Για τέσσερα προγράμματα προμήθειας αμυντικού υλικού επ’ ωφελεία των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων πρόκειται να ενημερωθεί σήμερα Πέμπτη, στις 13.00 μετά το μεσημέρι, η ειδική διαρκής επιτροπή εξοπλιστικών προγραμμάτων και συμβάσεων της Βουλής, σύμφωνα με πληροφορίες του DP.
Μεταξύ των τεσσάρων προγραμμάτων περιλαμβάνονται η προμήθεια μαχητικών F-35A Lightning II και υπηρεσιών σχεδίασης για τη συμπαραγωγή των φρεγατών τύπου Constellation, που έχουν πολύ ισχυρό γεωπολιτικό αποτύπωμα.
Αποτελεί δε πρωθυπουργική εντολή η ολοκλήρωση των διαδικασιών για την υλοποίηση τους (έγκριση από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας – ΚΥΣΕΑ) πριν την επικείμενη σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ που πρόκειται να διεξαχθεί από τις 9 έως τις 11 Ιουλίου στην Ουάσιγκτον, στο πλαίσιο της οποίας θα πραγματοποιηθούν και οι εορτασμοί για την 75η επέτειο της Συμμαχίας. Άλλο αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό είναι ότι από τα τέσσερα προγράμματα τα τρία αποτελούν απευθείας αναθέσεις, αποδεικνύοντας ότι η συγκεκριμένη μέθοδος είτε με τον μανδύα της διακρατικής συμφωνίας (περίπτωση F-35, ελικοπτέρων UH-60M, κ.α.) είτε με την κύρωση της σύμβασης με νόμο από τη Βουλή (περίπτωση μαχητικών Rafale, νέων φρεγατών FDI-HN, νέων τορπιλών) έχει γίνει πλέον καθεστώς.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για τα ακόλουθα προγράμματα:
>Προμήθεια 20 μαχητικών αεροσκαφών 5ης γενεάς F-35A Lightning II Block 4 και 21 αεροκινητήρων F135 για την Πολεμική Αεροπορία μέσω διακρατικής σύμβασης (FMS: Foreign Military Sales: στρατιωτικές πωλήσεις εξωτερικού) με τις ΗΠΑ. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός ανέρχεται σε 3,5 δις ευρώ και η ελληνική πλευρά επιθυμεί την έναρξη των παραδόσεων το 2028.
Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις η προμήθεια ΔΕΝ περιλαμβάνει όπλα, την κατασκευή των αναγκαίων υποδομών και εγχώρια βιομηχανική συμμετοχή. Επίσης, παρά τα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας, ΔΕΝ περιλαμβάνεται δικαίωμα προαίρεσης για τα 20 επιπλέον μαχητικά του τύπου και κατά συνέπεια η σχετική απόφαση μετατοπίζεται σε μελλοντικό χρόνο.
Υπενθυμίζεται, ότι την Τετάρτη 10 Απριλίου 2024 το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ανακοίνωσε ότι «οι αρμόδιες αρχές των ΗΠΑ απέστειλαν στη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, την επίσημη επιστολή προσφοράς και αποδοχής LOA (Letter of Offer and Acceptance) σχετικά με την προμήθεια των μαχητικών αεροσκαφών F-35 από την Ελλάδα».
Είχε προηγηθεί το βράδυ της 26 Ιανουαρίου 2024 η ανακοίνωση της υπηρεσίας συνεργασίας αμυντικής ασφάλειας DSCA (Defense Security Cooperation Agency), του υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ, για την έγκριση της πιθανής πώλησης FMS στην Ελλάδα έως 40 συμβατικής από-προσγείωσης (CTOL: Conventional Take Off and Landing) διακλαδικών μαχητικών κρούσης (JSF: Joint Strike Fighter) F-35A Lightning II άνευ όπλων, εκτιμώμενου κόστους 8,6 δις δολαρίων ΗΠΑ (8,05 δις ευρώ). Σχεδόν ταυτόχρονα είχε ανακοινωθεί και η έγκριση για την πώληση στην Τουρκία 40 νέας κατασκευής μαχητικών F-16 Block 70 Viper, τον εκσυγχρονισμό 79 υφιστάμενων μαχητικών F-16 στην ίδια διαμόρφωση και πολλών όπλων και περιφερειακών υλικών.
Επίσης,
>Προμήθεια υπηρεσιών σχεδίασης για τη συμπαραγωγή και προμήθεια των φρεγατών τύπου Constellation του Ναυτικού των ΗΠΑ, εκτιμώμενου κόστους περί τα 2,5 εκατ. ευρώ. Στην πράξη πρόκειται για στάδιο προεργασίας για την πιθανή μελλοντική υλοποίηση του προγράμματος προμήθειας φρεγατών του τύπου. Κατά τη διάρκεια του θα αξιολογηθούν οι δυνατότητες της εγχώριας βιομηχανίας για συμμετοχή στο πρόγραμμα ναυπήγησης και θα προσδιοριστεί η αποκαλούμενη ελληνική διαμόρφωση.
