Πωλήσεις του F-35: πολιτική και διπλωματία περιπλέκονται, έναντι άλλων Αμερικανών και διεθνών ανταγωνιστών.
Ιωάννης ΧάρχαρηςΗανταγωνιστικότητα των εξαγωγών F-35 έχει πληγεί από τους διεθνείς αγοραστές, που βρίσκουν την εξαγωγική παραλλαγή του είτε πολύ δαπανηρή ανά μονάδα είτε "υπερβολική”.
Ένα ζήτημα που επηρεάζει όλους τους διεθνείς συνεργάτες του F-35, αφορά την πρόσβαση στον κώδικα λογισμικού υπολογιστή για το αεροσκάφος. Το F-35 βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε λογισμικό για τη λειτουργία ραντάρ, όπλων, ελέγχου πτήσης και επίσης συντήρησης. Ο αμερικανικός στρατός δήλωσε, ότι «καμία χώρα που εμπλέκεται στην ανάπτυξη των τζετ δεν θα έχει πρόσβαση στους κωδικούς λογισμικού» και έχει επισημάνει ότι όλες οι αναβαθμίσεις λογισμικού θα γίνουν στις ΗΠΑ. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ αναγνωρίζει ότι η Αυστραλία, η Βρετανία, ο Καναδάς, η Δανία, η Ιταλία, η Ολλανδία, η Νορβηγία έχουν εκφράσει τη δυσαρέσκειά τους για αυτή τη μονομερή απόφαση των ΗΠΑ.
Τα επόμενα χρόνια, μια τριάδα ευρωπαϊκών εθνών θα λάβουν σημαντικές αποφάσεις για τα μελλοντικά μαχητικά αεροσκάφη τους, που σημαίνει πιθανό αντίκτυπο στη μακροπρόθεσμη αμερικανική/ευρωπαϊκή αγορά μαχητικών και κατά πόσον οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές, μπορούν να κερδίσουν νίκες έναντι των σχεδόν αήττητων F-35.
Όπως πάντα, οι συνήθεις σκέψεις, πόση ικανότητα μπορεί να αποκτηθεί σε ποια τιμή, ποιο είναι το μακροπρόθεσμο κόστος ιδιοκτησίας, ποιος από τους κατασκευαστές μπορεί να προσφέρει το μεγαλύτερο μερίδιο εργασίας και την εγχώρια πολιτική, θα τεθούν σε εφαρμογή. Αλλά τα τρία εν λόγω έθνη, έχουν όλα τα μοναδικά χαρακτηριστικά που θα μπορούσαν να αποτελέσουν προκλήσεις για το αμερικανικό μαχητικό πέμπτης γενιάς.
Η Τσεχική Δημοκρατία μπορεί να θεωρήσει το F-35 ως πολύ ακριβό, δεδομένου του σχετικά περιορισμένου προϋπολογισμού της. Η Φινλανδία, η οποία αναμένεται να κάνει μια επιλογή πριν από το τέλος του έτους, έχει στενούς πολιτικούς δεσμούς με τη γειτονική Σουηδία και την προσφορά της Saab και μπορεί να το θεωρήσει ως επιλογή λιγότερο πιθανό να εξοργίσει τη Ρωσία. Και η Ελβετία, η οποία ήδη επέλεξε το F-35 τον Ιούνιο, αντιμετωπίζει μια εσωτερική πίεση να επιστρέψει σε αυτή την απόφαση και να επιλέξει κάτι φθηνότερο.
Εάν το stealth αμερικάνικο τζετ βγει νικητής σε αυτές τις πωλήσεις, τότε θα εδραιώσει την κυριαρχία του ως το κορυφαίο μαχητικό δυτικής κατασκευής. Εάν όχι, τότε οι ευρωπαϊκές προσφορές και το ανταγωνιστικό προϊόν του F-35 από την Boeing, το F/A18E/F Super Hornet, μπορεί να είναι αυτό που θα κλέψει την νίκη.
