GuidePedia

0


Για τη σύσταση της νέας Διοίκησης Κατασκευών και Αντιμετώπισης Φυσικών Καταστροφών (ΔΙΚΑΦΚΑ) με διοικητή αντιστράτηγο (!), ενημερώθηκε στις 23 Ιουλίου 2024 η Διαρκής Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής. Πρόκειται για τη δεύτερη θέση αντιστρατήγου που δημιουργείται την τελευταία πενταετία, επί κυβερνήσεων Νέας Δημοκρατίας.

Είχε προηγηθεί η δημιουργία της θέσης του διοικητή της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ) του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ), που πρακτικά αποτελεί μία αυστηρά συντεχνιακή ανασύσταση του Β’ Σώματος Στρατού που διαλύθηκε στις 29 Νοεμβρίου 2013, στο πλαίσιο της Δομής Δυνάμεων 2013-2027 επί του αείμνηστου στρατηγού Μιχαήλ Κωσταράκου ως Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (Α/ΓΕΕΘΑ).

Η νέα διοίκηση αποτελεί ακόμη μία αποκλειστικά επικοινωνιακού περιεχομένου οργανωτική στρέβλωση που περιλαμβάνεται στην περιβόητη «Ατζέντα 2030», τη δράση «εκσυγχρονισμού» που έχει εξαγγείλει ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας. Εξάλλου, η διαδοχή των γεγονότων αποδεικνύει τον επικοινωνιακό χαρακτήρα της Διοίκησης Κατασκευών και Αντιμετώπισης Φυσικών Καταστροφών (ΔΙΚΑΦΚΑ) και την υπαγορευμένη μόνο από πολιτική σκοπιμότητα ίδρυση της.

ΚΥΣΕΑ επιβάλλει ΣΑΓΕ υπακούει

Στις 15 Ιανουαρίου 2024 το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας (ΚΥΣΕΑ) ορίζει ανώτατο αξιωματικό του Στρατού Ξηράς με τον βαθμό του αντιστράτηγου ως τον Επιθεωρητή Αναδιοργάνωσης ΣΞ [Στρατού Ξηράς] στο ΓΕΕΘΑ, ως Συντονιστή Σύστασης της Διοίκησης Κατασκευών και Αντιμετώπισης Φυσικών Καταστροφών (ΔΙΚΑΦΚΑ) και ως διοικητή της από ενεργοποίησης της (σημείωση 1).

Την 1 Απριλίου 2024, το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) με γνωμάτευση του εγκρίνει τη σύσταση της ΔΙΚΑΦΚΑ! Δηλαδή, το ανώτατο θεσμικό όργανο των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΕΔ) εγκρίνει τη σύσταση της θέσης δυόμισι μήνες μετά από την τοποθέτηση σε αυτή του ανώτατου αξιωματικού! Πρόκειται για την απόλυτη γελοιοποίηση θεσμών και διαδικασιών.

Το ΣΑΓΕ εμφανίζεται να «σύρεται» στην εκ των υστέρων «νομιμοποίηση» μίας εξέλιξης που προφανώς δεν αποτελεί υπηρεσιακή εισήγηση της ανώτατης στρατιωτικής ηγεσίας. Γιατί σε αυτή την περίπτωση το ΣΑΓΕ θα είχε γνωματεύσει για τη σύσταση της θέσης ΠΡΙΝ το ΚΥΣΕΑ τοποθετήσει αξιωματικό σε αυτή.

Με τη μεθόδευση αυτή όμως εκμηδενίστηκε η δυνατότητα του ΣΑΓΕ να ενημερώσει τον πρωθυπουργό και τα λοιπά μέλη του ΚΥΣΕΑ ότι εδώ και δεκαετίες όλοι οι σχηματισμοί και μονάδες των ΕΕΔ στις περιπτώσεις συνδρομής στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών εφαρμόζουν το Σχέδιο Εκτάκτων Αναγκών «ΞΕΝΟΚΡΑΤΗΣ» και το Σχέδιο «ΔΕΥΚΑΛΙΩΝ» και διαθέτοντας μέσα και προσωπικό στην πολιτική προστασία όποτε τους ζητηθεί.

Τις τελευταίες δεκαετίες, οι σχηματισμοί και οι μονάδες των ΕΕΔ ουδέποτε απέτυχαν να παράσχουν στην πολιτική προστασία την άμεση συνδρομή σε προσωπικό και μέσα που τους είχε ζητηθεί. Με έγκριση του Α/ΓΕΕΘΑ και με χρήση κάποιας από τις θεσμοθετημένες μορφές άσκησης διοίκησης ή ελέγχου οι τοπικοί διοικητές αποκτούσαν άμεσα τη διοίκηση ή έλεγχο των τμημάτων, μέσων και προσωπικού που απαιτούσε η αντιμετώπιση της φυσικής καταστροφής ή έκτακτης ανάγκης.

