Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη
Τα αιγυπτιακά Rafale δεν τύφλωσαν μόνο τα ραντάρ των Su-35… Χτίζουν νέο επιχειρησιακό δόγμα για τις ένοπλες δυνάμεις της Αιγύπτου! Διερευνώντας περισσότερο τα δημοσιεύματα σχετικά με την καθολική επικράτηση των αιγυπτιακών Rafale έναντι των Su-35, κατά τη διάρκεια ασκήσεων μεταξύ όλων των τύπων μαχητικών της Αιγυπτιακής Αεροπορίας όπου το σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου SPECTRA, έθεσε εκτός ενέργειας το ραντάρ NIIR BARS των Su-35, αποκαλύπτεται το κατά πόσο τα δημοσιεύματα αυτά είναι αληθή, αλλά και μία δεύτερη σημαντική εξέλιξη. Τόσο για την Αίγυπτο όσο και για τις ισορροπίες δυνάμεων ευρύτερα στη λεκάνη της ανατολικής Μεσογείου!
Σύμφωνα με το δημοσίευμα του Global Defense Corp, στο οποίο βασίστηκε η αναφορά στην επικράτηση των γαλλικής κατασκευής Rafale έναντι των ρωσικής κατασκευής Su-35, η Αεροπορία της Αιγύπτου προσανατολίζεται πλέον αποκλειστικά και μόνο στη συγκρότηση δύναμης 72 έως 100 μαχητικών Rafale.
Οι Αιγύπτιοι που την τελευταία δεκαετία έχουν επενδύσει πακτωλό κονδυλίων τόσο στον εκσυγχρονισμό του Ναυτικού τους με ευρωπαϊκά σκάφη και όπλα, όσο και της Αεροπορίας τους με στόχο φυσικά να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στο παιχνίδι της ανατολικής Μεσογείου, βρίσκονται κοντά στη σχεδιαζόμενη δύναμη των 72 έως 100 Rafale, δεδομένου ότι πρόσφατα υπέγραψαν την προμήθεια 30 ακόμη μαχητικών του τύπου από τη Γαλλία.
Η εντυπωσιακή αυτή στροφή προς το γαλλικό μαχητικό, δεν οφείλεται μόνο στην άρνηση των ΗΠΑ να αποδεσμεύσουν προηγμένα αερομεταφερόμενα όπλα στο Κάιρο. Μπορεί κάλλιστα να αποδοθεί και στο γεγονός ότι οι Αιγύπτιοι επιδιώκουν πλέον ομογενοποίηση του στόλου των μαχητικών τους αεροσκαφών και των αερομεταφερόμενων όπλων τους στο μέγιστο δυνατό βαθμό, εξασφαλίζοντας παράλληλα τεχνολογική και επιχειρησιακή υπεροχή.
Πέρα από το γεγονός επομένως ότι οι ΗΠΑ αρνούνται ακόμη και την αποδέσμευση όπλων όπως ο αέρος – αέρος AIM-120C AMRAAM στην Αίγυπτο, η βορειοαφρικανική χώρα και η αναπτυσσόμενη Αεροπορία της φαίνεται ότι έχουν κάνει τις συγκρίσεις τους και έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι και η προμήθεια ρωσικής κατασκευής και προέλευσης μαχητικών είναι ασύμφορη.
Τα πρόσφατα δημοσιεύματα που θέλουν τα αιγυπτιακά Rafale να παρεμβάλουν αποτελεσματικά σε βαθμό πλήρους αδρανοποίησης τα ραντάρ των ρωσικής κατασκευής μαχητικών Su-35, θα πρέπει να θεωρηθεί ότι έχουν βάση… Αξίζει να σημειωθεί ότι τα συστήματα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου ICMS 2000Mk.1 και -Μk.3 των ελληνικών Mirage 2000EG και -5Mk.2 αντίστοιχα, θεωρούνται τα κορυφαία του είδους σε υπηρεσία στην Πολεμική Αεροπορία.
Και θεωρούνται κορυφαία όχι τυχαία, καθώς στις ασκήσεις συνεργασίας μεταξύ των πολεμικών Μοιρών της που είναι εξοπλισμένες με διαφορετικές εκδόσεις του F-16 και των 331 και 332 ΜΠΚ, το γαλλικό σύστημα και στις δύο εκδόσεις του έχει επιδείξει δυνατότητες που παρέχουν απόλυτο πλεονέκτημα στα μαχητικά-φορείς του, αδρανοποιώντας πλήρως τα ραντάρ των αμερικανικής κατασκευής μαχητικών. Καθιστώντας με άλλα λόγια αδύνατη τη στοχοποίηση των Mirage 2000 από τα F-16.