Η τσεχική κυβέρνηση, αναζητά έναν νέο στόλο αεροσκαφών για όταν η τρέχουσα μίσθωση των 12 JAS-39C και δύο JAS-39D Gripen λήξει το 2027, αν και υπάρχει δυνατότητα επέκτασης για δύο χρόνια στη συμφωνία. Οι δύο κύριοι πλειοδότες είναι η υφιστάμενη εταιρεία, η Saab, η οποία προσφέρει Prague 24 είτε των μοντέλων JAS-39C/D είτε της νέας γενιάς E/F, και η Lockheed, η οποία προσφέρει υψηλή και χαμηλή τιμή: το ίδιο F- Τζετ 16V Block 70/72 που έχουν ήδη προμηθευτεί οι γειτονικές Σλοβακία και Βουλγαρία, ή το συμβατικό μοντέλο F-35A.
Λόγω των ρυθμών παραγωγής και άλλων παραγόντων, οι τιμές των δύο πακέτων είναι κοντά το ένα στο άλλο, με την εταιρεία να προσφέρει 18 από τα F-16 ή F-35. Η Lockheed αποδίδει το F-35 στα 78,9 εκατομμύρια δολάρια ανά τζετ. Ενώ μια ανταγωνιστική τιμή ( περίπου 11 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, μικρότερη ανά μονάδα από την τιμή που συμφωνήθηκε για την προμήθεια του πολωνικού F-35), μια επιλογή F-35 έναντι του Gripen σημαίνει ότι οι Τσέχοι θα αγόραζαν ικανότητα έναντι της χωρητικότητας, ενώ επίσης, θα απορροφούσαν το κόστος της αλλαγής από τη Σουηδία στις ΗΠΑ.
Μια σημαντική επιπλοκή, σύμφωνα με περισσότερους από έναν αναλυτές, είναι η μετάβαση από τη σουηδική σε αμερικανική υποδομή. Ένας πρώην αξιωματικός της Τσέχικης πολεμικής αεροπορίας με εμπειρία στη συνεργασία με το Gripen, σημείωσε ότι «το τίμημα της αλλαγής πολλών πρωτοκόλλων ασφαλείας και η ενσωμάτωση ενός νέου συστήματος για ασφαλείς συνδέσμους δεδομένων θα αποδεικνυόταν απαγορευτικό».
Τα αεροσκάφη αμερικανικής κατασκευής έχουν πράγματι ένα πράγμα υπέρ τους: μια πρόσφατη πολιτική ύφεση στις σχέσεις μεταξύ της Τσεχικής Δημοκρατίας και της Ρωσίας.
Τον Απρίλιο, η τσεχική κυβέρνηση ανακοίνωσε, ότι δύο Ρώσοι αξιωματικοί πληροφοριών της FSB ήταν ύποπτοι σε μια έκρηξη σε μια εγκατάσταση αποθήκευσης όπλων στο τσεχικό χωριό Vrbětice το 2014. Δύο Τσέχοι υπήκοοι σκοτώθηκαν στην έκρηξη, η οποία κατέστρεψε πυρομαχικά που υποτίθεται ότι θα αποστέλλονταν στην Ουκρανία.
Η Πράγα κατηγόρησε επίσημα τη Ρωσία ως υπεύθυνη για την έκρηξη, και απαγόρευσε σε ρωσική κοινοπραξία υπό την ηγεσία της Rosatom, να συμμετάσχει σε διαγωνισμό για τον πυρηνικό σταθμό Dukovany της Τσεχίας.
Το σύνολο αυτών των περιστατικών ενίσχυσε την αίσθηση στην Πράγα, ότι η Ρωσία είναι λιγότερο από μια φιλική περιφερειακή δύναμη. Μια αξιολόγηση του Ατλαντικού Συμβουλίου, χαρακτήρισε το περιστατικό «μια ευκαιρία για την Πράγα όχι μόνο να απολυμάνει και να επανεκτιμήσει τις σχέσεις της με τη Μόσχα, αλλά και να απευθύνει μια κλήση αφύπνισης σε χώρες που εξακολουθούν να τείνουν να παραβλέπουν την κακή συμπεριφορά της Ρωσίας στις αυλές τους». Πιθανώς, αυτό θα μπορούσε να ωθήσει τους Τσέχους προς μια στενότερη σχέση με τον πιο ισχυρό αντίπαλο της Ρωσίας, τις ΗΠΑ και να επιλέξουν ένα μαχητικό αμερικανικής κατασκευής.
