GuidePedia

0
Ιατρικώς αθωράκιστα παραμένουν τα νησιά του νότιου και βόρειου συμπλέγματος του Αιγαίου, οι κάτοικοι των οποίων εξακολουθούν να ακούν για τη δημόσια υγεία, για τις προοπτικές της τηλεϊατρικής και για την ενίσχυση του ΕΚΑΒ, χωρίς, ωστόσο, να τα βλέπουν…
Σύμφωνα με τα όσα λένε κάτοικοι και δημοτικές Αρχές, το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στην ιατρική φροντίδα των εγκύων και των παιδιών. Εντούτοις αναγνωρίζουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα εναέρια μέσα του Εθνικού Κέντρου στην προσπάθειά τους να εξυπηρετήσουν επείγοντα περιστατικά σε δεκάδες νησιά. Ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ Ιωάννης Ροτζιώκος προαναγγέλλει  τη ριζική αλλαγή του οργανισμού, που έχει παραμείνει στη δεκαετία του ’80.

Θύματα αυτοκινητιστικού ατυχήματος, άτομα που έχουν υποστεί εγκεφαλικά επεισόδια ή εμφράγματα, μωρά που πρέπει να εισαχθούν άμεσα σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας Νεογνών είναι οι πιο χαρακτηριστικές αποστολές που πραγματοποιούν τα πτητικά μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας σε συνεργασία με το ΕΚΑΒ. Ωστόσο, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους λόγω καθυστερημένης ιατρικής βοήθειας, κάτι που οι τοπικοί άρχοντες των νησιών «χρεώνουν» στο ΕΚΑΒ. Πρέπει να τονιστεί ότι το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας δεν είναι μόνο του σε αυτό το φαύλο κύκλο. Αρκετά από τα πολυδύναμα περιφερειακά ιατρεία δεν διαθέτουν τις κατάλληλες υποδομές, ώστε να δεχτούν ένα έκτακτο περιστατικό, ενώ και η απειρία των αγροτικών γιατρών στα απομακρυσμένα νησιά «προσθέτει» αχρείαστες αεροδιακομιδές. Το περιβόητο σύστημα της τηλεϊατρικής είναι ανύπαρκτο στα περισσότερα νησιά, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση για την κρισιμότητα ή όχι ενός περιστατικού, αλλά και για την αντιμετώπισή του.

Τα «φτερά» του ΕΚΑΒ
Στα πτητικά μέσα που έχει στη διάθεσή της η Πολεμική Αεροπορία σε συνεργασία με το ΕΚΑΒ είναι δύο Αugusta Α109, δύο Super Puma, ένα C-130 και ένα C-27, τα οποία βρίσκονται στη στρατιωτική βάση της Ελευσίνας, ενώ ένα Super Puma βρίσκεται στη βάση της Ρόδου. Σε ό,τι αφορά στα ελικόπτερα, το Α109 έχει τη δυνατότητα να πετάξει μόνο την ημέρα, ενώ τα υπόλοιπα μπορούν να πραγματοποιήσουν πτήσεις και τη νύχτα. Το αρνητικό είναι ότι τα συγκεκριμένα πτητικά μέσα δεν διατίθενται κατά αποκλειστικότητα για τις αεροδιακομιδές, εκτός από το Α109 που είναι υγειονομικού σχεδιασμού. Ανάλογα με τις ανάγκες που προκύπτουν και τον κεντρικό σχεδιασμό, ενδέχεται να βρίσκονται σε διαφορετικές βάσεις κάθε φορά: Πρέβεζα, Άραξος, Καλαμάτα, Λήμνος, Χίος, Ρόδος, Σαντορίνη, Ηράκλειο, Χρυσούπολη Καβάλας, Βόλος, Λάρισα. Πρωτίστως, διατίθενται για επιχειρησιακές ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας, για έρευνες διάσωσης και στο τέλος για αεροδιακομιδές. Αν ένα ελικόπτερο διενεργεί έρευνα διάσωσης για κάποιο πλοίο που έχει χαθεί από το ραντάρ στο Αιγαίο, δεν μπορεί την ίδια στιγμή να πραγματοποιήσει πτήση για ένα έκτακτο ιατρικό περιστατικό. Εκ των πραγμάτων, τα πτητικά μέσα δεν μπορούν να καλύψουν ταυτόχρονα έκτακτα περιστατικά, όταν ο αριθμός τους αυξηθεί. Δεδομένου, επίσης, ότι ένα ελικόπτερο θέλει μιάμιση ώρα από τη βάση της Ελευσίνας ώστε να προσγειωθεί στο ελικοδρόμιο ενός απομακρυσμένου νησιού και άλλη μιάμιση ώρα για να μεταφερθεί ο ασθενής σε κεντρικό νοσοκομείο της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης, γίνεται σαφές ότι ο χρόνος που χάνεται είναι πολύτιμος.

