GuidePedia

0

Ισραηλινή εταιρία επιχειρεί να εμπλακεί στο πρόγραμμα δημιουργίας Διεθνούς Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης με έδρα την αεροπορική βάση της Καλαμάτας, μια πρωτοβουλία που απειλεί ακόμα να εκτροχιάσει τις ενέργειες της ελληνικής πλευράς τα τελευταία δύο χρόνια, που έφεραν ένα βήμα πριν την οριστική λύση ένα μεγάλο πρόβλημα της Πολεμικής Αεροπορίας.

Σύμφωνα με όσα προέκυψαν από το ταξίδι του Έλληνα πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, μαζί με υπουργούς της κυβέρνησης στο Ισραήλ, κατά τη διάρκεια των συναντήσεων που πραγματοποιήθηκαν με κορυφαίες εταιρίες της ισραηλινής αμυντικής βιομηχανίας, μια από τις προτάσεις που κατατέθηκαν αφορούν τη συνεργασία με ισραηλινή εταιρία στα σχέδια ίδρυσης Διεθνούς Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα.

Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, η ελληνική πλευρά, όπως ήταν φυσικό, ζήτησε να πληροφορηθεί κάποια περισσότερα στοιχεία για τις σκέψεις των Ισραηλινών. Το σημείο προβληματισμού ανέκυψε κυρίως στην απάντηση που δόθηκε πώς θα εξασφαλιστούν εκπαιδευτικά αεροσκάφη στα οποία θα στηριχθεί η δραστηριότητα του Κέντρου.

Η απάντηση της ισραηλινής πλευράς ανέφερε, ότι τα αεροσκάφη θα είναι είτε τα ιταλικά M-346 (που έχει προμηθευθεί για να καλύψει τις ανάγκες της και η ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία), ή κάποιο άλλο, το οποίο όμως δεν διευκρινίστηκε.

Από τη φύση της απάντησης, το συμπέρασμα της ελληνικής πλευράς, είναι ότι δεν υπάρχει ήδη συμφωνία των Ισραηλινών με τους Ιταλούς για τα M-346, με αποτέλεσμα να αφήνεται ανοικτό τον ενδεχόμενο για “κάποιο άλλο αεροσκάφος”.

Το πρόβλημα είναι ότι οι τύποι των διαθέσιμων εκπαιδευτικών αεροσκαφών είναι πολύ συγκεκριμένα και η αξιοποίηση των M-346 είναι σχεδόν προϋπόθεση λειτουργίας ενός αξιόπιστου εκπαιδευτικού κέντρου στην Καλαμάτα, καθώς θεωρείται ένα εκ των κορυφαίων στον κόσμο στον τομέα. Εξ ου και οι εξαγωγικές επιτυχίες που έχει σημειώσει σε αξιόλογες αεροπορικές δυνάμεις ανά τον κόσμο (Ισραήλ, Σιγκαπούρη, Πολωνία, πέραν της Ιταλίας).

Όσον αφορά την Ελλάδα, τα δύο τελευταία χρόνια βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαβουλεύσεις της ελληνικής πλευράς με την καναδική CAE. Η ελληνική πλευρά απευθύνθηκε στην καναδική κυβέρνηση, όχι στην εταιρία, ζητώντας βοήθεια για την ίδρυση Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας (G-to-G: Government to Government).

Ο λόγος είναι ότι ο Καναδάς έχει αναθέσει εδώ και πολλά χρόνια με επιτυχία στην εταιρία CAE παρόμοιο έργο, το οποίο εξυπηρετεί τις ανάγκες της καναδέζικης Αεροπορίας, αλλά παρέχει και υπηρεσίες αεροπορικής εκπαίδευσης σε χώρες-μέλη της Ατλαντικής Συμμαχίας.

Οι διαβουλεύσεις και στη συνέχεια οι διαπραγματεύσεις έχουν προχωρήσει τόσο πολύ την τελευταία διετία, με αποτέλεσμα οι δυο πλευρές να έχουν προχωρήσει ακόμα και σε διαπραγματεύσεις για την τελική κατάρτιση σύμβασης. Βασικό στοιχείο της συμφωνίας, είναι η αξιοποίηση ιταλικών εκπαιδευτικών αεροσκαφών M-346 Master, τα οποία έχουν εξασφαλιστεί μέσω της αποκλειστικής συνεργασίας που έχει υπογράψει η CAE με την ιταλική Leonardo.

