GuidePedia

0

Με μείον πέντε ταχύπλοα και τρία συμβατικά επιβατηγά- οχηματαγωγά πλοία υποδέχεται η ελληνική ακτοπλοΐα τη νέα θερινή περίοδο του 2010, αρχής γενομένης από τις διακοπές του Πάσχα. Τα παραπάνω πλοία, πλην ενός, ήδη ταξιδεύουν ναυλωμένα σε ξένα νερά σε μια προσπάθεια των εταιρειών που τα διαχειρίζονται να εξισορροπήσουν τις σοβαρές οικονομικές απώλειες που έχει ήδη φέρει στον κλάδο η δυσμενής οικονομική κατάσταση της χώρας αλλά και η καταγεγραμμένη αδυναμία της πολιτείας να διαχειριστεί περισσότερο εξορθολογισμένα και χωρίς ταμπού και προκαταλήψεις μια σειρά σοβαρά ζητήματα.


Στα παραπάνω οκτώ συνολικά πλοία θα πρέπει να συνυπολογίσει κανείς και το γεγονός ότι ο ακτοπλοϊκός στόλος είναι μείον περίπου άλλα 20 πλοία τα οποία έχουν αποσυρθεί από την ενεργό δράση και τελούσαν υπό τη διαχείριση των εταιρειών G.Α. Ferries, ΣΑΟΣ, Κallisti Ferries και ΑΝΕΝ. Αν και ο στόλος έχει μειωθεί σημαντικά, οι εταιρείες έχουν καταφέρει να ανασυνθέσουν το δίκτυο των δρομολογίων σε ικανό βαθμό και χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Τα πλοία όμως ταξιδεύουν άδεια και είναι ενδεικτική η ανησυχία παρατηρητών της αγοράς που βλέπουν ότι στη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας υπάρχει πλήθος διαθέσιμων θέσεων από και προς τον Πειραιά ακόμη και σε περιόδους όπως αυτή αμέσως μετά το Πάσχα, όταν κατά την επιστροφή από τα νησιά δεν έπεφτε κυριολεκτικά καρφίτσα.

Ακόμη και αν τα πλοία γεμίσουν για μία ή δύο ημέρες, αναφέρει ο γενικός διευθυντής της Ενωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας κ. Νίκος Καβαλλιέρος στο «Βήμα», αυτό δεν σημαίνει απολύτως τίποτε για τον κλάδο. Πρόκειται για μια σταγόνα στον ωκεανό αφού οι πραγματικές ημέρες δουλειάς των πλοίων δεν είναι παραπάνω από 45. Μέσα σε αυτές τις 45 ημέρες, συνεχίζει ο κ. Καβαλλιέρος, οι εταιρείες καλούνται να βγάλουν τα έξοδα των δέκα μηνών που υποχρεώνονται να έχουν τα πλοία τους εν ενεργεία.

Το πόσο σοβαρά είναι τα πράγματα αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι υπάρχουν πλοία που κάποτε, όχι και πολύ παλιά, θεωρούνταν καινοτόμα και πρωτοποριακά για την ελληνική ακτοπλοΐα όπως το «Αίολος Κεντέρης» της ΝΕΛ, το οποίο τώρα παραμένει δεμένο μετά τη διαπίστωση ότι η λειτουργία του υπό τις παρούσες συνθήκες καθίσταται ασύμφορη λόγω των τεράστιων λειτουργικών εξόδων που συνεπάγεται η χρήση του.

Στο αδιέξοδο αυτό η μόνη λύση που έχει ως προοπτική μια εταιρεία της ακτοπλοΐας εμπρός της είναι το να επιδιώξει ναύλωση πλοίου ή πλοίων της εκτός Ελλάδος, όπου αφενός η ακτοπλοϊκή αγορά είναι απελευθερωμένη και αφετέρου προσφέρει (η ναύλωση) ένα σημαντικό οικονομικό έσοδο που τους επιτρέπει να αντιμετωπίσουν την αιμορραγία στην ελληνική ακτοπλοΐα με το όσο το δυνατόν λιγότερες επιπτώσεις.

