GuidePedia

0
Σε ισχυρότερη θέση τα επόμενα χρόνια οι Έλληνες εφοπλιστές...

Στο στόχαστρό του βάζει το αμερικανικό Forbes την ελληνική ναυτιλία, σε ένα άρθρο που κάλλιστα θα μπορούσε να έχει ο γράψει ο ίδιος ο Ουκρανός πρόεδρος Zelensky ή ανταγωνιστές Γερμανοί εφοπλιστές.
Σε ένα ρεσιτάλ υποκρισίας, ο συντάκτης προσπαθεί να καταγγείλει Έλληνες επιχειρηματίες διεθνούς βεληνεκούς για ανήθικο πλουτισμό λόγω παροχής υπηρεσιών στη Ρωσία, ωστόσο ξεχνά πως οι κανόνες είναι συγκεκριμένοι… και δεν παραβιάζονται.
Οι Έλληνες εφοπλιστές κάνουν ό,τι έκαναν πάντα: προσφέρουν υπηρεσίες πρώτα από όλα στη χώρα τους συμβάλλοντας στο ελληνικό ΑΕΠ, πιστοί στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια νομιμότητα.
Να σημειωθεί πως για τη Μέση Ανατολή δεν έχουμε άλλα τόσο δακρύβρεχτα άρθρα.
Σε κάθε περίπτωση, οι Έλληνες είναι συνηθισμένοι να αποφεύγουν τις νάρκες…

Τι αναφέρει το Forbes…

Σύμφωνα με το αμερικανικό ενίοτε προπαγανδιστικό υπέρ της Ουκρανίας περιοδικό, τον Ιούνιο του 2022, οι κορυφαίοι πλοιοκτήτες της Ελλάδας συγκεντρώθηκαν στο πλαίσιο συνεδρίου στο θέρετρο Four Seasons στη Βουλιαγμένη.
Μόλις τρεις μήνες μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι πλοιοκτήτες της χώρας διαμόρφωσαν μια διαφορετική αντίληψη για τον πόλεμο, που τάραξε την παγκόσμια οικονομία.
«Αυτή είναι μια τραγωδία για την ανθρωπότητα, αλλά ταυτόχρονα δημιουργεί ευκαιρίες» είπε ο Γιώργος Προκοπίου, ένας από τους μεγαλύτερους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων στον κόσμο.
«Πρέπει να εκμεταλλευτούμε αυτές τις ευκαιρίες» πρόσθεσε ο Ευάγγελος Μαρινάκης, ιδιοκτήτης της Capital Maritime and Trading.
Κατά τη διάρκεια του πάνελ, που είχε τίτλο «Η ελληνική ναυτιλία στην πρώτη γραμμή του παγκόσμιου εμπορίου», ο Προκοπίου προέβη σε μια τολμηρή πρόβλεψη: «Μέχρι το τέλος του έτους θα δούμε πολύ, πολύ καλές αγορές σε όλους τους τομείς.
Είμαι πολύ αισιόδοξος. Τα ναύλα θα είναι πολύ υψηλότερα».
Σύμφωνα με το Forbes, αυτή η πρόβλεψη έγινε πραγματικότητα, βοηθώντας τόσο τον Προκοπίου, 77 ετών, όσο και τον Μαρινάκη, 56 ετών, να ενταχθούν στο πολύ κλειστό κλαμπ των δισεκατομμυριούχων, καθώς η αξία των πλοίων τους εκτινάχθηκε και το μέγεθος των αυτοκρατοριών τους διευρύνθηκε.

Σύμφωνα με την VesselsValue, ο Προκοπίου και ο Μαρινάκης, με καθαρή αξία 2,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων και 3,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αντίστοιχα, έχουν παραγγείλει 123 νέα πλοία αξίας σχεδόν 13 δισεκατομμυρίων δολαρίων από το 2022.
Οι τέσσερις ναυτιλιακές εταιρείες του Προκοπίου διαθέτουν 173 δεξαμενόπλοια, συμπεριλαμβανομένων των υπό κατασκευή, ήτοι 54 περισσότερα από το 2021.
Αυτοί οι μεγιστάνες αποτελούν μια νέα γενιά Ελλήνων δισεκατομμυριούχων που κάνουν τη στεριά και τη θάλασσα να κυματίζουν.
Συνολικά, το Forbes εκτιμά ότι υπάρχουν τώρα τουλάχιστον 12 δισεκατομμυριούχοι πλοιοκτήτες στην Ελλάδα, περισσότεροι από οποιαδήποτε άλλη στιγμή στην ιστορία.
Επτά από αυτούς κάνουν το ντεμπούτο τους στις τάξεις των δισεκατομμυριούχων του Forbes.
Συνολικά η περιουσία τους ανέρχεται σε 32 δισεκατομμύρια δολάρια, ποσό που αντιστοιχεί στο 12% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος της χώρας.
Αυτοί οι μεγιστάνες αποτελούν τους διαδόχους εμβληματικών μορφών όπως ο Αριστοτέλης Ωνάσης και ο Σταύρος Νιάρχος, οι οποίοι μεσουράνησαν στο παγκόσμιο εμπόριο μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο – αν και μέχρι στιγμής, σε αντίθεση με τους προκατόχους τους, διατηρούν χαμηλό προφίλ.

