GuidePedia

0


Στα χρήματα που θα διατεθούν για την αναπτυξιακή προσπάθεια δημιουργίας ελληνικού οικοσυστήματος καινοτομίας στο πλαίσιο της αμυντικής βιομηχανίας της χώρας, ο ιδιωτικός τομέας θα έχει το δικό του μέρος. Αυτό είναι το μήνυμα του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Δένδια, όπως προέκυψε από τη συζήτηση με τους διαπιστευμένους στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας δημοσιογράφους. Απαντώντας σε παρατήρηση του DP ότι στις μέχρι σήμερα εξαγγελίες του αναφέρεται αποκλειστικά στη δημόσια ελεγχόμενη αμυντική βιομηχανία, ενώ η αντίστοιχη ιδιωτική έχει αναπτύξει προϊόντα με ίδια κεφάλαια, τα οποία δεν έχουν αξιολογηθεί / αξιοποιηθεί. Δίδεται η εντύπωση ότι θέλουμε να τα κάνουμε όλα από την αρχή, ενώ ο ίδιος έκανε λόγο στη Βουλή για “35 διαφορετικά UAV” που υπάρχουν.

Ο Νίκος Δένδιας ανέφερε ότι δεν έχει δοθεί ο χρόνος για να αναπτυχθεί όλο το πλέγμα της πρωτοβουλίας, ώστε να διαπιστωθεί ότι έχει μια συνολική συλλογιστική και δεν είναι κάτι το αποσπασματικό. Πρόσθεσε δε, ότι από τα κονδύλια που έχουν εξασφαλιστεί, ένα ποσοστό θα κατευθύνεται προς τις ιδιωτικά ελεγχόμενες εταιρίες του χώρου ως ενίσχυση σε αναπτυξιακά προγράμματα που βρίσκονται σε εξέλιξη, από τα οποία υπάρχει βάσιμη φιλοδοξία να προκύψουν σημαντικές και αξιοποιήσιμες τεχνολογίες. Έκανε χαρακτηριστικά λόγο για “λίγες σοβαρές” εταιρίες στον χώρο. Οι αναφορές αυτές, ασφαλώς, χρήζουν εξειδίκευσης, όμως -καταρχήν- αποτελούν αλλαγή των δεδομένων στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας,, μετά από πολλά χρόνια. Εάν φυσικά από τα λόγια περάσουμε στα λόγια.

Όλα θα συντονιστούν από το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Έρευνας & Ανάπτυξης Καινοτομίας. Ο ΥΕΘΑ έκανε λόγο για “μια εταιρία” που θα ιδρυθεί για να διαχειριστεί την κατάσταση. Η διευκρίνιση αυτή δόθηκε απαντώντας στο αν υπάρχουν σκέψεις για την ίδρυση είτε γενικής γραμματείας είτε υφυπουργείου για την αμυντική βιομηχανία, όπως είναι το αίτημα Συνδέσμων και Ενώσεων των εταιριών που είτε είναι είτε… “αυτοπροσδιορίζονται” ως αμυντικές βιομηχανίες, επειδή κάπου, κάποτε, έλαβαν και εκτέλεσαν ένα συμβόλαιο με το ΥΠΕΘΑ, με αποτέλεσμα να καταχωρηθούν ως “προμηθευτές” των Ενόπλων Δυνάμεων.

Επειδή όμως στη ομιλία του ο Δένδιας είχε κάνει λόγο για προϊόντα και τεχνολογίες “διττής χρήσης” (dual use), μια ορολογία που χρησιμοποιείται διεθνώς, καθώς οι τεχνολογίες αυτές διέπονται από ειδικό νομικό πλαίσιο, ώστε να αποφευχθεί η διά του πολιτικού τομέα να περάσουν σε… “λάθος στρατιωτικά”, εγείρεται άλλο ένα ερώτημα προς μελέτη, αξιολόγηση και δράση. Εάν ο νέος εταιρικός φορέας που θα ιδρυθεί και θα τελεί υπό την αιγίδα του ΥΠΕΘΑ, θα κινηθεί οργανωμένα με στόχο την εξασφάλιση κονδυλίων για την ερευνητική αναπτυξιακή προσπάθεια και από “πολιτικά κανάλια”, ασχέτως εάν οι τεχνολογίες αυτές θα ευεργετήσουν και τον στρατιωτικό τομέα. Τα κονδύλια προς διεκδίκηση δεν είναι λίγα, αρκεί να υπάρχει οργανωμένη και συνεργατική προσπάθεια, με υποστήριξη του κράτους προέλευσης και διάθεση “διασυνοριακής” (cross-border) συνεργασίας μεταξύ εταίρων χωρών.

