GuidePedia

0
MIG: Τα πέντε προβλήματα του Α. Βγενόπουλου
Ο Ανρέας Βγενόπουλος δεν διστάζει να τα βάλει με όλους και με όλα, προκειμένου να υποστηρίξει τις θέσεις του και να προασπίσει τα επιχειρηματικά συμφέροντα που εκπροσωπεί μέσω του ομίλου της Marfin Invrestment Group.
Τα 2/3 των εσόδων των επιχειρήσεων του Ανδρέα Βγενόπουλου προέρχονται από Ελλάδα και Κύπρο. Ετσι, έχει ανοίξει τέσσερα μέτωπα στο εσωτερικό της χώρας μας, αλλά καλείται πλέον να διαχειριστεί ένα ακόμα: αυτό που άνοιξε με την κρίση που ξέσπασε στο Ντουμπάι.....


Από τον όμιλο Marfin υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει σημαντικό ζήτημα καθώς η συμμετοχή του εμιράτου είναι «επενδυτική» και οι μετοχές μπορεί να αλλάξουν χέρια χωρίς να δημιουργηθεί πρόβλημα για τον ελληνικό όμιλο. Βέβαια, σε κάθε περίπτωση αλλαγή μετόχου είναι πιθανό, λένε οι αναλυτές, να δημιουργήσει νέα δεδομένα για τον όμιλο καθώς μπορεί να ζητήσει αλλαγή στρατηγικής.

Σε σημαντικούς τομείς

Σήμερα η MIG δραστηριοποιείται στους σημαντικότερους κλάδους, όπως είναι αυτοί των χρηματοοικονομικών, των τροφίμων, της υγείας, των μεταφορών, του τουρισμού, της ακίνητης περιουσίας. Εχει καταστεί από τους μεγαλύτερους ομίλους στη ΝΑ Ευρώπη, με 52.000 εργαζόμενους και έσοδα 1,773 δισ. ευρώ (στοιχεία 2008).

Αν και υποστηρίζει ότι απευθύνεται σε 20 εκατομμύρια πελάτες σε 40 χώρες του κόσμου, εντούτοις πάνω από τα 2/3 των εσόδων του ομίλου προήλθαν από Ελλάδα και Κύπρο. Και ίσως γι' αυτό σε αυτές τις δύο χώρες θέτει θέματα ίσης μεταχείρισης, διαφάνειας, βάζει μπροστά το συμφέρον του πολίτη και του καταναλωτή, μιλάει για σκανδαλώδη ανεπάρκεια του κράτους.

Δεν διστάζει να μηνύσει πολιτικούς ούτε να τους κατηγορήσει ότι υποστηρίζουν άλλες ανταγωνίστριες εταιρείες. Ταυτόχρονα κάνει και δουλειές με το Ελληνικό Δημόσιο, καλύπτοντας χρόνιες αδυναμίες και προβλήματα (Ολυμπιακή). Και κερδίζει τη συμπάθεια.

Η αλήθεια είναι πως ο Ανδρέας Βγενόπουλος έχει καταφέρει πολλά, πράγματα άπιαστα για πολλούς και λίγους. Απέκτησε τεράστια οικονομική ισχύ με τα κεφάλαια που έφερε από όλο τον κόσμο και τον όμιλο που δημιούργησε. Δεν κατάφερε όμως να κρατήσει τους αρχικούς του μετόχους, ούτε να καταστεί ο Νο1 χρηματοοικονομικός όμιλος στη ΝΑ Ευρώπη. Η ειρωνεία της τύχης και της ατυχίας είναι πως ο στόχος του μπορούσε να επιτευχθεί. Βρέθηκε στην καλύτερη στιγμή με τα πολλά κεφάλαια, ενώ ακολούθησε η κρίση στη διάρκεια της οποίας θα μπορούσε να αγοράσει μέχρι και την Εθνική Τράπεζα.

Ο όμιλός του όχι μόνο βιάστηκε να ξοδέψει τα λεφτά, μεγάλο μέρος των οποίων σε πανάκριβες και για ορισμένους μη χρήσιμες εξαγορές, αλλά σχεδόν ξέμεινε από κέρδη όταν τα χρηματιστήρια υποχώρησαν. Κι αυτό γιατί το μεγαλύτερο μέρος των κερδών του 2007 και του 2008 δεν προήλθε από την καθεαυτή κερδοφόρο δραστηριότητα των παραγωγικών εταιρειών στους διάφορους κλάδους, αλλά ήταν κέρδη από μετοχές και λογιστικές αναπροσαρμογές της αξίας περιουσιακών του στοιχείων. Ετσι, τα 337 εκατ. ευρώ που ήταν τα καθαρά κέρδη του 2007 μειώθηκαν σε 184 εκατ. ευρώ το 2008. Εφέτος τους πρώτους εννέα μήνες η κερδοφορία είναι μόνο 18,5 εκατ. ευρώ.