Δεν θα επεκταθούμε περισσότερο για ευνόητους λόγους. Αυτό που μας ενδιαφέρει να κρατήσουμε ως χρήσιμη πληροφορία και συμπέρασμα, είναι ότι η Γαλλία ανταγωνίζεται ΗΠΑ και Ρωσία, αποδεσμεύοντας (με το ανάλογο υψηλό οικονομικό τίμημα βέβαια…) τεχνολογίες και δυνατότητες που οι δύο μεγάλες δυνάμεις έχουν αρνηθεί να αποδεσμεύσουν στην Αίγυπτο.
Περνώντας στην ανάλυση των δυνατοτήτων του ραντάρ παθητικής ηλεκτρονικής σάρωσης (PESA) BARS, με το οποίο είναι εξοπλισμένα τα αιγυπτιακά Su-35, το μόνο που επισημαίνεται για λόγους οικονομίας χρόνου και χώρου είναι το ότι το σύστημα είναι αρκετά παλιό και υποδεέστερων δυνατοτήτων σε σχέση με τα σύγχρονα δυτικά αερομεταφερόμενα συστήματα AESA.
To συμπέρασμα αυτό εξάγεται από τα στοιχεία που αποκαλύπτει ο ίδιος ιστοχώρος (Global Defense Corp) σε σχετικό αφιέρωμα. Επομένως αυτό που πρέπει να κρατήσουμε από το δημοσίευμα περί καθολικής επικράτησης του SPECTRA έναντι του ραντάρ NIIRS BARS των αιγυπτιακών Su-35, είναι το ότι έχει βάση ΚΑΙ λόγω του τεχνολογικού χάσματος των δύο συστημάτων.
Τέλος, πρέπει να αποδοθεί ιδιαίτερη προσοχή και σε μία άλλη σημαντική επισήμανση του ιστοχώρου στο εν λόγω αφιέρωμα, η οποία επί λέξει αναφέρει: “O Mohammad Al Kenany, στρατιωτικός αναλυτής του αραβικού forum Πολιτικών Αναλύσεων του Καΐρου, αποκάλυψε πώς η κατασκευάστρια του Rafale, Dassault Aviation, παρέχει στην Αεροπορία και τις ένοπλες δυνάμεις της Αιγύπτου τη δυνατότητα διασύνδεσης διαφορετικής προέλευσης συστημάτων λήψης και μετάδοσης δεδομένων (data link), ακόμη και αυτών που είναι εκτός προδιαγραφών ΝΑΤΟ”.
Για να συνεχίσει παρακάτω: “Η διαδικασία διασύνδεσης συστημάτων και αποτελεσματικής ανταλλαγής δεδομένων, θα περιλάβει τη δημιουργία ολοκληρωμένων επίγειων κέντρων διοίκησης και ελέγχου, τα οποία θα λαμβάνουν εικόνα και δεδομένα από μαχητικά, ελικόπτερα, μονάδες επιφανείας και επίγειες πλατφόρμες και θα μπορούν να τα αναμεταδώσουν”.
Με αυτό τον τρόπο οι Αιγύπτιοι σκοπεύουν να αξιοποιήσουν πλήρως τόσο τα ρωσικά, όσο και τα αμερικανικά συστήματα, αερομεταφερόμενα και μη, που διατηρούν σε υπηρεσία.
Την ίδια στιγμή στην Ελλάδα γίνεται λόγος για την απόσυρση ρωσικών οπλικών συστημάτων, χωρίς κανένα υλοποιήσιμο και μελετημένο πλάνο αύξησης της διαλειτουργικότητας και της διασυνδεσιμότητας κρίσιμων συστημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων. Έργο που θα μπορούσαν να αναλάβουν σε μεγάλο μέρος του ακόμη και ελληνικές εταιρείες.
Πέραν δε αυτού, συνεχίζεται η πολιτική αφοπλισμού μέσω της συνεχούς προμήθειας αεροσκαφών κυρίως (MH-60R) και του εκσυγχρονισμού παλαιότερων (P-3, F-16), χωρίς την περίληψη πραγματικά σύγχρονων αερομεταφερόμενων όπλων. Κάθε σύγκριση με τις ενέργειες των αιγυπτιακών ηγεσιών είναι θλιβερή για την Ελλάδα. Ακόμη και στην περίπτωση των Rafale επί παραδείγματι, οι Αιγύπτιοι περιέλαβαν στην αγορά των 24 πρώτων μονάδων και το βασικό όπλο αέρος – εδάφους του μαχητικού.
