GuidePedia

0

Τουλάχιστον από οικονομικής αλλά και γεωπολιτικής άποψης κάθε σχέδιο για την κατασκευή αγωγού που θα συνδέσει Ισραήλ, Κύπρο και Τουρκία, δεν πρόκειται να υλοποιηθεί, αφού πολύ απλά, οι κανόνες της αγοράς και των διεθνών σχέσεων, ειδικά την σημερινή εποχή, δεν μπορεί παρά να αποτελέσουν την κρίσιμη παράμετρο για σκέψεις τέτοιου επιπέδου και εμβέλειας.
Του Δρ. Γεωργίου Κ. Φίλη
Σύμφωνα με τον Αντώνη Φώσκολο, ομότιμο καθηγητή της πολυτεχνικής σχολής των Χανίων, «η κατασκευή είναι αντιοικονομική» αφού πολύ απλά για την ώρα το Ισραήλ δεν προβλέπεται να προμηθεύσει τέτοιες ποσότητες ώστε να μπορέσει ο αγωγός να λειτουργήσει.
Πιο συγκεκριμένα, το Τελ Αβίβ εκτιμάται ότι διαθέτει αποθέματα της τάξης των 900 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (δ.κ.μ.) φυσικού αερίου. Εάν λοιπόν υποτεθεί ότι θα εξορύξει περί το 40% της συγκεκριμένης ποσότητας η οποία θα προορίζεται για εξαγωγή, δηλαδή περί τα 360 δ.κ.μ. – υπόθεση βασισμένη στην διεθνή πρακτική – πολύ απλά η συγκεκριμένη ποσότητα δεν είναι δυνατόν να αποτελέσει την βάση για την κατασκευή αγωγού.
Αναφορικά με την Κύπρο ο καθηγητής επισημαίνει ότι τα 4,1 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια φυσικού αερίου στο κοίτασμα Αφροδίτη, αντιστοιχούν σε μία ποσότητα 760 εκατομμυρίων βαρελιών αργού πετρελαίου. Ποσότητα η οποία είναι τριπλάσια των κοιτασμάτων του Πατραϊκού και των Ιωαννίνων μαζί. Με άλλα λόγια ακόμα και με τις πλέον μετριοπαθείς ενδείξεις μιλάμε για ένα μεγάλο κοίτασμα το οποίο θα αποφέρει τεράστια οικονομικά οφέλη στην Λευκωσία.
Επιπροσθέτως, βορείως του Αφροδίτη, κατά την Noble, υπάρχουν έξι (6) μικρότερα κοιτάσματα με πιθανά αποθέματα της τάξεως των 1 με 2 τρισεκατομμυρίων κυβικών ποδών φυσικού αερίου, τα οποία θα συνεισφέρουν και αυτά στην ανάπτυξη του συγκεκριμένου κοιτάσματος.

Με άλλα λόγια είναι προφανές ότι σύμφωνα με τον καθηγητή, η διαπραγμάτευση για την κατασκευή αγωγού από το Ισραήλ προς την Τουρκία, είναι σίγουρα άνευ αντικειμένου εάν μιλάμε για μία απευθείας συμφωνία του Τελ Αβίβ με την Άγκυρα. Πολύ απλά, το Ισραήλ δεν έχει την δυνατότητα να προσφέρει τις απαιτούμενες ποσότητες για να λειτουργήσει σε μία οικονομική βιώσιμη βάση ένα τέτοιο σχέδιο.
Είναι προφανές ότι μόνο η ανάπτυξη των κοιτασμάτων της Κύπρου, σε συνδυασμό με αυτά του Ισραήλ θα μπορέσουν να δημιουργήσουν την βάση για τη δημιουργία οποιουδήποτε αγωγού από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη. Η ανάπτυξη δεν των κοιτασμάτων τα οποία αναμένεται με βάσιμες ελπίδες να ανακαλυφθούν στα οικόπεδα του 2ου γύρου αδειοδοτήσεων της Λευκωσίας θα είναι εκείνη η εξέλιξη η οποία θα δικαιολογήσει την κατασκευή αγωγών, όχι ενός, αλλά περισσότερων αγωγών.
Ο Α. Φώσκολος ανέφερε ότι οι ίδιοι οι Κύπριοι (Σόλωνας Κασσίνης και άλλοι κυβερνητικοί παράγοντες) εκτιμάνε ότι στα «οικόπεδα 2,3,9,10 και 11 θα μπορούσαν να υπάρχουν ποσότητες της τάξης των 1 τρισεκατομμυρίου κυβικών μέτρων φυσικού αερίου (δηλαδή περί τα 39 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια) και άνω, ενώ τα υπόλοιπα οικόπεδα μας επιφυλάσσουν περί τα 2 τρισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (70 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια). Άρα, καταλήγει ο καθηγητής Φώσκολος «με αυτά τα αποθέματα γίνονται περισσότεροι από δύο αγωγοί προς την Ευρώπη».

Είναι λοιπόν σαφές, ότι το «αυτόνομο» της Κύπρου αναφορικά με τα κοιτάσματά της, δηλαδή εάν αυτά με την πάροδο των ετών επιβεβαιωθούν, θα επιτρέψει στη Λευκωσία να μην έχει κανέναν λόγο να δεχτεί «πιέσεις» από ένα δυνητικά «φιλο-τουρκικό» Ισραήλ το οποίο, όπως κάποιοι ακόμα και στην Αθήνα διαδίδουν, σκέφτεται να προσεγγίσει την Άγκυρα με αντίδωρο έναν αγωγό Ισραήλ-Κύπρο-Τουρκία.
πηγή

Δημοσίευση σχολίου

 
Top