GuidePedia

0
Η Ελλάδα είναι πλέον η μοναδική πύλη μαζικών εισόδων στην Ε.Ε. Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Καθημερινή, το δεύτερο τρίμηνο του 2010 από τη χώρα μας πέρασε το 90% του συνολικού αριθμού των ανθρώπων που αποπειράθηκαν να εισέλθουν στην Ευρώπη.
Οι ροές από τη δυτική Αφρική προς Κανάρια νησιά και ηπειρωτική Ισπανία είναι πλέον μηδαμινές, οι ροές από βόρεια Αφρική προς κεντρική Μεσόγειο αμελητέες. Σημαντικό ρόλο σ’ αυτό έχουν παίξει: α) η οικονομική κρίση και β) οι συμφωνίες Ιταλίας-Λιβύης, Ισπανίας-Σενεγάλης και Μαυριτανίας. Γι’ αυτό τον λόγο και τα τελευταία δύο χρόνια έχουν μειωθεί εντυπωσιακά οι περιπολίες της FRONTEX στη θαλάσσια περιοχή και το βάρος έχει πέσει στο Αιγαίο. Μείωση έχει σημειωθεί και στις ροές από Ουκρανία προς Σλοβακία.

Η αύξηση ροών προς την Ελλάδα οφείλεται κυρίως στην ουσιαστική άρνηση της Τουρκίας να συνεργασθεί στη διαχείριση του θέματος. Επιπλέον, ο πληθυσμός που εισέρχεται στην Ελλάδα με σκοπό να μεταβεί σε άλλο ευρωπαϊκό κράτος είναι κυρίως Αφγανοί και Αφρικανοί, δηλαδή από χώρες με μικρές δυνατότητες επιστροφής, και εγκλωβίζεται στη χώρα. Σε ό,τι αφορά τους εισερχόμενους στην Ελλάδα στο σύνολό τους, οι μισοί είναι Αλβανοί που έρχονται για εποχική απασχόληση και δεν στοχεύουν να μεταβούν σε άλλη χώρα. Αυτοί επαναπροωθούνται άμεσα αφού υπάρχει σχετική συμφωνία με την Αλβανία. Από τους υπόλοιπους η συντριπτική πλειονότητα είναι Αφγανοί. Αφήνοντας πίσω τους μια διαλυμένη χώρα, αποτελούν την κυρία εθνικότητα και των συλληφθέντων στα αεροδρόμια – κυρίως τα γερμανικά σε απευθείας πτήσεις από Κωνσταντινούπολη. Η Πόλη αποτελεί το σημείο «εκκίνησης» της προσπάθειας Ασιατών και Αφρικανών να εισέλθουν στην Ε.Ε. Ομως προκειμένου η γειτονική χώρα να υπογράψει συμφωνία επανεισδοχής με την Ε.Ε., θέτει ως προϋπόθεση να μην προσδιορίζονται σύνορα Ελλάδας-Τουρκίας. Η Ελλάδα ήδη απέρριψε την πρώτη συμφωνία, αλλά και στη νέα συμφωνία δεν ικανοποιείται το αίτημά μας, οπότε η Κομισιόν προτίθεται να επιρρίψει ευθύνες στην Ελλάδα για μη σύναψη της συμφωνίας. Επίσης, η Τουρκία αρνείται να υιοθετήσει τη Σύμβαση της Γενεύης για τους Πρόσφυγες.
Στο μεταξύ, στον Πειραιά εγκαινιάσθηκε χθες ο πρώτος επιχειρησιακός βραχίονας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τη Διαχείριση των Εξωτερικών Συνόρων της Ε.Ε. (FRONTEX). Τον βραχίονα -που θα καλύπτει επιχειρησιακά Ελλάδα, Κύπρο, Ιταλία και Μάλτα- επανδρώνουν 13 ειδικοί από τα κεντρικά γραφεία του οργανισμού στη Βαρσοβία. Αυτοί θα σχεδιάζουν, θα οργανώνουν και θα αποτιμούν τις επιχειρήσεις από θαλάσσης, ξηράς και αέρος σε ανατολική και κεντρική Μεσόγειο. Επίσης θα κάνουν τη λεγόμενη ανάλυση κινδύνου. Δηλαδή θα συλλέγουν πληροφορίες -από συλληφθέντες αλλοδαπούς, διακινητές, αστυνομία, πληροφοριοδότες κ.ά.- για να χαρτογραφούν τους δρόμους από τους οποίους εισέρχονται στην Ευρώπη χιλιάδες άνθρωποι. Μετά εννέα μήνες λειτουργίας θα εκτιμηθεί η αποτελεσματικότητα του βραχίονα που εδρεύει στο υπ. Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας και εάν διαπιστωθεί ότι συμβάλλει στη μείωση έλευσης προσφύγων και μεταναστών, θα συνεχισθεί η λειτουργία του.
Πάντως σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο ΓΕΕΘΑ για τη λαθρομετανάστευση, επισημάνθηκε ότι καταγράφεται πλέον εκρηκτική αύξηση των παράνομων εισόδων από τα χερσαία σύνορα και κυρίως από τον Εβρο και δόθηκαν οδηγίες για καλύτερο συντονισμό των στρατιωτικών δυνάμεων με τις αστυνομικές για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της κατάστασης. Ταυτόχρονα τη Δευτέρα ξεκινά ακρόαση στο Ευρωκοινοβούλιο για την επανεξέταση του κανονισμού του FRONTEX που θα περάσει από κοινοβουλευτικό έλεγχο προκειμένου να διασφαλισθεί ο σεβασμός των θεμελιωδών δικαιωμάτων.

Strategy Report

Δημοσίευση σχολίου

 
Top