GuidePedia

0


Η τουρκική ιστοσελίδα Avionot.com αναφέρει ότι η συναρμολόγηση του δεύτερου πρωτοτύπου του εγχώριου μαχητικού TAI KAAN πλησιάζει στα τελικά της στάδια. Η εκτίμηση είναι ότι το αυτό θα επιτευχθεί γύρω στον Ιούνιο ή τον Ιούλιο. Στη συνέχεια, το δεύτερο πρωτότυπο θα υποβληθεί σε μια σειρά από ολοκληρωμένες πτητικές δοκιμές. Το πρώτο πρωτότυπο του KAAN πέταξε για πρώτη φορά στις 21 Φεβρουαρίου του τρέχοντος εκτελώντας πτήση 13 λεπτών με μέγιστη ταχύτητα 230 κόμβων σε ύψος 8.000 ποδιών. Σύμφωνα με τους στρατηγικούς σχεδιασμούς του τουρκικού υπουργείου Άμυνας, έως το 2028, η τουρκική Πολεμική Αεροπορία θα πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον 20 KAAN.

Η Τουρκική Αεροδιαστημική Βιομηχανία TAIθεωρεί τη συναρμολόγηση αυτού του δεύτερου πρωτοτύπου ως κομβικό ορόσημο στη συνεχιζόμενη εξέλιξη του αεροσκάφους. Οι επικείμενες ολοκληρωμένες δοκιμές πτήσης θα δώσουν ζωτικές απαντήσεις. Σε κάθε τέτοιο πρόγραμμα η ανάπτυξη και η δοκιμή ενός δεύτερου πρωτοτύπου θεωρείται πάντα ως κρίσιμο σημείο καμπής. Στο πρώτο στάδιο των δοκιμών του KAAN, η ομάδα της ΤΑΙ θα αξιολογήσει σχολαστικά την ικανότητα πτήσης του αεροσκάφους την ικανότητα ελιγμών, την σταθερότητα και τον έλεγχο του αεροσκάφους σε διάφορα ύψη και ταχύτητες, πιστοποιώντας ότι η απόδοσή του καλύπτει τις προσδοκίες.

Κατόπιν οι ικανότητες του KAAN θα “μετρηθούν” στη φάση των δοκιμών απόδοσης. Εδώ, η ομάδα θα αξιολογήσει ζωτικές παραμέτρους απόδοσης όπως η ταχύτητα, η εμβέλεια και η αντοχή. Στη συνέχεια, το αεροσκάφος θα εισέλθει στην φάση δοκιμών συστήματος. Σε αυτό το στάδιο θα υπάρξει μιας ενδελεχής εξέταση όλων των ενσωματωμένων συστημάτων προς εντοπισμό τυχόν προβλημάτων και επίλυσής τους. Οι δομικές δοκιμές αποτελούν επίσης μέρος της διαδικασίας αξιολόγησης για να επιβεβαιωθεί ότι το αεροσκάφος μπορεί να αντιμετωπίσει τις καταπονήσεις της πτήσης. Οι δοκιμές που διεξάγονται κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης περιλαμβάνουν τον έλεγχο για την επίδραση αεροδυναμικών φορτίων, κραδασμών και άλλων δομικών καταπονήσεων. Τέλος, το αεροσκάφος θα υποστεί επιχειρησιακές δοκιμές. Αυτό σημαίνει ότι θα πετάξει κάτω από συνθήκες που προσομοιώνουν πραγματικές επιχειρησιακές συνθήκες.

Η BAE Systems, η γνωστή βρετανική εταιρεία, διαδραματίζει επίσης ουσιαστικό ρόλο ως υπεργολάβος στο πρόγραμμα του KAAN, υπό τον κύριο ανάδοχο TAI. Τον Δεκέμβριο του 2015, η Τουρκία αποφάσισε στρατηγικά να συνεργαστεί με την BAE Systems. Το συμβόλαιο σχεδίασης και ανάπτυξης ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 2016, με την TAI να διαθέτει ένα τεράστιο ποσό 1,18 δισεκατομμυρίων δολαρίων προς τη BAE. Ωστόσο, το πρόγραμμα τείνει να καταναλώνει μεγάλο μέρος των οικονομικών πόρων της Τουρκίας. Φυσικά, αυτό εγείρει το ερώτημα: πώς μπορεί η Τουρκία να αντέξει οικονομικά την ανάπτυξη μαχητικού πέμπτης γενιάς με αμυντικό προϋπολογισμό μόλις 40 δισεκατομμυρίων USD; Η απάντηση είναι αρκετά ενδιαφέρουσα. Το KAAN δεν βασίζεται σε κονδύλια από τον αμυντικό προϋπολογισμό. Με άλλα λόγια, δεν χρησιμοποιούν πόρους του αμυντικού προϋπολογισμού για την ανάπτυξη.

