GuidePedia

0
 
Με αφορμή την πρόσφατη ανακοίνωση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας ότι άρχισαν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της Επιτροπής Διαπραγματεύσεων της ΓΔΑΕΕ και της γαλλικής αντίστοιχης επιτροπής διαπραγματεύσεων για τη ναυπήγηση των φρεγατών FREMM μεσούσης της πολεμικής κατά του προγράμματος, ο συνεργάτης μας Parsifal σημειώνει τα εξής:Οπως είναι γνωστό η Ελλάδα ηδη επί κυβερνήσεως Καραμανλή αρχισε  διαπραγματεύσεις  με την Γαλλική κυβέρνηση για την αγορά 6 φρεγατών FREMM (Frégate multi-mission, Φρεγάτα πολλαπλών ρόλων).
Ανεξαρτήτως απο τον παράγοντα διαπλοκή, εμπλοκή εγχώριων εργολάβων, ψιλο – εκβιασμό  των Γάλλων σε σχέση με το οικονομικό μας πρόβλημα και την παρεχόμενη στήριξη  κλπ. η ανάγκη εντάξεως τέτοιου τύπου σκαφών στην δύναμη του ΠΝ είναι αδήριτη και θα πούμε γιατί  :
Οι φρεγάτες ΜΕΚΟ που αποτελούν την κύρια δύναμη επιφανείας του στόλου, μισού περίπου εκτοπίσματος των FREMM , εφοδιασμένες με οπλικά συστήματα αεράμυνας σημείου (βλήματα επιφανείας αέρος Sea Sparrow βεληνεκούς περίπου 20 ν.μ.) και αντι-πλοικά βλήματα επιφανείας – επιφανείας Harpoon είναι κατάλληλες για επιχειρήσεις στον Αιγαιακό χώρο, σε καμμία ομως περίπτωση δεν πληρούν τις απαιτήσεις των νέων γεωπολιτικών προκλήσεων.
Αναφερόμεθα φυσικά στην … υπό διακήρυξη ΑΟΖ και κυρίως στην ανάγκη προβολής ισχύος στα ορια της «σφαίρας επιρροής» της χώρας μας στην Α. Μεσόγειο και στα «οικόπεδα» με κοιτάσματα υδρογονανθράκων μεταξύ Καστελορίζου και Κύπρου.
Προβολή ισχύος, ναυτικής ισχύος σημαίνει κυρίως ικανότητα Αντιαεροπορικού πολέμου (AAW, Anti Air Warfare) σε κλίμακα περιοχής, πέραν της σημειακής αεράμυνας σε ολη την εκταση της ΑΟΖ.
Εκτός της ακρως απαραίτητης αυτής ικανότητος, ναυτική ισχύς με τα σημερινά δεδομένα σημαίνει επίσης ικανότητα καταφοράς στρατηγικού πλήγματος βαθιά μέσα στην εχθρική ενδοχώρα, πλήγματος δηλαδή κατά  στρατιωτικών και βιομηχανικών εγκαταστάσεων, κέντρων C4I, αεροδρομίων κλπ.
Οι φρεγάτες FREMM είναι ο μόνος τύπος διαθέσιμου επιχειρησιακού πλοίου σχεδιασμένου εξ’ αρχής για τις δυο παραπάνω αποστολές. Εκτός της Γαλλίας και της Ιταλίας ο τύπος εχει επιλεγεί απο το Μαρόκκο, που φιλοδοξεί να είναι παρόν στην Μεσόγειο και εχει τα δικά του προβλήματα προβολής ισχύος (ανταγωνισμός με την Ισπανία)
Οι φρεγάτες FREMM θα είναι εξοπλισμένες με τα βλήματα επιφανείας – αέρος ASTER 15 (βραχέος – μέσου βεληνεκούς) και ΑSTER 30 (μέσου – μακρού ) βεληνεκούς εως και 65 ν.μ. (120 χλμ.) δηλαδή  μια πραγματική αντιαεροπορική «ομπρέλλα» για το Αιγαίο και την ελληνική ΑΟΖ . Tα βλήματα ASTER 30 με δυνατότητα ελιγμών  ακόμη και 90 μοιρών διαθέτουν αντι- βαλλιστικές ικανότητες με εκτιμώμενο βεληνεκές 25 – 40 ν.μ. για στόχο με RCS (ανακλαστική επιφάνεια στόχου)  0.35 τ.μ. (βλήμα).Σημειωτέον οτι οι Τούρκοι διαθέτουν ηδη τα βαλλιστικά βλήματα “Yildirim” βεληνεκούς περίπου 300 χλμ. και οι ASTER 30 θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια πρώτη γραμμή ανασχέσεως στο Αιγαίο με δεύτερη τους Patriot πλησιέστερα στα αστικά κέντρα της ενδοχώρας(μοίρες Patriot Καβάλας, Θεσσαλονίκης, Σκύρου, Αττικής)