Αλλά ο ανταγωνισμός που μπορεί να έχει τις πιο εκτεταμένες επιπτώσεις, είναι ο διαγωνισμός για μαχητικά HX της Φινλανδίας, ο οποίος έχει προγραμματιστεί να ανακοινωθεί μέχρι το τέλος του 2021. Η αγορά των 64 αεροσκαφών, είναι επίσης μία από τις μεγαλύτερες εξαγορές του είδους της σε όλη την Ευρώπη.
Η Φινλανδία είναι επίσημα ουδέτερη και δεν είναι μέλος του ΝΑΤΟ, αν και διατηρεί στενές σχέσεις με τη συμμαχία. Η αεροπορία της διαθέτει σήμερα στόλο 55 F/A-18C και 7 τζετ F/A-18D, καθιστώντας την Boeing την κυρίαρχο του παιχνιδιού.
Ωστόσο, η προσφορά της Αμερικανικής Υπηρεσίας Συνεργασίας για την Άμυνα Ασφάλειας (DSCA) για τη Φινλανδία, στην πραγματικότητα τιμολογούσε τα δύο αεροσκάφη Boeing αρκετά εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα υψηλότερα από το F-35, γεγονός που πιθανότατα καθιστά τις πιθανότητές τους αμφισβητήσιμες. Αυτό αφήνει περιθώριο στο F-35 να θεωρηθεί ισότιμος παίκτης απέναντι στις ευρωπαϊκές δυνάμεις: το Dassault Rafale από τη Γαλλία, το Eurofighter και ίσως το πιο αξιοσημείωτο, το Saab Gripen από τη γειτονική Σουηδία.
Η Φινλανδία έχει μακρά σύνορα, και μια ακόμη μεγαλύτερη και «δυστυχισμένη» ιστορία, με τη Ρωσία. Επομένως, ότι αεροσκάφος αποκτήσει η Φινλανδία πρέπει να είναι αποτελεσματικό, τόσο έναντι της ρωσικής αεράμυνας όσο και του τελευταίου μαχητικού αεροσκάφους της Μόσχας, γεγονός που καθιστά την επιβίωση το νούμερο ένα μέλημα.
Από αυτή την άποψη, τόσο η Lockheed όσο και η Saab πιθανότατα πιστεύουν ότι έχουν ένα πλεονέκτημα λόγω του stealth του F-35 και της ικανότητας του Gripen να διεξάγουν διάσπαρτες επιχειρήσεις από αεροδιάδρομους αυτοκινητόδρομων, κάτι που σημειώνουν αξιωματούχοι της εταιρείας, σημαίνει ότι το αεροπλάνο απαλλάσσει τη Φινλανδία από το να βασίζεται σε αεροπορικές βάσεις που ενδέχεται να είναι πρώιμοι στόχοι σε οποιαδήποτε ρωσική σύγκρουση.
Όμως δεδομένης της τιμής, σχεδόν 12 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τον ανταγωνισμό, πολιτικοί ελιγμοί συμβαίνουν στα παρασκήνια. Στις 30 Οκτωβρίου, η φινλανδική εφημερίδα Helsingin Sanomat πραγματοποίησε μια εκτενή ανάλυση του προγράμματος HX, επισημαίνοντας την ανάγκη για ενδελεχή αξιολόγηση κόστους για όποιο αεροσκάφος επιλεχθεί.
Ευρωπαίοι αναλυτές που εξετάζουν τον ανταγωνισμό, επισημαίνουν ότι αυτό θα μπορούσε να είναι μια απάντηση σε μια έκθεση της χρηματοδοτούμενης από το Πεντάγωνο RAND Corporation, που κυκλοφόρησε στις αρχές Οκτωβρίου. Αυτό το έγγραφο τόνιζε την ανάγκη για στενότερους δεσμούς ΗΠΑ-Φινλανδίας, κάτι που ερμηνεύεται ως ένδειξη, ότι ασκείται υψηλού επιπέδου πίεση της αμερικανικής κυβέρνησης στο Ελσίνκι για να επιλέξει το F-35 έναντι άλλων επιλογών.