Το Super Puma καλύπτει τοπικές ανάγκες και κατ’ επέκταση δεν πραγματοποιεί μεταφορές στα νοσοκομεία της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης, αλλά στο Γενικό Νοσοκομείο της Ρόδου, στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο στο Ηράκλειο (ΠΕΠΑΓΝΗ) ή στο Γενικό Νοσοκομείο Σητείας στο Λασίθι. Οι γιατροί συνολικά των πτητικών μέσων είναι οχτώ. Στο ελικόπτερο, εκτός από τους πιλότους, βρίσκονται ο ιπτάμενος γιατρός και ο διασώστης.

Η ανάπτυξη της τηλεϊατρικής θα μειώσει τις αεροδιακομιδές
Σύμφωνα με πληροφορίες, σε μια παλαιότερη έρευνα που είχε πραγματοποιήσει το ΕΚΑΒ διαπιστώθηκε ότι μέχρι και το 30% των αεροδιακομιδών ήταν περιστατικά τα οποία έφτασαν στα εξωτερικά ιατρεία σε κεντρικά νοσοκομεία, αλλά δεν χρειάστηκε να κάνουν εισαγωγή, που σημαίνει ότι οι συγκεκριμένοι ασθενείς δεν έτυχαν σωστής πρωτοβάθμιας αντιμετώπισης. Οι ασθενείς υποβάλλονταν απλώς σε αναγκαίες ιατρικές εξετάσεις και θεραπεία και στη συνέχεια αποχωρούσαν. Μιλώντας στα «Επίκαιρα», ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ Ιωάννης Ροτζιώκος προαναγγέλλει τη ριζική αλλαγή του οργανισμού, ώστε να καλύπτονται άμεσα οι ανάγκες των ασθενών. «Προχωρούμε στην αλλαγή του οργανισμού του ΕΚΑΒ, η οποία είναι πεπαλαιωμένη, της δεκαετίας του ’80, και σ’ ένα επιχειρησιακό σχέδιο πανελλαδικά του ΕΚΑΒ που να μας δείχνει τη συσχέτιση του ανθρώπινου δυναμικού με τον πληθυσμό και γενικότερα να δούμε τις κατανομές του πληθυσμού. Άλλες ανάγκες υπάρχουν στα νησιά, άλλες ανάγκες στη Βόρεια Ελλάδα, άλλες ανάγκες σε απομακρυσμένες περιοχές».