Εταιρείες όπως η TAI, TEI, Aselsan, Aspilsan και Roketsan, που λειτουργούν υπό τον έλεγχο της Διεύθυνσης Αμυντικής Βιομηχανίας, λειτουργούν υπό την άμεση ηγεσία της Τουρκικής Προεδρίας του Γραφείου Αμυντικής Βιομηχανίας. Η χρηματοδότησή τους προέρχεται απευθείας από τον κρατικό προϋπολογισμό, παρακάμπτοντας τον αμυντικό προϋπολογισμό. Αυτό το ταμείο είναι μοναδικό και αδιαπραγμάτευτο, με αποτέλεσμα να διατίθεται άφθονο χρήμα. Ωστόσο θα μπορούσε να μειωθεί σημαντικά η οικονομική επιβάρυνση σχετικά με το KAAN. Εδώ παίζει ρόλο το Αζερμπαϊτζάν. Τον Αύγουστο του 2023, η TAI και το Αζερμπαϊτζάν υπέγραψαν συμφωνία για την συμμετοχή του Αζερμπαϊτζάν στο πρόγραμμα μαχητικών πέμπτης γενιάς της Τουρκίας.

Ο σκοπός αυτού του πρωτοκόλλου είναι να καθορίσει τις κατευθυντήριες γραμμές και τις διαδικασίες για την συνεργασία μεταξύ των δύο εταίρων. Επιπλέον, αυτή η συμφωνία επιδιώκει να καθορίσει την συνεισφορά του Αζερμπαϊτζάν στο πρόγραμμα KAAN. Σκοπεύει να χαράξει έναν οδικό χάρτη για τη αξιοποίηση των κατάλληλων εγκαταστάσεων και εταιρειών, την ενίσχυση των παραγωγικών δυνατοτήτων και την ενθάρρυνση της ανταλλαγής γνώσεων και εμπειριών. Η ένταξη του Αζερμπαϊτζάν στο πρόγραμμα KAAN της Τουρκίας θα μπορούσε να οδηγήσει σε αμοιβαία οικονομικά πλεονεκτήματα. Η Τουρκία επιθυμεί να εμπλέξει χώρες με τις οποίες μοιράζεται στρατηγικά συμφέροντα και ισχυρούς πολιτικούς δεσμούς. Οι πληροφορίες ότι το Πακιστάν είναι δυνητικά ο δεύτερος εταίρος εμφανίστηκαν πέρυσι. Εάν το Πακιστάν προσχωρούσε, θα μπορούσε να προωθήσει σημαντικά το έργο KAAN και να μετριάσει τυχόν κινδύνους για την Τουρκία. Μια σειρά τέτοιων συνεργασιών θα μπορούσε να μειώσει την οικονομική επιβάρυνση ενώ παράλληλα θα βελτιώσει την απόδοση του αεροσκάφους.

Παρά το φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα της Τουρκίας για το μαχητικό αεροσκάφος, οι ειδικοί εκτιμούν ότι θα χρειαστεί τουλάχιστον μια δεκαετία για να επιτύχει το αεροσκάφος πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα. Το πρώτο πρωτότυπο του KAAN συναρμολογήθηκε τον Απρίλιο του 2022, παρουσιάστηκε στο κοινό τον Ιανουάριο του 2023 και υποβλήθηκε στην πρώτη δοκιμή του κινητήρα του τον Φεβρουάριο του 2023. Σύμφωνα με τους Τούρκους το μαχητικό θα έχει ικανότητα stealth, θα επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 2 Mach και οροφή 55.000 ποδών. Θα διαθέτει ραντάρ τύπου AESA. Ωστόσο για την ώρα διαθέτει αμερικανικό κινητήρα General Electric F110.

πηγή


Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top