Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ
Σήμερα Πέμπτη το πρωί, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες στρατιωτικές πηγές, πρόκειται γι’ ακόμη μια φορά να τεθεί επί τάπητος το καυτό θέμα του πιθανού εκσυγχρονισμού των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ. Πολιτική και στρατιωτική ηγεσία ενδεχομένως να επιχειρήσουν το επόμενο βήμα που αφορά τις τέσσερις νεότερες φρεγάτες του στόλου. Όμως το βήμα αυτό, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, δεν θα είναι εκείνο που θα οδηγήσει στην τελική απόφαση. Άλλωστε δεν μπορεί να γίνει αυτό πριν ολοκληρωθούν οι συνομιλίες ανάμεσα στην Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών και Επενδύσεων με την Γερμανό-Ολλανδική κοινοπραξία.
«Υπάρχει χαραμάδα φωτός στην διαπραγμάτευση που γίνεται. Γι’ αυτό τον λόγο έχουν οριστεί μια- δυο επιπλέον συναντήσεις, οι οποίες ενδεχομένως, κρίνουν το εύρος του επόμενου βήματος», λένε με ιδιαίτερο νόημα αρμόδιοι κύκλοι που έχουν γνώση των κινήσεων που γίνονται, αλλά και των σκληρών διαπραγματεύσεων. Τα παραπάνω αποτελούν μόνο δυο επιπλέον μικρά κομμάτια στο δύσκολο «παζλ» των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ, το οποίο έχει πλέον μετατραπεί σ’ ένα θρίλερ για τον στόλο, όπου επιτελείς και στελέχη στο ναύσταθμο Σαλαμίνας ζουν σε κάθε έκφανση τον εφιάλτη της απαιτητικής συντήρησης παλαιών μονάδων επιφανείας.
Στο θέμα των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ που θεωρούνταν για μεγάλο χρονικό διάστημα το φαβορί στις προτεραιότητες του Ναυτικού, η αναβλητικότητα έχει να κάνει και με το ιδιαίτερα υψηλό κόστος εκτεταμένων εργασιών που πρέπει να γίνουν στα τέσσερα θαλασσοδαρμένα σκαριά. Και σαφώς η αναβάθμιση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τα ναυπηγεία τα οποία οφείλουν να έχουν πιστοποιήσεις από διεθνώς αναγνωρισμένο νηογνώμονα. Έως σήμερα όλα δείχνουν ότι ναυπηγείο με τα παραπάνω «προσόντα» ναι μεν υπάρχει και ήδη έχει δώσει δείγματα γραφής και εργασίας. Μάλιστα το ναυπηγείο προχωρά σε επένδυση με ιδία κεφάλαια και δεν περιμένει να κλειδώσει πρώτα το πρόγραμμα αναβάθμισης Μέσης Ζωής των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ.
Νέα πλοία ως το 2030
Πηγές από το Ναυτικό Επιτελείο επισήμαιναν ότι όλες οι λύσεις για την ενίσχυση του στόλου έως το 2030 βρίσκονται εκ νέου στο τραπέζι και αναλύονται στην πολιτική ηγεσία, η οποία στη συνέχεια πρέπει να ενημερώσει την κυβέρνηση. Και συνεχίζουν λέγοντας πως το νεότερο στοιχείο αφορά την ανάλυση του ναυτικού επιτελείου για την ανάγκη άμεσης απόκτησης μονάδων ώστε να ενισχυθεί ο στόλος το ταχύτερο δυνατό, διότι κύριες μονάδες επιφανείας κάθε μέρα που περνά συμπληρώνουν τον επιχειρησιακό τους βίο.
Το πως θα διαμορφωθεί εν έτει 2024 ο σχεδιασμός για την ενίσχυση του μελλοντικού στόλου ως τα τέλη της δεκαετίας και με δεδομένη την διαχρονική, αξεπέραστη δημοσιονομική στενωπό ουδείς μπορεί ν’ απαντήσει με σαφήνεια, ιδίως αν δεν υπάρξουν δραστικές αποφάσεις. Στο σχέδιο αυτό, εξηγούν επιτελείς του Πολεμικού Ναυτικού «δεν υπάρχει η μια και η άλλη πλευρά, αλλά αρκετά κομμάτια τα οποία οφείλει το επιτελείο και το υπουργείο να βρει τον τρόπο πως θα ταιριάξουν.»
Και από την στιγμή που όλα τοποθετούνται στο τραπέζι ξανά, δηλαδή η 4η FDI, οι κορβέτες Gowind & Doha που επανέρχονται από την «βαθιά κατάψυξη», ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών ΜΕΚΟ και οι μελλοντικές Constellation, είναι κομμάτια που σχετίζονται με την απόφαση και με το αύριο του στόλου. Το βέβαιο για τους επιτελείς του ναυτικού είναι ότι οι «μνηστήρες» δεν θ’ αργήσουν να επανέλθουν ώστε να εκκινήσουν συνομιλίες, αν και ορισμένοι εξ αυτών ήδη έχουν καταθέσει έως και 11 διαφορετικές προσφορές για τον ίδιο τύπο πλοίου, προτείνοντας λύσεις σε θέματα που καίνε το ναυτικό.
πηγή
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Δημοσίευση σχολίου