Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ
Με στόχο την ομοιοτυπία ηλεκτρονικών και όπλων: Στο Πολεμικό Ναυτικό επιχειρούν να «τρέξουν» και τις διαδικασίες εκσυγχρονισμού των πυραυλακάτων κλάσης «Ρουσσέν». Μια ακόμη κίνηση που αφορά την προσπάθεια, από την πλευρά του ναυτικού επιτελείου, για την συνέχιση ενίσχυσης του στόλου, είναι να επιταχύνει τις διαδικασίες που αφορούν τον εκσυγχρονισμό των πυραυλακάτων κλάσης «Ρουσσέν».
«Θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε το τοπίο με τις εταιρείες που θ’ αναλάβουν το έργο και να υπογραφεί η σύμβαση ακόμη και μέσα στη χρονιά που έρχεται σε λίγες ημέρες. Δεν θέλουμε να πάθουμε ότι έχει συμβεί με τις τέσσερις ΜΕΚΟ», εξηγεί ανώτατη στρατιωτική πηγή που γνωρίζει τις εισηγήσεις που γίνονται προς την ηγεσία αλλά και τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να υλοποιηθεί ένα τόσο σημαντικό έργο γι’ αυτά τα πολύτιμα ταχέα σκάφη.
Και για ν’ αντιληφθεί κανείς την κατάσταση στο ναυτικό, ήδη γίνονται εισηγήσεις προς την πολιτική ηγεσία και επισπεύδουν γραφειοκρατικές διαδικασίες ενώ ταυτόχρονα εργάζονται στο χρονοδιάγραμμα των εργασιών, όταν αυτό προχωρήσει σύμφωνα με τους στρατιωτικούς υπολογισμούς. Οι εργασίες τοποθετούνται από το 2026 και μετά, ενώ το πρώτο ταχύ περιπολικό κατευθυνόμενων βλημάτων που θα μπει για εργασίες εκσυγχρονισμού είναι εκείνο που αποδόθηκε πρώτο στο πολεμικό ναυτικό, η 19χρονη πλέον πυραυλάκατος «Ρουσσέν». Και θ’ ακολουθήσουν οι ΤΠΚ Δανιόλος, Κρισταλλίδης, Γρηγορόπουλος, Ρίτσος, Καραθανάσης & Βλαχάκος.
Οι αποφάσεις για το που εστιάζει ο εκσυγχρονισμός έγιναν οδηγός και για τις εταιρείες με τις οποίες συνομιλεί το ναυτικό επιτελείο, ώστε να αποσαφηνιστεί κάθε κρίσιμο σημείο της επερχόμενης συμφωνίας.
Ομοιοτυπία ηλεκτρονικών και όπλων
Ως κύριος στόχος τίθεται η ομογενοποίηση κυρίως των ηλεκτρονικών, αλλά και των όπλων. Το ναυτικό επιδιώκει να διαθέτουν και τα επτά πλοία ακριβώς το ίδιο σύστημα μάχης και όχι, όπως τώρα διαφορετικές εκδόσεις του επιτυχημένου «Tacticos». Νέα, ικανότερα ραντάρ, αναβαθμισμένα ηλεκτροπτικά συστήματα παρατήρησης αλλά και εντελώς διαφορετικές, πολύ ισχυρές εγκαταστάσεις επικοινωνιών, είναι ανάμεσα στους σχεδιασμούς για τις επτά «μικρές φρεγάτες» του στόλου.
Και πέραν των ηλεκτρονικών, επόμενα βήματα θα υπάρξουν για τα οπλικά και μηχανολογικά συστήματα. Οι επτά ΤΠΚ κλάσης «Ρουσσέν» θα έχουν κοινή πυριτιδαποθήκη και ομοιοτυπία στα πυραυλικά συστήματα. Exocet Block III ως το μακρύ δόρυ των 180 και πλέον χλμ καθώς και πύραυλοι RIM Block 2A, εγγύς Α/Α προστασίας.