Η «μητέρα των μαχών» όμως παίζεται πολιτικώς πιο ανοιχτά στην Ελβετία, η οποία είναι μοναδική περίπτωση, καθώς έκανε την επίσημη επιλογή του F-35 το καλοκαίρι. Το μικρό, ουδέτερο έθνος είναι ένα από τα πλουσιότερα σε κατά κεφαλήν εισόδημα κράτη στην Ευρώπη, αλλά η απόφαση για την επιλογή του αμερικανικού τζετ έχει παρ' όλα αυτά καταγγελίες, ότι το αεροσκάφος είναι υπερβολικό για τις απαιτήσεις της Ελβετίας.
Το F-35 επιλέχθηκε από ένα πεδίο ανταγωνιστών που περιελάμβανε το Eurofighter, το Dassault Rafale και τον τρέχοντα προμηθευτή της Ελβετικής Πολεμικής Αεροπορίας, την Boeing, η οποία προσέφερε το F/A-18E/F Super Hornet. Ωστόσο, ορισμένοι Ελβετοί νομοθέτες, ακόμη και μεταξύ εκείνων που πιστεύουν στην ανάγκη για μια σύγχρονη αεροπορία, έχουν δεσμευτεί να υποστηρίξουν ένα δημοψήφισμα που θα ανατρέψει την επιλογή των F-35.
Ο συνασπισμός κατά των F-35 είναι μικτός. Μερικοί είναι νομοθέτες που πιστεύουν ότι το κόστος είναι πολύ υψηλό - μια περιττή επιλογή "Ferrari", όπως την περιέγραψε ένας Ελβετός βουλευτής - ενώ άλλοι έχουν εκφράσει ανησυχίες, για το εάν η ανάλυση τιμολόγησης του F-35 από την ελβετική κυβέρνηση ήταν σωστή ή υποβάθμισε το κόστος.
Υπάρχει επίσης ένας ισχυρός φιλοευρωπαϊκός παράγοντας. Τα περισσότερα από τα γαλλόφωνα καντόνια της Ελβετίας, ευνοούσαν αναμενόμενα το Rafale. Όπως δήλωσε η Priska Seiler Graf, Ελβετός βουλευτής που εξέφρασε επίσης ανησυχίες για το κόστος, «Θα πρέπει να αναζητήσουμε μια ευρωπαϊκή λύση… . Δεν θέλουμε να εξαρτόμαστε από τις Ηνωμένες Πολιτείες».
Τέλος, υπάρχουν αντιπολεμικές ομάδες όπως το Group for Switzerland Without an Army (GSoA), που δεν θέλει καμία επένδυση σε ένα νέο τζετ και ηγείται του παιχνιδιού εναντίον του.
Άλλες φωνές της αντιπολίτευσης κατά της πώλησης, κατηγορούν ότι εάν η Ελβετική Πολεμική Αεροπορία καταλήξει να πετά με το F-35, «η CIA θα είναι πάντα στο πιλοτήριο» και ότι οι ενέργειες του αεροσκάφους και των πιλότων της θα ήταν πάντα είναι υπό την επιτήρηση της αμερικανικής κυβέρνησης.
Ερωτηθείς για σχόλιο, εκπρόσωπος της Lockheed είπε: «είναι τιμή για την εταιρεία μας που επιλέχθηκε από την Ελβετία και ανυπομονεί να συνεργαστεί με την ελβετική κυβέρνηση, το κοινό, την αεροπορία και τη βιομηχανία για την παράδοση και τη συντήρηση του αεροσκάφους F-35. Με την επιλογή, η Ελβετία θα γίνει το πιο πρόσφατο έθνος που θα ενταχθεί στο πρόγραμμα των F-35, ενώνοντας πολλά ευρωπαϊκά έθνη για την περαιτέρω ενίσχυση της παγκόσμιας αεροπορικής ισχύος και ασφάλειας».
Δημοσίευση σχολίου