ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ
Αν ρωτήσει κάποιος στο ναυτικό επιτελείο, τι θα κάνει με τη ναυτική αρμάδα των δέκα χωρών με επικεφαλής την Αμερική, που ως κύρια αποστολή θα έχει την προστασία των εμπορικών πλοίων από τους Χούθι της Υεμένης, μπορεί να λάβει διάφορες απαντήσεις. Ταυτόχρονα όμως ο ερωτών θα εισπράττει κατά την συζήτηση, τον προβληματισμό των επιτελών, για μια σειρά ζητημάτων που θα πρέπει ν’ αναλυθούν στο στρατιωτικό επιτελείο, στο υπουργείο Εθνικής άμυνας αλλά και την κυβέρνηση, που έχει την τελική πολιτική ευθύνη για αποφάσεις που αφορούν αποστολές των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων εκτός των συνόρων. Τα τελευταία 24ωρα όλα τοποθετούνται στο τραπέζι, πολιτικό ή στρατιωτικό, με γνώμονα να υπάρξουν ουσιώδεις κινήσεις και σε καμία περίπτωση να μην παρασυρθεί η Αθήνα σε οτιδήποτε θα θέσει σε κίνδυνο μια τυχόν αποστολή ελληνικού πολεμικού πλοίου.
Μπορεί ως τώρα να μην έχει σταλεί κάποιο αίτημα στην Ελλάδα για την συμμετοχή της στη Διεθνή ναυτική αρμάδα κατά της πειρατείας των Χούθι. Στο ναυτικό επιτελείο πάντως δεν αποκλείουν να συμβεί σύντομα, ιδίως τώρα που η κατάσταση είναι «δυναμική», όπως έλεγε στην Hellas Journal στρατηγική πηγή. Στο πολεμικό ναυτικό επειδή έχουν ζήσει αρκετές φορές παρόμοιες «δυναμικές» καταστάσεις, γίνονται όλες εκείνες οι κινήσεις που είναι απαραίτητες ώστε να μη καταληφθούν εξ΄ απίνης. Άλλωστε ο ελληνικός εμπορικός στόλος είναι ένας εκ των πιο μεγάλων και ισχυρών, ανεξάρτητα αν οι σημαίες των πλοίων ανήκουν σε άλλα κράτη… Η επιχείρηση των, έως τώρα, δέκα κρατών, βρίσκεται στο προπαρασκευαστικό στάδιο και κύριο μέλημα αποτελεί η σχεδίαση που έχει να κάνει με τη συνοδεία των εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα.
Έμπειροι επιτελείς σημειώνουν ότι θεωρείται βέβαιο πως η αρμάδα αυτή θ’ απλωθεί, μάλιστα όχι μόνο στην Ερυθρά Θάλασσα που εστιάζεται το πρόβλημα με τις επιθέσεις των Χούθι. Δηλαδή, δεν μπορεί αυτή η αρμάδα να βρίσκεται συγκεντρωμένη και ορισμένα από τα πλοία των χωρών να πρέπει να έχουν τον ρόλο του συνοδού πλοίου είτε στην είσοδο στην Ερυθρά, είτε στην έξοδο, αναλόγως την κατεύθυνσή τους. Μελετώντας τον χάρτη διαπιστώνεται ότι η Υεμένη φτάνει ως τον Ινδικό ωκεανό, με ό,τι σημαίνει αυτό για το επίπεδο ασφαλείας και το άνοιγμα που θα πρέπει να έχει η συγκεκριμένη ναυτική δύναμη.
Να σημειωθεί ότι τόσο η ΕΕ, όσο και το ΝΑΤΟ γνωρίζουν πολύ καλά την περιοχή και τα όσα συμβαίνουν με την πειρατεία. Επιπλέον, γνωρίζουν πως στην περίπτωση των Χούθι, οι δυνάμεις που συγκεντρώνονται για την αντιμετώπιση αυτής της ασύμμετρης απειλής, δεν έχουν να κάνουν με τους Σομαλούς πειρατές του 2007/ 2008/ 2009 στον κόλπο του Άντεν, οι οποίοι οδηγούσαν είτε μικρά σε μέγεθος φουσκωτά, ή ακόμη και ξύλινες βάρκες για να κάνουν ρεσάλτο στα εμπορικά πλοία, πυροβολώντας με ένα ή δυο Καλάσνικοφ. Να υπενθυμίσουμε ότι εκείνη την περίοδο που είχε συσταθεί αρμάδα από την ΕΕ με την ονομασία ΑΤΑΛΑΝΤΑ, σε δεύτερο χρόνο είχε εμπλακεί και η μόνιμη δύναμη του ΝΑΤΟ, SNMG2, με την Ελλάδα να μετέχει με την φρεγάτα Ψαρά και κυβερνήτη, τότε, τον πρώην Αρχηγό Στόλου Παναγιώτη Λυμπέρη.
Αντέχει ελληνική φρεγάτα απειλές από UCAV ή βαλλιστικούς πυραύλους;
Οι Χούθι ως τώρα κάνουν επίδειξη δύναμης με την αποστολή drone- καμικάζι, οπλισμένα Μη Επανδρωμένα, βαλλιστικούς πυραύλους, ακόμη και ρεσάλτο με ελικόπτερα σε εμπορικό πλοίο. Έχουν στη διάθεσή τους, με την βοήθεια της Τεχεράνης, σημαντικό αριθμό όπλων, μέσων, πυραύλων κι ό,τι άλλο χρειάζεται ώστε ν’ ανάψει ακόμη περισσότερο το φυτίλι στην ευρύτερη περιοχή της Μ. Ανατολής. Γι’ αυτούς κι άλλους λόγους επισημαίνεται από στρατιωτικές πηγές ότι στην περίπτωση που ληφθεί μια απόφαση για την αποστολή πλοίου «δεν είναι μια απλή απόφαση και θέλει πολύ προσοχή». Κι εδώ έρχεται ένα από τα μεγαλύτερα ερωτηματικά, κατά πόσο η Ελλάδα είναι ικανή στην παρούσα στιγμή να λάβει ουσιαστικό μέρος σε μια τέτοια αποστολή που ελλοχεύει άμεσος κίνδυνος.
Οι Χούθι έχουν δώσει δείγματα προθέσεων με τις επιθέσεις που έχουν κάνει ήδη κατά αμερικανικών πολεμικών πλοίων, τα οποία αμύνθηκαν επιτυχώς. Άρα, στην περίπτωση αποστολής, το πλήρωμα και το πλοίο που θα βρεθεί στην hot περιοχή, θα μπορεί ν’ απαντήσει, αμυνόμενο, σε μια επιθετική κίνηση! Μπορεί όμως κι αν ναι σε ποιον βαθμό; Επίσης, τόσες χιλιάδες ναυτικά μίλια μακριά τι θα γίνει αν βγει κάποια βλάβη εν πλω σε μια εκ των γερασμένων φρεγατών που διαθέτει σήμερα το ναυτικό και που έχει φανεί ότι θα συνεχίσει με αυτές να πορεύεται, αφού βρισκόμαστε μπροστά σε μια ακόμη «βαρυχειμωνιά» αποφάσεων για την ανανέωση του στόλου…
Δημοσίευση σχολίου