Στις τομές που προβαίνει το ΕΚΑΒ, μεταξύ άλλων, προβλέπονται η εγκατάσταση συστημάτων τηλεματικής και τηλεϊατρικής παρακολούθησης, καθοδήγησης και υποστήριξης ασθενοφόρων και πληρωμάτων, καθώς και η εμπεριστατωμένη μελέτη για τη θεσμοθέτηση ανάπτυξης συστήματος εκπαίδευσης και πιστοποίηση στελεχών ειδικών και επείγουσας ιατρικής, μια ειδικότητα που έχει αναγνωριστεί σε 55 χώρες. Αρκετά νοσοκομεία στα νησιά δεν έχουν ολοκληρωμένες μονάδες, όπως η Κέρκυρα που δεν είχε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας Νεογνών, κάτι που αφορά σε ένα μεγάλο κομμάτι των αεροδιακομιδών. Αν σε κάποια νοσοκομεία, όπως στη Σύρο, στη Ρόδο, στη Μυτιλήνη, υπήρχαν οι κατάλληλες ιατρικές υποδομές, τότε θα μειωνόταν και ο αριθμός αεροδιακομιδών. «Ο καλύτερος δείκτης ότι υπάρχει επαρκής υγειονομική περίθαλψη στα νησιά είναι οι μηδέν αεροδιακομιδές», υποστηρίζει ο κ. Ροτζιώκος, ενώ παράλληλα τονίζει πως «πρέπει να δώσουμε το μήνυμα ότι, εάν δεν είναι ένα περιστατικό αρκετά σοβαρό, δεν καλούμε άσκοπα το ΕΚΑΒ».

Στατιστικά στοιχεία για τις πτήσεις
Εντός του 2009 πραγματοποιήθηκαν 1.196 αποστολές, με 2.905 ώρες πτήσης και μεταφορά συνολικά 1.646 ασθενών. Μέχρι το Μάρτιο του 2010 έχουν πραγματοποιηθεί 260 αποστολές, με 698,6 ώρες πτήσης και μεταφορά 332 ασθενών.

Κόστος ανά ώρα πτήσης

•Α109 8.949,1 ευρώ
•Super Puma 5.652,6 ευρώ
•C-130 9.693,8 ευρώ
•C-27 5.484,8 ευρώ.
Δημήτρης Κρεμαστινό
«Δύο επιπλέον πτητικά μέσα στα Δωδεκάνησα»
Την πρόταση να εγκατασταθούν δύο επιπλέον πτητικά μέσα, το ένα στην Κω και το δεύτερο στη Ρόδο, τα οποία θα διατίθενται αποκλειστικά για αεροδιακομιδές, κατέθεσε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ στα Δωδεκάνησα και καθηγητής Καρδιολογίας Δημήτρης Κρεμαστινός στην υφυπουργό Υγείας Φώφη Γεννηματά. Αφού πρώτα γίνει η διάγνωση από το γιατρό γενικής ιατρικής από τι πάσχει ο ασθενής, οι αεροδιακομιδές πρέπει να γίνουν σε χρόνο μηδενικό. Όπως εξηγεί στα «Επίκαιρα» ο κ. Κρεμαστινός, «εάν ένας πολίτης υποστεί έμφραγμα του μυοκαρδίου, πρέπει σε λιγότερο από μία ώρα να διακομιστεί σε κεντρικό νοσοκομείο. Εάν περάσουν πέντε ώρες, τότε γίνεται σαφές ότι ένας μεγάλος αριθμός των ασθενών θα χαθεί». Παράλληλα, αναφέρει ότι πρέπει να αναπτυχθεί το σύστημα της τηλεϊατρικής τόσο στα μεγάλα κεντρικά νοσοκομεία, όσο και στα νησιά, ώστε να περιοριστούν οι αεροδιακομιδές. Λόγω της απειρίας των αγροτικών γιατρών στα νησιά για την αντιμετώπιση ενός περιστατικού, το ΕΚΑΒ καλείται άμεσα. «Η επαφή των τοπικών γιατρών με τα μεγάλα κεντρικά νοσοκομεία και η συνεχής τηλεκπαίδευσή τους με την τηλεϊατρική θα τους επιτρέψει να αντιμετωπίσουν καρδιολογικά και αρκετά άλλα περιστατικά», επισημαίνει σχετικά ο κ. Κρεμαστινός.