Ετσι τον δρόμο για την ξενιτιά παίρνουν τον τελευταίο καιρό όλο και περισσότερα πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας.

Η πρώτη εταιρεία που κινήθηκε οργανωμένα και επιθετικά στη ναύλωση πλοίων της εκτός Ελλάδος ήταν η ΝΕΛ επί των ημερών του Απόστολου Βεντούρη, ο οποίος λόγω της επιχειρηματικής προϊστορίας του είχε καταφέρει να απαλλαγεί πολλά χρόνια πριν από πολλούς συναδέλφους του από το ψυχολογικό βάρος που υποβόσκει στο φευγιό από τα γνωστά νερά των ακτοπλόων.

Την περίοδο αυτή επτά πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας βρίσκονται ναυλωμένα σε διάφορα σημεία του πλανήτη, στην Ευρώπη κυρίως, αλλά και στη Δυτική Αφρική.

Ενα άλλο ταχύπλοο πλοίο της ΝΕΛ, το «Αίολος Κεντέρης Ι», ναυλώθηκε πρόσφατα στη Γαλλία και συγκεκριμένα στη γραμμή που συνδέει τη Νις με την Κορσική. Το πλοίο έχει ναυλώσει η γαλλική εταιρεία SΝCΜ. Η ΝΕΛ ακολούθως προχώρησε με τη σειρά της στη ναύλωση του «Αqua Juel» με το οποίο εκτελεί ενδοκυκλαδικά δρομολόγια με αφετηρία τη Σύρο.

Η Ηellenic Seaways έχει ναυλώσει ως τώρα δύο πλοία της. Το νεοαποκτηθέν «Ηellenic Wind» βρίσκεται ναυλωμένο στις Αζόρες από την εταιρεία Αtlanticonline, στην οποία ήταν ναυλωμένο και προτού καταλήξει στον στόλο της ελληνικής εταιρείας. Η ίδια εταιρεία εξάλλου ναυλώνει εδώ και αρκετά χρόνια και το συμβατικό επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Εξπρές Σαντορίνη», το οποίο και αυτό ανήκει στη Ηellenic Seaways. Αγνωστο συνεχίζει να παραμένει προς το παρόν το καθεστώς υπό το οποίο βρίσκονται υπό τον έλεγχο της εταιρείας Comarit στο Μαρόκο τα ταχύπλοα «Ηighspeed 2» και 3 της Ηellenic Seaways. Μεσίτες αγοραπωλησιών πλοίων φέρουν ως δεδομένη εδώ και πολύ καιρό την παραχώρησή τους από την ΗSW προς την παραπάνω εταιρεία του Μαρόκου. Πηγές της ακτοπλοϊκής αγοράς πάντως ισχυρίζονται ότι η αγοραπωλησία των δύο σκαφών δεν έχει ολοκληρωθεί και τα σκάφη αυτά είναι ναυλωμένα στην Comarit. Εξάλλου ναυλωμένα είναι και τα συμβατικά επιβατηγά- οχηματαγωγά πλοία «Αριάδνη» και «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ενα ακόμη πλοίο που απουσιάζει εφέτος από την ακτοπλοΐα είναι και το «Speedrunner 2» της Αegean Speed Lines, το οποίο οι πληροφορίες θέλουν να αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης είτε για την πώλησή του είτε για τη ναύλωσή του εκτός Ελλάδος.

Πηγές του «Βήματος» αφήνουν ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα αναφορικά με το μέλλον του «Speedrunner 2» αποφεύγοντας να ανοίξουν τα χαρτιά τους για το τι επιφυλάσσει το μέλλον για το συγκεκριμένο σκάφος.
ΤΟ ΒΗΜΑ

Δημοσίευση σχολίου

 
Top