bruegel
της Silvia Merler
Εν όψει μιας περιόδου που “υπόσχεται” να είναι πολύ έντονη, το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε τα προκαταρκτικά στοιχεία για την εκτέλεση προϋπολογισμού, για το τρίμηνο του 2015. Ο πρωτογενής προϋπολογισμός του κράτους ανακοινώθηκε ότι έχει ξεπεράσει κατά πολύ τις προσδοκίες, λόγω τόσο της αύξησης των εσόδων όσο και των δαπανών που διαμορφώθηκαν χαμηλότερα του στόχου.
Ο επόμενος μήνας υπόσχεται να είναι πολύ έντονος για την Ελλάδα, καθώς οι διαπραγματεύσεις φαίνεται να προχωρούν αργά και οι προθεσμίες αποπληρωμής πλησιάζουν γρήγορα. ΤΟ Eurogroup πρόκειται να συνεδριάσει αυτή την εβδομάδα, στις 24 Απριλίου, για να συζητήσει την ελληνική λίστα μεταρρυθμίσεων που θα είναι η βάση για την τελική αξιολόγηση του προγράμματος και που πρέπει να συμφωνηθεί μέχρι το τέλος Απριλίου, σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας της 20ης Φεβρουαρίου. Το να συμφωνήσει σε μια λίστα μεταρρυθμίσεων, είναι τεράστιας σημασίας για την Ελλάδα, ώστε να είναι σε θέση να απελευθερώσει μέρος της “παγωμένης” χρηματοδότησης του προγράμματος και να βελτιώσει κάποια ταμειακά θέματα.
Ωστόσο, οι Ευρωπαίοι φορείς χάραξης πολιτικής γίνονται όλο και πιο σκεπτικοί για την πιθανότητα να επιτευχθεί μια συμφωνία στις 24 Απριλίου. Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Schaeuble, φέρεται να δήλωσε “κανένας δεν περιμένει ότι θα υπάρξει συμφωνία” την επόμενη (αυτή) την εβδομάδα, ενώ ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Dombrovskis απέκλεισε επίσης μια συμφωνία και δήλωσε ότι η συνάντηση είναι πιο πιθανό να αποτελέσει απλώς μια αξιολόγηση της προόδου των συνομιλιών με την Ελλάδα. Εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία στις 24 Απριλίου, τότε η συζήτηση θα “περάσει” στο EUrogroup της 11ης Μαϊου, λίγο πριν από την αποπληρωμή της δόσης των 750 εκατ. ευρώ στο ΔΝΤ (στις 12 Μαΐου).
Το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα τα προκαταρκτικά στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2015. Τα στοιχεία είναι σημαντικό να αξιολογηθούν, διότι η δημοσιονομική επίδοση ασφαλώς θα ελεγχθεί και θα μπορούσε να ενισχύσει ή να αποδυναμώσει την ελληνική θέση στις διαπραγματεύσεις για το Eurogroup.
Με την πρώτη ματιά, τα στοιχεία είναι εξαιρετικά θετικά. Το κρατικό ισοζύγιο προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου παρουσίασε ένα έλλειμμα 500 εκατ. ευρώ έναντι στόχου για έλλειμμα 2,1 δισ. ευρώ, και σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν πέρυσι (448 εκατ ευρώ για τους πρώτους τρεις μήνες του 2014). Το πρωτογενές ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού εμφάνισε πλεόνασμα 1,7 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για 119 εκατ. ευρώ. Αυτό συνεχίζει την βελτίωση της υποαπόδοσης του προϋπολογισμού που καταγράφθηκε τον Ιανουάριο και εν μέρει διορθώθηκε τον Φεβρουάριο.
Μια λεπτομερής ματιά στη σύνθεση, αποκαλύπτει μια βελτίωση στην πλευρά των εσόδων. Για τον μήνα Μάιο, τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 4,2 δισ. ευρώ, υπεραποδίδοντας του στόχου κατά 1 δισ. Η βελτίωση οφείλεται στην συνιστώσα των εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού, που ανήλθαν στα 3,3 δισ. ευρώ, υπερβαίνοντας τον στόχο κατά 590 εκατ. ευρώ.
Σε έναν συνολικό ορίζοντα τριμήνου, τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού υπεραπέδωσαν κατά 94 εκατ. ευρώ για την περίοδο Ιανουάριος-Μάρτιος 2015, αφού έχασαν τον στόχο κατά 900 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο. Ωστόσο, η συνολική σωρευμένη βελτίωση οφείλεται κυρίως στον ΠΔΕ -που αντιστοιχεί στα 1,4 δισ. ευρώ έναντι στόχου 770 εκατ. ευρώ. Αυτό αντιστοιχεί σε έσοδα στον επενδυτικό κρατικό προϋπολογισμό και κυρίως συνδεδεμένα με ευρωπαϊκά κεφάλαια. Τα τακτιμά έσοδα διαμορφώνονται στη διάρκεια του τριμήνου στα 10,6 δισ. ευρώ, επομένως 584 εκατ. ευρώ λιγότερα από τον στόχο. Αυτό υποδηλώνει ότι τα προβλήματα στην υποαπόδοση των εσόδων που καταγράφθηκε τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, δεν έχουν φύγει εντελώς, και ακόμη επιβαρύνουν την εκτέλεση προϋπολογισμού.
Παρόμοια με ό,τι συνέβη τον περασμένο μήνα, ο έλεγχος των δαπανών ήταν η βασική κινητήρια δύναμη πίσω από το βελτιωμένο πρωτογενές πλεόνασμα. Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού αντιστοιχούσαν σε 12,5 δισ. ευρώ, περίπου 1,5 δισ. ευρώ χαμηλότερα του στόχου. Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκαν σε 11,98 δισ. ευρώ και μειώθηκαν κατά 1,3 δισ. ευρώ έναντι του στόχου.
Μετά από την εξέταση των στοιχείων στο δελτίο Τύπου ωστόσο, τα πράγματα φαίνεται λιγότερο ρόδινα. Οι χαμηλότερες δαπάνες αποδίδονται στην πραγματικότητα κυρίως στην “αναδιάταξη της πρόβλεψης των πληρωμών”, δηλαδή στην καθυστέρηση των πληρωμών σε τρίτους. Σύμφωνα με τον Τύπο, το δημόσιο ξόδεψε μόλις 43 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος Μαρτίου για την πληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τους προμηθευτές, οι οποίοι έλαβαν περίπου 500 εκατ. ευρώ συνολικά στο α΄ τρίμηνο του 2014.
Εν κατακλείδι, τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα, υποδηλώνουν ότι έχει υπάρξει μια βελτίωση στον πρωτογενή προϋπολογισμό, κυρίως λόγω των περικοπών των δαπανών. Η υπεραπόδοση των εσόδων αποδίδεται κυρίως στην αύξηση του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων, ενώ τα τακτικά έσοδα δεν έχουν ακόμη ανακάμψει αρκετά για να απορροφήσουν την υποαπόδοση στους δύο πρώτους μήνες του έτους. Την ίδια στιγμή, ο έλεγχος των δαπανών επιτυγχάνεται κυρίως από την αναβολή πληρωμών σε προμηθευτές, κάτι που μπορεί να είναι αποτελεσματικό στην βελτίωση του προϋπολογισμού βραχυπρόθεσμα, αλλά η αναβολή των πληρωμών προς τους προμηθευτές από το δημόσιο, ίσως πλήξει την πραγματική οικονομία ακόμη περισσότερο.
πηγή
πηγή
Δημοσίευση σχολίου