Περιττό δε να επισημανθεί ότι οι τοπικοί διοικητές που ήταν γνώστες της γεωγραφίας και των ιδιαιτεροτήτων της Περιοχής Ευθύνης που τους είχε ανατεθεί και λόγω της θέσης τους καλλιεργούσαν υπηρεσιακές και διαπροσωπικές σχέσεις με τις περιφερειακές και τοπικές αρχές και υπηρεσίες, είχαν τη γνώση και εμπειρία να δράσουν άμεσα και στοχευμένα.


Διαφάνεια από την παρουσίαση του Σχεδίου «ΔΕΥΚΑΛΙΩΝ» τον Απρίλιο του 2010 (c) ΓΕΕΘΑ
Υπόδειγμα στρέβλωσης

Αντί όμως να ενισχυθούν οι σχηματισμοί και μονάδες εκστρατείας με μόνιμο προσωπικό και στρατεύσιμους (που μεγάλος αριθμός τους έχει χαθεί στο λαβύρινθο των διαδρόμων της Λεωφόρου Μεσογείων), επιλέχθηκε να συγκροτηθεί μία νέα διοίκηση που χαρακτηρίζεται ως μείζον διακλαδικός σχηματισμός με ποσοστό στελέχωσης 100% (!), υψηλής ετοιμότητας (Α’) που διοικείται από ανώτατο αξιωματικό του Στρατού Ξηράς βαθμού αντιστράτηγου, με υποδιοικητή ανώτατο αξιωματικό του Στρατού Ξηράς ή αντίστοιχου βαθμού άλλου Κλάδου και επιτελάρχη ανώτατο ή ανώτερο αξιωματικό του Στρατού Ξηράς ή αντίστοιχου βαθμού άλλου Κλάδου.

Αποστολή της νέας διοίκησης, είναι η οργάνωση της συνδρομής των Ενόπλων Δυνάμεων και η συνεργασία με το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών κατά τη διάρκεια τους ή αμέσως μετά από αυτές και μέχρι τη βραχεία αποκατάσταση τους.

Δηλαδή αυτό που επιτυγχανόταν άμεσα και αυτόματα σε περιφερειακό / τοπικό επίπεδο με βάση το σύστημα συνδρομής, όπως λειτουργούσε πριν, τώρα αντικαθίσταται από μία συγκεντρωτική, υδροκέφαλη οργανωτική δομή, η οποία αποτελεί μηχανισμό παραγωγής επιπλέον θέσεων ανωτάτων, που με βάση τα μέχρι σήμερα πεπραγμένα, φαίνεται ότι αποτελεί προτεραιότητα της κυβερνητικής πολιτικής σε συνδυασμό με τη χωρίς πρόγραμμα και σχεδιασμό αποσπασματική προμήθεια οπλικών συστημάτων υψηλού κόστους.

Μίας οργανωτικής δομής η οποία κυρίως αντιπροσωπεύει την για πολιτική εκμετάλλευση προσπάθεια «εισπήδησης» του υπουργείου Εθνικής Άμυνας στις αρμοδιότητες του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, και η οποία ταυτόχρονα αναδεικνύει την άγνοια ή την άρνηση αποδοχής της κύριας αποστολής του υπουργείου Εθνικής Άμυνας που είναι Η ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΕΕΔ ΓΙΑ ΠΟΛΕΜΟ.

Από τη συνδρομή των ΕΕΔ στην κατάσβεση δασικών πυρκαγιών το 2023 (c) ΓΕΕΘΑ

Όπως έγινε γνωστό στη ΔΙΚΑΦΚΑ υπάγεται διοικητικά η Μονάδα Μελετών και Κατασκευών (ΜΟ.Μ.ΚΑ.), η οποία είχε συσταθεί στο ΓΕΕΘΑ με τον Νόμο 4407/2016 (ΦΕΚ 134 Α’, 27 Ιουλίου 2016, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.

Σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο σκοπός (άρθρο 5) της ΜΟΜΚΑ είναι η σύμπραξη στη μελέτη και την εκτέλεση έργων τοπικού ενδιαφέροντος με φορείς του δημοσίου τομέα, καθώς και της τοπικής αυτοδιοίκησης στο πλαίσιο προγραμματικών συμβάσεων υπό την προϋπόθεση ότι η υλοποίησή τους συμβάλλει μεταξύ άλλων στην επαύξηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων των Ενόπλων Δυνάμεων στην περιοχή. Επίσης σύμφωνα με το άρθρο 8 του νόμου «για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών, είναι δυνατή η συμπερίληψη της ΜΟ.Μ.ΚΑ. στα σχέδια πολιτικής προστασίας κατόπιν έγκρισης από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας».

Επίσης, στη ΔΙΚΑΦΚΑ, με ποικίλα καθεστώτα ελέγχου και διοίκησης, υπάγονται από το ΓΕΣ μονάδες και ανεξάρτητες υπομονάδες του Μηχανικού, του Υγειονομικού, από το ΓΕΑ στοιχεία της 206 Πτέρυγας Αεροπορικών Υποδομών (206 ΠΑΥ) και υγειονομικού και από το ΓΕΝ στοιχεία υγειονομικού. Δηλαδή όλα τα μέσα και το προσωπικό που με το προηγούμενο σύστημα, κατόπιν έγκρισης του Α/ΓΕΕΘΑ, οι τοπικοί διοικητές αποκτούσαν τη διοίκηση ή έλεγχο ώστε να συνδράμουν στην πολιτική προστασία.

Από τη συνδρομή των ΕΕΔ στην κατάσβεση δασικών πυρκαγιών το 2023 (c) ΓΕΕΘΑ
Και ειδικές δυνάμεις!


Παραδόξως στη ΔΙΚΑΦΚΑ υπάγονται και τμήματα της ΓΕΕΘΑ/ΔΕΠ μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται οι Ζ’ ΜΑΚ και ΕΤΑ, δηλαδή δύο μονάδες που η εμπλοκή τους σε καθήκοντα εκτός της κύριας αποστολής τους αναμφίβολα αποτελεί αδικαιολόγητη καταπόνηση υψηλής εξειδίκευσης προσωπικού και μέσων. Όμως, πέραν της επικοινωνιακής εκμετάλλευσης της υπαγωγής τους (υπενθυμίζεται εδώ η επιτηδευμένα, «τυχαία» απεικόνιση της συνδρομής τους κατά την περσινή καταιγίδα Daniel στη Θεσσαλία), ώστε να εξυπηρετηθούν τα σχέδια συγκεκριμένης συντεχνιακής αντίληψης, ουδεμία πρακτική αξία έχει.

Εν κατακλείδι, η σύσταση της ΔΙΚΑΦΚΑ αποτελεί άλλο ένα βήμα στη μετατροπή των ΕΕΔ σε υπερσυγκεντρωτική, υδροκέφαλη, γραφειοκρατική δημοσιουπαλληλία, διοικούμενη από μία συνεχώς αυξανόμενη αριθμητικά στρατιωτική βαθμολογική ελίτ (πρόσφατα το Πολεμικό Ναυτικό προσέθεσε πέντε θέσεις ανωτάτων [βλ. «ΑΥΞΑΝΕΣΘΑΙ ΚΑΙ ΠΛΗΘΥΝΕΣΘΑΙ» ΟΙ ΑΝΩΤΑΤΟΙ ΣΤΟ ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ), που είναι αμφίβολο αν θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις του σύγχρονου πολέμου.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ 

Το ερώτημα ποια ακριβώς ανάγκη εξυπηρετεί η δημιουργία στο ΓΕΕΘΑ της θέσης του Επιθεωρητή Αναδιοργάνωσης του ΣΞ παραμένει αναπάντητο. Εξάλλου τόσο ο Κλάδος (το ΓΕΣ) όσο και το ΓΕΕΘΑ, διαθέτουν τα κατάλληλα επιτελικά όργανα για να μελετήσουν την αναδιοργάνωση του ΣΞ η έγκριση της οποίας γίνεται από το ΓΕΕΘΑ.

Απάντηση αναζητείται και για το ερώτημα, για ποιον λόγο η αρμοδιότητα του Επιθεωρητή Αναδιοργάνωσης περιορίζεται αποκλειστικά στον Στρατό Ξηράς και δεν περιέλαβε το Πολεμικό Ναυτικό και την Πολεμική Αεροπορία. Τουλάχιστον σε αυτή την περίπτωση θα μπορούσε να διατυπωθεί ο ισχυρισμός ότι διασφαλίζεται η αναδιοργάνωση των Κλάδων σε διακλαδική κατεύθυνση. Όπως φαίνεται όμως, τα κίνητρα και οι σκοπιμότητες ήταν διαφορετικές…

πηγή


Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top