Το AASM (HAMMER) που εξασφαλίζει ταυτόχρονα πλήγματα ακριβείας (μέχρι έξι στόχων) από ασφαλείς αποστάσεις και ύψη για το μαχητικό και το πλήρωμά του…
Τα αιγυπτιακά Rafale δεν τύφλωσαν μόνο τα ραντάρ των Su-35… Χτίζουν νέο επιχειρησιακό δόγμα για τις ένοπλες δυνάμεις της Αιγύπτου! Διερευνώντας περισσότερο τα δημοσιεύματα σχετικά με την καθολική επικράτηση των αιγυπτιακών Rafale έναντι των Su-35, κατά τη διάρκεια ασκήσεων μεταξύ όλων των τύπων μαχητικών της Αιγυπτιακής Αεροπορίας όπου το σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου SPECTRA, έθεσε εκτός ενέργειας το ραντάρ NIIR BARS των Su-35, αποκαλύπτεται το κατά πόσο τα δημοσιεύματα αυτά είναι αληθή, αλλά και μία δεύτερη σημαντική εξέλιξη. Τόσο για την Αίγυπτο όσο και για τις ισορροπίες δυνάμεων ευρύτερα στη λεκάνη της ανατολικής Μεσογείου!
Σύμφωνα με το δημοσίευμα του Global Defense Corp, στο οποίο βασίστηκε η αναφορά στην επικράτηση των γαλλικής κατασκευής Rafale έναντι των ρωσικής κατασκευής Su-35, η Αεροπορία της Αιγύπτου προσανατολίζεται πλέον αποκλειστικά και μόνο στη συγκρότηση δύναμης 72 έως 100 μαχητικών Rafale.
Οι Αιγύπτιοι που την τελευταία δεκαετία έχουν επενδύσει πακτωλό κονδυλίων τόσο στον εκσυγχρονισμό του Ναυτικού τους με ευρωπαϊκά σκάφη και όπλα, όσο και της Αεροπορίας τους με στόχο φυσικά να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στο παιχνίδι της ανατολικής Μεσογείου, βρίσκονται κοντά στη σχεδιαζόμενη δύναμη των 72 έως 100 Rafale, δεδομένου ότι πρόσφατα υπέγραψαν την προμήθεια 30 ακόμη μαχητικών του τύπου από τη Γαλλία.
Η εντυπωσιακή αυτή στροφή προς το γαλλικό μαχητικό, δεν οφείλεται μόνο στην άρνηση των ΗΠΑ να αποδεσμεύσουν προηγμένα αερομεταφερόμενα όπλα στο Κάιρο. Μπορεί κάλλιστα να αποδοθεί και στο γεγονός ότι οι Αιγύπτιοι επιδιώκουν πλέον ομογενοποίηση του στόλου των μαχητικών τους αεροσκαφών και των αερομεταφερόμενων όπλων τους στο μέγιστο δυνατό βαθμό, εξασφαλίζοντας παράλληλα τεχνολογική και επιχειρησιακή υπεροχή.
Πέρα από το γεγονός επομένως ότι οι ΗΠΑ αρνούνται ακόμη και την αποδέσμευση όπλων όπως ο αέρος – αέρος AIM-120C AMRAAM στην Αίγυπτο, η βορειοαφρικανική χώρα και η αναπτυσσόμενη Αεροπορία της φαίνεται ότι έχουν κάνει τις συγκρίσεις τους και έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι και η προμήθεια ρωσικής κατασκευής και προέλευσης μαχητικών είναι ασύμφορη.
Τα πρόσφατα δημοσιεύματα που θέλουν τα αιγυπτιακά Rafale να παρεμβάλουν αποτελεσματικά σε βαθμό πλήρους αδρανοποίησης τα ραντάρ των ρωσικής κατασκευής μαχητικών Su-35, θα πρέπει να θεωρηθεί ότι έχουν βάση… Αξίζει να σημειωθεί ότι τα συστήματα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου ICMS 2000Mk.1 και -Μk.3 των ελληνικών Mirage 2000EG και -5Mk.2 αντίστοιχα, θεωρούνται τα κορυφαία του είδους σε υπηρεσία στην Πολεμική Αεροπορία.
Και θεωρούνται κορυφαία όχι τυχαία, καθώς στις ασκήσεις συνεργασίας μεταξύ των πολεμικών Μοιρών της που είναι εξοπλισμένες με διαφορετικές εκδόσεις του F-16 και των 331 και 332 ΜΠΚ, το γαλλικό σύστημα και στις δύο εκδόσεις του έχει επιδείξει δυνατότητες που παρέχουν απόλυτο πλεονέκτημα στα μαχητικά-φορείς του, αδρανοποιώντας πλήρως τα ραντάρ των αμερικανικής κατασκευής μαχητικών. Καθιστώντας με άλλα λόγια αδύνατη τη στοχοποίηση των Mirage 2000 από τα F-16.
