GuidePedia

0

Ανάσα ζωής με πέντε υποβρύχια- όχι όμως το «Παπανικολής», που δεν παραλαμβάνεται- προβλέπει για τον Σκαραμαγκά το σχέδιο που έχει επεξεργαστεί η νέα ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και πήρε το πράσινο φως στο πλαίσιο διυπουργικής σύσκεψης.
Ωστόσο τα προγράμματα των υποβρυχίων, που έχουν αναλάβει τα γερμανικής ιδιοκτησίας Ναυπηγεία Σκαραμαγκά....
και δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμη, αφορούν μόνο μία πτυχή του ζητήματος που έχει ανακύψει μετά την ανακοίνωση της πρόθεσης των Γερμανών να βάλουν λουκέτο στην επιχείρηση μετά τον Οκτώβριο.
Η νέα κυβέρνηση, που κληρονόμησε την καυτή πατάτα έπειτα από διετή αναβλητικότητα της προηγούμενης, επιδιώκει να υπάρξει λύση μακράς πνοής ως προς τη συνέχιση της λειτουργίας του Σκαραμαγκά με εξασφάλιση τόσο της ναυπηγικής επιχείρησης όσο και των θέσεων εργασίας. Γι΄ αυτό και η σύσκεψη έγινε υπό την προεδρία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης κ. Θ. Πάγκαλου, τη συμμετοχή του υπουργού Επικρατείας κ. Χ. Παμπούκη, του διευθυντή του γραφείου του Πρωθυπουργού κ. Ν. Αθανασάκη και βεβαίως των συναρμόδιων υπουργών Γ. Παπακωνσταντίνου (Οικονομικών), Λούκας Κατσέλη (Οικονομίας), Ευάγγ. Βενιζέλου (Άμυνας) καθώς και του αν. υπουργού Άμυνας κ. Π. Μπεγλίτη.
Σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσίασε ο κ. Ε. Βενιζέλος, το Πολεμικό Ναυτικό θα παραλάβει- μετά τις αναγκαίες αλλαγές και τις προβλεπόμενες δοκιμές- τα τρία υποβρύχια τύπου 214 που έχει αναλάβει να ναυπηγήσει ο Σκαραμαγκάς, ενώ το πρώτο του τύπου («Παπανικολής») που «κτίσθηκε» στο Κίελο δεν παραλαμβάνεται. Επίσης από την άλλη σύμβαση που αφορά τον εκσυγχρονισμό τριών παλαιών υποβρυχίων τύπου 209 υιοθετείται παλαιότερη πρόταση των Γερμανών να συνεχιστεί με τα ίδια χρήματα, αντί όμως εκσυγχρονισμού δύο παλαιών να ναυπηγηθούν στο Σκαραμαγκά 2 νέα τύπου 209 αλλά με το αναβαθμισμένο σύστημα που τους δίνει δυνατότητα παραμονής κάτω από το νερό έως 15 ημέρες, όπως του τύπου 214. Το 3ο που έχει ήδη εκσυγχρονιστεί παραμένει ως έχει.
Το υπουργείο Άμυνας εκτιμά ότι με την αφαίρεση του κόστους του «Παπανικολή» (που δεν παραλαμβάνεται λόγω των προβλημάτων που είχε και της καθυστέρησης που προέκυψε) το οικονομικό σκέλος μπορεί να τακτοποιηθεί, αφού δεν έχουν ξεπεραστεί τα όρια. Η ολοκλήρωση αυτών των προγραμμάτων εκτιμάται ότι θα δώσει αρκετή εργασία στον Σκαραμαγκά και με τις πληρωμές θα εξασφαλίζονται και οι θέσεις εργασίας. Όλα αυτά βεβαίως τελούν υπό την αίρεση να συμφωνηθούν με τη γερμανική ιδιοκτησία. Στο πλαίσιο αυτό, όπως ανακοινώθηκε από το υπ. Άμυνας, ο κ. Ε. Βενιζέλος θα κάνει τις απαραίτητες επαφές και διαβουλεύσεις, ώστε να διαμορφωθεί μια λύση για τα υποβρύχια το ταχύτερο δυνατό. Άλλωστε επισήμως η κυβέρνηση δεν έχει ενημερωθεί ακόμη για την αναγγελθείσα καταγγελία της σύμβασης ενώ μέχρι το καλοκαίρι υπήρχε διάθεση επίλυσης των θεμάτων από τη γερμανική πλευρά.
Μελέτη για Κοινοπραξία
Όσον αφορά το συνολικότερο ζήτημα της επιβίωσης του Σκαραμαγκά που βεβαίως ξεπερνά το «Πεντάγωνο», η κατεύθυνση που δόθηκε από τη διυπουργική σύσκεψη είναι να αντιμετωπιστεί απ΄ τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών, σε συνάρτηση με την τελική στάση των Γερμανών. Αν εγκαταλείψουν τον Σκαραμαγκά, όπως φαίνεται πολύ πιθανό κατά την κυβέρνηση, θα επιδιωχθεί η δημιουργία μιας κοινοπραξίας με τη συμμετοχή των Ναυπηγείων Ελευσίνας, του Νεωρίου Σύρου και πιθανώς φορέων της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης του Περάματος στην κατεύθυνση δημιουργίας μιας ναυπηγικής βιομηχανίας με όλες τις ενεργές δυνάμεις του χώρου. Ήδη η κυρία Λούκα Κατσέλη ανέλαβε να συνδράμει με μελέτη προς αυτή την κατεύθυνση, ενώ και το Πολεμικό Ναυτικό καταγράφει όλα τα μελλοντικά ναυπηγικά του προγράμματα (νέες φρεγάτες, εκσυγχρονισμός παλαιών, πλοία και πλατφόρμες υποστήριξης κ.ά.) προκειμένου να υπάρξει «προίκα» στη νέα λύση.

