GuidePedia

0
Το έξυπνο πουλί από τη μύτη πιάνεται. Ακριβώς έτσι, στριμώχθηκαν από την κοινοτική στατιστική υπηρεσία, την Εurostat, οι ελληνικές αρχές για τις μυστικές συμφωνίες δανεισμού της χώρας μέσω διακριτικών κινήσεων της αμερικανικής επενδυτικής εταιρείας Goldman Sachs το 2001, χωρίς να υπάρχει καμία εγγραφή των ποσών που επωφελήθηκε η Ελλάδα, στο δημόσιο χρέος της (σ.σ., συμφωνίες παραγώγων επί συναλλαγματικών ισοτιμιών και συναλλαγές ομολόγων από την ελληνική κυβέρνηση/one-off market swap operation).
Σύμφωνα με ανακοίνωση (σ.σ. εσωτερικό σημείωμα το χαρακτηρίζει) της Εurostat, αναφέρεται ότι παρά τα ελλιπή στοιχεία που της έστειλε η κυβέρνηση τη Τρίτη το βράδυ, η προκαταρκτική εκτίμηση της είναι ότι για πρώτη φορά οι ελληνικές αρχές παραδέχονται την ύπαρξη τέτοιου τύπου συναλλαγών το 2001.

Η Εurostat δηλώνει ότι περιμένει συμπληρωματικές πληροφορίες από την Αθήνα και μόλις τις λάβει θα προσδιορίσει ποιο θα είναι και το ύψος του ποσού με το οποίο θα επιβαρυνθεί το δημόσιο χρέος της χώρας. Σύμφωνα με υπολογισμούς των κοινοτικών εμπειρογνωμόνων, αυτό θα πρέπει να κυμαίνεται γύρω στο 1% του ΑΕΠ. Αυτό σημαίνει πως αν επαληθευθούν τα στοιχεία, όπως αναμένεται να συμβεί, το ελληνικό δημόσιο χρέος θα πρέπει να επιβαρυνθεί με 3 περίπου δις. ευρώ.

Σύμφωνα πάντα με το κείμενο της κοινοτικής στατιστικής υπηρεσίας, στις 12 Φεβρουαρίου ζήτησε από την Ελλάδα πληροφορίες σχετικές με όλες τις συναλλαγές αυτού του τύπου για ολόκληρη την περίοδο 2001-2009 και η απάντηση σε αυτό το αίτημα που ήταν ελλιπής έφθασε το βράδυ τις 23ης Φεβρουαρίου, στην  οποία για πρώτη φορά  οι ελληνικές αρχές αποδέχονται την  ύπαρξη συναλλαγής το 2001. Η Αθήνα  σύμφωνα με το ίδιο κείμενο, διαβεβαιώνει ότι η αποπληρωμή του δανείου άρχισε το 2004.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η Εurostat θα αρχίσει να βασίζει τους υπολογισμούς της για τα αναδρομικά που θα πρέπει να επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος της χώρας από αυτό ακριβώς το έτος. Απορρίπτεται στο κείμενο και ο ισχυρισμός της κυβέρνησης ότι αυτού του τύπου οι συναλλαγές ήταν εκείνη την περίοδο νόμιμες κάτι που δεν ενδιαφέρει την Εurostat  και αυτή θα περιορισθεί να προσδιορίσει την επιβάρυνση  τους στο δημόσιο χρέος  επειδή ακριβώς δεν δηλώθηκαν ποτέ.

Η κοινοτική στατιστική υπηρεσία υπογραμμίζει επίσης ότι από το 2002 είχε προειδοποιήσει την χώρα μας ότι αυτού του τύπου οι συναλλαγές πρέπει να συνυπολογίζονται για τον προσδιορισμό του δημόσιου χρέους. Τονίζει επίσης, ότι η οι συναλλαγές με την  Goldman Sachs κρατήθηκαν μυστικές ακόμη και σε πρόσφατη επίσκεψη στην Αθήνα εμπειρογνωμόνων της Εurostatστις 15-19 Σεπτεμβρίου του 2008.

Ως προς τον ισχυρισμό της Αθήνας ότι αυτού του τύπου οι συναλλαγές συνιστούσαν μια συνηθισμένη τότε πρακτική, η Εurostatεξηγεί ότι όταν, το 1995, δημιουργήθηκε το Ευρωπαϊκό Λογιστικό Σύστημα  οι πρακτικές αυτές δεν ήταν πλέον συνήθεις και για το λόγο αυτό δεν κρίθηκε τότε αναγκαία η εισαγωγή νέων κοινοτικών κανόνων που να τις ρυθμίσουν η και να τις απαγορεύουν.

Μέχρι τώρα, γράφει η Εurostat οι εκτιμήσεις γίνονταν με βάση την  καλή θέληση και τη  καλόπιστη συνεργασία όλων των κρατών μελών. Επειδή όμως, αυτή η διαδικασία αποδείχθηκε στην περίπτωση της Ελλάδας ανεπαρκής η Εurostat αναφέρει ότι η ίδια πρότεινε πλέον την  αλλαγή του σχετικού κανονισμού, έτσι ώστε να μπορεί να διεξάγει πρόσθετους ελέγχους όταν έχει αμφιβολίες για την ποιότητα και την αξιοπιστία των στοιχείων που της υποβάλει μια χώρα μέλος.
Αυτός ο νέος κανονισμός θα καλεί τις χώρες μέλη να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα για να εξασφαλίσουν ότι οι αρμόδιοι υπάλληλοι των κρατών μελών που θα ενημερώνουν την Κομισιόν, καθώς και αυτοί που ασχολούνται με τους δημόσιους λογαριασμούς θα είναι υπόλογοι σύμφωνα με τις αρχές που ισχύουν  στην κοινοτική νομοθεσία.

 

Δημοσίευση σχολίου

 
Top