Επίσης θα φέρουν το βλήμα επιφανείας – εδάφους   SCALP NAVAL βεληνεκούς 1000 + χιλιομέτρων , οπως βλέπομε στην εικόνα 1, δηλαδή υλοποιούν με τον καλύτερο τρόπο το περίφημο δόγμα «ισοδυνάμου τετελεσμένου» με τις δυνατότητες «βαθέος πλήγματος» του SCALP NAVAL.Να σημειώσωμε οτι το SCALP NAVAL είναι ενα βλήμα τύπου cruise με «παρακολούθηση αναγλύφου» και δυνατότητα παραπλανητικών ελιγμών, ανάλογο του αμερικανικού Tomahawk (Γιουγκοσλαυία, Ιράκ …)  απολύτως μή –ανασχέσιμο απο τις αντιαεροπορικές συστοιχίες Nike Hercules (απηρχαιομένες) και Hawk – Rapier των Τούρκων.
Για την καλύτερη αντίληψη των δυνατοτήτων που θα αποκτήση το ΠΝ μέσω του προγράμματος FREMM παραθέτωμε ενα «σενάριο» : Μια FREMM ευρίσκεται σε περιπολία ανάμεσα στην  Ρόδο και στο Καστελόριζο και καλύπτει τον εναέριο χώρο (εναέριο «ογκο» λέμε πλέον για καλύτερη απόδοση των τρισδιάστατων ικανοτήτων των συγχρόνων ραντάρ) στην ευρύτερη περιοχή. Στην εικόνα 2 βλέπομε την περιοχή καλύψεως των ASTER 30 (ερυθρό χρώμα) με μια «συντηρητική» εκτίμηση 45 ν.μ. για τα βλήματα και το ραντάρ ελέγχου πυρός επί μαχητικού με RCS (ενεργό ανακλαστική επιφάνεια στόχου) 1,5 τ.μ. (F-16). Η παρεχόμενη αντιαεροπορική κάλυψη είναι πρωτοφανής για την ευαίσθητη αυτή περιοχή της ελληνικής ΑΟΖ  (μπλέ χρώμα) και δεν επιτυγχάνεται ούτε με την μεταστάθμευση στην Ρόδο μοίρας Patriot (απίθανο σενάριο !).
Ταυτόχρονα, τα συστήματα στοχοποιήσεως των SCALP NAVAL εχουν «εγκλωβίσει» εγκαταστάσεις  σε βάθος εκατοντάδων χιλιομέτρων μέσα στο Τουρκικό εδαφος. Στην εικόνα 3 βλέπομε κύκλους με ακτίνα 250, 500 και 750 χιλιόμετρα γύρω απο την θέση της φρεγάττας. Παρατηρούμε οτι στα ορια αυτά εχουν στοχοποιηθεί ο ναύσταθμος του Ακσάζ, οι αεροπορικές βάσεις Dalaman, Buyukcigli, Bandirma, Balikesir, Eskisehir, σταθμοί εγκαίρου προειδοποιήσεως οπως τα ραντάρ της Daca, της Ιμβρου και του Canakale, με λίγα λόγια ολη η υποδομή κρούσεως και αεράμυνας των Τούρκων στις ακτές του Αιγαίου. Προφανώς στο δραστικό βεληνεκές περιλαμβάνονται η Αγκυρα, μεγάλες πόλεις οπως η Σμύρνη και βιομηχανικές εγκαταστάσεις.
Εάν δε προσθέσωμε τις δυνατότητες στοχοποιήσεως με ακριβή ψηφιακά γεωγραφικά δεδομένα που αποκτά η χώρα μας απο την συμμετοχή της στο Ευρωπαικό στρατιωτικό δορυφορικό πρόγραμμα HELIOS 2 (Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο, Ισπανία, Ιταλία, Ελλάδα, με διακριτική ικανότητα 35 εκατοστών και παραγωγή ψηφιακών  αναγλύφων  ακρίβειας μέτρου) οπως και την ενδεχόμενη συνεργασία στον τομέα ISTAR (Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance, Επιτήρηση, Πρόσκτηση στόχων και Αναγνώριση) με το Ισραήλ για ευνοήτους λόγους,  η επιτυγχανόμενη στρατηγική αποτροπή είναι αξιοσημείωτη.

