Αρκετές ομοιότητες, αλλά και διαφορές με την χθεσινή τραγωδία στη νότια Κρήτη, έχει ένα άλλο τραγικό ατύχημα που στοίχισε την ζωή σε έναν από τους καλύτερους πιλότους F-16, όχι μόνο της Π.Α., αλλά και γενικότερα - όπως λένε όσοι ήξεραν από κοντά τον σμηναγό Αλέξη Μπρίντακ. Στις 26 Νοεμβρίου 1992 κατά τη διάρκεια συνδυασμένης άσκησης εικονικής αερομαχίας DACT-4 (Dissimilar Air Combat Tactics) «Ιέραξ 3», στο Βόρειο Αιγαίο (μεταξύ των νήσων Σκύρου, Σκατζούρας και Πιπέρι),
στην οποία έπαιρναν μέρος συνολικά 8 μαχητικά αεροσκάφη της Π.Α. (4 F-16C, 4 Mirage 2000EGM), δύο από τα αεροσκάφη (ένα F-16 και ένα Μirage 2000) συγκρούστηκαν στον αέρα κατά τη διάρκεια ελιγμών, με αποτέλεσμα το θάνατο του εκ Κωνσταντινούπολης σμηναγού Αλέξη Μπρίντακ και την συντριβή και των δύο αεροσκαφών. Aξίζει να δούμε πως έγινε εκείνο το ατύχημα για να εξάγουμε κάποια συμπεράσματα και για το σήμερα: Στις 10.20 το πρωί εκείνης της ημέρας και ενώ άρχιζε το τρίτο και τελευταίο στάδιο της εικονικής αερομαχίας, σε ύψος 12.000 -15.000 ποδών, το Νο 2 των F-16C Block 30 ο σμηναγός Αλέξης Μπρίντακ, βρέθηκε σε πλεονεκτική θέση σε σχέση με το Νο3 των Mirage 2000EGM, υποσμηναγό Δημήτρη Μπράτσιο. O διαχωρισμός ήταν μικρός και υπαγόρευε τη χρήση πυροβόλων των 20 χλστ. Μ61 Vulcan (FOX 3).
Το Mirage 2000 επιχείρησε κλειστό ελιγμό (break) για να βγει από τις παραμέτρους βολής του F-16, ενώ το F-16 προσπάθησε να παραμείνει στη στροφή και να κάνει snap up shooting. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι το Mirage 2000 έχει μεγαλύτερες δυνατότητες στιγμιαίου ρυθμού στροφής που υποβοηθείται και από την πτέρυγα δέλτα, που στην περίπτωση αυτή λειτουργεί σαν τεράστιο αερόφρενο που επιβραδύνει απότομα το αεροσκάφος, αναγκάζοντας τον αντίπαλο να αστοχήσει και να περάσει μπροστά από το αμυνόμενο αεροσκάφος (oveshooting).
Ο Μπρίντακ κατάφερε με μεγάλη δυσκολία να μείνει στη στροφή, αλλά ήταν άτυχος: Η απόσταση ήταν μικρή, το δικό του αεροσκάφος στην προσπάθεια να κρατηθεί στην στροφή είχε πλησιάσει κάτι παραπάνω από κοντά και το αποτέλεσμα ήταν η καλύπτρα του αεροσκάφους του να κτυπήσει το κάθετο ουραίο σταθερό του Mirage 2000. O θάνατος του υπήρξε ακαριαίος.
Το Μιράζ υπέστη σοβαρές βλάβες στα πηδάλια από τη σύγκρουση και κατέστη ακυβέρνητο, με αποτέλεσμα ο υποσμηναγός Δ. Μπράτσιος να αναγκασθεί να το εγκαταλείψει με επιτυχία.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η άσκηση «Ιέραξ 3» ήταν ιδιαίτερα υψηλής επικινδυνότητας (τότε είχε διαφορετική μορφή), αλλά τότε ήταν η μοναδική που αποτύπωνε με την μεγαλύτερη δυνατή πιστότητα μια πραγματική αερομαχία. Καθιερώθηκε το 1990, όταν είχε διαπιστωθεί ότι τα πράγματα στο Αιγαίο με την είσοδο δεκάδων F-16 σε υπηρεσία στην τουρκική Αεροπορία είχαν αλλάξει σε βάρος της Π.Α. και χρειαζόταν η απόκτηση της μεγαλύτερης δυνατής ποιοτικής υπεροχής από πλευράς ικανοτήτων έμψυχου υλικού.
Μετά το ατύχημα, σε συνέντευξη Τύπου, ο τότε Αρχηγός ATA αντιπτέραρχος K. Χίου δήλωσε: «Θα συνεχίσουμε να εκτελούμε αυτήν την άσκηση γιατί δεν έχουμε άλλη εκλογή». Βέβαια στο χθεσινό ατύχημα είχαμε αεροσκάφη του ίδιου τύπου, αλλά και της ίδιας Μοίρας (για πρώτη φορά γίνεται τέτοια ατύχημα με αεροσκάφη της ίδιας Μοίρας), αλλά ισχύει πάντα το «Εκπαιδευόμαστε όπως θα πολεμήσουμε».
Αυτό βέβαια που πρέπει να τονιστεί είναι ότι, σύμφωνα με νεότερα στοιχεία, τα δύο αεροσκάφη δεν συγκρούστηκαν κατά την διάρκεια μεταξύ τους αερομαχίας, όπως αρχικά είχε αφεθεί να διαρρεύσει. Ανήκαν στον ίδιο σχηματισμό (το διθέσιο ήταν ο νο1 και το μονοθέσιο ο νο2) και προφανώς σε κάποιο απότομο ελιγμό, πιθανόν αποφυγής ραντάρ ή επερχόμενου βλήματος, συγκρούστηκαν μεταξύ τους...
