Οι Σύροι Αλεβίτες, η μειονοτική ισλαμική αίρεση που σχετίζεται με το ανατραπέν καθεστώς Άσαντ περιμένουν να δουν πώς θα εξελιχθούν οι απειλές εκδίκησης των νικητών που αποτελούν το νέο καθεστώς στη Δαμασκό.
Το Αλεβίτης είναι σχεδόν συνώνυμο του κουμπέιζα , των φύλλων του φυτού που μοιάζει με λαχανό και για να φαγωθεί πρέπει να ψιλοκοπεί και να σοταριστεί με κρεμμύδια, σκόρδο και λίγο αλάτι. Η λαογραφία λέει ότι η συνταγή προήλθε από τις κοινότητες των Αλεβιτών που ζούσαν στην ορεινή ακτή της Συρίας, όπου το ινώδες, άγριο φυτό βρίσκεται σε αφθονία. Τόσο φτωχοί ήταν οι Αλεβίτες κατά τη διάρκεια της Οθωμανικής εποχής, λέει η ιστορία, που το μόνο φαγητό που μπορούσαν να βρουν να φάνε ήταν η κουμπέιζα , η οποία φυτρώνει σαν επίμονο ζιζάνιο κάθε άνοιξη.
Τι πρεσβεύουν οι Αλεβίτες (ή Αλεβήδες)
Οι Αλεβίτες φοβούνται την οργή των εξτρεμιστών μουσουλμάνων καθώς πίνουν αλκοόλ, δεν νηστεύουν στο Ραμαζάνι και οι γυναίκες δεν φορούν μαντήλα
Η ονομασία των Αλεβιτών προέρχεται από το όνομα του γαμπρού του Μωάμεθ, Αλί ιμπν Αμπού Τάλιμπ, ο οποίος είχε παντρευτεί την πιο αγαπημένη από τις τέσσερις κόρες του Μωάμεθ, τη Φατιμά.
Ο αλεβισμός (ή αλεβιτισμός ή μπεκτασισμός) έχει ορισμένες ομοιότητες με το σιιτικό Ισλάμ, αλλά θεωρείται μία ανεξάρτητη μουσουλμανική θρησκεία, με επιρροές από τη φιλοσοφία των Σούφι.
Χαρακτηριστικό των Αλεβήδων είναι πως δεν ακολουθούν κατά γράμμα τις προσταγές του Κορανίου όπως άλλοι μουσουλμάνοι, αλλά το ερμηνεύουν αλληγορικά, ενώ κάποιοι ακόμα και το αμφισβητούν.
Η σύγχρονη θεολογία του αλεβισμού έχει επηρεαστεί πολύ από τον ουμανισμό. Σήμερα οι Αλεβήδες υποστηρίζουν το κοσμικό κράτος, όπως το εισήγαγε ο Κεμάλ Ατατούρκ, ενώ πολλοί συντάσσονται με την Αριστερά και προσχωρούν στον μαρξισμό.
Οι Αλεβίτες και το καθεστώς του Άσαντ
Όταν ο Χαβεζ Αλ Άσαντ, μέλος της μειονοτικής ισλαμικής αίρεσης των Αλεβιτών, κατέλαβε τα ηνία της εξουσίας το 1971, υποσχέθηκε να βγάλει την παραμελημένη κοινότητα από τη φτώχεια και να τερματίσει την πείνα της.
Πενήντα τέσσερα χρόνια αργότερα, οι δρόμοι της πόλης Καρντάχα, της γενέτειρας του Άσαντ, αφηγούνται μια ιστορία μιας υπόσχεσης που δεν εκπληρώθηκε. Η πόλη είναι διάσπαρτη από άθλιες πολυκατοικίες, όπου οικογένειες στριμωγμένες γύρω από σόμπες που τροφοδοτούνται με ντίζελ παραπονιούνται για συνεχείς διακοπές ρεύματος και ότι η δημοτική παροχή νερού έρχεται μόνο για μισή ώρα, μία φορά την εβδομάδα.
