GuidePedia

0


SAAB Gripen στη διασπορά… Το βίντεο ενός λαού που δεν περιμένει βοήθεια από κανέναν. Των Σουηδών που δεν περιμένουν ούτε καν από το ΝΑΤΟ να τους προστατεύσει από οποιαδήποτε εξωτερική απειλή. Ακόμα και αν αυτή η απειλή είναι η Ρωσία… Στη Συμμαχία εισήλθαν για να ενισχύσουν όσα ήδη είχαν. Το ΝΑΤΟ όμως ήθελε περισσότερο την είσοδο από όσο τη χρειαζόταν η Σουηδία, που ήξερε πως έτσι κι αλλιώς οι Σύμμαχοι θα προσέτρεχαν σε βοήθειά της. Το σουηδικό αμυντικό θαύμα, διασφαλίζει ότι η προσθήκη των αμυντικών δυνατοτήτων στις συμμαχικές, θα έδινε ουσιαστικό άθροισμα πολύ μεγαλύτερο από αυτό θα έδινε μια απλή μαθηματική πρόσθεση. Διότι η σοβαρότητα και η αποφασιστικότητα φέρνει αποτελέσματα που ακούν σε ένα όνομα: Προστιθέμενη αξία, με αποτέλεσμα όλοι να αποζητούν την προσοχή σου…

Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη

Επί δεκαετίες, μετά το τέλος του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, η Σουηδία διατήρησε αυστηρή πολιτική ουδετερότητας, αν και ευμενούς προς τη Δύση, ενισχύοντας συγκεκαλυμμένα ουκ ολίγες φορές την “επιτήρηση” της Σοβιετικής Ένωσης… αναπτύσσοντας τη δική της αυτόνομη αμυντική βιομηχανία, αλλά και τη δική της στρατιωτική σκέψη. Μία αδιάκοπη προσπάθεια προσαρμογής όχι μόνο στα δεδομένα που εποχή σε εποχή διαφοροποιούνται σημαντικά, αλλά και στις ιδιαιτερότητες του περιβάλλοντος που θα κληθούν να δράσουν οι σουηδικές ένοπλες δυνάμεις.

Στο πλαίσιο αυτής της αναλλοίωτης στο χρόνο φιλοσοφίας και στρατηγικής, η Σουηδία ανέπτυξε το δικό της επιχειρησιακό δόγμα και στο κομμάτι των αεροπορικών επιχειρήσεων. Το σύστημα διασποράς DAS 90 μετά από 30 σχεδόν χρόνια αδρανοποίησης σήμερα επανενεργοποιείται στο σύνολό του σε όλη τη χώρα με τις αχανείς δασώδεις εκτάσεις, για να αποδείξει ότι ο σχεδιασμός αυτού του επιχειρησιακού δόγματος και η ευελιξία που αποτελεί βασικό συστατικό του, σε συνδυασμό με το χαμηλό κόστος, είναι εξασφαλίζουν διαχρονικά αποτελεσματικός και ίσως ανώτερος από κάθε αντίστοιχο ΝΑΤΟϊκό… Παρακολουθώντας το βίντεο που παραθέτουμε και που υπήρξε η αφορμή για το άρθρο αυτό, αντιλαμβάνεται κανείς πόσο μπροστά βρίσκεται η σουηδική επιχειρησιακή φιλοσοφία.

Δεν αντικατοπτρίζεται μόνο στις φράσεις των ανθρώπων που μιλούν στο βίντεο: “Οι κύριες αεροπορικές βάσεις γίνονται άμεσα πρωταρχικοί στόχοι”, “η λογιστική υποστήριξη είναι κρίσιμη σε αυτή την κατάσταση”, “έχουμε τη δυνατότητα να μετακινούμαστε ταχύτατα μεταξύ βάσεων διασποράς, αξιοποιώντας ελάχιστες υποδομές και προσωπικό”, “αυτό που κάνει το σουηδικό σύστημα άμυνας μοναδικό είναι το ότι είναι επιβιώσιμο για μεγάλα χρονικά διαστήματα σε περίοδο επιχειρήσεων”, “χρησιμοποιώντας τμήματα του οδικού δικτύου της χώρας μπορούμε να γίνουμε απρόβλεπτοι και να κερδίζουμε το τακτικό πλεονέκτημα στο έδαφος και στον αέρα”, “επιχειρώντας ταυτόχρονα από διαφορετικές περιοχές, μπορούμε να παραθέσουμε μεγαλύτερους αριθμούς”.

