GuidePedia

0


Αλέξανδρος Ιτιμούδης 
Για να κατανοηθεί ο τουρκικός ψυχισμός, θα πρέπει να έχουμε κατά νου ότι οι σύγχρονοι Τούρκοι μένουν πιστοί σε μεγάλο βαθμό στον οθωμανικό τρόπο σκέψης, μιας και η σύγχρονη Τουρκία επιβλήθηκε ως κράτος από τα πάνω προς τα κάτω, χωρίς κάποιο κοινωνικό συμβόλαιο ή λαϊκή απαίτηση.

Ως εκ τούτου για τους Τούρκους σε κάθε επαφή με τους με την Ελλάδα ισχύουν τα εξής:Στην Οθωμανική αντίληψη περί «δικαίου» υπάρχει η κατηγορία των ζιμμή (zimmi), οι οποίοι επρόκειτο για άτομα τα οποία είχαν υπαχθεί στην προστατευτική κατοχή της μουσουλμανικής πολιτείας, παραδίδοντας την δική τους πολιτεία και ζητώντας από τα ισλαμικά στρατεύματα έλεος (αμάν ή εμάν).
Η δικαιϊκή συμφωνία επομένως που συνέδεε τους «ζιμμή» με την ισλαμική πολιτεία ήταν μια συμφωνία η οποία συναπτόταν μεταξύ του νικητή και του υποταγμένου οικειοθελώς(!) Διαφορετικά ο οίκτος εξέλειπε από πλευράς των ισλαμικών στρατευμάτων.

Επομένως, μιλάμε για μία διμερή σύμβαση προσχώρησης, της οποίας τους όρους καθόριζε εξουσιαστικά το ένα μέρος, στην διακριτική ευχέρεια του οποίου ανήκε και η παραπέρα τήρηση των συμφωνηθέντων. Δηλαδή η σύμβαση ενώ για το ένα αδύναμο μέρος είναι προσχώρησης, για το άλλο και ισχυρό είναι παραχώρησης.

Δεύτερο στοιχείο είναι πως η έννοια της δικαιοσύνης στον οθωμανικό τρόπο σκέψης προέρχεται από τον σουλτάνο και αποδίδεται ως χάρη προς τους υπόλοιπους. Επομένως δεν μιλάμε για δικαιοσύνη βασισμένη σε κανόνες και θεμελιώδη δικαιώματα αλλά για δικαιοσύνη μεσανατολικού τύπου.

Το τρίτο στοιχείο το περιγράφει εναργέστερα ο Νεοκλής Σαρρής στην Οσμανική Πραγματικότητα και έχει ως εξής:"Η ιδιοποίηση της 'νύφης' από ηγέτη φυλής χαμηλότερης πολιτισμικής στάθμης υποδηλώνει την αγωνία του να ανέλθει πολιτισμικά, πράγμα που πρέπει να θεωρηθεί προσπάθεια ψυχο-κοινωνικής αναπλήρωσης.Από αυτό αυτό ασυνείδητο πλέγμα οι Οθωμανοί και ειδικότερα οι Τούρκοι δεν λυτρώθηκαν ποτέ."

Και συνεχίζει:"Αν οι Οσμανοί δεν κατόρθωσαν να αφομοιωθούν και να αφομοιώσουν απόλυτα τα δεδομένα της Βυζαντινής πραγματικότητας, αυτό οφείλεται, κατά κύριο λόγο στην αντίθεση την οποία παρουσίαζε η κοινωνική τους ιδιοσυστασία σε σχέση προς την κοινωνική δομή των Βυζαντινών αλλά και στην ολοκληρωτική αντιπαράθεση της ισλαμικής/πολιτικής/θρησκευτικής ιδεολογίας προς τη χριστιανική."

πηγή


Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του Ellada simera.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top