«Το μόνο τμήμα των Αλεβιτών που βρήκε καλύτερη μοίρα ήταν εκείνοι που συνεργάστηκαν με το καθεστώς [Άσαντ]. Οι υπόλοιποι είμαστε οι πιο ταπεινοί από όλους τους λαούς της Συρίας», είπε ο Mazen al-Kheir, αναισθησιολόγος από την Καρντάχα. Είπε ότι η θρησκευτική μειονότητα των Αλαουιτών ήταν από τις φτωχότερες στη Συρία και, σε αντίθεση με τη ρητορική του καθεστώτος του Άσαντ, δεν είχε κανένα κέρδος από την κυριαρχία του Αλαουιτη ηγεμόνα.
Αντίθετα, είπε όποιος διαφωνούσε με το δεσποτικό καθεστώς της Δαμασκού είχε ακόμα πιο σκληρή αντιμετώπιση επειδή ήταν Αλαουίτης. Ο Al-Kheir είχε συλληφθεί επειδή εξέφραζε απόψεις της αντιπολίτευσης.
Μετά την πτώση του δικτάτορα
Την περασμένη εβδομάδα, ωστόσο, μέρες μετά την ξαφνική πτώση του Σύρου προέδρου, η κριτική κατά του καθεστώτος ήταν ελεύθερη και έντονη στην Καρντάχα. Το άγαλμα του αείμνηστου πατέρα του Άσαντ είχε γκρεμιστεί από τη θέση του στο κέντρο της πόλης και μαχητές της Χαγιάτ Ταχρίρ αλ-Σαμ (HTS), οι ισλαμιστές αντάρτες που ηγήθηκαν της επίθεσης κατά του καθεστώτος Άσαντ, περιφέρονταν ζητωκραυγάζοντας και επιδεικνύοντας τη δύναμη τους στους δρόμους.
Με θέα στην πόλη υπήρχε ένα μαυσωλείο για τον Χαφέζ αλ-Άσαντ, το περίτεχνο μαρμάρινο δάπεδο κάηκε μαύρο αφού οι άνθρωποι εισέβαλαν στον τάφο την προηγούμενη μέρα. Οι μαχητές του HTS πυροβόλησαν με τουφέκια στον τάφο και πόζαραν για φωτογραφίες στέκονται πάνω στο καμένο τσόφλι της θήκης του Άσαντ, ενώ ένας άνδρας που οδηγούσε ένα SUV έκανε ντόνατς στον κάποτε περιποιημένο χώρο έξω.
«Γιορτάζουν το άγνωστο»
Ενώ οι μαχητές της HTS πανηγύριζαν τη νίκη, οι περισσότεροι Αλεβίτες έμεναν σπίτι τους, φοβούμενοι για το τι επρόκειτο να συμβεί.
«Γιορτάζουν το άγνωστο», είπε η Όλγα, μια 35χρονη Αλαουίτισσα που χρησιμοποιεί ψευδώνυμο, την Τετάρτη από το σπίτι της στο Tartos, σχολιάζοντας τον ήχο ανδρών που περνούσαν και επευφημούσαν το «Allahu Akbar» κάτω από το παράθυρό της.
Καθώς οι αντάρτες πλησίαζαν τη Δαμασκό το βράδυ του περασμένου Σαββάτου, η οικογένεια της Όλγας διέφευγε προς την αντίθετη κατεύθυνση, κατευθυνόμενη προς την Ταρτούς στις ακτές της Μεσογείου. Φοβόντουσαν ότι οι αντάρτες θα αντεπιτεθούν τους Αλαουίτες για τη σχέση τους με το καθεστώς Άσαντ.
Το ταξίδι, που συνήθως διαρκεί τρεις ώρες, διήρκεσε 20 ώρες καθώς έπρεπε να περάσουν από τα σημεία ελέγχου του HTS. Σε κάθε πέρασμα θα περίμεναν, ευάλωτοι και φοβισμένοι.
Φόβοι για ένα νέο τύπο καταπίεσης
«Υπάρχει μεγάλη χαρά που τερματίσαμε την καταπίεση του Άσαντ, αλλά τώρα φοβόμαστε ένα νέο τύπο καταπίεσης», είπε η Όλγα, κάνοντας μια κίνηση με το χέρι της για να μιμηθεί τα μακριά γένια που συνδέονται με τους πιστούς Σαλαφίτες μουσουλμάνους.
Η Όλγα, δικαστής, επέστρεψε στη δουλειά για πρώτη φορά την Τετάρτη. Όταν έφτασε στο γραφείο της, βρήκε την ταμπέλα με το όνομά της θρυμματισμένη και ένα Κοράνι τοποθετημένο στο γραφείο της. Το γραφείο της ήταν το μόνο που είχε υποστεί ζημιές και φοβόταν ότι αυτό συνέβη επειδή ήταν η μόνη γυναίκα δικαστής που εργαζόταν εκεί.
