GuidePedia

0



Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ
Αν δεν μας απατά η μνήμη, μέσα στην πενταετία της κυβέρνησης της ΝΔ, προηγήθηκαν δύο ή τρεις διαρροές κατά καιρούς, οι οποίες αναφέρονταν σε επίσκεψη του πρωθυπουργού στο γαλλικό ναυπηγείο του Λοριάν στην Γαλλία. Κάποιες από τις διαρροές αυτές συνδυάζονταν μάλιστα με ταξίδια του πρωθυπουργού στην Ευρώπη, στο πλαίσιο των υποχρεώσεών του. Όλες εκείνες οι διαρροές είχαν σηκώσει «σκόνη», ενώ δεν ήταν λίγα τα δημοσιεύματα που συνέδεσαν το ενδεχόμενο της επίσκεψης στο ναυπηγείο των φρεγατών FDI με το «κάτι παραπάνω» που ακόμη, όμως, περιμένει το πολεμικό ναυτικό ώστε να ενισχυθεί με νέα πλοία.

Ουδέποτε βεβαίως ο ίδιος ο Κυρ. Μητσοτάκης είχε αναφέρει πως σκόπευε να δει από κοντά τις φρεγάτες που «χτίζονται», με δική του απόφαση, στο ναυπηγείο της Βρετάνης. Μέσα στο επόμενο 15ήμερο πάντως, ο κ. Μητσοτάκης, όπως ο ίδιος αποκάλυψε, θα πραγματοποιήσει τελικά αυτό το ταξίδι, ύστερα από επίσημη πρόσκληση του προέδρου Μακρόν.

«Σε δύο εβδομάδες είμαι καλεσμένος από τον Πρόεδρο Μακρόν να συμμετέχω στους εορτασμούς για την 80η επέτειο της Απόβασης της Νορμανδίας και πριν από αυτό θα βρεθώ στα ναυπηγεία του Λοριάν, όπου ναυπηγούνται σήμερα και οι τρεις υπερσύγχρονες φρεγάτες Belharra, η πρώτη εκ των οποίων θα παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό το 2025», είπε ο πρωθυπουργός μιλώντας στους πολίτες της Βέροιας κατά την διάρκεια μιας ακόμη προεκλογικής του ομιλίας για τις ευρωεκλογές. Στις συνεντεύξεις του ο κ. Μητσοτάκης έχει επαναλάβει αρκετές φορές ότι η κυβέρνηση κάνει ορισμένες κινήσεις στην Ευρώπη που αφορούν στην Ευρωπαϊκή άμυνα, μέσα από την οποία μπορεί η Ελλάδα να επωφεληθεί πολλά. Το ερωτηματικό είναι αν όλες οι χώρες της Ένωσης έχουν κοινή αντίληψη των προβλημάτων άμυνας και πιθανών λύσεων μέσα από την Ευρώπη.

«Όπλο» η Εθνική ατζέντα

Η Εθνική ατζέντα της κυβέρνησης βρίσκεται εδώ και λίγες ημέρες και πάλι σε υψηλή θέση, καθώς το προηγούμενο διάστημα έδειχνε ιδιαίτερα άτονη. Τα θέματα εξωτερικών σχέσεων με τις γειτονικές χώρες, Τουρκία, Β. Μακεδονία, Αλβανία, δείχνουν να πρωταγωνιστούν. Τα θέματα της άμυνας δεν σταμάτησα ν’ απασχολούν, με τον αρμόδιο υπουργό να επιχειρεί να καταστρώσει τον οδικό χάρτη πάνω στον οποίο θα βαδίσει, τουλάχιστον όσο κρατά το πολιτικό τιμόνι της άμυνας και της στρατιωτικής διπλωματίας.

Εξαίρεση στην ατονία που αναφέραμε ήταν η τελετή ένταξης στο πρώτων τριών ΜΗ-60 Romeo στο δυναμικό των εναέριων μέσων του Πολεμικού Ναυτικού. Εκείνη την ημέρα πάντως ο κ. Μητσοτάκης, όταν ρωτήθηκε από στρατιωτικούς συντάκτες για πιθανή συνομιλία ή και ενεργοποίηση της προαίρεσης για την τέταρτη FDI HN, απάντησε πως «θα πάει το Ναυτικό να δει τα αμερικάνικα παράκτια περιπολικά LCS».

Αλλά από το Πολεμικό Ναυτικό έχουν δείξει την αποστροφή τους στα παροπλισμένα παράκτια περιπολικά. Όσα ενδεχομένως θεωρούνταν σε καλύτερη μοίρα και οι υποψήφιοι χρήστες θα έβαζαν «νερό στο κρασί τους», θα συνεχίσουν να υπηρετούν στον αμερικανικό στόλο. Το ρεπορτάζ για το Πολεμικό Ναυτικό μπορεί να δείχνει «πλούσιο» αλλά μέσα από αυτό περισσότερο μεταφέρεται η αγωνία για το αύριο του Στόλου από τους ίδιους τους επιτελείς και τα στελέχη των μονάδων του, με τα πληρώματα να δίνουν μνημειώδεις αγώνες κάθε μέρα ώστε τα πλοία αυτά να παραμένουν επιχειρησιακά και αξιόμαχα.

