GuidePedia

0


Αναφορές από την Ουκρανία υποδηλώνουν ότι η χώρα ενδέχεται να ετοιμαστεί να λάβει περισσότερα μαχητικά αεροσκάφη F-16, αυτή τη φορά από την Ελλάδα.

Το ενδεχόμενο μεταφοράς των πλεοναζόντων F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας στην Ουκρανία είναι κάτι που έχει δημοσιευθεί επανειλημμένα, γράφει η The WarZone.

Τώρα, αναφορές αναφέρουν ότι 32 από τα αεροσκάφη θα μπορούσαν να κατευθυνθούν προς την Ουκρανία, όπου τελικά θα ενωθούν με άλλα που δωρήθηκαν από το Βέλγιο, τη Δανία, την Ολλανδία και τη Νορβηγία.

Επικαλούμενη διπλωματικές πηγές που δεν κατονομάζονται, η η ουκρανική διαδικτυακή εφημερίδα «Kyiv Independent», αναφέρει ότι τα 32 πρώην F-16 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας θα συμπεριληφθούν στο πλαίσιο μιας σημαντικής επέκτασης της ελληνικής στρατιωτικής βοήθειας στην Ουκρανία.

Σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ, περαιτέρω ώθηση για αυτή την απόφαση δόθηκε από ένα περιστατικό τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους, όταν ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έγινε μάρτυρας μιας ρωσικής πυραυλικής επίθεση όταν επισκέφθηκε τον Ουκρανό Πρόεδρο Βολοντίμιρ Ζελένσκι στην Οδησσό.

«Ακούσαμε τον ήχο από σειρήνες και εκρήξεις που έγιναν κοντά μας», είπε ο Μητσοτάκης τον Μάρτιο. «Δεν είχαμε χρόνο να φτάσουμε σε ένα καταφύγιο. Ήταν μια πολύ έντονη εμπειρία», πρόσθεσε ο Μητσοτάκης.



Ο χρόνος, η τοποθεσία και το όπλο που χρησιμοποιήθηκε στο χτύπημα οδήγησαν ορισμένους να υποθέσουν ότι επρόκειτο για απόπειρα αποκεφαλισμού από τη Ρωσία στην ουκρανική ηγεσία. Άλλοι, εν τω μεταξύ, υποστήριξαν ότι η απεργία μπορεί κάλλιστα να είχε υπολογιστεί για να στείλει ένα μήνυμα στην Ελλάδα, η οποία είχε ιστορικά καλές σχέσεις με τη Ρωσία.

Όποια και αν είναι η πρόθεση, το χτύπημα πυραύλων στην Οδησσό έχει προκαλέσει μόνο πρόσθετη ελληνική υποστήριξη προς την Ουκρανία. Ενώ η δημόσια υποστήριξη προς τη Ρωσία έχει μειωθεί τους τελευταίους μήνες, η κυβέρνηση της Αθήνας έχει εντείνει την παροχή στρατιωτικού εξοπλισμού στο Κίεβο.

Ο στρατιωτικός εξοπλισμός που παρείχε η Ελλάδα στην Ουκρανία περιελάμβανε αναφερόμενα 40 οχήματα μάχης πεζικού BMP-1, καθώς και αντιαεροπορικούς πυραύλους Stinger και οβίδες πυροβολικού που χρειάζονται.

Εκείνη την εποχή, ο Έλληνας υπουργός Άμυνας Νίκος Δένδιας ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να αναμορφώσει την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, συμπεριλαμβανομένης της απόσυρσης αυτών των παλαιότερων F-16, τουλάχιστον μερικών από τα γαλλικής κατασκευής μαχητικά Mirage 2000, καθώς και τα τελευταία από τα παλιά μαχητικά F-4 Phantom.

«Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε όπως είμαστε», είπε τότε ο Δένδιας. «Τα F-4 πρέπει να αποσυρθούν και, αν είναι δυνατόν, να πουληθούν. Το Mirage 2000-5 είναι ένα εξαιρετικά ικανό αεροπλάνο και μπορεί να πουληθεί. Τα Block 30 F-16 πρέπει να πουληθούν. Και νομίζω ότι θα μπορέσουμε να πουλήσουμε τα [Mirage 2000-5 και Block 30 F-16]».

Για την Ελλάδα, ο εξορθολογισμός των εξαιρετικά ετερογενών μαχητικών αεροσκαφών της είναι λογικό. Με τις αναβαθμίσεις F-16V σε εξέλιξη για τα νεότερα F-16, τα Rafales στη διαδικασία άφιξης και τα μαχητικά F-35A stealth που σχεδιάζονται για το μέλλον , η εγκατάλειψη ορισμένων από τα παλαιότερα στοιχεία του είναι ένα λογικό βήμα.

Τα παλαιότερα F-16 είναι οι επιζώντες 34 μονοθέσιων F-16C και έξι διθέσιων F-16D Block 30 που αγοράστηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος Πωλήσεων Εξωτερικών Στρατιωτικών Πωλήσεων Peace Xenia I και παραδόθηκαν μεταξύ 1988 και 1990.

Σήμερα, τα αεριωθούμενα αεροσκάφη Block 30 ενοποιούνται σε μια μοίρα της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, το 330 Mira, και έχουν υποβληθεί στην επέκταση ζωής Falcon UP , που σημαίνει ότι έχουν ακόμα μερικές πολύτιμες ώρες πτήσης.

