Με την ευλογία της «κουμπαριάς» made in USA πιθανότατα η Αθήνα είναι πιο κοντά στη συμφωνία με την Μελβούρνη, όπως σημειώνουν ανώτατες πηγές από το Ελληνικό Πεντάγωνο και σε σύντομο χρονικό διάστημα θα μάθουμε που οδεύει το νέο φλερτ για τις μεταχειρισμένες, πλην εκσυγχρονισμένες, φρεγάτες κλάσης «Adelaide».
Η Αθήνα έχει διαμηνύσει πως κάθεται στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης και συζήτησης μόνο εφόσον υπάρξουν σαφείς διαβεβαιώσεις πως οι δυο φρεγάτες θα φτάσουν στο Αιγαίο μαζί με τα όπλα που φέρουν.
Το Ελληνικό ενδιαφέρον αφορά φυσικά τους πυραύλους SM-2 που η εμβέλειά τους αγγίζει περίπου τα 167 χλμ, πράγμα που τους κατανέμει στα στρατηγικά όπλα μεσαίου βεληνεκούς, ικανά έως ένα σημείο να προστατέψουν αντιαεροπορικά μια περιοχή. Το πράσινο φως για τα όπλα που ενδιαφέρουν την χώρα μας θα δοθεί από την κατασκευάστρια χώρα που είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες, παρά το γεγονός πως έχουν αγοραστεί από την Αυστραλία.
Οι νομοθετικές ρυθμίσεις που είχαν υπογραφεί κατά την αρχική τους πώληση αυτό ακριβώς προβλέπει, όπως άλλωστε το ίδιο συμβαίνει και στην χώρα μας για οποιοδήποτε Αμερικανικό οπλικό σύστημα διαθέτει. Αν θελήσει να το πουλήσει σε άλλη χώρα, θα πρέπει να υπάρχει η άδεια της Αμερικής για να προχωρήσει η συμφωνία.
Αυτό λοιπόν φαίνεται πως είναι πολύ κοντά και η αποδέσμευση αυτών των πυραύλων για την Ελλάδα μάλλον είναι πραγματικότητα. Ας περιμένουμε όμως το κλιμάκιο του Πολεμικού Ναυτικού να ολοκληρώσει την αυτοψία στα δυο Αυστραλιανά πλοία και να μεταφέρει την κατάσταση που έχει βρει.
Τα οικονομικά δεδομένα για τις «Adelaide» και ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ Οι αρχικές πληροφορίες που είχαμε περί 350.000.000 αποτελούν παρελθόν μιας και οι ανώτατες πηγές που συνομιλήσαμε, μας εξήγησαν πως και οι δυο μαζί φτάνουν τα 180.000.000, μαζί με τον οπλισμό τους. «Bras de fer» για γερά νεύρα βέβαια θα είναι η διαπραγμάτευση για τον τρόπο αποπληρωμής καθώς η Αθήνα εκείνο που επιθυμεί είναι οι ετήσιες δόσεις με μακρύ ορίζοντα.
Πιθανότατα αυτά τα χρήματα να προκύπτουν από την αύξηση που υπάρχει στον προϋπολογισμό του ΥΠΕΘΑ για το 2019 η οποία φτάνει τα 178.000.000 ευρώ. Αν δούμε τις «Adelaide» στα Ελληνικά νερά, πηγή από το Πολεμικό Ναυτικό μας εξηγούσε πως φυσικά θα χρειαστεί ένα διάστημα ώστε να εκπαιδευτούν πληρώματα που θα τις στελεχώσουν κι αυτό μεταφράζεται σε περίπου 8 έως 10 το πολύ μήνες.
Από το Ελληνικό πεντάγωνο συμπληρώνουν πως η τεχνογνωσία πάνω στα Αμερικανικά πλοία υπάρχει και αυτό είναι κάτι που βοηθά πάρα πολύ ώστε οι καθυστερήσεις να είναι οι ελαχιστότατες. Ταυτόχρονα με την επιχειρησιακή ένταξη των δυο φρεγατών «Adelaide», δυο ΜΕΚΟ που ήδη περιμένουν να εκσυγχρονιστούν θα μπορούν να περάσουν σ’ αυτό το στάδιο και μόλις ετοιμαστούν οι επόμενες να πάρουν σειρά. Σημαντικό μπορούμε να θεωρήσουμε πως πηγές του πενταγώνου ξεκαθάρισαν το θολό τοπίο για τα χρήματα που προορίζονται προς την Αυστραλία αν και εφόσον υπάρξει η συμφωνία.
