GuidePedia

0


Γιώργος Μιχαηλάρης 
Τα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, τα οποία εδώ και καιρό βρίσκονταν σε κατάσταση «ακινησίας», παρά την κρισιμότητά τους, βρέθηκαν στο επίκεντρο σε πρόσφατη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, υπό τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.

Στη σύσκεψη, όπου συμμετείχαν σύμφωνα με πληροφορίες ο υπουργός Επικρατείας, Σταύρος Παπασταύρου, ο ΥΕΘΑ, Νίκος Δένδιας, ο ΑΓΕΕΘΑ, Κωνσταντίνος Φλώρος, ο αρχηγός ΓΕΝ, Ιωάννης Δρυμούσης, ο σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας, Θάνος Ντόκος, και ο διευθυντής της ΓΔΑΕΕ, Αριστείδης Αλεξόπουλος, συζητήθηκε όλο το πλαίσιο των εξοπλιστικών του ΠΝ και αποφασίστηκε πώς θα προχωρήσουν.

Ειδικότερα, και σύμφωνα με τις πληροφορίες του powergame.gr, το περιβόητο πρόγραμμα των 4 κορβετών ύψους περίπου 1,7 δισ. ευρώ φαίνεται ότι πάει πίσω λόγω των δημοσιονομικών πιέσεων που έχουν δημιουργηθεί, για το επόμενο διάστημα τουλάχιστον. Να υπενθυμίσουμε ότι το πρόγραμμα των κορβετών του ΠΝ έχει φέρει μια ιδιότυπη «ναυμαχία» μεταξύ της γαλλικής NAVAL και της ιταλικής Fincantieri, που έχουν εμπλέξει και τα δύο Ναυπηγεία, Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, αλλά και πολλές ελληνικές εταιρείες. Το πρόγραμμα, όπως λένε οι πληροφορίες, «παγώνει» και δεν ακυρώνεται, αν και δύσκολα φαίνεται ότι θα ζεσταθεί ξανά.

Αντίθετα, εντολή να επιταχυνθούν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες και να ξεπεραστούν τα όποια προβλήματα για την τελική υπογραφή της σύμβασης που αφορά την αναβάθμιση των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ δόθηκε στη ΓΔΑΕΕ. Να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα αναβάθμισης ύψους περίπου 600 εκατ. ευρώ έχει δοθεί να εκτελεστεί στη γερμανική κοινοπραξία ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS)-Thales Netherlands, η οποία είναι και η κατασκευάστρια των φρεγατών, αλλά ακόμα δεν έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση, καθώς συνεχίζονται οι συζητήσεις και οι διευθετήσεις. Ταυτόχρονα θα τρέξει και το πρόγραμμα αναβάθμισης μέσης ζωής των τεσσάρων υποβρυχίων 214 από την TKMS.

Καταλυτικό ρόλο έπαιξε, όπως φαίνεται, η τελευταία συνάντηση Μητσοτάκη με τον Γερμανό καγκελάριο, Όλαφ Σολτς, στο Βερολίνο, όπου λύθηκαν πολλά ζητήματα και εμπόδια.

Να σημειωθεί ότι η γερμανική εταιρεία TKMS έχει συνάψει ευρύτερη στρατηγική συνεργασία με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, στα οποία θα κάνει όλες τις εργασίες για ΜΕΚΟ και υποβρύχια.

Την ίδια στιγμή, φαίνεται ότι τελικά θα προωθηθεί η απόκτηση 4 με 6 φρεγατών LCS από το Αμερικανικό Ναυτικό, οι οποίες αποσύρονται, ως ενδιάμεση λύση ώστε να καλύψουν τα κενά τα επόμενα χρόνια, μέχρι την παραλαβή των νέων φρεγατών και την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ. Τα όποια τεχνικά προβλήματα υπήρχαν στις αμερικανικές φρεγάτες δίνονται διαβεβαιώσεις ότι έχουν ξεπεραστεί και το κόστος είναι αρκετά δελεαστικό, καθώς θα κυμανθεί από μηδέν έως 100 εκατ. ευρώ η καθεμία. Συνολικά δηλαδή με περίπου 400-600 εκατ. ευρώ το ΠΝ θα μπορέσει να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες του άμεσα.

Τέλος, στον πάγο φαίνεται να μπαίνει και υπόθεση ενεργοποίησης της option για την απόκτηση και 4ης φρεγάτας Belharra, με κλεισμένο το κόστος στο 1 δισ. ευρώ. Αν και το όριο που είχε τεθεί για να γίνει η πρόταση έληξε στις αρχές του καλοκαιριού, οι Γάλλοι της Naval είχαν δώσει σιωπηλή παράταση. Οι τεράστιες καταστροφές, όμως, στη Θεσσαλία και το τεράστιο κόστος που δημιουργήθηκε για την αποκατάσταση των ζημιών δεν επιτρέπει δημοσιονομικά να προχωρήσει.

πηγή


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top