Ωστόσο, είναι σημαντικά λιγότερο ικανά από τα μετέπειτα μοντέλα F-16C/D της Ελλάδας, τα οποία περιλαμβάνουν τις παραλλαγές Block 50, Block 52+ και, τέλος, Block 52+ Advanced .

Μετά από πολύ σκληρή εκστρατεία, η Ουκρανία φαίνεται επιτέλους έτοιμη να πάρει στα χέρια της τα πρώτα της F-16, ίσως ακόμη και από αυτό το καλοκαίρι.

Σε αυτό το σημείο, τα ουκρανικά F-16 προέρχονται από μια πολυεθνική ευρωπαϊκή κοινοπραξία με επικεφαλής τη Δανία και την Ολλανδία.

Σύμφωνα με την τελευταία καταμέτρηση, περίπου 85 F-16AM/BM έχουν πλέον δεσμευτεί στην Ουκρανία. Αυτά περιλαμβάνουν 24 από την Ολλανδία, 19 από τη Δανία και 12 από τη Νορβηγία (με την ίδια χώρα να παρέχει άλλα 10 που θα χρησιμοποιηθούν για ανταλλακτικά), ενώ το Βέλγιο λέει ότι θα προμηθεύσει 30 .

Δεν είναι σαφές πόσα ακριβώς από αυτά τα αεροσκάφη θα φτάσουν στην Ουκρανία για πολεμική χρήση, με άλλα να κρατούνται για εκπαίδευση στην Ευρώπη και ακόμη περισσότερα να αποτελούν στρατηγικό απόθεμα για την Ουκρανία σε άλλες χώρες του ΝΑΤΟ.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι, σε αντίθεση με αυτούς τους άλλους αερομεταφορείς F-16, η Ελλάδα δεν ανήκει στις Ευρωπαϊκές Συμμετέχουσες Πολεμικές Αεροπορίες (EPAF), επομένως τα αεροσκάφη της δεν έχουν υποστεί τις ίδιες αναβαθμίσεις που παρέχουν ευρεία κοινά στοιχεία μεταξύ των σχετικών στόλων.

Ταυτόχρονα, είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι το Κίεβο θα απορρίψει την προσφορά περισσότερων F-16 εάν αυτό επισημοποιηθεί.

Αν πάνε τα F-16 ίσως μεταφερθεί και το S-300 στην Ουκρανία

Εάν η Ελλάδα είναι πράγματι έτοιμη να επεκτείνει τη μεταφορά όπλων της στην Ουκρανία, σίγουρα θα υπάρξουν εκ νέου εκκλήσεις προς τη χώρα να στείλει τα τόσο αναγκαία πυραυλικά συστήματα εδάφους-αέρος μεγάλου βεληνεκούς S-300.

Ως ακραίο στοιχείο εντός του ΝΑΤΟ, η Ελλάδα έχει αρκετά σημαντικά αποθέματα συστημάτων αεράμυνας της Σοβιετικής εποχής και της Ρωσίας, και στις αρχές του τρέχοντος έτους υπήρξαν αναφορές ότι η Αθήνα θα μπορούσε να είναι έτοιμη να μεταφέρει μερικά από αυτά στην Ουκρανία.



Ένα ελληνικό σύστημα αεράμυνας S-300PMU-1 εκτοξεύει πύραυλο κατά τη διάρκεια στρατιωτικής άσκησης κοντά στα Χανιά στο νησί της Κρήτης στις 13 Δεκεμβρίου 2013. Κώστας Μεταξάκης/AFP

Τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους, δημοσιεύματα στα ελληνικά ΜΜΕ ανέφεραν ότι η χώρα μπορεί να είναι έτοιμη να μεταφέρει τη συστοιχία S-300 στην Ουκρανία, ως προϋπόθεση για την έγκριση των ΗΠΑ για την πώληση μαχητικών stealth F-35A στην Αθήνα.

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης είπε αργότερα ότι η μεταφορά των S-300 θα δημιουργούσε ένα κενό στην αεράμυνα της Ελλάδας, αν και αυτή είναι μια απόφαση που πιθανότατα θα μπορούσε να ανατραπεί εάν οι συνθήκες ήταν κατάλληλες.

Ως έχει, η Ουκρανία έχει αναμφισβήτητα ακόμη μεγαλύτερη ανάγκη για επίγεια αεράμυνα μεγάλης εμβέλειας από ό,τι για περισσότερα F-16, μια απαίτηση που θα μπορούσε να εκπληρωθεί εν μέρει από τα ελληνικά S-300, τα οποία προσφέρουν επίσης σημαντικό βαθμό κοινά με τα συστήματα αεράμυνας της Ουκρανίας της σοβιετικής εποχής.

Εδώ και πολλά χρόνια, η τύχη των ελληνικών Block 30 F-16 ήταν αβέβαιη. Εάν οι τελευταίες αναφορές είναι ακριβείς, φαίνεται ότι, στην Ουκρανία, αυτά τα ακόμα ισχυρά τζετ μπορεί επιτέλους να βρουν ένα νέο σπίτι.

πηγή


Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top