Τι λένε οι δήμαρχοι πέντε νησιών στα Δωδεκάνησα
«Μερικές φορές παρατηρείται πρόβλημα, καθώς μπορεί να τύχουν έκτακτα περιστατικά την ίδια χρονική περίοδο, οπότε να μην μπορέσει το Super Puma της Ρόδου να μας εξυπηρετήσει· αυτό βέβαια είναι συμπτωματικό», τονίζει ο δήμαρχος της Αστυπάλαιας (1.400 κάτοικοι) Πανορμίτης Κονταράτος. Το πολυδύναμο περιφερειακό ιατρείο διαθέτει ένα γιατρό γενικής ιατρικής, δύο αγροτικούς γιατρούς, μία νοσηλεύτρια καθώς και έναν οδηγό ασθενοφόρου. Παράλληλα, υποστηρίζει ότι η στελέχωση του ιατρείου με παιδίατρο και νοσηλευτικό προσωπικό θα μειώσει τις ενδεχόμενες αεροδιακομιδές. Παρόλο που το ιατρείο έχει αντινολογικό μηχάνημα, δεν λειτουργεί, καθώς δεν υπάρχει χειριστής.

Τα έκτακτα περιστατικά από το Αγαθονήσι (150 κάτοικοι) μεταφέρονται σε μισή ώρα με πλωτό σκάφος του Λιμεναρχείου στο Νομαρχιακό Νοσοκομείο της Σάμου. Ωστόσο, ο δήμαρχος του νησιού Ευάγγελος Κόττορος βλέπει θετικά την ενίσχυση του στόλου του ΕΚΑΒ με επιπλέον ένα πτητικό μέσο για την κάλυψη των επειγόντων περιστατικών.

«Εάν ο γιατρός του τοπικού νοσοκομείου ή ο γιατρός του ΕΚΑΒ κρίνουν ότι δεν είναι απαραίτητη η αεροδιακομιδή, τότε με ένα σκάφος οι ασθενείς μεταφέρονται στη γειτονική Κάρπαθο ή στη Σητεία της Κρήτης», αναφέρει ο δήμαρχος της Κάσου, Ερωτόκριτος Δημήτριος (1.000 κάτοικοι). «Εμείς θέλουμε τα ίδια προνόμια που έχουν οι υπόλοιποι πολίτες της ηπειρωτικής χώρας, άμεση και γρήγορη πρόσβαση στα κοντινότερα νοσοκομεία», τονίζει σχετικά. Τα έκτακτα περιστατικά αεροδιακομιδών πάνε στη Ρόδο ή την Κρήτη, ωστόσο το νησί δεν διαθέτει ακτινολογικό μηχάνημα.

Ο δήμαρχος Νισύρου (1.000 κάτοικοι) Νίκος Καρακωνσταντίνος επισημαίνει ότι πρώτο μέλημα στο νησί είναι η στελέχωση του Κέντρου Υγείας με ιατρικό προσωπικό για την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων. «Στο νησί δεν υπάρχει πρόβλημα με τις αεροδιακομιδές. Το αεροπλάνο έρχεται άμεσα από τη Ρόδο, όταν το καλέσουμε», αναφέρει συγκεκριμένα.

Ο δήμαρχος των Λειψών (850 κάτοικοι) Σπύρος Μπενέτος τονίζει στα «Επίκαιρα»: «Είμαστε η χώρα των άκρων. Παλιότερα για ψύλλου πήδημα γίνονταν αεροδιακομιδές, ωστόσο, τώρα πρέπει να πεθάνει κάποιος κάτοικος για να έρθουν». Ωστόσο, εκφράζει το παράπονό του για την ελλιπή στελέχωση του Κέντρου Υγείας του νησιού, αφού υπάρχει ένας παθολόγος και ένας αγροτικός γιατρός, ενώ δεν υπάρχει μαία, οπότε οι γεννήσεις γίνονται στην Κάλυμνο, τη Ρόδο, την Κω ή την Αθήνα.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top