Είναι και τα γραφικά που χρησιμοποιούνται στο βίντεο… Που δείχνουν εμφατικά πόσο κρίσιμος παράγοντας είναι η επανεξυπηρέτηση ενός μαχητικού και η φόρτωσή του με όπλα από πέντε μόλις άτομα και σε 15 μόνο λεπτά σε μία απομακρυσμένη και απομονωμένη περιοχή. Πόσο κρίσιμος παράγοντας είναι η μεταφορά υλικών, εξοπλισμού και όπλων, από τρία μόλις οχήματα. Πόσο κρίσιμος παράγοντας είναι η δυνατότητα επιχειρήσεων (απογείωση και προσγείωση) από τμήματα του οδικού δικτύου (ευθείες), μήκους 800 μόλις μέτρων.



Πόσο κρίσιμος παράγοντας είναι η αξιοπιστία, η ευκολία χρήσης και η διαθεσιμότητα των συστημάτων. Αν και το βίντεο της SAAB έχει ως στόχο την ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και των αρετών του μαχητικού Gripen/Super Gripen, αποτελεί απόδειξη του πόσο προηγμένη είναι η στρατιωτική σκέψη των Σουηδών. Παρά το γεγονός ότι η απειλή είναι ακόμα μεγαλύτερη για την Ελλάδα, η οποία έχει να αντιμετωπίσει έναν πολυπληθέστερο και πλέον απρόβλεπτο στρατιωτικά αντίπαλο, μέσω των όπλων και των συστημάτων που αναπτύσσει και κατασκευάζει αυτόνομα εγχώρια, σε ένα πολυσύνθετο περιβάλλον, δεν μπορεί κανείς να εντοπίσει οποιαδήποτε ομοιότητα με τη φιλοσοφία επιχειρήσεων της Σουηδίας και στη συγκεκριμένη περίπτωση της Σουηδικής Αεροπορίας.

Η τελευταία βρίσκεται πολύ κοντά στην ολοκλήρωση της διαδικασίας ομογενοποίησης μέσω αναβαθμίσεων 100 μαχητικών JAS-39C/D και της απόκτησης 60 νέας κατασκευής JAS-39E/F Super Gripen. Από τη σουηδική πλευρά λοιπόν παρατίθεται μία Αεροπορία με 100 παλαιάς κατασκευής μαχητικά που έχουν πλήρεις επιχειρησιακές δυνατότητες σε όλους του ρόλους σε εκσυγχρονισμένη μορφή και απόλυτα διαλειτουργικά μέσω Data Link και από την ελληνική πλευρά η Πολεμική Αεροπορία παραθέτει δύναμη 220 μαχητικών έξι διαφορετικών τύπων.

Από αυτά μόλις τα 131 (83 F-16V, 24 Mirage 2000-5Mk.2 και 24 Rafale F3R) θα είναι αξιόμαχα όταν ολοκληρωθεί το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Viper και μόνο τα 107 θα είναι διαλειτουργικά… Επιπρόσθετα, τα σουηδικά μαχητικά παλιάς και νέας κατασκευής είναι πιστοποιημένα για τη αξιοποίηση μίας τεράστιας γκάμας ευρωπαϊκών και αμερικανικών αεροφερόμενων όπλων σε συνδυασμό με ατρακτίδια στοχοποίησης (ATP) LITENING. Δεν τα αναφέρουμε, τα παραθέτουμε φωτογραφικά παρακάτω.

Κατόπιν όλων αυτών, δεν είναι μόνο η στρατιωτική σκέψη και η επιχειρησιακή φιλοσοφία των Σουηδών που θα πρέπει επιτέλους να μας παραδειγματίσουν. Είναι και το ότι οι βασικές αρχές που διέπουν τα εξοπλιστικά προγράμματα, είναι απολύτως στοχευμένες. Αυτονομία μέσω της διατήρησης εγχώριας βιομηχανίας, απόδοση έμφασης στην πιστοποίηση αμερικανικών και ευρωπαϊκών αεροφερόμενων όπλων, ομογενοποίηση με στόχο τον περιορισμό του κόστους υποστήριξης και τη βελτίωση του αξιόμαχου, έμφαση στην αξιοπιστία. Η Ελλάδα δεν έχει τη δυνατότητα να τα εξασφαλίσει όλα αυτά, στον ίδιο βαθμό με τη Σουηδία για πολλούς λόγος. Έχει όμως τη δυνατότητα να εξασφαλίσει τα περισσότερα. Αυτό που λείπει διαχρονικά μετά το 1974 μέχρι σήμερα, είναι η διάθεση να το κάνει…

πηγή


Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.


Δημοσίευση σχολίου

 
Top