Ο Ερντογάν πιέζει τις ΗΠΑ για τα F-16, αφήνοντας να εννοηθεί πως αν δεν αρθεί το εμπάργκο, θα στραφεί σε «εχθρικές» αγορές.
Από την Κύρα Αδάμ
Η Τουρκία βρίσκεται σε διαρκή αναζήτηση αγοράς νέων οπλικών συστημάτων από δυτικές χώρες για να ανανεώσει τον αεροπορικό στόλο της, κυρίως που αυτή τη στιγμή υπολείπεται ποιοτικά της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Η αγορά των ρωσικών πυραύλων S-400 και η αμερικανική τιμωρία με τη ματαίωση της αγοράς των F-35 έχουν οδηγήσει την Άγκυρα σε διαρκή αναζήτηση αγοράς νέων αεροσκαφών, αμερικανικών ή ευρωπαϊκών, αλλά και πυραυλικών συστημάτων, αφού οι ΗΠΑ δεν αποδεσμεύουν τους πυραύλους Patriot και επιπλέον έχουν ανοίξει τον δρόμο στην Ελλάδα για αγορά των F-35, ενώ έχουν κλείσει τον ίδιο δρόμο στην Άγκυρα.
Η Τουρκία δείχνει πρόθυμη να διαπραγματευτεί τα αεροσκάφη F-16, αλλά και τα ευρωπαϊκά Eurofighters για να ανανεώσει τον στόλο της και να αντιμετωπίσει την Ελλάδα «που εξοπλίζεται σε βάρος της Τουρκίας». Αυτό είναι το νεότερο «επιχείρημα» που προβάλλει η Άγκυρα, προκειμένου να πιέσει Αμερικανούς και Ευρωπαίους να τής πουλήσουν αεροσκάφη και πυραυλικά συστήματα.
Ο Ερντογάν, σε μια πρόσφατη κίνηση-μπλόφα, ζήτησε πιεστικά από τον Γάλλο
πρόεδρο να συζητήσουν την αγορά γαλλικών πυραύλων και όχι μόνον, με το Παρίσι να μην έχει απαντήσει ακόμα, αφήνοντας το θέμα να ξεχαστεί προς το παρόν. Η Άγκυρα έχει βολιδοσκοπήσει και το Λονδίνο για τις προθέσεις του στην πώληση Eurofighters, αλλά ούτε κι εκεί έχει υπάρξει πράσινο φως.
Έτσι, οι μόνοι πιστοί αμυντικοί σύμμαχοι της Τουρκίας είναι η Γερμανία, που είναι υποχρεωμένη να παραδώσει υποβρύχια, και η Ισπανία, που έχει ναυπηγήσει το πρώτο τουρκικό αεροπλανοφόρο, που θα παραδώσει τον Σεπτέμβριο.
Η Τουρκία όμως δεν βρίσκεται σε αδιέξοδο και ουδείς μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο ευρωπαϊκές και αμερικανικές αρνήσεις πωλήσεων αεροσκαφών να ευνοούν την Άγκυρα σε άλλα σχέδιά της. Στην περίπτωση που Αμερικανοί και Ευρωπαίοι αρνηθούν τα αεροσκάφη τους, τότε ανοίγει ο δρόμος για την Άγκυρα να εφαρμόσει το γνωστό «υπάρχουν και αλλού πορτοκαλιές». Και αυτές τις αναζητά στη Ρωσία και την Κίνα.
Ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι η Άγκυρα «καλοβλέπει» την αγορά από την Κίνα 12 J-20. Πρόκειται για τα πιστά αντίγραφα των αμερικανικών αεροσκαφών F-22, τα οποία η Ουάσινγκτον κρατά μόνο για τον εαυτόν της μέχρι στιγμής. Μια τέτοια προοπτική σαφέστατα εκνευρίζει και θορυβεί τις ΗΠΑ, όχι μόνον διότι τα F-22, ακόμα και ως πιστό κινεζικό αντίγραφο θα βρεθεί στις αγορές, αλλά και γιατί το ΝΑΤΟ θα καταστεί… μια ανοιχτή λαϊκή αγορά με αεροσκάφη και οπλικά συστήματα πέρα των αμερικανικών.
Η Τουρκία βρίσκεται σε διαρκή αναζήτηση αγοράς νέων οπλικών συστημάτων από δυτικές χώρες για να ανανεώσει τον αεροπορικό στόλο της, κυρίως που αυτή τη στιγμή υπολείπεται ποιοτικά της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Η αγορά των ρωσικών πυραύλων S-400 και η αμερικανική τιμωρία με τη ματαίωση της αγοράς των F-35 έχουν οδηγήσει την Άγκυρα σε διαρκή αναζήτηση αγοράς νέων αεροσκαφών, αμερικανικών ή ευρωπαϊκών, αλλά και πυραυλικών συστημάτων, αφού οι ΗΠΑ δεν αποδεσμεύουν τους πυραύλους Patriot και επιπλέον έχουν ανοίξει τον δρόμο στην Ελλάδα για αγορά των F-35, ενώ έχουν κλείσει τον ίδιο δρόμο στην Άγκυρα.