Αυτό είναι πλέον βέβαιο, όπως βέβαιο είναι πλέον αυτό που έγραψε πρώτο χθες το defencenet.gr, ότι κτυπήθηκε το κάτω μέρος του διθέσιου με το επάνω μέρος του μονοθέσιου αεροσκάφους.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
στην οποία έπαιρναν μέρος συνολικά 8 μαχητικά αεροσκάφη της Π.Α. (4 F-16C, 4 Mirage 2000EGM), δύο από τα αεροσκάφη (ένα F-16 και ένα Μirage 2000) συγκρούστηκαν στον αέρα κατά τη διάρκεια ελιγμών, με αποτέλεσμα το θάνατο του εκ Κωνσταντινούπολης σμηναγού Αλέξη Μπρίντακ και την συντριβή και των δύο αεροσκαφών. Aξίζει να δούμε πως έγινε εκείνο το ατύχημα για να εξάγουμε κάποια συμπεράσματα και για το σήμερα: Στις 10.20 το πρωί εκείνης της ημέρας και ενώ άρχιζε το τρίτο και τελευταίο στάδιο της εικονικής αερομαχίας, σε ύψος 12.000 -15.000 ποδών, το Νο 2 των F-16C Block 30 ο σμηναγός Αλέξης Μπρίντακ, βρέθηκε σε πλεονεκτική θέση σε σχέση με το Νο3 των Mirage 2000EGM, υποσμηναγό Δημήτρη Μπράτσιο. O διαχωρισμός ήταν μικρός και υπαγόρευε τη χρήση πυροβόλων των 20 χλστ. Μ61 Vulcan (FOX 3).
Το Mirage 2000 επιχείρησε κλειστό ελιγμό (break) για να βγει από τις παραμέτρους βολής του F-16, ενώ το F-16 προσπάθησε να παραμείνει στη στροφή και να κάνει snap up shooting. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι το Mirage 2000 έχει μεγαλύτερες δυνατότητες στιγμιαίου ρυθμού στροφής που υποβοηθείται και από την πτέρυγα δέλτα, που στην περίπτωση αυτή λειτουργεί σαν τεράστιο αερόφρενο που επιβραδύνει απότομα το αεροσκάφος, αναγκάζοντας τον αντίπαλο να αστοχήσει και να περάσει μπροστά από το αμυνόμενο αεροσκάφος (oveshooting).
Ο Μπρίντακ κατάφερε με μεγάλη δυσκολία να μείνει στη στροφή, αλλά ήταν άτυχος: Η απόσταση ήταν μικρή, το δικό του αεροσκάφος στην προσπάθεια να κρατηθεί στην στροφή είχε πλησιάσει κάτι παραπάνω από κοντά και το αποτέλεσμα ήταν η καλύπτρα του αεροσκάφους του να κτυπήσει το κάθετο ουραίο σταθερό του Mirage 2000. O θάνατος του υπήρξε ακαριαίος.
Το Μιράζ υπέστη σοβαρές βλάβες στα πηδάλια από τη σύγκρουση και κατέστη ακυβέρνητο, με αποτέλεσμα ο υποσμηναγός Δ. Μπράτσιος να αναγκασθεί να το εγκαταλείψει με επιτυχία.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η άσκηση «Ιέραξ 3» ήταν ιδιαίτερα υψηλής επικινδυνότητας (τότε είχε διαφορετική μορφή), αλλά τότε ήταν η μοναδική που αποτύπωνε με την μεγαλύτερη δυνατή πιστότητα μια πραγματική αερομαχία. Καθιερώθηκε το 1990, όταν είχε διαπιστωθεί ότι τα πράγματα στο Αιγαίο με την είσοδο δεκάδων F-16 σε υπηρεσία στην τουρκική Αεροπορία είχαν αλλάξει σε βάρος της Π.Α. και χρειαζόταν η απόκτηση της μεγαλύτερης δυνατής ποιοτικής υπεροχής από πλευράς ικανοτήτων έμψυχου υλικού.
Μετά το ατύχημα, σε συνέντευξη Τύπου, ο τότε Αρχηγός ATA αντιπτέραρχος K. Χίου δήλωσε: «Θα συνεχίσουμε να εκτελούμε αυτήν την άσκηση γιατί δεν έχουμε άλλη εκλογή». Βέβαια στο χθεσινό ατύχημα είχαμε αεροσκάφη του ίδιου τύπου, αλλά και της ίδιας Μοίρας (για πρώτη φορά γίνεται τέτοια ατύχημα με αεροσκάφη της ίδιας Μοίρας), αλλά ισχύει πάντα το «Εκπαιδευόμαστε όπως θα πολεμήσουμε».
Αυτό βέβαια που πρέπει να τονιστεί είναι ότι, σύμφωνα με νεότερα στοιχεία, τα δύο αεροσκάφη δεν συγκρούστηκαν κατά την διάρκεια μεταξύ τους αερομαχίας, όπως αρχικά είχε αφεθεί να διαρρεύσει. Ανήκαν στον ίδιο σχηματισμό (το διθέσιο ήταν ο νο1 και το μονοθέσιο ο νο2) και προφανώς σε κάποιο απότομο ελιγμό, πιθανόν αποφυγής ραντάρ ή επερχόμενου βλήματος, συγκρούστηκαν μεταξύ τους...
Αυτό είναι πλέον βέβαιο, όπως βέβαιο είναι πλέον αυτό που έγραψε πρώτο χθες το defencenet.gr, ότι κτυπήθηκε το κάτω μέρος του διθέσιου με το επάνω μέρος του μονοθέσιου αεροσκάφους.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Δημοσίευση σχολίου