Η ακύρωση της συνάντησης του Βρετανού πρωθυπουργού με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, με απόφαση του Σούνακ, έρχεται σε μία εποχή που επιβεβαιώνεται για πολλοστή φορά η διαχρονική φιλοτουρκική στάση του Λονδίνου. Κάτι που οι ελληνικές κυβερνήσει δεν πρέπει ποτέ να αγνοούν! Ο κ.Μητσοτάκης έχει την πλήρη υποστήριξη της αντιπολίτευσης με τον κ.Κασσελάκη και το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ να καταδικάζουν απερίφραστα την απαράδεκτη απόφαση Σούνακ για ακύρωση της συνάντησης με τον Έλληνα πρωθυπουργό λόγω των δηλώσεων του για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και την ανάγκη επιστροφής τους στην Ελλάδα. Δεν είμαστε καθόλου βέβαιοι ότι ο κ.Μητσοτάκης θα παρείχε την ίδια υποστήριξη σε οποιαδήποτε κυβέρνηση, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα συζήτησης.
Στις ελληνικές κυβερνήσεις -και στη σημερινή- δεν μπορεί να μην είναι γνωστό ότι η Βρετανία και η Τουρκία υπέγραψαν τον Ιανουάριο του 2017 συμφωνία αξίας άνω των 100 εκατομμυρίων λιρών (137 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ) για την ανάπτυξη του τουρκικού μαχητικού αεροσκάφους. Η συμφωνία περιλαμβάνει τη TAI και την BAE Systems.
Η Άγκυρα προωθεί το πρόγραμμα του “εθνικού” μαχητικού αεροσκάφους της, που ονομάστηκε TFX. Θα απαιτήσει μια αρχική επένδυση ύψους 6 έως 7.000.000.000 $.
Λίγους μήνες αργότερα, τον Μάιο, η Rolls-Royce συνεργάστηκε με την τουρκική εταιρεία Kale με στόχο την κατασκευή κινητήρων για το TF-X.Τον Μάρτιο του 2019 ωστόσο υπήρξαν προβλήματα.
Η βρετανική Rolls-Royce έκανε πίσω για τη συμμετοχή της στο πρόγραμμα του “τουρκικού μαχητικού αεροσκάφους” που οραματίζεται ο Ερντογάν.
Οι συνομιλίες μεταξύ της Kale και της Rolls-Royce αντιμετώπισαν προβλήματα λόγω διαφωνιών σχετικά με την κατανομή της τεχνογνωσίας και τη συμμετοχή μιας εταιρείας στην οποία συμμετέχει το Κατάρ.
Ωστόσο αυτά τα προβλήματα φαίνεται ότι ξεπεράστηκαν.
Τον Μάϊο του 2022 το Λονδίνο αποφάσισε την άρση των περιορισμών «εξαγωγής αμυντικών προϊόντων στην Τουρκία» . Η ελληνική κυβέρνηση την ίδια περίοδο δεχόταν «κλειστές ενημερώσεις» από Βρετανούς που ήθελαν να μας πουλήσουν πολεμικά πλοία! Ουδείς σκέφθηκε να σταματήσουν τις επαφές, εκφράζοντας τη δυσαρέσκεια μας για τη στενή συνεργασία με τους Τούρκους στο θέμα του εθνικού μαχητικού της.
Όπως έγραψε εκείνη την εποχή το middleeasteye.net «η BAE Systems με έδρα τη Βρετανία συνεργάζεται στενά με την Turkish Aerospace Industries για την ανάπτυξη του αεροσκάφους τζετ, με τεχνολογία stealth.
Το έργο έχει γίνει εξαιρετικά σημαντικό για τις τουρκικές ΕΔ, καθώς η Τουρκία αποκλείστηκε από το πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών πέμπτης γενιάς F-35 από τις ΗΠΑ μετά την αγορά των ρωσικών πυραυλικών συστημάτων S-400. Τώρα η Άγκυρα χρειάζεται το έργο TF-X για να καταφέρει να αντικαταστήσει τον γηρασμένο και λιγότερο εξελιγμένο εναέριο στόλο της.
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου φέρεται επίσης να εξέφρασε ενδιαφέρον για τουρκικά οπλισμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, όπως το Bayraktar TB2 του Baykar, το οποίο ήταν αποτελεσματικό κατά των ρωσικών όπλων στη Συρία, τη Λιβύη, το Αζερμπαϊτζάν και πρόσφατα την Ουκρανία».
Στις 17 Νοεμβρίου ο Τούρκος υπουργός Άμυνας δήλωσε ότι «δεν επιθυμεί την αγορά F-35» και ανακοίνωσε ότι τις επόμενες 20 ημέρες αναμένεται η πρώτη πτήση του «εθνικού μαχητικού αεροσκάφους». Η υπόθεση έχει πολύ δρόμο ακόμη και γι΄ αυτό η Τουρκία ψάχνει να βρει λύσεις. Μία απ΄ αυτές είναι τα μαχητικά Eurofighter με τη Βρετανία να φέρεται έτοιμη να της τα δώσει.
Στις 23 Νοεμβρίου ο Βρετανςό υπουργός Άμυνας Γκραντ Σαρπ συναντήθηκε στην Άγκυρα με τον Τούρκο ομόλογο του Γιασάρ Γκιουλέρ. Στην ατζέντα των συνομιλιών ήταν, μεταξύ άλλων, το αίτημα της Τουρκίας για αγορά μαχητικών αεροσκαφών.
«Θα θέλαμε να αναπτύξουμε την υπάρχουσα συνεργασία μας με το Ηνωμένο Βασίλειο σε πολλούς τομείς, κυρίως αναφορικά με το εθνικό μαχητικό αεροσκάφος μας, KAAN, καθώς και σε νέους τομείς, όπως τα μαχητικά αεροσκάφη Eurofighter Typhoon», δήλωσε ο Τούρκος υπουργός Άμυνας μετά τη συνάντηση, τονίζοντας πως «εκφράσαμε από κοινού την αποφασιστικότητά μας για περαιτέρω ενίσχυση της διμερούς στρατιωτικής συνεργασίας μας».
Σε αυτό το κλίμα έρχεται να προστεθεί η ακύρωση της συνάντησης Σούνακ-Μητσοτάκη.
Δημοσίευση σχολίου