Τα χρήματα, πλέον, όχι μόνο δεν περισσεύουν αλλά ούτε φτάνουν. Ο όμιλος έχει προχωρήσει σε δανεισμό για να υποστηρίξει τη ρευστότητα και τη λειτουργία ορισμένων επιχειρήσεων (η Vivastia αναγκάζεται σε αναθεώρηση δανείων) αλλά και την ανάκαμψη που προσδοκάται το 2010.

Σε κάθε περίπτωση έχει τεράστια δύναμη και ουδείς μπορεί να τον αγνοήσει. Αυτή τη δύναμη χρησιμοποιεί για να βρει το δίκιο του, για να αμυνθεί απέναντι στους ανταγωνιστές του και στο «κακό κράτος», αλλά και απέναντι στα δικά του λάθη.

1 Αερομεταφορές

Ο Α. Βγενόπουλος άνοιξε μέτωπα στο χώρο των αερομεταφορών πριν ξεκινήσει να πετά η νέα Ολυμπιακή. Η αρχή έγινε με επίθεση στην τότε υπουργό Εξωτερικών Ντόρα Μπακογιάννη, στην οποία απέδωσε μεθόδευση ώστε να αρχίσει να πετάει η Aegean στη γραμμή Αθήνα - Κωνσταντινούπολη. Οι δύο πλευρές κατέθεσαν εκατέρωθεν αγωγές και η «κόντρα» μεταφέρεται στις αίθουσες των δικαστηρίων.

Η σύγκρουση με το δίδυμο της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ξεκίνησε με τον αποκλεισμό της Olympic Air, θυγατρικής της MIG, από τον διαγωνισμό που αφορούσε δρομολόγια άγονων γραμμών για την περίοδο 1/12/2009 - 31/3/2010.

Ο επιχειρηματίας υποστήριξε ότι η εταιρεία του αποκλείσθηκε, αν και προσφέρθηκε να πραγματοποιήσει τα δρομολόγια χωρίς επιδότηση και με καινούργια αεροπλάνα. Αντ' αυτού οι 15 από τις 24 γραμμές κατακυρώθηκαν σε δύο μικρότερες εταιρείες (Athens Airways, Sky Express) με συνολικό τίμημα 2,2 εκατ. ευρώ. Το θέμα ήδη ερευνάται από τη Δικαιοσύνη, αν και ο γενικός επιθεωρητής δημόσιας διοίκησης, στον οποίο απευθύνθηκε η κυβέρνηση, αποφάνθηκε ότι δεν στοιχειοθετούνται ενδείξεις για ποινικά αδικήματα.

Η MIG είχε ποντάρει στην ανάληψη των άγονων γραμμών, καθώς σκόπευε να τις συνδέσει με τη δραστηριότητα και άλλων εταιρειών του ομίλου όπως ο ναυτιλιακός όμιλος Attica.

Η Olympic Air, πάντως, έχει τη δυνατότητα να κάνει «ρελάνς» για να αναλάβει τα 24 δρομολόγια για περίοδο δύο ετών. Η καταληκτική μερομηνία κατάθεσης προσφορών για τον νέο διαγωνισμό είναι η 13η Ιανουαρίου 2010.

Μετά την απώλεια των 15 άγονων γραμμών η Olympic Air, σύμφωνα με πηγή της εταιρείας, θα απαντήσει με πύκνωση των υπόλοιπων δρομολογίων της.

Π. Δ. Υ.

2 Υγεία

Το τελευταίο επεισόδιο στο σίριαλ Βγενόπουλου είναι η κόντρα με το «Ερρίκος Ντυνάν» που ανήκει στον Ερυθμό Σταυρό. Επικεφαλής του τελευταίου είναι ο Α. Μαρτίνης.

Η ιστορία σχετίζεται με τη σύμπραξη του «Ερρίκος Ντυνάν» και του «Ιατρικού Αθηνών» (συμφερόντων της οικογένειας Γ. Αποστολόπουλου (33,23%) και του γερμανικού ομίλου Asklepios (30,72%) για την εκμετάλλευση μαιευτηρίου, το οποίο λειτουργεί στο κτίριο του «Ερρίκος Ντυνάν» και εκμεταλλεύεται η εταιρεία Γαία Α.Ε., θυγατρική του «Ιατρικού Αθηνών».