Δεν θα επεκταθούμε περισσότερο για ευνόητους λόγους. Αυτό που μας ενδιαφέρει να κρατήσουμε ως χρήσιμη πληροφορία και συμπέρασμα, είναι ότι η Γαλλία ανταγωνίζεται ΗΠΑ και Ρωσία, αποδεσμεύοντας (με το ανάλογο υψηλό οικονομικό τίμημα βέβαια…) τεχνολογίες και δυνατότητες που οι δύο μεγάλες δυνάμεις έχουν αρνηθεί να αποδεσμεύσουν στην Αίγυπτο.
Περνώντας στην ανάλυση των δυνατοτήτων του ραντάρ παθητικής ηλεκτρονικής σάρωσης (PESA) BARS, με το οποίο είναι εξοπλισμένα τα αιγυπτιακά Su-35, το μόνο που επισημαίνεται για λόγους οικονομίας χρόνου και χώρου είναι το ότι το σύστημα είναι αρκετά παλιό και υποδεέστερων δυνατοτήτων σε σχέση με τα σύγχρονα δυτικά αερομεταφερόμενα συστήματα AESA.
To συμπέρασμα αυτό εξάγεται από τα στοιχεία που αποκαλύπτει ο ίδιος ιστοχώρος (Global Defense Corp) σε σχετικό αφιέρωμα. Επομένως αυτό που πρέπει να κρατήσουμε από το δημοσίευμα περί καθολικής επικράτησης του SPECTRA έναντι του ραντάρ NIIRS BARS των αιγυπτιακών Su-35, είναι το ότι έχει βάση ΚΑΙ λόγω του τεχνολογικού χάσματος των δύο συστημάτων.
Τέλος, πρέπει να αποδοθεί ιδιαίτερη προσοχή και σε μία άλλη σημαντική επισήμανση του ιστοχώρου στο εν λόγω αφιέρωμα, η οποία επί λέξει αναφέρει: “O Mohammad Al Kenany, στρατιωτικός αναλυτής του αραβικού forum Πολιτικών Αναλύσεων του Καΐρου, αποκάλυψε πώς η κατασκευάστρια του Rafale, Dassault Aviation, παρέχει στην Αεροπορία και τις ένοπλες δυνάμεις της Αιγύπτου τη δυνατότητα διασύνδεσης διαφορετικής προέλευσης συστημάτων λήψης και μετάδοσης δεδομένων (data link), ακόμη και αυτών που είναι εκτός προδιαγραφών ΝΑΤΟ”.
Για να συνεχίσει παρακάτω: “Η διαδικασία διασύνδεσης συστημάτων και αποτελεσματικής ανταλλαγής δεδομένων, θα περιλάβει τη δημιουργία ολοκληρωμένων επίγειων κέντρων διοίκησης και ελέγχου, τα οποία θα λαμβάνουν εικόνα και δεδομένα από μαχητικά, ελικόπτερα, μονάδες επιφανείας και επίγειες πλατφόρμες και θα μπορούν να τα αναμεταδώσουν”.
Με αυτό τον τρόπο οι Αιγύπτιοι σκοπεύουν να αξιοποιήσουν πλήρως τόσο τα ρωσικά, όσο και τα αμερικανικά συστήματα, αερομεταφερόμενα και μη, που διατηρούν σε υπηρεσία.
Την ίδια στιγμή στην Ελλάδα γίνεται λόγος για την απόσυρση ρωσικών οπλικών συστημάτων, χωρίς κανένα υλοποιήσιμο και μελετημένο πλάνο αύξησης της διαλειτουργικότητας και της διασυνδεσιμότητας κρίσιμων συστημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων. Έργο που θα μπορούσαν να αναλάβουν σε μεγάλο μέρος του ακόμη και ελληνικές εταιρείες.
Πέραν δε αυτού, συνεχίζεται η πολιτική αφοπλισμού μέσω της συνεχούς προμήθειας αεροσκαφών κυρίως (MH-60R) και του εκσυγχρονισμού παλαιότερων (P-3, F-16), χωρίς την περίληψη πραγματικά σύγχρονων αερομεταφερόμενων όπλων. Κάθε σύγκριση με τις ενέργειες των αιγυπτιακών ηγεσιών είναι θλιβερή για την Ελλάδα. Ακόμη και στην περίπτωση των Rafale επί παραδείγματι, οι Αιγύπτιοι περιέλαβαν στην αγορά των 24 πρώτων μονάδων και το βασικό όπλο αέρος – εδάφους του μαχητικού.
Το AASM (HAMMER) που εξασφαλίζει ταυτόχρονα πλήγματα ακριβείας (μέχρι έξι στόχων) από ασφαλείς αποστάσεις και ύψη για το μαχητικό και το πλήρωμά του…
Δημοσίευση σχολίου