Η Όλγα, και περισσότεροι από δώδεκα άλλοι Αλεβίτες με τους οποίους μίλησε ο Guardian, είπαν ότι η συμπεριφορά και οι δηλώσεις του HTS μέχρι στιγμής ήταν ενθαρρυντικές. Νωρίς, η ανταρτική ομάδα είχε δημοσιεύσει δηλώσεις – συμπεριλαμβανομένης μιας που απευθύνθηκε απευθείας στην κοινότητα των Αλαουιτών – ότι τα δικαιώματα των θρησκευτικών μειονοτήτων θα γίνονται σεβαστά.
Ανώτεροι αξιωματούχοι του HTS πραγματοποίησαν συναντήσεις με αξιωματούχους της κοινότητας των Αλεβιτών για να κατευνάσουν τους φόβους τους και ο αρχηγός της ομάδας, Ahmad al-Sharaa, είπε ότι η μόνη μορφή εκδίκησης θα είναι η δικαστική δίωξη όσων είναι ύποπτοι για εγκλήματα πολέμου.
Η Όλγα είπε ότι φοβόταν ότι το HTS περίμενε την παγκόσμια κοινότητα να σταματήσει να δίνει σημασία στη Συρία πριν επιβάλει το θρησκευτικό τους δόγμα στη χώρα. Η πρώτη τηλεοπτική παρουσία της νέας μεταβατικής, πολιτικής κυβέρνησης έγινε μπροστά σε μια συριακή σημαία δίπλα σε μια άλλη με ισλαμικού χαρακτήρα, επιβεβαιώνοντας τους φόβους της Όλγας.
Η Όλγα έχει διαγράψει προληπτικά όλες τις φωτογραφίες της στο Facebook και έχει κλειδώσει τα προφίλ της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από φόβο μήπως τραβήξει την προσοχή στο διαδίκτυο από συντηρητικούς χρήστες. «Φοβάμαι για την καριέρα μου και τις προσωπικές μου πεποιθήσεις. Θα μπορώ να κολυμπήσω με μπικίνι τώρα; Αμφιβάλλω», είπε.
Φόβοι και ελπίδες
Οι πόλεις και τα χωριά των Αλεβιτών που είναι διάσπαρτα στην ακτογραμμή είναι γεμάτα με μαρτυρικές αφίσες, που απεικονίζουν νεαρούς άνδρες που σκοτώθηκαν αφού στρατολογήθηκαν στον συριακό στρατό.
Ο Αλί, ένας 31χρονος μηχανικός στο Tartus, είπε ότι κρυβόταν για χρόνια, καθώς καταζητείται από το κράτος για αποφυγή στράτευσης. Δεν είχε τα χρήματα να πληρώσει το τέλος των 8.000 δολαρίων για να αποφύγει τη στρατιωτική θητεία. Αν και η επίσημη περίοδος στρατολόγησης στον συριακό στρατό ήταν ενάμιση χρόνο, πολλοί από τους φίλους του δεν μπορούσαν να εγκαταλείψουν το στρατό για περισσότερο από μια δεκαετία, καθώς το κράτος παρέτεινε τη στρατολόγησή τουςλόγω «εξαιρετικών συνθηκών».
«Αν ήσουν Αλεβίτης και δεν πήγαινες στρατό, θα σε έλεγαν προδότη. Αλλά σύντομα έγινε σαφές στους ανθρώπους ότι μας έβλεπαν μόνο ως πιόνια», είπε ο Άλι. Ήθελε να γιορτάσει την πτώση του καθεστώτος όπως άλλοι Σύροι, αλλά αποφάσισε να μείνει στο σπίτι, φοβούμενος μην αντιμετωπίσει προβλήματα.
«Ελπίζουμε ότι μετά από όλα όσα περάσαμε, θα σεβαστούν τα ανθρώπινα δικαιώματα μας. Ελπίζουμε ότι αν ασχοληθούν σοβαρά μαζί μας, θα αποκτήσουν μια πιο ακριβή εικόνα του ποιοι είμαστε», είπε ο Άλι.
πηγή
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Δημοσίευση σχολίου