Η Τουρκία δείχνει πρόθυμη να διαπραγματευτεί τα αεροσκάφη F-16, αλλά και τα ευρωπαϊκά Eurofighters για να ανανεώσει τον στόλο της και να αντιμετωπίσει την Ελλάδα «που εξοπλίζεται σε βάρος της Τουρκίας». Αυτό είναι το νεότερο «επιχείρημα» που προβάλλει η Άγκυρα, προκειμένου να πιέσει Αμερικανούς και Ευρωπαίους να τής πουλήσουν αεροσκάφη και πυραυλικά συστήματα.
Ο Ερντογάν, σε μια πρόσφατη κίνηση-μπλόφα, ζήτησε πιεστικά από τον Γάλλο
πρόεδρο να συζητήσουν την αγορά γαλλικών πυραύλων και όχι μόνον, με το Παρίσι να μην έχει απαντήσει ακόμα, αφήνοντας το θέμα να ξεχαστεί προς το παρόν. Η Άγκυρα έχει βολιδοσκοπήσει και το Λονδίνο για τις προθέσεις του στην πώληση Eurofighters, αλλά ούτε κι εκεί έχει υπάρξει πράσινο φως.
Έτσι, οι μόνοι πιστοί αμυντικοί σύμμαχοι της Τουρκίας είναι η Γερμανία, που είναι υποχρεωμένη να παραδώσει υποβρύχια, και η Ισπανία, που έχει ναυπηγήσει το πρώτο τουρκικό αεροπλανοφόρο, που θα παραδώσει τον Σεπτέμβριο.
Η Τουρκία όμως δεν βρίσκεται σε αδιέξοδο και ουδείς μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο ευρωπαϊκές και αμερικανικές αρνήσεις πωλήσεων αεροσκαφών να ευνοούν την Άγκυρα σε άλλα σχέδιά της. Στην περίπτωση που Αμερικανοί και Ευρωπαίοι αρνηθούν τα αεροσκάφη τους, τότε ανοίγει ο δρόμος για την Άγκυρα να εφαρμόσει το γνωστό «υπάρχουν και αλλού πορτοκαλιές». Και αυτές τις αναζητά στη Ρωσία και την Κίνα.
Ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι η Άγκυρα «καλοβλέπει» την αγορά από την Κίνα 12 J-20. Πρόκειται για τα πιστά αντίγραφα των αμερικανικών αεροσκαφών F-22, τα οποία η Ουάσινγκτον κρατά μόνο για τον εαυτόν της μέχρι στιγμής. Μια τέτοια προοπτική σαφέστατα εκνευρίζει και θορυβεί τις ΗΠΑ, όχι μόνον διότι τα F-22, ακόμα και ως πιστό κινεζικό αντίγραφο θα βρεθεί στις αγορές, αλλά και γιατί το ΝΑΤΟ θα καταστεί… μια ανοιχτή λαϊκή αγορά με αεροσκάφη και οπλικά συστήματα πέρα των αμερικανικών.
Κινέζικο μαχητικό αεροσκάφος J-22, πιστό αντίγραφο των αμερικανικών F-22
Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων η απόκτηση και νέας παρτίδας S-400
Εξυπακούεται ότι αν η Δύση κλείσει την πόρτα στην Τουρκία στα οπλικά συστήματα, παραμένει ορθάνοιχτη η προοπτική αγοράς από την Άγκυρα και άλλων ρωσικών πυραύλων S-400, ακόμα και ρωσικών αεροσκαφών Sukhoi.
Η Τουρκία έχει αρχίσει δυναμικά να λανσάρει διεθνώς το νέο της σλόγκαν ότι είναι υποχρεωμένη να εξοπλιστεί, διότι «η Ελλάδα εξοπλίζεται σε βάρος της Τουρκίας», αναφερόμενη στην ανανέωση και στον εκσυγχρονισμό της ελληνικής Π.Α. και του Π.Ν.
Σε ό,τι αφορά την αγορά και τον εκσυγχρονισμό των αμερικανικών F-16, η Τουρκία δεν θα επικεντρωθεί στην «ανατροπή της ισορροπίας δυνάμεων» στο Αιγαίο υπέρ της Ελλάδας, αλλά θα επιδιώξει να αντλήσει τα νομικά της επιχειρήματα σε βάρος της Ελλάδας, αναζητώντας να ανατρέψει υπέρ της τη θέση του Κογκρέσου, ότι πρέπει να σταματήσει η Τουρκία τις υπερπτήσεις ελληνικής κυριαρχίας στο Αιγαίο, και να μη χρησιμοποιήσει τα αμερικανικά F-16 για τον σκοπό αυτό.
Ενώ αναμένεται η επίσημη αντίδραση της Άγκυρας, ήδη Τσαβούσογλου και Ερντογάν δηλώνουν ευθέως ότι δεν θα σεβαστούν τον ΕΕΧ μεταξύ 6-10 ν.μ. και επιμένουν ότι στο Αιγαίο υπάρχουν νήσοι, νησίδες και βραχονησίδες με «ακαθόριστο» ιδιοκτησιακό καθεστώς. Η μάχη επομένως δεν θα δοθεί στους αιθέρες, αλλά στις σελίδες των διεθνών
νομικών κειμένων.
Δημοσίευση σχολίου