>Προμήθεια τεσσάρων συστημάτων μη επανδρωμένων αεροσκαφών (ΣμηΕΑ) περιστρεφόμενων πτερύγων (ελικοπτέρων) κάθετης αποπροσγείωσης CAMCOPTER S-100 κατασκευής της αυστριακής εταιρίας Schiebel έναντι κόστους περίπου 40 εκατ. ευρώ. Από τα τέσσερα ΣμηΕΑ (συνολικά οκτώ αεροχήματα, δύο ανά σύστημα) τα τρία θα εξοπλίσουν ως οργανικά τις ισάριθμες φρεγάτες τύπου FDI-HN, ενώ το τέταρτο μάλλον θα επιχειρεί από κάποια άλλη μονάδα επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού που μπορεί να το υποστηρίξει.
Αν και δεν υπάρχουν πληροφορίες για τον ακριβή εξοπλισμό των αεροχημάτων και συγκεκριμένα με τι είδους αισθητήρες είναι εξοπλισμένα, σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν τα δεδομένα της παγκόσμιας αγοράς, το κόστος ανά μονάδα (5 εκατ. ευρώ) είναι εντυπωσιακά υψηλό. Ίσως μάλιστα θα ήταν χρήσιμο για την πληρότητα της ενημέρωσης της επιτροπής να παρουσιαστούν και στοιχεία κόστους – εξοπλισμού άλλων χωρών που έχουν επιλέξει το συγκεκριμένο αερόχημα.
Το μη επανδρωμένο ελικόπτερο Camcopter S-100 της αυστριακής Schiebel, πραγματοποιεί δοκιμές επί της ελληνικής φρεγάτας Standard τύπου «ΑΙΓΑΙΟ» F-460
Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για απευθείας ανάθεση καθώς για την ικανοποίηση της συγκεκριμένης απαίτησης ουδέποτε διεξήχθη διαγωνιστική διαδικασία. Το μόνο που είχε προηγηθεί ήταν η ανακοίνωση της κατασκευάστριας, τον Αύγουστο του 2021, για τη διεξαγωγή δοκιμών, διάρκειας μίας εβδομάδας, με αερόχημα του τύπου από τη φρεγάτα τύπου Standard τύπου «ΑΙΓΑΙΟ» F-460. Σύμφωνα με την ανακοίνωση κατά τη διάρκεια των δοκιμών το αερόχημα επέδειξε την εμβέλεια του, την ταχύτητα, την αυτονομία και τις δυνατότητες επιτήρησης και εντοπισμού ναυτικών στόχων, ημέρα και νύκτα.
Οι δοκιμές (από όπου προέρχεται και η συνημμένη φωτογραφία) περιλάμβαναν επίσης τη συνεργασία με άλλες μονάδες επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού, την παρακολούθηση της θαλάσσιας κυκλοφορίας και την παρατήρηση ακτών. Για τις δοκιμές, το CAMCOPTER S-100 ήταν εξοπλισμένο με αισθητήρα ηλεκτρο-οπτικό / υπέρυθρων (EO/IR) τύπου Trakka TC-300 και δέκτη Shine Micro του συστήματος αυτόματης ταυτοποίησης (AIS: Automatic Identification System).
>Γενική επιθεώρηση και επισκευή (επιπέδου W6) των κυρίων μηχανών MTU 20V538 TB91 των ταχέων περιπολικών κατευθυνόμενων βλημάτων (ΤΠΚ) τύπων Combattante IIIA («ΛΑΣΚΟΣ) και IIIB («ΚΑΒΑΛΟΥΔΗΣ»), εκτιμώμενου κόστους περί τα 16 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι σήμερα σε υπηρεσία βρίσκονται τέσσερις ΤΠΚ τύπου «ΛΑΣΚΟΣ» (οι «ΛΑΣΚΟΣ» P20, «ΜΠΛΕΣΣΑΣ» P21, «ΜΥΚΟΝΙΟΣ» P22 και «ΤΡΟΥΠΑΚΗΣ» P23), μέσης ηλικίας περί τα 47 έτη και πέντε ΤΠΚ τύπου «ΚΑΒΑΛΟΥΔΗΣ» (οι «ΚΑΒΑΛΟΥΔΗΣ» P24, «ΝΤΕΓΙΑΝΝΗΣ» P26, «ΞΕΝΟΣ» P27, «ΣΙΜΙΤΖΟΠΟΥΛΟΣ» P28 και «ΣΤΑΡΑΚΗΣ» P29) μέσης ηλικίας 44 ετών.
Κάθε ΤΠΚ διαθέτει τέσσερις κύριες μηχανές MTU 20V538 TB91 (δηλαδή συνολικά 36). Όπως μαρτυρά και το πρόσφατο περιστατικό της αυτοδιάτρησης, πρόκειται για μονάδες που εδώ και πολύ καιρό έχουν υπερβεί το όριο σχεδιαστικής ζωής και προφανώς αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα απαρχαίωσης εξοπλισμού και συστημάτων και απαιτούν αυξημένη συντήρηση. Στην περίπτωση της γενικής επιθεώρησης και επισκευής επιπέδου W6, η λειτουργικότητα και απόδοση της κύριας μηχανής αποκαθίσταται πλήρως.
πηγή
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.
Δημοσίευση σχολίου