Την στιγμή που η άσκηση της Τουρκίας «Anatolian Eagle» έχει καταγράψει το πιο χαμηλό ποσοστό συμμετοχών από σύμμαχες στη γείτονα χώρες (σ.σ. μόλις 13 ξένα αεροσκάφη), η Άγκυρα επιχειρεί να διαχειριστεί επικοινωνιακά το σχεδόν φιάσκο, της πάλαι ποτέ μεγαλειώδους αεροπορικής εκπαίδευσης που διαφήμιζε.
Η διαχείριση αυτή έχει αποκαλύψει και κάτι πολύ βασικό, επισημαίνουν αεροπορικοί κύκλοι του Επιτελείου. Ίσως είναι η πρώτη φορά που η γείτονα προσπαθεί ν’ αντισταθμίσει στην περιοχή, τις πολύ σημαντικές κινήσεις και την ανάπτυξη των συμμαχιών της Ελλάδας.
Η Τουρκία δηλαδή είναι εκείνη που τρέχει, ενώ η Αθήνα δεν σπεύδει να παίξει, όπως στο παρελθόν, το παιχνίδι εντυπώσεων της Άγκυρας.
Η γείτονα αυτή τη στιγμή ως αντιστάθμισμα στον μεγαλειώδη «ΗΝΙΟΧΟ 21» της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά κι απέναντι στις μετασταθεύσεις- εκπαιδεύσεις των ιπταμένων από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (F-16 Block 60), από τη Σαουδική Αραβία (F-15 C/D), από τις ΗΠΑ (F-15 Strike Eagle) που προσγειώθηκαν στην 115 Πτέρυγα Μάχης στη Σούδα κι όχι μόνο, προβάλουν κυρίως το Κατάρ και την παρουσία των Γαλλικών RAFALE στην αεροπορική Τουρκική βάση.
Μάλιστα το περιοδικό «Le Point» δημοσιεύει άρθρο του Guerric Poncet, με τίτλο: «Πώς η Τουρκία κατάφερε να φέρει Rafale για να τα αναλύσει».
Στο κείμενο αναφέρεται ότι «η Άγκυρα επωφελήθηκε από μια άσκηση με το Κατάρ για να βελτιώσει την τακτική της εναντίον των αεροσκαφών της Dassault που αγόρασαν οι Έλληνες.
Οι Τούρκοι πιλότοι δεν είναι εξοικειωμένοι με τα αεροσκάφη που κατασκευάζει η Dassault και η Ελλάδα μόλις αγόρασε δεκαοκτώ, από τα οποία τα πρώτα (μεταχειρισμένα) πρόκειται να παραδοθούν σύντομα.
Επείγει επομένως να μελετηθούν από όλες τις οπτικές γωνίες. Η περίσταση είναι τόσο καλή που η Πακιστανική Πολεμική Αεροπορία, η οποία είναι αντιμέτωπη με τα Rafale της Ινδίας, συμμετέχει με πέντε μαχητικά JF-17».
Σύμφωνα με Γάλλο στρατιωτικός πιλότο, «οι Καταριανοί δεν έχουν κανένα συμφέρον να δείξουν όλες τις ικανότητες του αεροσκάφους ή τις πιθανά τρωτά σημεία του, ακόμη και σε μια χώρα που θεωρούν σύμμαχο».
Δεν ήμασταν ουδέποτε φοβικοί
Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, οι Επιτελείς της και οι ιπτάμενοι, παρατηρούν και αναλύουν όλες αυτές τις επικοινωνιακές τακτικές που προσπαθεί να περάσει προς τα έξω η γείτονα και επισημαίνουν ότι δεν το αντιμετωπίζουν «φοβικά», ακριβώς για τους λόγους που αναλύσαμε στις πρώτες παραγράφους: η Άγκυρα έχει ξεκινήσει έναν αγώνα δρόμου πίσω από τις εξελίξεις που έχει φέρει η Ελλάδα στην περιοχή.
Έμπειρος αεροπόρος που υπηρέτησε στην Πολεμική Αεροπορία και είχε την τύχη να πετάξει στην πίσω θέση του RAFALE κατά τη διάρκεια συνεκπαιδεύσεων με τους Γάλλους αλλά και απέναντί τους με Ελληνικά αεροσκάφη σε Νατοϊκές ασκήσεις και σχολεία, ο εν αποστρατεία Επισμηναγός Στέφανος Καραβίδας, σχολιάζει ότι:
«Το να πετάξουν Τούρκοι ιπτάμενοι στην πίσω θέση των Καταριανών RAFALE ή ακόμη και στα Mirage 2000 και να τεστάρουν απέναντί τους- στα τουρκικά F-16- αποστάσεις, αντιδράσεις, ικανότητες του ραντάρ, ικανότητες του συστήματος αυτοπροστασίας, του παρεμβολέα, του IRST, δεν ήταν απαραίτητο τα Γαλλικά αεροσκάφη να πάνε στην Τουρκία. Μπορούσαν τόσο καιρό να το είχαν ήδη πράξει στο Κατάρ, δεδομένου ότι οι Τούρκοι έχουν στρατιωτική βάση και πρόσβαση σ’ αυτές τις πληροφορίες βάσει των σχέσεων που έχουν με το Κατάρ.»
Ιπτάμενοι της Πολεμικής Αεροπορίας σημειώνουν ότι η Τουρκία από το 2016 και μετά δεν μετέχει σε μεγάλες αεροπορικές ασκήσεις και σχολεία της Συμμαχίας. Νωρίτερα όμως ήταν εκεί, όπως και οι Ελληνικές αποστολές, άρα μπορούσαν να αντιληφθούν πολύ εύκολα όλα αυτά που υποτίθεται ότι τώρα επιχειρούν να μάθουν.
Στο Νατοϊκό TLP δηλαδή, εύκολα οι έμπειροι ιπτάμενοι μπορούν να καταλάβουν και αποστάσεις και αντιδράσεις. Άλλωστε και οι Έλληνες αεροπόροι δεν ανακάλυψαν τώρα τις δυνατότητες του RAFALE, τις είδαν στις ασκήσεις, στο αεροπορικό πεδίο και όλα είχαν καταγραφεί στο παρελθόν στις αναφορές των ανθρώπων που βρέθηκαν είτε ως red είτε ως blue στον ουρανό. Γι’ αυτό άλλωστε και το RAFALE ήταν ψηλά στα «θέλω» της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας πολλά χρόνια πριν.
Εκτός από το TLP υπάρχει και το Tiger Meet που οι χώρες κράτη μέλη του ΝΑΤΟ δίνουν το παρόν , γι’ αυτό δεν χρειάζεται πολλές φορές να μπει κανείς μέσα στο αεροπλάνο ώστε να καταλάβει τι «προσόντα» έχει το RAFALE.
Πάντως την ώρα που η Άγκυρα θέλει να δείχνει κατάσκοπος αεροπορικής τεχνολογίας, το πρώτο Ελληνικό RAFALE παραδίδεται στην Πολεμική Αεροπορία την 21η Ιουλίου από την Dassault με φορεμένα στις πτέρυγες και το κάθετο σταθερό τα Ελληνικά γαλανόλευκα διακριτικά.
Η παράδοση θα γίνει στην Γαλλία κι όχι στην Τανάγρα για λόγους εξοικονόμησης χρόνου της εκπαίδευσης των αεροπόρων που βρίσκονται σε δυο Γαλλικές βάσεις και μαθαίνουν όλα τα πραγματικά μυστικά του νέου αποκτήματος της HAF.
Δημοσίευση σχολίου