Εν ολίγοις  η παρουσία των FREMM στο ΠΝ αλλάζει δραματικά την ναυτική ισσοροπία στην Α. Μεσόγειο και υποστηρίζει με τον καλύτερο τρόπο την διαφαινόμενη στρατηγική σύγκλιση Ελλάδος – Κύπρου και Ισραήλ για την αξιοποίηση των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων στην περιοχή, την υλοποίηση σχεδίων μεταφοράς – διανομής αερίου και υγρών καυσίμων καθώς και τον «ελεγχο» του Τουρκικού  επεκτατισμού(«φαταουλισμού» θα λέγαμε !).
Προφανώς η ιδέα αυτή δεν αρέσει σε πολλούς. Πέραν των συνήθως υπόπτων οταν πρόκειται για εξοπλισμούς, την Αριστερά του « τί τα θέλομε τα οπλα, τα κανόνια τα σπαθιά, να τα κάνωμε εργαλεία να δουλεύει η εργατιά…» εμφανίζονται στον τύπο, στους διαδρόμους και στα «ειδικά» μπλόγκς διάφοροι «σκεπτικιστές». Οι FREMM είναι «μεγάλες» (ενώ μπορούμε να φυλάξωμε την ΑΟΖ στο Καστελλόριζο με …τορπιλλακάτους !), είναι «δυσκίνητα βαριά σκάφη» (ενώ ενα σκάφος αεράμυνας βεληνεκούς 65 ν.μ. και στρατηγικού πλήγματος βάθους 1000 χλμ. πρέπει να είναι …ελαφρύ ταχύπλοο !) κ.α. προφάσεις εν αμαρτίαις.
Το ανησυχητικό και συνάμα πονηρό ομως είναι οτι ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ δεν επιθυμούν μια  τέτοια εξέλιξη : Οι γνωστοί φίλοι και σύμμαχοι Αμερικανοί. Οχι απλώς για λόγους επιχειρηματικού ανταγωνισμού οπως εύκολα θα υπέθετε κάποιος, λόγους σε τελική ανάλυση θεμιτούς με την λογική «των αγορών» στην οποία ομνύομε. Οι Αμερικανοί ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ σε καμμία περίπτωση να ανατραπή τόσο ριζικά η αεροναυτική ισορροπία στην Α. Μεσόγειο και ο διαφαινόμενος «αξονας» Ελλάδος – Κύπρου – Ισραήλ να αποκτήση τέτοια δυνατότητα  ελέγχου της Τουρκίας ΠΑΝΤΑΧΟΘΕΝ, πέραν των δυνατοτήτων της Ισραηλινής αεροπορίας.
Ενδεικτικώς να αναφέρωμε οτι κατά την δεκαετία του 90 οι Αμερικανοί μας παρέδωσαν μεταχειρισμένα αντιτορπιλλικά αλλά αρνήθηκαν κατηγορηματικά να μας παραδώσουν τα αντιαεροπορικά βλήματα επιφανείας – αέρος Standard Mk2 αεράμυνας περιοχής που θα αποτελούσαν ισχυρό παράγοντα αποτροπής και δημιουργίας «ζώνης απαγορεύσεως πτήσεων» στο Αιγαίο (βεληνεκές  65 – 100 ν.μ.) κάτι που τώρα ανακαλούν και προσφέρουν το σύστημα ραντάρ SPY + ελεγχο πυρός AEGIS + Standard, αντιλαμβανόμενοι οτι «εχει και αλλού πορτοκαλιές που κάνουν πορτοκάλια»…

Το επικίνδυνο είναι οτι ευρίσκουν ευήκοον ούς σε καθ’υμάς «κύκλους», κυρίως για μικροπολιτικούς και εσωκομματικούς λόγους , μή αντιλαμβανόμενοι (η μήπως αδιαφορούντες ?) το μέγεθος της ζημίας στα μακροπρόθεσμα γεωπολιτικά συμφέροντα της χώρας.
Ασφαλώς υπάρχουν ενστάσεις απο αγαθές αφετηρίες, οπως οτι τα «μαύρα κοράκια με νύχια γαμψά…» των γνωστών εργολάβων και προμηθευτών ορέγονται «λουφέδες» με την εμπλοκή τους στο πρόγραμμα FREMM. Ομως θα πρέπει να συνυπολογισθή η δημιουργία θέσεων εργασίας υψηλής τεχνολογίας σε ναυπηγεία και επιχειρήσεις ηλεκτρονικών και μηχανολογικών κατασκευών (εστω και εάν για κάποιες… δυσφορούμε !) και σε τελική ανάλυση, υπάρχει Αντιπολίτευση, υπάρχει Τύπος και Διαδίκτυο, ας βεβαιωθούμε οτι όλα θα γίνουν με διαφάνεια! Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο στην εποχή του διαδικτύου και κυρίως να αποκλειστούν οι διάφοροι «αντιπρόσωποι !
Αυτά πρός το παρόν για ενα θέμα που δυστυχώς πνίγεται με την λογική «βούτυρο η κανόνια», χωρίς να λαμβάνεται υπ’όψιν οτι χωρίς κανόνια θα μείνωμε σίγουρα χωρίς βούτυρο, ή θα το αλλείψουν άλλοι στο ψωμί τους και εμείς θα πούμε αλλη μια φορά «η Κύπρος είναι μακριά» (και είναι, για «ελαφρά και ευέλικτα σκάφη»).
ΠΗΓΗ

Δημοσίευση σχολίου

 
Top