Η ανακοίνωση του γερμανικού ομίλου της Τhyssen Κrupp ότι ετοιμάζεται να εγκαταλείψει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά δεν αποτέλεσε κεραυνό εν αιθρία. Ήταν γνωστό εδώ και καιρό ότι με την ολοκλήρωση του προγράμματος κατασκευής των τεσσάρων σύγχρονων υποβρυχίων και του εκσυγχρονισμού άλλων τριών, ο γερμανικός όμιλος θα επανεξέταζε την παρουσία του στην Ελλάδα. Όταν, λοιπόν, την περασμένη Τρίτη ο πρόεδρος του σωματείου «Τρίαινα» κ. Βασίλης Καρακίτσος βρέθηκε πρόσωπο με πρόσωπο με τον Γερμανό πρόεδρο του Δ.Σ. της εταιρείας Ελληνικά Ναυπηγεία (θυγατρικής του ομίλου της Τhyssen Κrupp) κ. Άκιο Ίτο, ο τελευταίος του είπε ότι ο όμιλος αποφάσισε να φύγει από την Ελλάδα.
Δύσκολη υπόθεση η πώληση
Το ότι η απόφαση της γερμανικής επιχείρησης να φύγει από τον Σκαραμαγκά είχε ληφθεί από καιρό, επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι είχε βγει στην αγορά μήνες πριν και αναζητούσε αγοραστή για τα Ναυπηγεία. Τα συσσωρευμένα χρέη άνω των 300 εκατ. ευρώ του Ναυπηγείου, το πρόστιμο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που- ούτε λίγο ούτε πολύ- ανέρχεται στα 400 εκατ. ευρώ και το σχεδόν μηδενικό υπόλοιπο ανεκτέλεστων έργων δύσκολα θα προσελκύσουν αγοραστές. Ιδιαίτερα σε μια περίοδο που η παγκόσμια οικονομική ύφεση έχει συρρικνώσει δραστικά τις παραγγελίες νέων εμπορικών πλοίων. Παρ΄ όλα αυτά, η γερμανική πλευρά είχε συζητήσεις και μάλιστα προωθημένες με εν δυνάμει αγοραστές των Ναυπηγείων. Ένας από αυτούς είναι και ο όμιλος των Ναυπηγείων Ελευσίνας και Νεωρίου Σύρου, επικεφαλής του οποίου είναι ο κ. Νίκος Ταβουλάρης. Οι συζητήσεις διακόπηκαν όταν ξαφνικά η γερμανική πλευρά ανακοίνωσε, μεσούσης της προεκλογικής περιόδου, ότι καταγγέλλει τις δύο συμβάσεις που είχε υπογράψει με το Ελληνικό Δημόσιο για την κατασκευή και τον εκσυγχρονισμό υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού.
«Πολυτέλεια τα δύο ναυπηγεία»
Ο επικεφαλής του ομίλου των Ναυπηγείων Ελευσίνας- Νεωρίου Σύρου, κ. Νίκος Ταβουλάρης, εκτιμά ότι το πρόβλημα του Σκαραμαγκά μπορεί να έχει τις ιδιαιτερότητές του, αλλά δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με επιτυχία αποσπασμένο από το πρόβλημα του συνόλου της ελληνικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας. «Σε συνθήκες κρίσης αλλά και σκληρού ανταγωνισμού, η κυβέρνηση πρέπει να λάβει μέτρα στήριξης της σημαντικής αυτής βαριάς βιομηχανίας της χώρας, διαφορετικά οι απώλειες εκατοντάδων θέσεων εργασίας θα είναι αναπόφευκτες σε εύρος χρόνου». Ένα από τα μέτρα που- όπως υποστηρίζει- πρέπει να ενεργοποιηθούν, είναι και οι εγγυήσεις που μπορεί να δίνει το Ελληνικό Δημόσιο για τη χρηματοδότηση της κατασκευής εμπορικών πλοίων. Μόνο με τα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, τα ελληνικά ναυπηγεία θα αργοπεθαίνουν, υποστηρίζει ο κ. Ταβουλάρης, ο οποίος δηλώνει περισσότερα από 10 χρόνια ότι είναι πολυτέλεια να υπάρχουν δύο μεγάλα ναυπηγεία στην ελληνική αγορά.
Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας είχαν διεκδικήσει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και το 2000, όταν είχε γίνει διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίησή τους. Τώρα, ενδιαφέρον φέρεται να έχει εκδηλώσει και ομάδα Ελλήνων εφοπλιστών, σε συνεργασία βέβαια με «εξειδικευμένο οίκο». Στη ζυγαριά της απόφασης των Γερμανών έπαιξε σημαντικό ρόλο και η παγκόσμια οικονομική ύφεση που μείωσε στο μισό τον τζίρο της παγκόσμιας ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας. Ωστόσο, είναι σαφές ότι με τα προβλήματα που συσσωρεύτηκαν κατά τη διάρκεια της δεκαετούς παραμονής των Γερμανών στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, η «ηρωική έξοδός» τους ήταν αναπόφευκτη.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top