Σοκ στις παγκόσμιες αγορές

Το νέο είναι ότι η αξία ιδιαίτερα των δεξαμενόπλοιων έχει εκτοξευθεί κατά δισεκατομμύρια δολάρια τα τελευταία δύο χρόνια, με τον πόλεμο στην Ουκρανία να προκαλεί σοκ στις παγκόσμιες αγορές εμπορευμάτων, πυροδοτώντας τη ζήτηση για τάνκερ.
Σύμφωνα με την VesselsValue, οι ναυτιλιακές που ανήκουν σε Έλληνες παρήγγειλαν νέα πλοία αξίας σχεδόν 200 δισεκατομμυρίων δολαρίων και πούλησαν 68 παλαιότερα για σχεδόν 3 δισεκατομμύρια δολάρια μεταξύ Ιανουαρίου 2022 και Μαρτίου 2024.
«Οι εφοπλιστές είναι οι μεγαλύτεροι καπιταλιστές σε αυτή τη χώρα» λέει η Τζελίνα Χαρλαύτη, καθηγήτρια ναυτιλιακής ιστορίας και διευθύντρια του Ινστιτούτου
Μεσογειακών Σπουδών του Ιδρύματος Έρευνας και Τεχνολογίας-Ελλάς στην Κρήτη.
Επτά από τους παραπάνω ένας άλλος, ο Γιώργος Οικονόμου, επέστρεψε μετά από 16 χρόνια απουσίας, αναφέρει το Forbes.

Μετά την εισβολή των ρωσικών στρατευμάτων στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, οι ΗΠΑ και η Ευρώπη απαγόρευσαν τις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου και αργότερα επέβαλαν ανώτατο όριο τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο, με σκοπό να περιορίσουν τα κέρδη του Putin, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι το πετρέλαιο θα συνεχίσει να ρέει.
Πολλές δυτικές εταιρείες αποφάσισαν να εγκαταλείψουν εντελώς το εμπόριο, θεωρώντας το πολύ επικίνδυνο.
Ωστόσο, λέει το αμερικανικό περιοδικό, οι Έλληνες είχαν διαφορετική γνώμη.
«Εάν υπάρχει η ευκαιρία να [κάνουν] επιχειρηματικές δραστηριότητες νόμιμα, θα εκμεταλλευτούν την ευκαιρία» λέει ο Ιωάννης Θεοτοκάς, καθηγητής διοίκησης ναυτιλιακών εταιρειών στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς στην Ελλάδα.
Πριν από τον πόλεμο, το μεγαλύτερο μέρος του ρωσικού πετρελαίου πήγαινε στην Ευρώπη.
Μετά την ευρωπαϊκή απαγόρευση, μεγάλο μέρος του ανακατευθύνθηκε στην Ινδία και την Κίνα, πράγμα που σήμαινε πολύ μεγαλύτερα ταξίδια για τα δεξαμενόπλοια - και υψηλότερα κέρδη για τους πλοιοκτήτες που πραγματοποιούσαν αυτά τα ταξίδια.
Ένα τυπικό ταξίδι από τα λιμάνια της Βαλτικής Θάλασσας της Ρωσίας στη δυτική ακτή της Ινδίας, τη δημοφιλέστερη διαδρομή για το ρωσικό πετρέλαιο, μπορεί να αποφέρει έσοδα περίπου 8 εκατομμυρίων δολαρίων - 60% υψηλότερα από τον Οκτώβριο του 2023 και πέντε φορές τον ρυθμό του 2021.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΗΝ ΠΗΓΗ

πηγή


Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top