εξοπλιστικών προµηθειών.
5. Δηµιουργία Μητρώου Προµηθευτών {Ελλήνων και Ξένων).
Το Μητρώο Προµηθευτών πρέπει να αποτελεί βάση δεδοµένων για την ΓΔΑΕΕ έτσι ώστε να είναι γνωστό ποιοι προµηθευτές, Έλληνες ή ξένοι, του Υπουργείου Εθνικής Άµυνας, εκπληρώνουν τις συµβατικές τους υποχρεώσεις επιτυχώς αλλά και ποιες είναι οι πραγµατικές κατασκευαστικές τους δυνατότητες. Με την δηµιουργία Μητρώου Προµηθευτών καθίσταται ευχερέστερη τόσο η συνεργασία των• Ελληνικών αµυντικών βιοµηχανιών µε τις αντίστοιχες ξένες στα πλαίσια συµπαραγωγών όσο και η ανάπτυξη µακροχρόνιων συνεργασιών Ελληνικών και ξένων βιοµηχανιών, έτσι ώστε από κοινού να συµµετέχουν σε διεθνείς εξοπλιστικές προµήθειες.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Συγχαρητήρια. Επιτέλους ένας Έλληνας που λέει τη αλήθεια. κ.Βασιλάκο μακάρι να σας μοιάσουν και άλλοι Δημόσιοι Λειτουργοί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈλλην Αξιωματικός