Για τους παραπάνω πυραύλους ήδη στο ΚΥΣΕΑ που έγινε προ ημερών, ελήφθησαν αποφάσεις για αγορά. Δεν αποκλείεται επίσης να υπάρξουν και αλλαγές των πυροβόλων με νεότερες τηλεχειριζόμενες εκδόσεις. Οι πυραυλάκατοι είναι μονάδες του στόλου που διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο τόσο σε καθημερινό, όσο και σε επιχειρησιακό επίπεδο.
Πρόκειται για πλοία που έχουν καταγραφεί σε αποστολές έρευνας διάσωσης, περιπολίας, επίδειξης σημαίας, αλλά και ναυτικού αποκλεισμού. Ή σε ρόλο μονάδας που αιφνιδιάζει κάθε επίδοξο αντίπαλο, καθώς ενώ είναι αγκιστρωμένη σε κάποια νησίδα του Αιγαίου, εγκλωβίζει με τα συστήματά της οτιδήποτε επιχειρήσει να κινηθεί σε αέρα ή θάλασσα.
Είναι κι ένας πολύ δύσκολος αντίπαλος για εχθρικά υποβρύχια από την ώρα που αναπτύσσει ταχύτητα που ξεπερνά τους 35 κόμβους και πολύ γρήγορα μπορεί να εκτελέσει με επιτυχία την αποστολή που έχει ανατεθεί στο πλήρωμα.
Ο γρίφος των ναυπηγείων…
Κάθε εκσυγχρονισμός χρειάζεται ναυπηγείο για να γίνει κι αυτό είναι ένα ξεχωριστό θέμα στο οποίο ωστόσο το ναυτικό δεν είναι ο πρωταγωνιστής, από την στιγμή που δεν έχει τέτοιες δικές του εγκαταστάσεις. Η δε επιλογή του ναυπηγείου αποτελεί επιλογή των εταιρειών που έχουν αναλάβει το έργο του εκσυγχρονισμού. Βεβαίως λαμβάνεται υπόψιν ότι υπάρχει τεχνογνωσία δεκαετιών στα ναυπηγεία της Ελευσίνας, όπου παρά τα προβλήματα και τις μνημειώδεις καθυστερήσεις, τελικά απέδωσαν αυτά τα υπέρ πολύτιμα πλοία στον στόλο.
Στρατιωτικές πηγές επισημαίνουν ότι όλα τα ναυπηγεία, της Ελευσίνας, του Σκαραμαγκά, της Χαλκίδας, της Σύρου, της Σαλαμίνας, τοποθετούνται στην «ζυγαριά» της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει να φέρει εις πέρας την αναβάθμιση των επτά «Ρουσσέν».
Από κάθε ναυπηγείο οι εταιρείες παίρνουν προσφορές και κάνουν την δική τους έρευνα αγοράς, βλέποντας παράλληλα και αν αυτά πληρούν τις προϋποθέσεις κι έχουν τις απαραίτητες διεθνείς πιστοποιήσεις που χρειάζονται. Η παραπάνω περιγραφή δεν αφορά μόνον τις πυραυλακάτους, αλλά και το μελλοντικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού μέσης ζωής των υποβρυχίων κλάσης «Παπανικολής», το πρόγραμμα των φρεγατών κλάσης «ΥΔΡΑ» κι άλλες κρίσιμες εργασίες για μονάδες του στόλου.
Σε κάθε περίπτωση το ναυτικό επιτελείο θέλει να ξεκαθαρίσει το τοπίο των πυραυλακάτων και να ‘χει τις επτά Super Vita διαθέσιμες πριν την τελευταία χρονιά της τρέχουσας δεκαετίας. Το ζήτημα βεβαίως είναι πως δεν είναι το μόνο πρόγραμμα που χρειάζεται το ναυτικό να «τρέξει» και να ολοκληρώσει ως το 2030. Οι ανελαστικές απαιτήσεις ενός εγκαταλειμμένου επί δεκαετίες στόλου είναι τεράστιες…
πηγή
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Δημοσίευση σχολίου