Το τελευταίο ζήτημα στο οποίο αναφέρθηκε ο Νίκος Δένδιας ήταν αυτό της ΕΑΒ, για την οποία ανέφερε ότι μπαίνει πρώτη στο κάδρο και εν συνεχεία έρχεται η ώρα της ΕΑΣ. Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας υιοθέτησε οξείς εκφράσεις για την πραγματική κατάσταση στην ΕΑΒ, αποκαλώντας την επί της ουσίας εικονική πραγματικότητα. Επανέλαβε τα περί υλικού εκατοντάδων εκατομμυρίων στις αποθήκες, για χρήματα που έχει λαμβάνειν τα οποία όμως δεν πρόκειται να εισπράξει ποτέ.

Απευθυνόμενος μάλιστα στον παριστάμενο αρχηγό ΓΕΑ, αντιπτέραρχο Μπουρολιά, του ζήτησε να επιβεβαιώσει ότι ένα μεταφορικό αεροσκάφος C-130 που είναι να παραληφθεί προσεχώς, πρώτα θα το πάρει στα χέρια της η Αεροπορία και μετά θα αποδεσμεύσει τα χρήματα. Ο Α/ΓΕΑ το επιβεβαίωσε. Έχοντας όμως πει νωρίτερα ότι η Πολεμική Αεροπορία έχει κατεξοχήν πληγεί από τις επιδόσεις της ΕΑΒ, έχοντας πληρώσει χρήματα χωρίς να λάβει τις υπηρεσίες συντήρησης / επισκευής για τις οποίες κατεβλήθησαν, ετέθη σε κατ’ ιδίαν συζήτηση από το DP, ότι τουλάχιστον θεωρητικά, για ποιον λόγο καλείται να πληρώσει ο Κλάδος για το C-130 που θα παραλάβει!

Η απάντηση ήταν ότι αν και αντιλαμβάνεται το εύλογο του ερωτήματος, στην ουσία πρόκειται για δυο πλευρές του δημοσίου τομέα, άρα θα βγαίνουν χρήματα από τη μια τσέπη και θα πηγαίνουν στην άλλη. Του επισημάνθηκε βέβαια από το DP, ότι ειδικά η μία τσέπη, αυτή της Πολεμικής Αεροπορίας, είναι ελλειμματική, ενώ στιγμή που πρέπει να υποστηρίξει και να επαναφέρει σε πτητική κατάσταση πολλά συστήματα, κρίσιμα για την εθνική ασφάλεια. Η έκφραση του προσώπου του υπουργού ήταν αποκαλυπτική του αδιεξόδου…

Στο ερώτημα για το αν θα υπάρξει στρατηγικός επενδυτής στην ΕΑΒ, επικαλέστηκε την εμπειρία του δικηγορικού του γραφείου (σ.σ. εξειδικεύεται σε συγχωνεύσεις εταιριών) και δήλωσε ότι από τη στιγμή που όσα αναφέρονται στην έκθεση των ορκωτών ελεγκτών της Ernst & Young δεν μπορούν να επαληθευτούν από την ίδια, θα είναι εξαιρετικά προβληματικό να προχωρούσε αυτή η διαδικασία, διότι δεν θα ήταν σαφές τι ακριβώς βγαίνει προς πώληση για να εξαγοραστεί. Ωστόσο, του αναφέρθηκε, ότι κυβέρνηση της ΝΔ ήταν που είχε προκηρύξει τον διαγωνισμό για την εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή για το 49% της εταιρίας, στον οποίο ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής η Lockheed Martin, για να σταματήσουν όλα προεκλογικά.

Η απάντηση του υπουργού ήταν ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις χρειάζονται μια ΕΑΒ που να δύναται να επισκευάζει και αν συντηρεί όλα τα πτητικά μέσα, όχι αποκλειστικά τα αμερικανικά και μάλιστα μιας μόνο εταιρίας. Έφερε δε ως παράδειγμα την περίπτωση των γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών Rafale. Τα παραδείγματα είναι ασφαλώς πολλά περισσότερα. Το DP έθεσε το θέμα αποκατάστασης της δυνατότητας του ΚΕΑ της Πολεμικής Αεροπορίας να αναλάβει σημαντικό μέρος αυτής της διαδικασίας, καθώς σε όλες σχεδόν της σοβαρές χώρες το 50% τουλάχιστον του έργου εκτελείται από τον χρήστη των μέσων. Από την απάντησή του δεν έδειξε να έχει εντρυφήσει ιδιαίτερα σε αυτό το ζήτημα, αν και έδειξε ενδιαφέρον να το διερευνήσει.

πηγή


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top