Αυτά δεν θα είναι απ’ εκείνα που ήδη υπάρχουν για την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ, άρα η ανάσα ζωής και γι’ αυτά τα πλοία, με τις όποιες δυσκολίες υπάρχουν, θα μπορέσει να υλοποιηθεί. Η δυνατότητα συνδυασμένων ναυτικών επιχειρήσεων στην ανοιχτή θάλασσα της Μεσογείου από την Ελλάδα υπάρχει. Όμως δεν το κρύβει κανείς πως αδυναμίες είναι εύλογες μιας και ο εκσυγχρονισμός που έχουν υποστεί ορισμένες από τις φρεγάτες του στόλου δεν αρκεί και το μεγάλο αγκάθι είναι η αντιαεροπορική άμυνα μιας περιοχής. Το αγκάθι αυτό, προσωρινά φαίνεται να σπάει έστω και με την ενδιάμεση λύση των φρεγατών κλάσης «Adelaide».
Οι απαιτήσεις που έχουν ανοιχτεί μπροστά στην χώρα μας είναι χειροπιαστές και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί η Ελλάδα να τις αφήσει δηλώνοντας αδυναμία ν’ ανταπεξέλθει. Ίσως γι’ αυτό η ενδιάμεση λύση των φρεγατών από την Αυστραλία προκρίνεται έστω και ως λύση ανάγκης, για πολλούς λόγους και ίσως αποτελεί την ευκαιρία για την Αθήνα-που δεν είναι η πλέον ιδανική- αλλά επαναλαμβάνουμε, αναγκαία, πόσο μάλλον όταν υπάρχει η «κουμπαριά» των Ηνωμένων Πολιτειών, σύμφωνα με τις πληροφορίες που ήδη έχουμε αναφέρει.
Τα πλοία της επόμενης γενιάς για το Πολεμικό Ναυτικό Belhara, LCS, Freedom προκρίνονται, με το Πολεμικό Ναυτικό να επιμένει στον Γαλλικό οίκο κατασκευής των νέων ψηφιακών φρεγατών που θα περάσουν την χώρα μας στην επόμενη γενιά και φυσικά θα ξεπεράσουν το υπάρχον ισοζύγιο στο Αιγαίο το οποίο αυτή τη στιγμή, ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, γέρνει υπέρ της Τουρκίας η οποία έχει ρίξει νέα δικά της πλοία στην θάλασσα. Σύμφωνα με πηγές από το Πολεμικό Ναυτικό επιθυμούν τις Belhara μιας και όπως λένε τόσο οι Αξιωματικοί του ΠΝ, όσο και οι ίδιοι οι Γάλλοι, αυτό το πλοίο είναι αποτέλεσμα σκληρής σχεδιαστικής δουλειάς κυρίως από την Ελλάδα και το Πολεμικό Ναυτικό που μέσα από τις παρατηρήσεις που διατύπωναν γύρο από τις Freem, προέκυψαν οι Belhara.
Άρα εφόσον διατυπώθηκαν όλες οι ανάγκες και εφαρμόστηκαν στα κατασκευαστικά σχέδια αυτών των πλοίων, είναι πολύ λογικό η πλάστιγγα να γέρνει προς αυτή την πλευρά. Εδώ τα οικονομικά δεδομένα τα έχουμε γράψει αρκετές φορές και δεν έχει αλλάξει απολύτως τίποτα μιας και τα Ηλύσια Πεδία δείχνουν να μην βιάζονται τόσο ώστε η χώρα τους να πάρει ένα μεγάλο ναυπηγικό έργο και δεν έχουν έρθει σε κάποια συνεννόηση με την Γερμανία που μπλοκάρει προς το παρόν την αποδέσμευση των κερδών από τα Ελληνικά ομόλογα που κατέχουν οι Γαλλικές τράπεζες.
Επιπλέον οι συζητήσεις για τα ναυπηγεία, που η Ελλάδα θέλει να μπουν στο παιχνίδι προς το παρόν δεν έχουν προχωρήσει τόσο πολύ. Αντιθέτως η Αμερικανική πλευρά δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον πρώτα για τα Ελληνικά ναυπηγεία, δηλώνοντας ακόμα πως και τα τέσσερα πλοία που επιθυμεί η Ελλάδα μπορούν να κατασκευαστούν από Ελληνικά χέρια στο Ελληνικό έδαφος, πράγμα που προκρίνει όπως είναι λογικό την υπερατλαντική πρόταση. Επιπλέον σύμφωνα με τις πηγές που συνομιλήσαμε οι Αμερικανοί τοποθετούν την παράδοση του πρώτου πλοίου στην Ελλάδα τουλάχιστον δυο χρόνια νωρίτερα από τα Γαλλικά, μιας και η γραμμή παραγωγής ήδη υπάρχει. Σε κάθε περίπτωση έχει ζητηθεί από την Αμερική να υπάρχει ανοιχτός δίαυλος επικοινωνίας ανάμεσα στις δυο χώρες και για τα πλοία της επόμενης γενιάς τα οποία είναι άκρως απαραίτητα αν θέλουμε να συνεχίσουμε ως κράτος να διαφημίζουμε την Ελληνική ναυτοσύνη.
πηγή
Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου.
Δημοσίευση σχολίου