Τα τετ α τετ Μητσοτάκη- Μακρόν…

Αν η επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στο Λοριάν σημαίνει κάτι παραπάνω για το Πολεμικό Ναυτικό, δεν μπορεί κανείς να το προεξοφλήσει, ιδίως όταν έχει ειπωθεί ευθαρσώς πως αναζητείται δημοσιονομικός χώρος που να μπορεί να καλύψει ανάγκες για την επαύξηση της αποτρεπτικής ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων. Στην περίπτωση που δημιουργηθεί το έδαφος για την επανέναρξη συνομιλιών ανάμεσα σε Αθήνα και Παρίσι, με φόντο, ίσως μια τέταρτη ψηφιακή φρεγάτα, είναι άγνωστο το κατά πόσο μπορεί να θεωρηθεί ως ενεργοποίηση της option.

Αυτή έληξε στα τέλη Ιουνίου του 2023 και μαζί χάθηκε το βασικό διαπραγματευτικό πλεονέκτημα της σύμβασης, το οποίο έλεγε πως η Ελλάδα θα μπορούσε να έχει μια ακόμη οπλισμένη φρεγάτα στο «κλειδωμένο» ποσό του ενός δισεκατομμυρίου. Το βέβαιο είναι ότι Μητσοτάκης & Μακρόν έχουν ένα «εξοπλιστικό παρελθόν» που ευνοεί τον καθένα από την πλευρά του. Σίγουρα η συζήτηση των δύο ηγετών, ιδίως πίσω από τις κάμερες και τα φώτα να έχουν ιδιαίτερη αξία. Κάπως έτσι είχαν γίνει τα πράγματα όταν είχε γίνει η παραγγελία των 18 Rafale F3R. Κάπως έτσι έφτασε το ναυτικό στις τρεις FDI HN.

Ο Δένδιας, το plan B και το σχέδιο Constellation

Το θέμα των φρεγατών FDI αλλά και των κορβετών είχε επαναφέρει μετά από «βαθιά κατάψυξη» ο Νίκος Δένδιας, μιλώντας αρχικά σε συνέντευξή του από το πολεμικό μουσείο και προσφάτως από το συνέδριο που είχε διοργανώσει η DEFEA. Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας είναι ο πολιτικός αποδέκτης της εισήγησης του Ναυτικού Επιτελείου, γνώστης της εικόνας που υπάρχει στον Στόλο, αλλά και των ρεαλιστικών λύσεων.

«Θέλω να ξεκαθαρίσω, δεν έχουμε βάλει στο «ράφι» ούτε τη λογική της option προμήθειας τέταρτης φρεγάτας Belharra ούτε το ζήτημα των κορβετών. Είναι κι αυτό μέσα στις πιθανότητες τις οποίες έχουμε», είπε ο κος Δένδιας, πριν λίγα 24ωρα, αφού νωρίτερα έστειλε ένα ακόμη μήνυμα με πολλούς αποδέκτες, ξεκαθαρίζοντας ότι παράκτια περιπολικά LCS, το πολεμικό ναυτικό μπορεί να πάρει, μόνον όμως εκείνα που δεν έχουν προβλήματα και μόνο εφόσον πρόκειται για πραγματική δωρεάν κίνηση των Αμερικανών.

Ενδιαφέρον έχει επίσης ακόμη μια φράση του κ. Δένδια που αφορά στο πρόγραμμα των φρεγατών Constellation. «Στο Πολεμικό Ναυτικό η χώρα δεν πρόκειται να έχει μόνο μια πηγή προμήθειας. Βεβαίως θέλουμε το Πρόγραμμα Constellation, βεβαίως θα πάμε στο Πρόγραμμα Constellation – αυτό το έχουμε πει. Είναι ένα πρόγραμμα μακράς πνοής, μας ενδιαφέρει πάρα πολύ διότι εκεί δεν είναι μόνο θέμα παραγωγής στην Ελλάδα, ναυπήγησης στην Ελλάδα, είναι και θέμα σχεδιασμού επί τη βάσει των αναγκών του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Αλλά πάντοτε θα υπάρχει μια διαφοροποίηση πηγών.».

Από το παραπάνω προκύπτει ότι εφόσον οι διαπραγματεύσεις που εξελίσσονται με την αμερικανική πλευρά για τις υπό σχεδίαση φρεγάτες Constellation κι αφού όλα πάνε κατ’ ευχήν, το Πολεμικό Ναυτικό θα λειτουργεί όπως η Πολεμική Αεροπορία, δηλαδή τόσο με αμερικανικές μονάδες (σ.σ. υπό ιταλικό σχεδιασμό, άρα Ευρωπαϊκό), όσο και με αμιγώς ευρωπαϊκά πλοία, όπως οι FDI HN…

πηγή


Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top