Η “αποκλειστικότητα” αυτή είναι εξηγήσιμη. Η καναδική πλευρά σκοπεύει από το 2023 να προχωρήσει σε περεταίρω αναβάθμιση των υπηρεσιών αεροπορική εκπαίδευσης που παρέχει, με τους Ιταλούς να επιχειρούν προφανώς να πλασαριστούν προνομιακά στην καναδική αγορά, καθώς η αναβάθμιση σύμφωνα με πληροφορίες θα περιέχει και την προμήθεια 25-30 αεροσκαφών.

Κατά συνέπεια, οι ελπίδες της ισραηλινής πλευράς να εξασφαλίσει M-346 από τους Ιταλούς μοιάζει να είναι μάταιη, καθώς εάν “ενέδιδε” στις ισραηλινές πιέσεις, τότε θα μπορούσε να συναντήσει ανυπέρβλητα εμπόδια στην προσπάθεια προσθήκης μιας ακόμα εξαγωγικής επιτυχίας, αυτή τη φορά στον Καναδά. Μια προσπάθεια που θα ξεκινήσει πολύ σύντομα.

Η δε καναδέζικη εταιρία CAE συνεργάζεται με τους Ιταλούς στα ιταλικά εκπαιδευτικά κέντρα, εξ ου και η στρατηγική συμφωνία συνεργασίας που έχουν συνάψει οι δυο πλευρές. Η τεχνογνωσία των Καναδών στη δημιουργία και λειτουργία Κέντρων Αεροπορικής Εκπαίδευσης χαίρει διεθνούς εκτίμησης, ιδίως εντός του ιδιαίτερα απαιτητικού πλαισίου της Ατλαντικής Συμμαχίας.

Κατά συνέπεια, γι’ αυτό εκτιμάται ότι απαντώντας σε σχετική ερώτηση της ελληνικής πλευράς, άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο για “άλλο αεροσκάφος” που δεν προσδιορίζεται. Με βάση και λίγη… δημιουργική φαντασία, αδύνατο μοιάζει και το ενδεχόμενο αξιοποίησης των M-346 που έχει προμηθευθεί η ισραηλινή Αεροπορία.

Η κατάσταση ασφαλείας που αντιμετωπίζει το εβραϊκό κράτος και η ανάγκη τήρησης εξαιρετικά υψηλής επιχειρησιακής ετοιμότητας, επιβάλλει την αποκλειστική αξιοποίηση του στόλου των ιταλικών εκπαιδευτικών για την κάλυψη των αναγκών παραγωγής ιπταμένων για τις ισραηλινές πολεμικές μοίρες.

Το πρόβλημα θα ήταν ακόμα πιο πολύπλοκο για την ελληνική πλευρά, εάν αποφάσιζε να εξετάσει την ισραηλινή πρόταση. Αρχικά, θα ήταν λογικό να τεθεί θέμα αξιοπιστίας της Ελλάδας απέναντι στον Καναδά, καθώς όπως προαναφέρθηκε πρόκειται για μια διακρατική συμφωνία. Επίσης, θα μπορούσαν να προκύψουν νέες καθυστερήσεις στην επίλυση ενός σημαντικού προβλήματος της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.

Ωστόσο, εξίσου προβληματικό θα μπορούσε να αποδειχθεί όμως και το επιχειρηματικό σκέλος του εγχειρήματος. Ακόμα κι αν υποθέσει κανείς ότι η ελληνική και η ισραηλινή Αεροπορία θα συνεργάζονταν, καθώς διαθέτουν μεγάλη εμπειρία στην παραγωγή άρτια εκπαιδευμένων Ιπταμένων, θα ήταν σφάλμα να μη διακρίνει κανείς το αμιγώς επιχειρησιακό – πτητικό έργο, από τον επιχειρηματικό τομέα.

Το επιχειρηματικό κομμάτι είναι σε τελική ανάλυση αυτό που θα διασφαλίσει την επιτυχία του ελληνικού εγχειρήματος, ενώ η πρόθεση προσέλκυσης εκπαιδευόμενων κυρίως αεροπορικές δυνάμεις στην περιοχή του Κόλπου, θα μπορούσε να περιπλακεί, εάν η ελληνική πλευρά δεν κινηθεί με μεγάλη προσοχή.

πηγή




Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top