Ο Ανδρέας Βγενόπουλος και η MIG, που δραστηριοποιείται στο χώρο της υγείας μέσω σειράς νοσοκομείων (Υγεία) και μαιευτηρίων («Μητέρα», «Λητώ» κ.λπ.) θεωρούν τη συνεργασία παράνομη, προσφεύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας και καταγγέλλουν την υπόθεση στη νέα ηγεσία του υπουργείου Υγείας.

Η κόντρα ανέδειξε και μία άλλη πτυχή. Ο Α. Μαρτίνης απεκάλυψε πως η Marfin Popular Bank του Ανδρέα Βγενόπουλου κατήγγειλε δανειακή σύμβαση (86 εκατ. ευρώ) που είχε συνάψει με το «Ερρίκος Ντυνάν», κατηγορώντας τον όμιλο της MIG για πράξη «εμπάθειας και εκβίασης». Η Marfin Popular Bank υποστήριξε, από την πλευρά της, ότι οι αποφάσεις της είναι ανεξάρτητες από τις παραπάνω εξελίξεις.

Χ. Ι.

3 Γαλακτοκομικά

Στον κλάδο των γαλακτοκομικών ο Ανδρέας Βγενόπουλος και η Vivartia, που ανήκει στον όμιλο MIG, συνεχίζουν να δίνουν μάχη για την αναγραφή της χώρας προέλευσης και των συστατικών του γάλακτος. Σύμμαχός του οι χιλιάδες των ελλήνων γαλακτοπαραγωγών, οι οποίοι απείλησαν την προηγούμενη εβδομάδα πως εάν δεν εφαρμοστεί το μέτρο από τις αρχές του 2010 θα προχωρήσουν σε δυναμικές κινητοποιήσεις, καθώς βλέπουν την εγχώρια παραγωγή να μειώνεται. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, φέτος η γαλακτοπαραγωγή δεν θα ξεπεράσει τους 700.000 τόνους, από 746.000 τόνους πέρυσι.

Πρόσφατα, ο ίδιος κατηγόρησε τον πρώην υφυπουργό Ανάπτυξης Γ. Βλάχο για ανεπάρκεια ή δολιότητα, καθώς η εφαρμογή του μέτρου αναβλήθηκε δύο φορές. Υπενθυμίζεται πως η Vivartia πρωτοστάτησε και μείωσε τις τιμές του φρέσκου γάλακτος για να ακολουθήσουν κι άλλες βιομηχανίες.

4 Ακτοπλοΐα

Πολλαπλά είναι τα μέτωπα που έχει ανοίξει ο επιχειρηματίας στον χώρο της ακτοπολοΐας. Αρχικά, έχει και πάλι απέναντί του το δίδυμο Δ. Ρέππα, Ν. Σηφουνάκη, το οποίο είναι υπεύθυνο για 46 επιδοτούμενες ακτοπλοϊκές γραμμές. Ο ναυτιλιακός «βραχίονας» της MIG Attica (Blue Star, Superfast) βρίσκεται σε αντιπαράθεση με τους δύο ανταγωνιστές στην ελληνική ναυσιπλοΐα σε τρία «μέτωπα»: Κυκλάδες-Δωδεκάνησα, τη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο και τις γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας (Αδριατική).

Στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα, η Blue Star Ferries κατέχει ηγετική θέση αλλά πιέζεται από τον όμιλο της Sea Star (ΑΝΕΚ, Hellenic Seaways) συμφερόντων Ι. Σ. Βαρδινογιάννη και των εφοπλιστών Β. Ρέστη και Στ. Χατζηιωάννου.

Στη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο, όπου κυριαρχούν οι Μινωικές (όμιλος Γκριμάλντι) και ΑΝΕΚ (Sea Star). Το πλοίο Superfast της Attica που δρομολόγησε η MIG πέτυχε να μεγαλώσει την κίνηση στη συγκεκριμένη γραμμή, αλλά δεν κατάφερε να αποσπάσει μεγάλα μερίδια αγοράς.

Στην Αδριατική, συγκρούεται με τον όμιλο Γκριμάλντι (Μινωικές Γραμμές) και τη SeaStar (ΑΝΕΚ). Με τον όμιλο της Νάπολης η αντιπαράθεση γίνεται με αφορμή το γεγονός ότι οι Μινωικές Γραμμές δρομολόγησαν το πλοίο Cruise Europa με ιταλική σημαία για να έχουν μικρότερο κόστος.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top